Een slaaf is geen knecht.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:23 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Slaaf. Knecht. Onderdaan. Helper. Werknemer.
What's in a name
quote:Op donderdag 13 november 2014 13:27 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Deal.
Piet blijft zwart, maar dan mag hij wel op het paard zitten en is de baas. Daarnaast komen er dan allemaal witte sinterklaasjes die zijn knechten zijn en die allemaal dommige dingen doen. Ipv een mijter hebben ze dan een hele grote oranje wortel op hun hoofd en gaan in tokkie-taal praten.
We zijn eruit. Slotje.
Zoiets?quote:Op donderdag 13 november 2014 13:27 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Deal.
Piet blijft zwart, maar dan mag hij wel op het paard zitten en is de baas. Daarnaast komen er dan allemaal witte sinterklaasjes die zijn knechten zijn en die allemaal dommige dingen doen. Ipv een mijter hebben ze dan een hele grote oranje wortel op hun hoofd en gaan in tokkie-taal praten.
We zijn eruit. Slotje.
Dat is niet het Sinterklaasverhaal maar als jij het zo graag wil vieren, mijn zegen heb je. Ik vind het wel een prachtige satire, je zou het moeten uitwerken.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:27 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Deal.
We zijn eruit. Slotje.
Je geeft ze niet alles. Je geeft ze alles behalve bewust dat ene punt waar t nu juist om gaat. Een schikkign zou in deze dan ook zijn dat zwart en gekleurd naast elkaar bestaan. Wta jij doet is geen schikking.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:29 schreef Montagui het volgende:
[..]
Grappig. Je vraagt de pro-Pieten en anti-Pieten te schikken. Ik geef als pro-Piet de anti Pieten álles, op 1 ding na. Je zet nu jezelf voor schut met je 'beide partijen moeten schikken'.
In al die verhalen is ie zwart ja, DAAROM is ook niet 100% uit te sluiten dat t niet racistisch is. Geen idee wat je hier niet aan snapt.quote:Je gaf ook eerder zelf toe dat er vele ontstaansverhalen zijn en dat je daardoor racisme of het tegendeel niet kunt bewijzen. In ál die verhalen is Zwarte Piet zwart. Geen idee wat je hier niet aan snapt.
Laten we t eens op straat gaan vragen of hier in een poll.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:29 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik kijk altijd, nog steeds. En ik begrijp echt niet waar je het over hebt, heb nooit het idee gehad dat zwarte piet het slaafje van de Sint was.
Ah, je wil een argumentum ad populum gebruiken als bewijs?quote:Op donderdag 13 november 2014 13:34 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Laten we t eens op straat gaan vragen of hier in een poll.
Is zwarte piet de knecht/hulp/slaaf/medewerker van de Sint of is t zijn gelijke?
Ik zeg niet dat er iets slechts aan is, dat ie z'n werknemer is. Of iets racistisch. Maar hij is t wel degelijk.
Alleen als het zo uitkomt.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:35 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ah, je wil een argumentum ad populum gebruiken als bewijs?
quote:Op donderdag 13 november 2014 13:27 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wat is het verschil dan?
De een word belachelijk gemaakt om zijn bleke huidskleur en de ander om zijn donkere huidskleur.
quote:Op donderdag 13 november 2014 13:27 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Dat staat toch niet in het stukje?
Een neger werd uitgelachen omdat hij kleinzerig was(citation needed). Niet omdat hij zwart was.
Misschien moet je eerst lezen waar je op reageert,
Ik vind het uitgelachen worden puur om een huidskleur niet kunnen. Ook als dit wit, geel, blauw of groen zou zijn. Jullie hebben gelijk dat het "melkfles" gebeuren ook daaronder valt, ik had daarnaast inderdaad het zinnetje "because he was offended" over het hoofd gezien. Nu vind ik ook zelf dat je dat in principe achterwege kan laten, zelfde als opmerkingen over andere uiterlijke kenmerken.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:28 schreef Fascination het volgende:
[..]
Beetje jammer van deze drogreden plus het denigrerende toontje.
Het gaat hier om het onderscheid tussen slaaf en niet-slaaf, omdat bepaalde mensen de slavernij erbij betrekken. Snap daarom niet waarom je knecht/hulp/medewerker erbij vermeldt, dat is niet relevant.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:34 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Laten we t eens op straat gaan vragen of hier in een poll.
Is zwarte piet de knecht/hulp/slaaf/medewerker van de Sint of is t zijn gelijke?
Ik zeg niet dat er iets slechts aan is, dat ie z'n werknemer is. Of iets racistisch. Maar hij is t wel degelijk. Ga nou niet doen alsof dat nooit zo geweest is. Het blijkt uit alles.
