En dan nog slipt er wel eens wat doorheen. Maar daarom is herhaling van experimenten (en de uitkomsten!) zo belangrijk in aanvulling op peer reviewquote:Op woensdag 3 december 2014 15:11 schreef motorbloempje het volgende:
Er zijn genoeg journals die alles publiceren als je maar betaalt. Gelukkig zijn die journals onder wetenschappers met integriteit (de overgrote meerderheid) wel bekend.
Jij draait de zaken compleet om. Jij denkt dat als iets (met onze beperkte methodes) niet bewezen kan worden het ook niet waar is. En wat debunking betreft heb ik het over al die tig overheids of bedrijfstrollen die van alles en nog wat proberen te debunken en waar veel mensen intrappen helaas.quote:Op woensdag 3 december 2014 15:11 schreef nikao het volgende:
[..]Bewijs is pas bewijs als het daadwerkelijk klopt en ook iets bewijst. lijkt me per definitie zo te zijn? Hoezo is dat 'grappig' dat ik dat zeg en hoezo is dat in tegenspraak met wat ik altijd hier zeg?
Waarom geef je ruiterlijk toe dat het tegenwoordig heel makkelijk is om iets te debunken, maar blijf je wel vast houden aan die ideeen? Het is heel kwalijk als iets makkelijk te debunken is, dan is het gewoon geen bewijs! Het moet helemaal niet makkelijk zijn om iets te debunken.
Probeer time dilation maar eens te debunken, of het feit dat licht een constante snelheid heeft ongeacht reference frame waarin je het meet etc. etc. Dat is niet te debunken, en daarmee zijn het feiten en dus bewijs voor iets.
En je gaat ook aan een cruciaal punt voorbij; veel van het bewijs zijn geen onderzoeken, in totaal kom je lang niet op dat getal uit, en veel zaken zijn herhalingen.
Vanwaar de onwil om kritisch naar zaken te kijken die mensen beweren Japie?
Dat is het nou juist, je kan met de huidige methodes zonder problemen aantonen dat het onzin isquote:Op woensdag 3 december 2014 15:17 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Jij draait de zaken compleet om. Jij denkt dat als iets (met onze beperkte methodes) niet bewezen kan worden het ook niet waar is. En wat debunking betreft heb ik het over al die tig overheids of bedrijfstrollen die van alles en nog wat proberen te debunken en waar veel mensen intrappen helaas.
Nu wordt ie mooi. Jij wilt beweren dat de bewijslast ligt bij de gene die iets wel of niet aanneemt, in plaats van bij de gene die iets claimt? Dat is de wereld op z'n kop natuurlijk Japie.quote:Op woensdag 3 december 2014 15:17 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Jij draait de zaken compleet om. Jij denkt dat als iets (met onze beperkte methodes) niet bewezen kan worden het ook niet waar is. En wat debunking betreft heb ik het over al die tig overheids of bedrijfstrollen die van alles en nog wat proberen te debunken en waar veel mensen intrappen helaas.
Maar dat is toch enorm kortzichtig denken? Dat het onzin is als het met 1 bepaalde beperkte methode niet aan te tonen is....Dat is nou precies het manco van de wetenschap. Die belachelijke arrogantie.quote:Op woensdag 3 december 2014 15:24 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat is het nou juist, je kan met de huidige methodes zonder problemen aantonen dat het onzin isHet is niet alsof een nieuwe methode die resultaten opeens laat verdwijnen.
Dan heb je toch enorme oogkleppen op? Iets kan met 1 bepaalde methode niet bewezen worden dus dan is het ook niet waar...Als iedereen zo zou denken zouden we nooit verder zijn gekomen in de wereld....quote:Op woensdag 3 december 2014 15:24 schreef nikao het volgende:
[..]
Nu wordt ie mooi. Jij wilt beweren dat de bewijslast ligt bij de gene die iets wel of niet aanneemt, in plaats van bij de gene die iets claimt? Dat is de wereld op z'n kop natuurlijk Japie.
Degene die iets beweert, die dient het te onderbouwen met bewijs.
Overigens kunnen we prima aantonen dat homeopathie niet werkt, dat doen al die dubbelblinde gerandomizeerde clinical trials immers!
Nee dat is het niet. Bij grote fatsoenlijk uitgevoerde experimenten vind je geen verschil tussen het gebruik van homeopathie en het gebruik van een placebo. Dat resultaat verdwijnt niet opeens als je een nieuwe methode bedenkt.quote:Op woensdag 3 december 2014 15:29 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Maar dat is toch enorm kortzichtig denken? Dat het onzin is als het met 1 bepaalde beperkte methode niet aan te tonen is....Dat is nou precies het manco van de wetenschap. Die belachelijke arrogantie.
Het punt is juist dat je wel kunt aantonen dat het niet werkt.quote:Op woensdag 3 december 2014 15:29 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Maar dat is toch enorm kortzichtig denken? Dat het onzin is als het met 1 bepaalde beperkte methode niet aan te tonen is....Dat is nou precies het manco van de wetenschap. Die belachelijke arrogantie.
Nee je begrijpt me verkeerd. Het gaat erom dat je kunt aantonen dat iets niet waar is. Dat is de wetenschappelijke methode; je komt met een idee die bepaalde voorspellingen/hypotheses doet die je kunt verifieren met experimenten. Kan je het (nog) niet aantonen is het niet per se niet waar inderdaad. Kijk naar de Higs boson of de relativiteits theorie, daar gingen tientallen jaren overheen voor het werd bevestigd met experimenten.quote:Op woensdag 3 december 2014 15:30 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dan heb je toch enorme oogkleppen op? Iets kan met 1 bepaalde methode niet bewezen worden dus dan is het ook niet waar...Als iedereen zo zou denken zouden we nooit verder zijn gekomen in de wereld....
Dat betwijfel ik maar als dat al zo zou zijn dat geld voor bepaalde vaccinaties ook. Maar die geef jij wel het voordeel van de twijfel.quote:Op woensdag 3 december 2014 15:31 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Nee dat is het niet. Bij grote fatsoenlijk uitgevoerde experimenten vind je geen verschil tussen het gebruik van homeopathie en het gebruik van een placebo. Dat resultaat verdwijnt niet opeens als je een nieuwe methode bedenkt.
Nee dat kan je niet. Dat is nou precies die arrogantie waar ik het over had.quote:Op woensdag 3 december 2014 15:31 schreef nikao het volgende:
[..]
Het punt is juist dat je wel kunt aantonen dat het niet werkt.
Dat kun je dus niet keer op keer laten zien, dat is het hele punt. Als dat zo was zou het niet meer bestaan want dan zou niemand meer naar een homeopaat gaan.quote:Op woensdag 3 december 2014 15:34 schreef nikao het volgende:
[..]
Nee je begrijpt me verkeerd. Het gaat erom dat je kunt aantonen dat iets niet waar is. Dat is de wetenschappelijke methode; je komt met een idee die bepaalde voorspellingen/hypotheses doet die je kunt verifieren met experimenten. Kan je het (nog) niet aantonen is het niet per se niet waar inderdaad. Kijk naar de Higs boson of de relativiteits theorie, daar gingen tientallen jaren overheen voor het werd bevestigd met experimenten.
Punt is dat de wetenschap wel degelijk kan aantonen dat iets NIET zo is. Zo ook in dit geval. De hypothese is dat iemand beter wordt bijv. door het toedienen van een homeopatisch middel. Als je dan keer op keer kunt laten zien dat dit NIET zo is, dan heb je dit dus ontkracht.
Voorbeeld van een bron/onderzoek die dit laat zien?quote:Op woensdag 3 december 2014 15:38 schreef Japie77 het volgende:
dat geld voor bepaalde vaccinaties ook
Dat zeggen we niet hoor. Iets is in principe pas niet waar als het bewezen niet waar is volgens de wetenschappelijke methode. En dat is het geval bij homeopathie. Die doen namelijk voorspellingen die erg makkelijk te verifieren zijn. (je wordt beter als je dit middeltje neemt... )quote:Op woensdag 3 december 2014 15:38 schreef Japie77 het volgende:
"iets is niet waar als het niet bewezen is volgens de wetenschappelijke methode".
Dat is niet zo, vooral omdat je zit met het natuurlijk verloop van ziektes en het placebo effect. Iemand die naar een homeopaat gaat merkt daadwerkelijk dus dat er iets veranderd. Helaas zijn de meeste mensen echter blind voor het feit dat je jezelf zo makkelijk misleid en kennen het effect direct toe aan hetgeen waar ze in geloofden dat het effect zou hebben. Volkomen logisch, maar helaas klopt het natuurlijk niet.quote:Op woensdag 3 december 2014 15:40 schreef Japie77 het volgende:
Dat kun je dus niet keer op keer laten zien, dat is het hele punt. Als dat zo was zou het niet meer bestaan want dan zou niemand meer naar een homeopaat gaan.
Wat deugd er niet aan dubbelblind gerandomiseerd onderzoek?quote:Op woensdag 3 december 2014 15:29 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Google is je vriend op je eerste vraag.quote:Op woensdag 3 december 2014 15:52 schreef nikao het volgende:
[..]
Voorbeeld van een bron/onderzoek die dit laat zien?
[..]
Dat zeggen we niet hoor. Iets is in principe pas niet waar als het bewezen niet waar is volgens de wetenschappelijke methode. En dat is het geval bij homeopathie. Die doen namelijk voorspellingen die erg makkelijk te verifieren zijn. (je wordt beter als je dit middeltje neemt... )
Verder geld er natuurlijk wel dat je aanwijzingen nodig hebt om het waarschijnlijk te maken dat iets waar is.
Dat roep je nu wel, maar waarom is de werking nooit naar voren gekomen in dubbelblind gerandomiseerd onderzoek?quote:Op woensdag 3 december 2014 16:04 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Google is je vriend op je eerste vraag.
Ten tweede is dat dus pertinent niet zo aangezien (ook al zou het een placebo-effect zijn) er hordes mensen beter zijn geworden mbv homeopatie. FEIT. Waarom denk je dat zoveel mensen naar een homeopaat gaan?
Dat geld voor de westerse medische wetenschap net zo. Deze zijn dus ook misleid als ze naar een dokter gaan, een pilletje voorgeschreven krijgen en beter worden. Das dan ook placebo-effect.quote:Op woensdag 3 december 2014 15:59 schreef nikao het volgende:
[..]
Dat is niet zo, vooral omdat je zit met het natuurlijk verloop van ziektes en het placebo effect. Iemand die naar een homeopaat gaat merkt daadwerkelijk dus dat er iets veranderd. Helaas zijn de meeste mensen echter blind voor het feit dat je jezelf zo makkelijk misleid en kennen het effect direct toe aan hetgeen waar ze in geloofden dat het effect zou hebben. Volkomen logisch, maar helaas klopt het natuurlijk niet.
Verder speelt er ook nog een belangrijke rol dat mensen vaak helemaal niet weten wat homeopatie is en dat het vaak slim vermarkt wordt als een 'natuurlijk middeltje'. Mensen kennen de absurde ideeen erachter niet en weten niet dat het middel zo verdunt is dat er geen werkende stof meer over is etc. etc.
Toch 318 keer.quote:Op woensdag 3 december 2014 16:03 schreef nikao het volgende:
Overigens hoef je het van mij niet keer op keer te laten zien hoor voor je het aannemelijk maakt dat het daadwerkelijk werkt. Punt alleen is dat het (bijna) nooit overtuigend wordt laten zien.
Wat ik hierboven al poste; voornamelijk placebo effect, natuurlijk ziekteverloop en niet weten wat homeopatie is.quote:Op woensdag 3 december 2014 16:04 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Google is je vriend op je eerste vraag.
Ten tweede is dat dus pertinent niet zo aangezien (ook al zou het een placebo-effect zijn) er hordes mensen beter zijn geworden mbv homeopatie. FEIT. Waarom denk je dat zoveel mensen naar een homeopaat gaan?
Ja tuurlijk, daarom is het van belang dat een middel een werking moet hebben die aantoonbaar meer is dan placebo en natuurlijk ziekteverloop alleen. Sterker nog, als dit niet aangetoond kan worden komt een middel uberhaupt niet op de markt of wordt weer terug gehaald.quote:Op woensdag 3 december 2014 16:06 schreef Japie77 het volgende:
Deze zijn dus ook misleid als ze naar een dokter gaan, een pilletje voorgeschreven krijgen en beter worden. Das dan ook placebo-effect.
Waarom negeer je compleet mijn eerdere reactie hierop? Ten eerste kan de dame niet tellen, ten tweede noemt ze onderzoeken meerdere keren en bovenal; veel van deze onderzoeken waren niet echte onderzoeken, niet gekeken naar placebo, en/of hele kleine sample groep.quote:
Daar ben ik best bereid toe maar ik kan dezelfde vraag aan jou stellen. Waarom denk je dat er meerder nobelprijswinnaars dit zulk uitspraken hebben gedaan?quote:Op woensdag 3 december 2014 16:10 schreef nikao het volgende:
[..]
Waarom negeer je compleet mijn eerdere reactie hierop? Ten eerste kan de dame niet tellen, ten tweede noemt ze onderzoeken meerdere keren en bovenal; veel van deze onderzoeken waren niet echte onderzoeken, niet gekeken naar placebo, en/of hele kleine sample groep.
Nogmaals dan mijn verwondering en de vraag; waarom ben je niet bereid om kritisch te kijken naar zaken die mensen beweren?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |