abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 november 2014 @ 13:17:13 #226
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146608455
quote:
10s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:15 schreef Kaneelstokje het volgende:
Of is Red Sox nu ook al racisme?
Ligt er aan. Draagt de kerstman ze? ;)
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
pi_146608479
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:15 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Want je mag als je Amerikaan bent je mond niet opendoen, ook al ben je t oneens met je eigen land en tradities? :?

Not sure if serious.
If so: Stupid.
Dit is ook gewoon het niveau van de discussie tot nu toe. We komen er op deze manier niet uit omdat inlevingsvermogen erg lastig blijkt. Daarnaast blijkt lezen erg lastig, want nergens zeggen wij dat we per se anti zijn maar toch wordt je in dit topic gelijk over één kam geschoren met een Quinsy (of hoe heet die gast)...
Fuck the EBU
pi_146608520
http://gregshapiro.nl/con(...)-may-i-speak-defense

Heel erg slecht stuk. Nergens gaat hij inhoudelijk op de zaak in, hij wijst alleen moralistisch met z'n vingertje.

quote:
So please, Nederland, keep Zwarte Piet. Don’t sacrifice this celebration of innocence and joy. But – since more and more of the world is now watching – you do have to explain a few things.
What do I tell my child when she points at the black delivery guy and says ‘Zwarte Piet?’
What do I tell my potential business partner, when Dutch people in a café laugh at him for being offended because he’s black?
What do I tell the rest of the world when the Dutch Prime Minister makes a joke – while hosting President Obama - that black people should love dressing as Zwarte Piet because ‘they don’t have to put on makeup?’
Nergens gaat hij in op de vraag waarom het dan zo erg is om vergeleken te worden met zwarte piet.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
pi_146608549
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:43 schreef Kaneelstokje het volgende:

Je zegt letterlijk dat een neger die kinderen bangmaakt racisme is. Dan kun je wel lopen emogiffen, maar het is gewoon zielig als je daadwerkelijk zo denkt.
Als we als kinderschrik een neger kiezen omdat die zo heerlijk vreemd en eng zijn dan mag je dat wel racisme noemen ja ;)

Het gaat hier niet om een neger tussen anderen die als kinderschrik optreed, het gaat hier om het neerzetten van negers als enge kinderschrikken omdat ze vreemd en eng zijn. Dus neger koppelen aan eng, dat is wel degelijk racisme te noemen.

Nu is dat in deze tijd niet meer zo aan de orde, maar zo was het wel.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 13 november 2014 @ 13:20:33 #230
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146608562
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:19 schreef Fascination het volgende:

Heel erg slecht stuk. Nergens gaat hij inhoudelijk op de zaak in, hij wijst alleen moralistisch met z'n vingertje.

[..]

Nergens gaat hij in op de vraag waarom het dan zo erg is om vergeleken te worden met zwarte piet.
Jawel. Het hele slavernij verleden stukje in t begin.
Leek me duidelijk.
L'Amour menaçant:
pi_146608566
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:49 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Exact.

Met alle ontstaansverhalen kunnen we niet hard maken dat ZP racisme is. Noch dat ie t niet is.
Dus beide partijen schikken.
Ik wil best schikken. De anti-Pieten mogen van Zwarte Piet maken wat ze willen, alhoewel ik de uitbundige kledij en zijn muts wel leuk vind. Ik wil er maar 1 ding voor terug. Dat Zwarte Piet zwart blijft. ^O^

Alle ontstaansverhaaltjes hebben namelijk 1 gemeenschappelijke deler. Het typetje Zwarte Piet is zwart!

Het zou dan ook erg raar zijn om Zwarte Piet een andere kleur of meerdere andere kleuren te geven omdat er een groepje mensen is die zich om 'een' element in 'een' ontstaansverhaal (waarvan dus totaal niet bewezen is dat dát het ontstaansverhaal van Zwarte Piet is) 'gekwetst' (en ik vraag me af of dat bij alle anti-Pieten zo is) voelen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_146608596
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:20 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Jawel. Het hele slavernij verleden stukje in t begin.
Leek me duidelijk.
Oh ja, want zwarte piet is de slaaf van sinterklaas. Oh nee, dat klopt niet.
pi_146608599
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:19 schreef Fascination het volgende:

[..]

Ja want uitgelachen om je huidskleur is prettig :')
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:21 schreef Fascination het volgende:

[..]

Het gaat ook om het perspectief vanuit een buitenstaander...
Fuck the EBU
  donderdag 13 november 2014 @ 13:21:45 #234
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_146608608
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:13 schreef erodome het volgende:

[..]

Wat is dan het werkelijke verschil tussen die originele zwarte piet en een blackface?

Blackface is ook een toneelstukje, waarbij er een karikatuur van een donker iemand wordt neergezet.
Ik vind het verschil tussen blackface en zwarte piet niet zo bar groot, zeer zeker niet als we naar de vroegere piet kijken die de ouderen hier gewoon hebben meegemaakt.

Ook de blackface had positieve eigenschappen, de zwarte cultuur werd er zelfs populairder door. Mensen die ernaar gingen kijken gingen niet om gezamelijk even een paar kruisen te laten branden, maar gewoon voor een gezellig avondje met het gezin. Mensen zagen er eerst helemaal geen kwaad in.
Ten eerste de samenleving. Er waren in onze samenleving geen tot zeer weinig negers aanwezig toen die versie van Piet hier was. Piet was de boeman die kinderen strafte. Is dat een stereotype dat heerste in die tijd?
Hoe is dat hetzelfde als blackface?

En al zou het hetzelfde zijn, waarom is een versie van 50 jaar geleden relevant voor wat nu racisme is?

quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:16 schreef Ang3l het volgende:

[..]

:D Ja ik weet niet zo veel van football. Of baseball. Maar ik zie het logo van t indiaantje zo voor me :')
Begrijpelijk, maar ik hoop toch niet dat je daadwerkelijk dacht: Red Sox, ja. Duidelijk een vuige racistische connotatie hier. Vieze Bostoners :r Een beetje de hoofdstedelingen uithangen :r
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  donderdag 13 november 2014 @ 13:22:28 #235
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146608635
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:20 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik wil best schikken. De anti-Pieten mogen van Zwarte Piet maken wat ze willen, alhoewel ik de uitbundige kledij en zijn muts wel leuk vind. Ik wil er maar 1 ding voor terug. Dat Zwarte Piet zwart blijft. ^O^

Alle ontstaansverhaaltjes hebben namelijk 1 gemeenschappelijke deler. Het typetje Zwarte Piet is zwart!
Waarom mag alles in deze traditie veranderen, op de kleur na? Waarom deze strohalm, deze halsstarrigheid, dit bijna panische wanhopige?

quote:
Het zou dan ook erg raar zijn om Zwarte Piet een andere kleur of meerdere andere kleuren te geven omdat er een groepje mensen is die zich om 'een' element in 'een' ontstaansverhaal (waarvan dus totaal niet bewezen is dat dát het ontstaansverhaal van Zwarte Piet is) 'gekwetst' (en ik vraag me af of dat bij alle anti-Pieten zo is) voelen.
Je beseft je dat zwarte piet er nu al heel anders uitziet dan in de oorspronkelijike traditie he? Zwate piet is voornamelik bruin ipv zwart al. De oorbellen zijn bijna altijd weg. De grote rode lippen zijn al weg. Het kroespruikje vaak ook. Waarom heb je toen niet gestampvoet? Puur omdat ie Zwarte Piet heet en niet Oorbellen Piet of Rode Lippen Piet? De naam? is dat alles?

Tradities worden gemaakt. Ze ontstaan. Ze groeien.
L'Amour menaçant:
  donderdag 13 november 2014 @ 13:23:06 #236
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146608651
quote:

[..]

Slaaf. Knecht. Onderdaan. Helper. Werknemer.
What's in a name ;)
L'Amour menaçant:
pi_146608653
quote:
7s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:21 schreef Yesse het volgende:

[..]

We zeggen tegen mensen die verbrand zijn ook wel "hey kreeftje" of tegen mensen die van nature bleek zijn "hey melkfles". Daar moet je toch gewoon tegen kunnen?
  donderdag 13 november 2014 @ 13:23:32 #238
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146608664
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:21 schreef Kaneelstokje het volgende:

Begrijpelijk, maar ik hoop toch niet dat je daadwerkelijk dacht: Red Sox, ja. Duidelijk een vuige racistische connotatie hier. Vieze Bostoners :r Een beetje de hoofdstedelingen uithangen :r
:D Nou nee ;)
L'Amour menaçant:
pi_146608689
quote:

[..]

Zwarte Piet doet 'vrijwillig' alles wat Sint hem opdraagt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  donderdag 13 november 2014 @ 13:24:57 #240
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146608705
quote:
15s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:24 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Zwarte Piet doet 'vrijwillig' alles wat Sint hem opdraagt.
Zou ie een CAO hebben?
L'Amour menaçant:
pi_146608729
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:23 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Slaaf. Knecht. Onderdaan. Helper. Werknemer.
What's in a name ;)
Hoe kom jij erbij dat zwarte piet dat is?
pi_146608732
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:23 schreef Fascination het volgende:

[..]

We zeggen tegen mensen die verbrand zijn ook wel "hey kreeftje" of tegen mensen die van nature bleek zijn "hey melkfles". Daar moet je toch gewoon tegen kunnen?
Serieus? Je wilt nu "hey melkfles" gaan vergelijken met het uitlachen van iemand omdat hij of zij zwart is??
Fuck the EBU
pi_146608757
quote:
7s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:26 schreef Yesse het volgende:

[..]

Serieus? Je wilt nu "hey melkfles" gaan vergelijken met het uitlachen van iemand omdat hij of zij zwart is??
Wat is het verschil dan?

De een word belachelijk gemaakt om zijn bleke huidskleur en de ander om zijn donkere huidskleur.
  donderdag 13 november 2014 @ 13:27:10 #244
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_146608764
quote:
7s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:21 schreef Yesse het volgende:

[..]

Dat staat toch niet in het stukje?
Een neger werd uitgelachen omdat hij kleinzerig was(citation needed). Niet omdat hij zwart was.
Misschien moet je eerst lezen waar je op reageert,
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_146608771
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:20 schreef Montagui het volgende:
Deal.
Piet blijft zwart, maar dan mag hij wel op het paard zitten en is de baas. Daarnaast komen er dan allemaal witte sinterklaasjes die zijn knechten zijn en die allemaal dommige dingen doen. Ipv een mijter hebben ze dan een hele grote oranje wortel op hun hoofd en gaan in tokkie-taal praten.

We zijn eruit. Slotje.
pi_146608802
quote:
7s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:26 schreef Yesse het volgende:

[..]

Beetje jammer van deze drogreden plus het denigrerende toontje.
  donderdag 13 november 2014 @ 13:28:53 #247
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146608809
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:25 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Hoe kom jij erbij dat zwarte piet dat is?
Wat is ie dan volgens jou?

Hij is duidelijk niet de gelijke aan de Sint. :D
Als je dat gaat beweren dan moet je toch echt je tradities en t huidige journaal eens kiken, want dan zit je t wel erg in je straatje te buigen.
L'Amour menaçant:
pi_146608829
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:22 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Waarom mag alles in deze traditie veranderen, op de kleur na? Waarom deze strohalm, deze halsstarrigheid, dit bijna panische wanhopige?

[..]

Je beseft je dat zwarte piet er nu al heel anders uitziet dan in de oorspronkelijike traditie he? Zwate piet is voornamelik bruin ipv zwart al. De oorbellen zijn bijna altijd weg. De grote rode lippen zijn al weg. Het kroespruikje vaak ook. Waarom heb je toen niet gestampvoet? Puur omdat ie Zwarte Piet heet en niet Oorbellen Piet of Rode Lippen Piet? De naam? is dat alles?

Tradities worden gemaakt. Ze ontstaan. Ze groeien.
Grappig. Je vraagt de pro-Pieten en anti-Pieten te schikken. Ik geef als pro-Piet de anti Pieten álles, op 1 ding na. Je zet nu jezelf voor schut met je 'beide partijen moeten schikken'.

Je gaf ook eerder zelf toe dat er vele ontstaansverhalen zijn en dat je daardoor racisme of het tegendeel niet kunt bewijzen. In ál die verhalen is Zwarte Piet zwart. Geen idee wat je hier niet aan snapt.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 13 november 2014 @ 13:29:50 #249
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146608839
quote:
14s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:27 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Deal.
Piet blijft zwart, maar dan mag hij wel op het paard zitten en is de baas. Daarnaast komen er dan allemaal witte sinterklaasjes die zijn knechten zijn en die allemaal dommige dingen doen. Ipv een mijter hebben ze dan een hele grote oranje wortel op hun hoofd en gaan in tokkie-taal praten.

We zijn eruit. Slotje.
_O-

Ik hoor ze al kankeren als Tiny en Lau :D
L'Amour menaçant:
pi_146608843
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 13:28 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Wat is ie dan volgens jou?

Hij is duidelijk niet de gelijke aan de Sint. :D
Als je dat gaat beweren dan moet je toch echt je tradities en t huidige journaal eens kiken, want dan zit je t wel erg in je straatje te buigen.
Ik kijk altijd, nog steeds. En ik begrijp echt niet waar je het over hebt, heb nooit het idee gehad dat zwarte piet het slaafje van de Sint was.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')