En precies dit gedraaikont in een positie die je beter uitkomt, DAT is wat mis is aan beide partijen in deze discussie.
Nee hoor. Maar precies dit gedraaikont in een positie die je beter uitkomt, DAT is wat mis is aan beide partijen in deze discussie.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:35 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ah, je wil een argumentum ad populum gebruiken als bewijs?
Mee eens. Ik zag hem ook niet als slaaf, want slaaf houdt voor mij misbruik van de machtspositie in en de Sint was altijd lief voor zijn helpertjes.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:37 schreef Fascination het volgende:
[..]
Het gaat hier om het onderscheid tussen slaaf en niet-slaaf, omdat bepaalde mensen de slavernij erbij betrekken. Snap daarom niet waarom je knecht/hulp/medewerker erbij vermeldt, dat is niet relevant.
Ik snap je zin niet. Je kunt "because he was offended" achterwege laten? Waarom? Dan staat er iets totaal anders.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:37 schreef Yesse het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ik vind het uitgelachen worden puur om een huidskleur niet kunnen. Ook als dit wit, geel, blauw of groen zou zijn. Jullie hebben gelijk dat het "melkfles" gebeuren ook daaronder valt, ik had daarnaast inderdaad het zinnetje "because he was offended" over het hoofd gezien. Nu vind ik ook zelf dat je dat in principe achterwege kan laten, zelfde als opmerkingen over andere uiterlijke kenmerken.
De zin klopt inderdaad niet meer helemaal. Ik doelde op de melkfles uitspraak.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:39 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik snap je zin niet. Je kunt "because he was offended" achterwege laten? Waarom? Dan staat er iets totaal anders.
Een zwart figuur die minder gelinkt is aan dat karikatuur zou ik ook prima vinden. Maar ik zou ook roetvegen prima vinden, of kleurpieten(ook zwart).quote:Op donderdag 13 november 2014 13:29 schreef Montagui het volgende:
[..]
Grappig. Je vraagt de pro-Pieten en anti-Pieten te schikken. Ik geef als pro-Piet de anti Pieten álles, op 1 ding na. Je zet nu jezelf voor schut met je 'beide partijen moeten schikken'.
Je gaf ook eerder zelf toe dat er vele ontstaansverhalen zijn en dat je daardoor racisme of het tegendeel niet kunt bewijzen. In ál die verhalen is Zwarte Piet zwart. Geen idee wat je hier niet aan snapt.
Ik snap gewoon oprecht niet hoe je zwarte piet als een slaaf van de Sint kan zien, echt niet.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:37 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Nee hoor. Maar precies dit gedraaikont in een positie die je beter uitkomt, DAT is wat mis is aan beide partijen in deze discussie.
En wat is een traditie anders dan iets van t volk en hoe hij t ziet?
Het zal me wordt wezen al was de traditie dat de sint op een eenhoorn reed en zwarte piet kabouters waren. De traditie is nu dat de Zwarte Pieten de helpers zijn van de Sint. NIET zijn gelijke. De Sint is wel degelijk de baas van t schip. T is ook zijn stoomboot. Alle liedje,s alle verhalen, alles wijst er op.
Lees nou eens goed.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:40 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik snap gewoon oprecht niet hoe je zwarte piet als een slaaf van de Sint kan zien, echt niet.
Dat heeft niets met gedraaikont te maken. Een negroïde vriend van mij snapt dit geneuzel overigens ook niet.
Zwarte piet doet inderdaad bepaalde zaken voor de Sint, maar de echte racisten zijn mensen die daar iets kwaads in zien.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:43 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Lees nou eens goed.
Ik zeg zelf dat ik slaaf ook nooit zag, maar wel degelijk hulp/werknemer en de Sint die de baas is. En nee baas staat niet gelijk aan slavendrijver. Maar jij zegt zelfs DAT niet eens te zien, dat t wel degelijk een niveau of machts verschil is, tussen de Sint en ZP.
En t zal best dat jouw negriode vriend dat geneuzel niet snapt. Sommige van mijn negriode vrienden ook niet. Anderen weer wel. Je duwt me meteen in t anti-ZP hokje omdat ik t niet eens ben met bepaalde pro-ZP standpunten. En dat is OOK wat er mis is met deze discussie. Alles is zwart-wit volgens "jullie". En jullie is beide fanatieke kanten. Pro en Anti.
Het is geen probleem als Piet verandert, zolang hij maar zwart blijft.quote:Op donderdag 13 november 2014 10:48 schreef Yesse het volgende:
Ik moet wel zeggen dat ik de heftige reacties aan beide kanten behoorlijk de spuigaten uit vind lopen.
Zelf ben ik voor het aanpassen van het uiterlijk van zwarte piet omdat ik me kan voorstellen dat er groepen zijn die het als vervelend of kwetsend ervaren. Ik heb diverse argumenten van "pro zwarte piet" gehoord maar deze gaan voor mij niet verder dan "het is geen racisme" en "het is traditie".
Wat ik vooral niet snap is waarom men zo'n enorm probleem heeft om in te zien dat het uiterlijk van zwarte piet gewoon simpelweg is afgeleid van het stereotype van de zwarte man. Kroeshaar, zwarte huid, rode lippen, gouden oorbellen...'dat komt door het roet van de schoorsteen' . Dan zou je er in mijn opinie dus ook geen problemen mee moeten hebben als zwarte piet voortaan vegen heeft want 'het komt door het roet van de schoorsteen'.
Is er iemand die me één argument kan geven waarom het een wereldprobleem is als zwarte piet iets verandert in uiterlijk? Want voor mij is dit echt een non-discussie die ver uit de hand is gelopen.
Zwarte Piet is in alle verhalen als zwart typetje neergezet. Verander je zijn kleur dan doen al die verhalen er niet meer toe. Je helpt dan de traditie effectief om zeep.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:33 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Je geeft ze niet alles. Je geeft ze alles behalve bewust dat ene punt waar t nu juist om gaat. Een schikkign zou in deze dan ook zijn dat zwart en gekleurd naast elkaar bestaan. Wta jij doet is geen schikking.
Dat is als zeggen in een disucssie om eigenaarsschap van t huis: Ik zal schikken. Je mag de tuin, je mag de lucht, je mag t tuinhuisje. maar het huis blijft van mij!
Dat is geen schikking jongeman en dat weet je zelf ook bestNice try.
Een schikking zou zijn het huis te delen. Of in de fik te steken zodat niemand t meer heeft
[..]
In al die verhalen is ie zwart ja, DAAROM is ook niet 100% uit te sluiten dat t niet racistisch is. Geen idee wat je hier niet aan snapt.
En dat die onderdanen allemaal zwart zijn is iets wat steekt bij sommige mensen, omdat dat van oudsher altijd al zo wordt gezien dat de zwarte medemens de knecht is, de onderdaan.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:45 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zwarte piet doet inderdaad bepaalde zaken voor de Sint, maar de echte racisten zijn mensen die daar iets kwaads in zien.
Het is een verhaal, met een bepaalde context. Waar gaat het over, serieus.
Alsof die ene aanpasing de hele traditie om zeep helpt en al de vreugde van t feest verpest. Alsof er ook maar 1 traditie is in de wereld die nog steeds exact hetzelfde gevierd wordt. Weet je wat die vreugde verpest? Dit jarenlange gezeik van de pro's en anti's. DAT verpest t.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:47 schreef Montagui het volgende:
[..]
Zwarte Piet is in alle verhalen als zwart typetje neergezet. Verander je zijn kleur dan doen al die verhalen er niet meer toe. Je helpt dan de traditie effectief om zeep.
Je kwetst de tomaat nietquote:Net als bv met tomatino ineens ook peren en appels te gaan gebruiken. De traditie is tomaten, niet peren of appels.
1: Onzin, blanke, Arabieren zijn in de geschiedenis ook vaak genoeg slaaf geweest.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:48 schreef Ang3l het volgende:
[..]
En dat die onderdanen allemaal zwart zijn is iets wat steekt bij sommige mensen, omdat dat van oudsher altijd al zo wordt gezien dat de zwarte medemens de knecht is, de onderdaan.
Moeten die mensen dingen eens niet zo serieus nemen en minder snel beledigd zijn? Ja. Zeker.
Moet de tegenpartij eens inzien dat datgene waarvan zij zelf geen kwaad zien, misschien wel zo kan overkomen en zelfs ergens ook wel zo beinvloed is ten tijde van t ontstaan van de traditie? Ook.
Maar nee, niemand ziet de punten van de andere partij.
Gewoon beide lekker blijven schreeeuwen. Wordt t alleen maar leuker van.
Maar het verdere figuur aanpassen is veel lastiger en vergaander dan de kleur loslaten(dat het alleen maar zwart mag zijn).quote:Op donderdag 13 november 2014 13:47 schreef Montagui het volgende:
[..]
Zwarte Piet is in alle verhalen als zwart typetje neergezet. Verander je zijn kleur dan doen al die verhalen er niet meer toe. Je helpt dan de traditie effectief om zeep.
Net als bv met tomatino ineens ook peren en appels te gaan gebruiken. De traditie is tomaten, niet peren of appels.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |