Ideaal, kan het iedereen aanraden. Maar nee, eigenlijk is het JUIST een stukje besef; ongelukken kunnen op ieder gebied gebeuren. Maar net zoals bij een ongeluk met de auto kan je je ook wapenen tegen financieel ongeluk.quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:41 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Heerlijk om zo makkelijk door het leven te gaan, is het niet?
NEE DIE ZIJN NIET MEER TE BETALEN IN DIT LAND. ZOMAAR!quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]pilletje al gehad goochem?
Nee, doh, mensen gaan niet zeggen 'oke, vanaf vandaag ga ik me es lekker volkomen in de schulden steken want dat is echt mijn doel in het leven'.quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Laten we nou niet doen alsof het overgrote deel van de mensen in de schulden hier volledig en bewust voor gekozen hebben.
Ja man want iedereen die schulden heeft, heeft zo'n mindset. Ik bedoel, die mensen die bij Aldel werkten (die godszijdank waarschijnlijk weer aan het werk kunnen) zijn gewoon állemaal luie teringhomo's. Wat? Die man die 170 sollicitaties de deur uit gedaan had? Luiwammes. Gore uitvreter met z'n WW uitkering. Joh zeg je, kan 'ie z'n hypotheek niet betalen? Wat een mongool zeg, steekt zo z'n kop gewoon in het zand. Gewoon verhuizen, schiet op. Kan best!quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, doh, mensen gaan niet zeggen 'oke, vanaf vandaag ga ik me es lekker volkomen in de schulden steken want dat is echt mijn doel in het leven'.
Maar die mensen die niet met geld om kunnen gaan snappen helemaal niet wat de gevolgen van hun handelen zijn. Als je niet eens een balansboekje positief kunt houden dan moet je helemaal niet bezig zijn met vrij rondlopen in de grote mensen wereld, want in die wereld wordt verwacht dat je verantwoordelijkheden neemt voor je daden.
Je kiest de actie, dan kies je automatisch ook de gevolgen van die actie. En daar beginnen mensen dan met schreeuwen, want de actie, jawel, die heb je gedaan, maar de gevolgen zijn de schuld van andere mensen zodra dat gevolgen zijn die hun niet zinnen.
Hier in dit topic is daar een prima voorbeeld van. Verhuizen, geen adreswijziging doorgeven, en dan de schuld geven aan de persoon die de post niet heeft doorgestuurd waardoor je geen rekening hebt gekregen waardoor je die niet op tijd betaald hebt waardoor...etc.
1. Als je gaat verhuizen, dan geef je een adreswijziging door.
2. Als je dat niet doet, omdat je dat misschine bent vergeten, en je zit op je nieuwe stek, dan zou het je moeten opvallen dat je geen post meer krijgt. (oeps, vergeten! -> zie punt 1).
3. Als je dan alsnog geen adreswijziging doorgeeft dan moet je ook niet verbaasd zijn dat rekeningen niet aankomen, maar je zou (als je weet wat er binnen komt en uitgaat maandelijks) moeten weten dat je rekeningen X Y en Z dan wel niet hebt ontvangen op je nieuwe adres, maar dat je ze alsnog wel dient te betalen uiteraard.
4. Als je dat weet, dan moet je die bedrijven bellen, de situatie uitleggen, de gegevens van die rekeningen opvragen en als de sodemieter alsnog betalen.
Wat je in ieder geval niét moet doen, is je kop in 't zand steken, en dan when shit hits the fan verongelijkt roepen dat persoon X je post niet heeft doorgestuurd en dat het dus zijn schuld is dat jij nu ergens een schuld hebt.
Nee, dat is nou net de hele reden dat ze in de schulden zitten! Niet nadenken, geen eigen verantwoordelijkheid nemen, en als het mis gaat wild om zich heen slaan en alles en iedereen de schuld geven behalve bij zichzelf kijken van 'wat had ik anders moeten doen'.quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja man want iedereen die schulden heeft, heeft zo'n mindset.
Hij heeft in principe hier niet eens echt ongelijk. Het punt is alleen wat doe je ermee?quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja man want iedereen die schulden heeft, heeft zo'n mindset.
Ik ontken ook echt niet dat zulke mensen er zijn trouwens, dat wil ik wel benadrukken. Ik heb ze van dichtbij meegemaakt.quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, dat is nou net de hele reden dat ze in de schulden zitten! Niet nadenken, geen eigen verantwoordelijkheid nemen, en als het mis gaat wild om zich heen slaan en alles en iedereen de schuld geven behalve bij zichzelf kijken van 'wat had ik anders moeten doen'.
