Ik denk overigens dat er tegenwoordig kwa standpunten weinig onderscheid is tussen beide partijen, ze zullen in de Tweede Kamer meestal voor dezelfde dingen stemmen.
Wat meer info is te lezen in de volgende topics:
De SP....
Geschiedenis GroenLinks en SP
Waarom geen debat GL - SP
Gouden Tijden voor Groen Links?
Jan M wilde dat absoluut niet
quote:Of net niet.
Op donderdag 31 oktober 2002 01:32 schreef Tikorev het volgende:
De SP wil Nederland nog net ietsje sneller naar de klote helpen dan GroenLink
quote:Wil je wel even ontopic blijven moderator
Op donderdag 31 oktober 2002 01:36 schreef golfer het volgende:[..]
Of net niet.
Afgezien van het feit dat GroenLinks het milieu als een nog hogere prioriteit beschouwt dan SP (bij wie het overigens ook wel hoog op de agenda staat), is het nog zo dat GroenLinks iets pragmatischer is op bijvoorbeeld het gebied van defensie en NAVO. SP is daarentegen zonder compromissen onverbiddelijk passivistisch. Dit verschil kwam duidelijk naar voren tijdens de NAVO-bombardementen op Servie als reactie op de situatie in Kosovo. Wat Irak betreft staat GroenLinks overigens op een lijn met SP. Overigens is GroenLinks wat de mate van passivisme betreft intern nogal verdeeld. Wat dat betreft heeft Kozzmic wellicht wel gelijk: SP is wat eensgezinder dan GroenLinks, waarbinnen je wat sommige issues soms wel interne meningsverschillen ziet opduiken.
GroenLinks heeft al een tijd lang niet onder stoelen of banken geschoven dat het ook regeringsambitie heeft. SP sluit regeringsdeelname tegenwoordig echter ook niet meer uit.
Wel moet ik weer zeggen dat binnen GroenLinks meer gezichten toont, dan de SP. De verdeeldheid van GroenLinks heeft wat dat betreft ook vooroordelen. Discussies en meningsverschillen hoeven niet per se verkeerd te zijn, die zijn zelfs gezond, mits het niet [t]te[/t]veel uit de hand loopt, zoals recentelijk bij de LPF te zien was.
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 01:46 schreef Tikorev het volgende:[..]
Wil je wel even ontopic blijven moderator
quote:
quote:De SP-ers in de Tweede Kamer storten hun hele salaris in de partijkas en krijgen daarvoor van de partij een (iets boven) modaal salaris voor terug. Overigens storten ook GroenLinksers een aanzienlijk deel van hun salaris in de kas van hun partij, ik dacht zo'n 25%.
Op donderdag 31 oktober 2002 07:10 schreef Slam het volgende:
De SP'ers in de Tweede Kamer storten de helft van hun salaris in de partij kas.
quote:Laat ik het iets anders stellen, de SP is meer actief in 'de wijk', zoekt zelf de ontevredenheid op en probeert dmv het organiseren van acties daarmee de 'zieltjes' te winnen. GroenLinks is inderdaad wel actief met demonstraties enzo, maar dat bedoelde ik niet met het 'naar buiten toegaan'.
Op donderdag 31 oktober 2002 01:51 schreef motown het volgende:
Dat wat Kozzmic zegt over dat GroenLinks niet de straten op gaat, daar ben ik het niet mee eens. Misschien dat SP dat in iets hogere mate doet, maar GroenLinks is ook veel actief bij demonstraties e.d.
quote:Ben ik het mee eens, hoewel de interne strijd bij GL met name in het verleden wel eens zo hevig was dat het erop leek dat de partij meer met zichzelf in de knoop lag dan met 'de grote boze buitenwereld'. De laatste tijd is het wat dat betreft wat rustiger geloof ik.
Wel moet ik weer zeggen dat binnen GroenLinks meer gezichten toont, dan de SP. De verdeeldheid van GroenLinks heeft wat dat betreft ook vooroordelen. Discussies en meningsverschillen hoeven niet per se verkeerd te zijn, die zijn zelfs gezond, mits het niet [t]te[/t]veel uit de hand loopt, zoals recentelijk bij de LPF te zien was.
Bij de SP is het trouwens weer de andere kant doorgeschoten, de partij is dusdanig bang voor interne verdeeldheid dat deze zoveel mogelijk door sturende hand van bovenaf in de kiem gesmoord wordt. Da's mijn bevinding als ex-SP-er in ieder geval. Je zal ook niet snel een SP-kamerlid zien die anders stemt dan de rest van zijn fractie.
Er zijn talloze verschillen tussen Groenlinks en SP.
Zo was Groenlinks voor aanvallen in Afganistan en Kosovo..
Groenlinks bestaat uit allemaal rijke mensen, bij SP niet.
SP gaat de wijken in, Groenlinks niet.
En Groenlinks is echt niet groener dan SP. Ik denk eerder andersom.
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 01:32 schreef Tikorev het volgende:
Als er partijen zijn die Nederland naar de klote helpen zijn het de VVD, CDA en LPF wel.
Ik zou graag van jou weten, wat Paars gedaan heeft volgens jou. Wat is er zo links aan paars?
quote:Ja maar bij groenlinks komt dat op rosenmuller zn rekening
Op donderdag 31 oktober 2002 10:02 schreef Kozzmic het volgende:[..]
De SP-ers in de Tweede Kamer storten hun hele salaris in de partijkas en krijgen daarvoor van de partij een (iets boven) modaal salaris voor terug. Overigens storten ook GroenLinksers een aanzienlijk deel van hun salaris in de kas van hun partij, ik dacht zo'n 25%.
quote:Niks, dat is het probleem
Op donderdag 31 oktober 2002 20:01 schreef S_ het volgende:[..]
Als er partijen zijn die Nederland naar de klote helpen zijn het de VVD, CDA en LPF wel.
Ik zou graag van jou weten, wat Paars gedaan heeft volgens jou. Wat is er zo links aan paars?
Dat lijkt me precies de instelling van zowel GL als de SP. In mijn ogen is dat erg kortzichtig. De SP is in mijn ogen wat meer doorgeslagen naar de knuffelcultuur als GL. SP is de extreem linkse partij van NL zeg maar. GL is iets voorzichtiger hoe ze het formuleren lijkt me, en ze zien in dat ze met samenwerken meer bereiken als een harde lijn volgen zonder compromissen. In mijn ogen komen ze allebei oa op voor een grote groep mensen die verwacht dat ze onderhouden moeten worden door mensen die er gewoon hard voor werken.
quote:GL-politici doen 15%, tenminste dat is het minimum dacht ik.
De SP-ers in de Tweede Kamer storten hun hele salaris in de partijkas en krijgen daarvoor van de partij een (iets boven) modaal salaris voor terug. Overigens storten ook GroenLinksers een aanzienlijk deel van hun salaris in de kas van hun partij, ik dacht zo'n 25%.
quote:Het is ook niet raar dat de SP in bepaalde 'wijken' en buurten altijd goed scoort. Denk maar aan Heerlen, Schijndel en Oss.
Op vrijdag 1 november 2002 09:10 schreef freud het volgende:
Ik zag op de frontpage deze reactie: "De enige die van rechts (CDA, VVD, LPF) beter worden zijn de elite. Van links wordt iedereen beter. De rijken kunnen best wel iets missen hoor."Dat lijkt me precies de instelling van zowel GL als de SP. In mijn ogen is dat erg kortzichtig. De SP is in mijn ogen wat meer doorgeslagen naar de knuffelcultuur als GL. SP is de extreem linkse partij van NL zeg maar. GL is iets voorzichtiger hoe ze het formuleren lijkt me, en ze zien in dat ze met samenwerken meer bereiken als een harde lijn volgen zonder compromissen. In mijn ogen komen ze allebei oa op voor een grote groep mensen die verwacht dat ze onderhouden moeten worden door mensen die er gewoon hard voor werken.
En dan windenergie, Groenlinks hamert erop dat het meer moet, en als je dan een molen wilt plaatsen roepen ze HIER NIET
Bij Groenlinks moet het "politiek correct " zijn ongeacht de gevolgen.
Ik heb voorkeur voor SP omdat:
- Zij voegen daad bij woord. Desnoods eigenhandig (akties)
- Hun stelden al in de jaren `80 cursussen aan die je kunt vergelijken met inburgeringscursussen. Toen werden zij als communistische rasisten bestempeld
- SP doet niet populair tijdens verkiezingstijd maar voeren hun beleid consequent het hele jaar uit
Ik kan me ook wel een aktie van SP herinneren dat ze de megafoon-wagen van LR gekaapt hadden omdat die arrogante sukkels hun vergadering stoorde.
quote:Ik dacht dat meneer Rosemuller (misschien ook vanwege zijn familie in het bedrijsleven ,vendex toch), er toch wel een vrij grote woning en luxe leven op na hield ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |