abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146604004
Cultuur, traditie, negerkarikatuur, racisme. Slechts een kinderfeest dus niet over zeuren, of dat gegeven als niet relevant zien omdat de kenmerken er nu eenmaal zijn?

Welkom in het FOK! Zwarte Piet discussietopic

Oorsprong discussie

De afgelopen jaren is een discussie ontstaan over de vermeende racistische aspecten van Zwarte Piet. Dit zou gaan om bepaalde stereotype gedragingen die duiden op een laag intellect als mede het karikaturale uiterlijk dat een persiflage zou zijn op het negroïde ras hetgeen als denigrerend zouden worden ervaren door zwarte mensen.

In de traditionele media en sociale media verschenen verschillende figuren, zowel bekend als minder bekend, die zich zowel voor het behoud van Zwarte Piet uitspraken als voor een aanpassing van Zwarte Piet. De voorstellen voor aanpassing variëren van slechts het doen verdwijnen van de krullen en oorbellen tot aan een veranderd concept met roetvegen of een zgn. 'kleurenpiet'.

Pro- en contra initiatieven

Pietitie
Pietmakeover

Veelpost Pieten in deze reeks:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Moderator donderdag 13 november 2014 @ 10:35:06 #2
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_146604041
w/
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_146604059
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:25 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het is een handige frame. Door alle critici van ZP neer te zetten als een soort van blankenhaters, worden hun klachten automatisch invalide. Het is de discussie vervuilen wat jij doet.

Dat is hetzelfde als roepen dat ZP afgeschaft moet worden omdat een handvol voorstanders tot op het bot racistisch is.
Nee koos, ik zet dat groepje fanatici weg als een soort van blankenhaters. Omdat je dat aan alles kunt zien dat ze het niet bepaald hebben met die groep. En dat maakt hun inderdaad invalide in de discussie. Kun je wel gaan vragen naar voorbeelden, die heb ik genoeg gegeven waar dat uit blijkt in het afgelopen jaar en die heb jij ook gelezen. Die groep spoort gewoon niet en daarom 'frame' ik ze ook weg als een stel hypocrieten als ze over een vermeende 'discriminerende achtergrond van ZP' gaan praten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 13 november 2014 @ 10:36:44 #4
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_146604070
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:36 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Nee koos, ik zet dat groepje fanatici weg als een soort van blankenhaters. Omdat je dat aan alles kunt zien dat ze het niet bepaald hebben met die groep. En dat maakt hun inderdaad invalide in de discussie. Kun je wel gaan vragen naar voorbeelden, die heb ik genoeg gegeven waar dat uit blijkt in het afgelopen jaar en die heb jij ook gelezen. Die groep spoort gewoon niet en daarom 'frame' ik ze ook weg als een stel hypocrieten als ze over een vermeende 'discriminerende achtergrond van ZP' gaan praten.
Deze man weet.
pi_146604080
Ik heb vorige week besloten dat ik TEGEN Zwarte Piet ben, niet omdat ik geloof dat het racisme is, maar omdat ik gewoon een hater ben. hihi.

Heerlijk hoe bepaalde tokkies nu hun (Nederlandse) cultuur menen te moeten verdedigen (in Tokkiestijl), terwijl ze in dezelfde adem een moslimfeestje (suikerfeest) zwaar veroordelen en het liefst zouden verbieden. Vooral GeenStijl-bezoekers worden op geen enkele manier gehinderd, door hoe dom dat eigenlijk is. Daarom.

Ik wen alvast: Regenboogpietjes. O+ *O* *O* *O*
pi_146604119
+1 voor de opschoning van de OP.
  donderdag 13 november 2014 @ 10:39:17 #7
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146604124
quote:
19s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:37 schreef OeJ het volgende:
Ik heb vorige week besloten dat ik TEGEN Zwarte Piet ben, niet omdat ik geloof dat het racisme is, maar omdat ik gewoon een hater ben. hihi.

Heerlijk hoe bepaalde tokkies nu hun (Nederlandse) cultuur menen te moeten verdedigen (in Tokkiestijl), terwijl ze in dezelfde adem een moslimfeestje (suikerfeest) zwaar veroordelen en het liefst zouden verbieden. Vooral GeenStijl-bezoekers worden op geen enkele manier gehinderd, door hoe dom dat eigenlijk is. Daarom.
Deze domheid en hypocrisie zie je echter ook bij t anti-kamp, als ze t kwakku feest moeten aanpassen. Beide partijen zijn te hypocriet voor woorden. :')

quote:
*G* *O* *G*

Super vrolijk. Maar niet met de regenboogvlag gaan wapperen, dan krijg je de gays aan je broek :P
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
  donderdag 13 november 2014 @ 10:39:18 #8
396550 Richestorags
pi_146604125
quote:

En tegenstanders zijn geen Tokkies? Je eigen mening hebben is zo 2010...
pi_146604146
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:39 schreef Richestorags het volgende:

[..]

dat zijn zeiktokkies, iets grotere tokkies dan die andere
  donderdag 13 november 2014 @ 10:41:18 #10
396550 Richestorags
pi_146604167
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:40 schreef Frutsel het volgende:

[..]

dat zijn zeiktokkies, iets grotere tokkies dan die andere
Juist. Dus moet je jezelf tot geen van beide kampen rekenen. Maar als ik moet kiezen, heb ik meer sympathie voor de voorstanders. Puur omdat ik zelf pro-piet ben. Alleen met hun gebezigde taal ben ik het niet eens.
pi_146604171
quote:

[..]

Punt is kritiek op ZP breder is dan dat groepje fanatiekelingen. Nu kan elke roep om aanpassingen van de hand worden gewezen omdat het een dubieus clubje is dat achter de klachten zit.

Er zijn echter ook zat rationele mensen die pleiten voor aanpassingen en daar ook goede argumenten voor geven. Die niet roepen dat Zwarte Piet racisme is. De argumenten van deze mensen raken echter ondergesneeuwd doordat figuren zoals jij maar al te gretig de aandacht richten op de ZP is racisme-roepers.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_146604173
quote:

Wat een argument :') De tegenstanders hebben zich alleen maar netjes uitgelaten natuurlijk.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_146604180
quote:

[..]

Je bent dus gewoon dom aan het trollen?
pi_146604192
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:39 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Deze domheid en hypocrisie zie je echter ook bij t anti-kamp, als ze t kwakku feest moeten aanpassen. Beide partijen zijn te hypocriet voor woorden. :')

[..]

*G* *O* *G*

Super vrolijk. Maar niet met de regenboogvlag gaan wapperen, dan krijg je de gays aan je broek :P
ik snap de associatie met kwaku niet, wat heb ik gemist?
pi_146604226
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:41 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Wat een argument :') De tegenstanders hebben zich alleen maar netjes uitgelaten natuurlijk.
Neuh, beide zijn vrij achterlijk.

Alleen zijn de fanatieke Pro-Pieten natuurlijk zwaar in de meerderheid, dus ook de achterlijke exemplaren onder hen.
Die spelen echter alleen maar die malle Quinsy en consorten in de kaart. Immers met vrienden als NVO, PVV, GS en Cevitas Christiana heeft Zwarte Piet geen vijanden meer nodig...
Dat soort jongens hebben de taken van Quinsy met liefde overgenomen...
pi_146604295
Ik moet wel zeggen dat ik de heftige reacties aan beide kanten behoorlijk de spuigaten uit vind lopen.

Zelf ben ik voor het aanpassen van het uiterlijk van zwarte piet omdat ik me kan voorstellen dat er groepen zijn die het als vervelend of kwetsend ervaren. Ik heb diverse argumenten van "pro zwarte piet" gehoord maar deze gaan voor mij niet verder dan "het is geen racisme" en "het is traditie".

Wat ik vooral niet snap is waarom men zo'n enorm probleem heeft om in te zien dat het uiterlijk van zwarte piet gewoon simpelweg is afgeleid van het stereotype van de zwarte man. Kroeshaar, zwarte huid, rode lippen, gouden oorbellen...'dat komt door het roet van de schoorsteen' . Dan zou je er in mijn opinie dus ook geen problemen mee moeten hebben als zwarte piet voortaan vegen heeft want 'het komt door het roet van de schoorsteen'.

Is er iemand die me één argument kan geven waarom het een wereldprobleem is als zwarte piet iets verandert in uiterlijk? Want voor mij is dit echt een non-discussie die ver uit de hand is gelopen. :')
Fuck the EBU
  donderdag 13 november 2014 @ 10:48:39 #17
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146604307
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:39 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Nou.... ik moet wel opmerken dat de meeste van de reacties uit het Pro-Pieten kamp op nu.nl, youtube, facebook etc erg ongenuanceerde, in CAPS LOCK GETYPTE, domme, vol spelfouten zittende reacties zijn van Tokkies. Hard aangezet met 26 uitroeptekens en een erg racistische felheid. Dat valt me inderdaad wel erg op.

De tegenstanders van Piet zijn niet vaak Tokkies nee, want Tokkies zijn toch de Flodder-achtige white trash. Da's niet echt t standaard beeld van de Anti-Piet nee ;)

Maar goed, nou wil ik niet zeggen dat beide partijen uit tokkies of niet-tokkies bestaan. Net zoals dat een pro-piet niet per definitie een racist is, en de anti-piet niet per definitie een landverrader. Al wordt je bij beide meningen wel zo genoemd. :')
L'Amour menaçant:
  donderdag 13 november 2014 @ 10:49:37 #18
396550 Richestorags
pi_146604326
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:48 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Nou.... ik moet wel opmerken dat de meeste van de reacties uit het Pro-Pieten kamp op nu.nl, youtube, facebook etc erg ongenuanceerde, in CAPS LOCK GETYPTE, domme, vol spelfouten zittende reacties zijn van Tokkies. Hard aangezet met 26 uitroeptekens en een erg racistische felheid. Dat valt me inderdaad wel erg op.

De tegenstanders van Piet zijn niet vaak Tokkies nee, want Tokkies zijn toch de Flodder-achtige white trash. Da's niet echt t standaard beeld van de Anti-Piet nee ;)

Maar goed, nou wil ik niet zeggen dat beide partijen uit tokkies of niet-tokkies bestaan. Net zoals dat een pro-piet niet per definitie een racist is, en de anti-piet niet per definitie een landverrader. Al wordt je bij beide meningen wel zo genoemd. :')
Ja en de anti-pieten hebben het over jullie slavenhouders. Dat getuigt van erg veel intelligentie natuurlijk...
pi_146604342
quote:
2s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:41 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je bent dus gewoon dom aan het trollen?
:W
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 13 november 2014 @ 10:51:55 #20
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146604367
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Punt is kritiek op ZP breder is dan dat groepje fanatiekelingen. Nu kan elke roep om aanpassingen van de hand worden gewezen omdat het een dubieus clubje is dat achter de klachten zit.

Er zijn echter ook zat rationele mensen die pleiten voor aanpassingen en daar ook goede argumenten voor geven. Die niet roepen dat Zwarte Piet racisme is. De argumenten van deze mensen raken echter ondergesneeuwd doordat figuren zoals jij maar al te gretig de aandacht richten op de ZP is racisme-roepers.
En andersom raken de genuanceerde en onderbouwde pro-piet reacties ondergesneeuwd door de wel degelijk vele racistische reacties uit dat kamp.

Ik kan me idd in beide kampen niet vinden. Tenminste niet in de fanatiekelingen. Beide roepen maar in t domme wilde weg.

In t begin was ik duidelijk pro-piet, want ik vond t maar een hoop gezeik. Niemand zag er toch wat racistisch in? Stel je niet aan! Inmiddels ben ik zo ver heen qua ergernis aan t gezeik dat ik denk "Pfff, pas maar aan...l who cares. Daar gaat t de kinderen niet om". En die omslag is mede door, nou nee eigenlijk volledig door, de racistische geluiden uit t pro-piet kamp op internet.

Mijn hartje zegt nog steeds I love you Piet, maar wat ik zie gebeuren is echt schrijnend.
L'Amour menaçant:
pi_146604383
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:49 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Ja en de anti-pieten hebben het over jullie slavenhouders. Dat getuigt van erg veel intelligentie natuurlijk...
Punt is dat die groep veel kleiner is en ik er nauwelijks mee in aanraking kom. Op FOK! en websites als de Telegraaf en Geenstijl is het de boze blanke man die de toon zet. Dat dwingt mij bijna om in het kamp van de tegenstanders te gaan zitten.
  donderdag 13 november 2014 @ 10:53:04 #22
396550 Richestorags
pi_146604403
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:52 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Punt is dat die groep veel kleiner is en ik er nauwelijks mee in aanraking kom. Op FOK! en websites als de Telegraaf en Geenstijl is het de boze blanke man die de toon zet. Dat dwingt mij bijna om in het kamp van de tegenstanders te gaan zitten.
Dat is echt onzin. Als je op Powned reacties gaat lezen is de groep minimaal 50/50.
  donderdag 13 november 2014 @ 10:54:01 #23
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146604426
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:42 schreef JaneDoe het volgende:

[..]

ik snap de associatie met kwaku niet, wat heb ik gemist?
Ook weer zo'n gekleurd (als in getekend, bevooroordeeld, niet gezien de geinterviewden) filmpje over het kwaku feest. Dat dat te lang duurt, te veel overlast veroorzaakt etc e of dat dan aangepast moest worden. Neeeeee, geen sprake van! Blijf van onze traditie af! Dat waren de antwoorden.

En natuurlijk is t media, natuurlijk is de opzet van het filmpje om de hypocrisie ana te tonen en natuurlijk is het ge-edit en gekleurd. Maar dan nog. Het geeft aan dat de hypocrisie er wel degelijk is.
L'Amour menaçant:
  donderdag 13 november 2014 @ 10:54:59 #24
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146604442
quote:
2s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:44 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Neuh, beide zijn vrij achterlijk.

Alleen zijn de fanatieke Pro-Pieten natuurlijk zwaar in de meerderheid, dus ook de achterlijke exemplaren onder hen.
Die spelen echter alleen maar die malle Quinsy en consorten in de kaart. Immers met vrienden als NVO, PVV, GS en Cevitas Christiana heeft Zwarte Piet geen vijanden meer nodig...
Dat soort jongens hebben de taken van Quinsy met liefde overgenomen...
Precies. De pro-Pieten zien niet in dat ze met dit soort felheid de strop voor ZP alleen maar strakker aandraaien.
L'Amour menaçant:
pi_146604457
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:53 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Dat is echt onzin. Als je op Powned reacties gaat lezen is de groep minimaal 50/50.
Ik lees geen Powned.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')