abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146606488
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:59 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Leg maar uit dan, ik vind het erg kwetsend in ieder geval. Of ga je het afdoen met onzin?

Want dit is net zo'n grote onzin als iemand die iets racistisch in een zwarte piet ziet.
Ik vind Zwarte Piet evenmin racistisch, maar als jij aangeeft je vaak 'gekwetst' te voelen en je noemt als voorbeeld een verloren voetbalwedstrijd, dan ben je een grotere zielenpoot dan Quinsy.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_146606513
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:07 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Dus in jouw optiek mag een blank fictie figuur dan ook geen t-shirt en jeans aan hebben? Want dat is toch ook stereotyperend voor de hedendaagse blanke man?
over welk blank fictie figuur hebben we t dan?
pi_146606524
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:14 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik vind Zwarte Piet evenmin racistisch, maar als jij aangeeft je vaak 'gekwetst' te voelen en je noemt als voorbeeld een verloren voetbalwedstrijd, dan ben je een grotere zielenpoot dan Quinsy.
Precies, en dat is juist wat ik probeer aan te geven.
pi_146606537
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:08 schreef Montagui het volgende:

[..]

Dan zou zwarte Piet dus een blanke met roetvegen zijn?
dat is waar sommige mensen mij van proberen te overtuigen ja
  donderdag 13 november 2014 @ 12:16:59 #130
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_146606561
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:14 schreef JaneDoe het volgende:

[..]

wat mij meestal als eerste tegenargument wordt gegeven door pro-pieters die geen verandering willen is juist dat hij zwart is door de schoorsteen
gaven ze de slaven-theorie maar toe, zou een verademing zijn
maar ze verschuilen zich juist achter dat verhaaltje over de schoorsteen
Omdat de schoorsteen is waarmee de huidige generaties zijn opgegroeid.
Ik zie nog steeds niet wat er discriminerend is aan een bevrijde slaaf in een verhaal, maar goed.

De mensen die lopen te roepen over racisme door een persoon die zich zwart schminkt zouden zich eigenlijk dood moeten schamen omdat ze geen idee hebben wat racisme is.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_146606595
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:01 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Dus negers (laten we even voor het gemak uit gaan van de mening dat Piet een neger is) mogen nooit meer in niet-leidende karakters worden uitgebeeld?
Krijgen we net als in Amerika het stereotype zwarte leider (rechter, president, hoofd van politie) in ieder stuk fictie. :')
Dat zeg ik niet. Dit is een legioen pieten die er allemaal hetzelfde uitzien. De figuur is ook nog eens bedacht in de tijd van slavernij en kolonialisme, maar dat is zeker toeval.
quote:
En Piet is al zeker 20 jaar niet meer dom. Ik heb nog nooit iets gezien waarin hij niet de gelijke was van de Sint.
Oneens. Ze gedragen zich nog steeds als clowns die kunstjes doen en domme acties doen.(zoals gastjes boren in een boot)
pi_146606600
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:10 schreef Fascination het volgende:

[..]

Wat een boel aannames. :') Waarom zou ik meer argumenten moeten aandragen dan "het is geen racisme"? Dat is namelijk waar het om draait. De anti-pieten beweging claimt dat zwarte piet racistisch is en wil daarom afschaffing of verandering van zwarte piet. Wanneer je dat onderuit haalt, ben je er al. Je kunt niet iedereen in het pro-pietenkamp zo over een kam scheren, dat is niet netjes. :)
Ik scheer ook niet iedereen over 1 kam, ik zeg dat het omhoog gekomen racisme zo stuitend is en zo veel voorkomt in die groep dat ik geschokt ben.

Het het is geen racisme argument houdt ook al niet echt stand, zeker niet als je het verleden van de huidige piet meeneemt. En nogsteeds zijn er dorpjes waar piet een zware tongval heeft(hier bv) en zo dom als het achtereind van een varken is en zich heel onderdanig opstelt naar de sint.

Dat zwarte piet een karikatuur is van een neger is gewoon overduidelijk, de vraag is in hoeverre is dat erg. Ik vond dat nooit echt erg, maar de volle aanval op "buitenlanders", alsof alleen die een verandering willen en alsof het hier om net nieuw gekomen mensen gaat heeft mij echt geschokt.
Het begon mij toen pas om te vallen hoeveel oh zo grappige grapjes er waren over pieten en donkere mensen en dat ik in het verleden ook heb meegemaakt hoe (volwassen) mensen andere voor zwarte piet uitmaakte. Bij kinderen zag ik dat ook, maar dat schat ik heel anders in. Wel kan ik begrijpen dat het misschien helemaal niet zo leuk is om ook in alle onschuld door kinderen voor zwarte piet aangezien te worden.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_146606642
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:15 schreef JaneDoe het volgende:

[..]

over welk blank fictie figuur hebben we t dan?
Bijvoorbeeld Ed, Edd & Eddy

Die waren ook niet al te snugger, en dan nog eens blank ook. Hadden ook typerende hedendaagse Amerikaanse kledij aan.
pi_146606699
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:16 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Omdat de schoorsteen is waarmee de huidige generaties zijn opgegroeid.
Ik zie nog steeds niet wat er discriminerend is aan een bevrijde slaaf in een verhaal, maar goed.

De mensen die lopen te roepen over racisme door een persoon die zich zwart schminkt zouden zich eigenlijk dood moeten schamen omdat ze geen idee hebben wat racisme is.
de pro-pieters waar ik t over heb zijn de babyboomers die niet met de schoorsteen-theorie zijn opgegroeid hoor

verder discriminerend en racisme heb ik niet benoemd in mijn posts, dus snap ik niet zo goed waarom je dit aanhaald
pi_146606713
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:16 schreef JaneDoe het volgende:

[..]

dat is waar sommige mensen mij van proberen te overtuigen ja
Dat is jammer. Het roetpiet verhaal is maar 1 van de vele (ontstaans)verhalen van Zwarte Piet. Je alleen beperken tot roetpiet doet Zwarte Piet geen recht.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_146606733
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:15 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Precies, en dat is juist wat ik probeer aan te geven.
Maar jij voelt je dus gekwetst door een voetbalwedstrijd?

Als je een punt wil maken, gebruik dan tenminste een goed voorbeeld.

Want (vermeend) racisme is andere koek dan een of andere voetbalpot.
pi_146606769
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:19 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Die waren ook niet al te snugger, en dan nog eens blank ook. Hadden ook typerende hedendaagse Amerikaanse kledij aan.
Twee van de drie waren anders gewoon intelligent. Eentje zelfs hyperintelligent.

Heb je echt geen betere voorbeelden?
pi_146606789
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:23 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Twee van de drie waren anders gewoon intelligent. Eentje zelfs hyperintelligent.

Heb je echt geen betere voorbeelden?
Jij kent je klassiekers wel, Koos.
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_146606817
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Maar jij voelt je dus gekwetst door een voetbalwedstrijd?

Als je een punt wil maken, gebruik dan tenminste een goed voorbeeld.

Want (vermeend) racisme is andere koek dan een of andere voetbalpot.
Zie je nou zelf niet hoe dus de Pro-Pieten de klachten over zwarte piet zien als totale onzin. Net zoals jij mijn vergelijking onzin vind? Als ik maar hard genoeg ga roepen dat ik het wel kwetsen vind dan ga je toch ook geen gehoor geven aan mijn verzoek? Omdat ik mezelf toevallig gekwetst voel door een domme voetbalwedstrijd?
pi_146606851
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:24 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Zie je nou zelf niet hoe dus de Pro-Pieten de klachten over zwarte piet zien als totale onzin. Net zoals jij mijn vergelijk onzin vind? Als ik maar hard genoeg ga roepen dat ik het wel kwetsen vind dan ga je toch ook geen gehoor geven aan mijn verzoek? Omdat ik mezelf toevallig gekwetst voel door een domme voetbalwedstrijd?
Maar jij voelt je echt gekwetst door een voetbalwedstrijd?
pi_146606863
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:19 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

ken ik niet
maar even googlen leert mij dat de bedenker ervan zelf blank is
  donderdag 13 november 2014 @ 12:26:33 #142
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_146606884
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:17 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet. Dit is een legioen pieten die er allemaal hetzelfde uitzien. De figuur is ook nog eens bedacht in de tijd van slavernij en kolonialisme, maar dat is zeker toeval.

[..]

Oneens. Ze gedragen zich nog steeds als clowns die kunstjes doen en domme acties doen.(zoals gastjes boren in een boot)
Allemaal hetzelfde? Als je dat in Amerika zegt heb je een aanklacht aan je broek. Ik zou maar oppassen.
Het figuur bestond al laaaaaaaaaaang voor het kolonialisme. Het is alleen aangepast. Van demon naar bevrijde slaaf (wederom: iets dat je met geen mogelijkheid racisme kunt noemen) naar hulpje dat zwart is van de roet.

Ze doen kunstjes? Wow, wat denigrerend. Clowns zijn meestal wit geschminkt. Mag zeker ook niet meer?

Ze zijn jong en acrobatisch en grappig. Voor het vermaak van kinderen. Ze besturen de boot, plannen de route, etc. Godver wat zijn ze dom. ;(

quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:21 schreef JaneDoe het volgende:

[..]

de pro-pieters waar ik t over heb zijn de babyboomers die niet met de schoorsteen-theorie zijn opgegroeid hoor

verder discriminerend en racisme heb ik niet benoemd in mijn posts, dus snap ik niet zo goed waarom je dit aanhaald
Mijn ouders zijn babyboomers en met de schoorsteen-theorie opgevoed.
Dat tweede was algemeen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_146606899
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:25 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Maar jij voelt je echt gekwetst door een voetbalwedstrijd?
Ik niet, maar ken mensen die dat wel hebben. Die kunnen Amsterdam ook niet hun strot krijgen, en komen met 020.

Dat vind ik ook aanstellers, en daar ga ik ook geen gehoor aan geven door Amsterdam te veranderen in 020.
pi_146606908
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:21 schreef Montagui het volgende:

[..]

Dat is jammer. Het roetpiet verhaal is maar 1 van de vele (ontstaans)verhalen van Zwarte Piet. Je alleen beperken tot roetpiet doet Zwarte Piet geen recht.
maar dat is dus t antwoord dat ik krijg wanneer bv op werk mensen mij proberen te overtuigen
pi_146606954
Koos Vogels heeft het optreden van Quinsy gisteren in de rechtbank niet gezien op Pownews? Quinsy was zeldzaam slecht, de journalist van Powned negeren en daadwerkelijk zeggen de dialoog niet aan te willen gaan.
pi_146606967
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:26 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Allemaal hetzelfde? Als je dat in Amerika zegt heb je een aanklacht aan je broek. Ik zou maar oppassen.
Het figuur bestond al laaaaaaaaaaang voor het kolonialisme. Het is alleen aangepast. Van demon naar bevrijde slaaf (wederom: iets dat je met geen mogelijkheid racisme kunt noemen) naar hulpje dat zwart is van de roet.

Ze doen kunstjes? Wow, wat denigrerend. Clowns zijn meestal wit geschminkt. Mag zeker ook niet meer?

Ze zijn jong en acrobatisch en grappig. Voor het vermaak van kinderen. Ze besturen de boot, plannen de route, etc. Godver wat zijn ze dom. ;(
Mooi dat de anti-pieten er maar krampachtig bij verzinnen dat de pieten állemaal superdom zijn, want anders klopt hun argumentatie niet meer. ;(

Of de dooddoener: "Het is gewoon racisme, als je dat niet ziet!" _O_
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
pi_146606985
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:26 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Ik niet, maar ken mensen die dat wel hebben. Die kunnen Amsterdam ook niet hun strot krijgen, en komen met 020.

Dat vind ik ook aanstellers, en daar ga ik ook geen gehoor aan geven door Amsterdam te veranderen in 020.
Als jij je daardoor niet gekwetst voelt, waarom noem je het dan als voorbeeld als ik vraag waar jij zoal door gekwetst wordt op dagelijkse basis? Dat beweerde je immers.
pi_146607004
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:28 schreef luxerobots het volgende:
Koos Vogels heeft het optreden van Quinsy gisteren in de rechtbank niet gezien op Pownews? Quinsy was zeldzaam slecht, de journalist van Powned negeren en daadwerkelijk zeggen de dialoog niet aan te willen gaan.
Ik heb helemaal geen boodschap aan die Quinsy. Zou ook niet weten waarom zijn optreden relevant is voor deze discussie.
pi_146607014
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:26 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Het verschil is vooral dat Zwarte Piet gebaseerd is op een negatief beeld van een hele bevolkingsgroep. Dat in Nederland slechts weinig mensen het als kwetsend ervaren betekent niet dat je het dan maar niet moet veranderen.

Daarnaast als je het dan op het gebied van grootte gaat bekijken dan is het helemaal onlogisch dat we het niet afschaffen aangezien een groot deel van de wereld ons aankijkt alsof wij een stelletje idioten zijn die "black face" nog steeds hebben.
Fuck the EBU
pi_146607051
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:30 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik heb helemaal geen boodschap aan die Quinsy. Zou ook niet weten waarom zijn optreden relevant is voor deze discussie.
Hij start rechtszaken, is begonnen met demonstreren. Hij is een bekende Nederlander. Lijkt me toch enigszins relevant.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')