Uhu, maar en dan? zijn het losers en moeten we ze laten stikken?quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, dat is nou net de hele reden dat ze in de schulden zitten! Niet nadenken, geen eigen verantwoordelijkheid nemen, en als het mis gaat wild om zich heen slaan en alles en iedereen de schuld geven behalve bij zichzelf kijken van 'wat had ik anders moeten doen'.
Heeft hij ook, maar dit kun je niet extrapoleren naar iedereen in de schulden, wat veel mensen toch blijkbaar doen. Die mensen moet je.. tja, helpen wil ik dat niet noemen. Schulden kosten de maatschappij namelijk ook gewoon geld, dus het is ook eigenbelang om dat op te lossen.quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:53 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hij heeft in principe hier niet eens echt ongelijk. Het punt is alleen wat doe je ermee?
Ga je die mensen helpen en leren hoe ze wel met geld om moeten gaan of laat je ze stikken? en door de focus puur op de mensen te zetten die gewoon niet met geld om kunnen gaan, vergeet je de mensen die echt pech in hun leven hebben gehad.
Ik ben het nog niet eens echt heel erg oneens met CoolGuy, ik kijk er alleen wat anders naar.
Hier heb je gelijk in als het een geplande verhuizing betreft, dan moet je een maand van te voren de post inlichtenquote:Op vrijdag 14 november 2014 14:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, doh, mensen gaan niet zeggen 'oke, vanaf vandaag ga ik me es lekker volkomen in de schulden steken want dat is echt mijn doel in het leven'.
Maar die mensen die niet met geld om kunnen gaan snappen helemaal niet wat de gevolgen van hun handelen zijn. Als je niet eens een balansboekje positief kunt houden dan moet je helemaal niet bezig zijn met vrij rondlopen in de grote mensen wereld, want in die wereld wordt verwacht dat je verantwoordelijkheden neemt voor je daden.
Je kiest de actie, dan kies je automatisch ook de gevolgen van die actie. En daar beginnen mensen dan met schreeuwen, want de actie, jawel, die heb je gedaan, maar de gevolgen zijn de schuld van andere mensen zodra dat gevolgen zijn die hun niet zinnen.
Hier in dit topic is daar een prima voorbeeld van. Verhuizen, geen adreswijziging doorgeven, en dan de schuld geven aan de persoon die de post niet heeft doorgestuurd waardoor je geen rekening hebt gekregen waardoor je die niet op tijd betaald hebt waardoor...etc.
1. Als je gaat verhuizen, dan geef je een adreswijziging door.
2. Als je dat niet doet, omdat je dat misschine bent vergeten, en je zit op je nieuwe stek, dan zou het je moeten opvallen dat je geen post meer krijgt. (oeps, vergeten! -> zie punt 1).
3. Als je dan alsnog geen adreswijziging doorgeeft dan moet je ook niet verbaasd zijn dat rekeningen niet aankomen, maar je zou (als je weet wat er binnen komt en uitgaat maandelijks) moeten weten dat je rekeningen X Y en Z dan wel niet hebt ontvangen op je nieuwe adres, maar dat je ze alsnog wel dient te betalen uiteraard.
4. Als je dat weet, dan moet je die bedrijven bellen, de situatie uitleggen, de gegevens van die rekeningen opvragen en als de sodemieter alsnog betalen.
Wat je in ieder geval niét moet doen, is je kop in 't zand steken, en dan when shit hits the fan verongelijkt roepen dat persoon X je post niet heeft doorgestuurd en dat het dus zijn schuld is dat jij nu ergens een schuld hebt.
Het punt is niet dat iemand de post niet heeft doorgestuurd in dat geval. Het punt is dat je geen verantwoordelijkheid neemt voor je eigen acties. Het probleem is niet dat persoon X geen rekening naar je nieuwe adres doorstuurt, het probleem is dat jij verzaakt hebt de nodige acties te doen om te voorkomen dat deze situatie zich uberhaupt voor kan doen.
Klopt.quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Heeft hij ook, maar dit kun je niet extrapoleren naar iedereen in de schulden, wat veel mensen toch blijkbaar doen. Die mensen moet je.. tja, helpen wil ik dat niet noemen. Schulden kosten de maatschappij namelijk ook gewoon geld, dus het is ook eigenbelang om dat op te lossen.
Iemand die om zich heen slaat en weigert op de eerste plaats naar het falen in zn eigen handelen te zoeken, die hoeft van mij geen hulp te verwachten nee.quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:54 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Uhu, maar en dan? zijn het losers en moeten we ze laten stikken?
Akkoord.quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Iemand die om zich heen slaat en weigert op de eerste plaats naar het falen in zn eigen handelen te zoeken, die hoeft van mij geen hulp te verwachten nee.
Iemand die het gewoon niet aan kan, die volledig wordt ondergesneeuwd omdat zo iemand het echt niet snápt, die moet geholpen worden ja, maar dat is tevens iemand in mijn ogen die je niet 'los kunt laten', want voor je het weet komt ie weer met een onbezonnen actie en begint het geintje weer van voren af aan.
Maar de hele toon van de OP is gestoeld op dat 'persoon X komt in de schulden en dat is de schuld van iemand anders' en probeert dat dan te onderbouwen met situaties waarin het falen in het eigen handelen (en daarmee dus het NIET nemen van eigen verantwoordelijkheid) duidelijk aan te wijzen is, maar dat wordt dan overschreeuwd. Ja, van die laatste groep heb je er heel veel van en daar heb ik echt geen behoefte bij om die te helpen nee.
Maar dat heb ik nu al meerdere keren aangegeven, dat er wel degelijk een groep is die er NIETS aan kan doen. Ik weet niet hoe vaak ik dat nog moet herhalen zodat ook iedereen dat leest. Over DIE groep heb ik het NIET, om de simpele reden dat de groep die vooral hard schreeuwt maar wel degelijk in de schulden zit door eigen handelen veel groter is, en hier een beetje wordt gedaan voor mijn gevoel alsof iedereen die in de schulden zit daar zelf niks aan kan doen, wat net zo min waar is als dat iedereen die in de schulden zit daar zelf debet aan is (zie je, zeg ik het voor een 2e keer, in 1 post).quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Heeft hij ook, maar dit kun je niet extrapoleren naar iedereen in de schulden, wat veel mensen toch blijkbaar doen. Die mensen moet je.. tja, helpen wil ik dat niet noemen. Schulden kosten de maatschappij namelijk ook gewoon geld, dus het is ook eigenbelang om dat op te lossen.
quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:32 schreef CoolGuy het volgende:
Het zit je wel dwars hé? En daardoor ga je alles in het extreme trekken en verkondig je dingen die ik nooit zo gezegd hebt als ware het mijn woorden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je bent zelf zeker dom dat je het zo raakt als iemand het over opleidingsniveau heeft en hebt daardoor zelf een minderwaardigheidscomplex.
Altijd een eyeopener als iemand met Ad Hominems komt: Dan kunnen ze het op inhoud niet winnen. Je laat je in je kaarten kijken. Weinig cools aan trouwens.
Wel representatief voor wat een hoop mensen irl denken maar te laf zijn om irl te uiten.(Helaas.)quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:36 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mwau, fok is niet representatief voor de werkelijkheid (gelukkig).
Welneequote:Op vrijdag 14 november 2014 15:05 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Wel representatief voor wat een hoop mensen irl denken maar te laf zijn om irl te uiten.(Helaas.)
Jammer voor jou (en volgens mij heb ik je dat al een keer gezegd maar ik kan dat mis hebben) slaat mijn naam daar niet op, maar heeft die een hele andere achtergrond.quote:Op vrijdag 14 november 2014 15:03 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het zit je wel dwars hé? En daardoor ga je alles in het extreme trekken en verkondig je dingen die ik nooit zo gezegd hebt als ware het mijn woorden.
Je bent zelf zeker dom dat je het zo raakt als iemand het over opleidingsniveau heeft en hebt daardoor zelf een minderwaardigheidscomplex.
Altijd een eyeopener als iemand met Ad Hominems komt: Dan kunnen ze het op inhoud niet winnen. Je laat je in je kaarten kijken. Weinig cools aan trouwens.
Nee, het is een samenspel van dingen: Beleid uit Brussel, beleid uit Den Haag, vergrijzing, houding van de samenleving, persoonlijke tegenslag, soms ziekte, persoonlijke achtergrond, persoonlijke mogelijkheden enz.quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:41 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Nee, want alles gebeurt 'zomaar'.
Niet willen sparen, alles willen hebben terwijl je daar het geld niet voor hebt en dan tóch kopen, niet onder willen doen voor je buurman enz enz.quote:Op vrijdag 14 november 2014 15:07 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee, het is een samenspel van dingen: Beleid uit Brussel, beleid uit Den Haag, vergrijzing, houding van de samenleving, persoonlijke tegenslag, soms ziekte, persoonlijke achtergrond, persoonlijke mogelijkheden enz.
Zegt diegene die in haar initiële reactie met allerlei verwijten komt over VVD-stemmers zus zo.quote:Op vrijdag 14 november 2014 15:03 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het zit je wel dwars hé? En daardoor ga je alles in het extreme trekken en verkondig je dingen die ik nooit zo gezegd hebt als ware het mijn woorden.
http://voedselbankennederland.nl/quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Omdat die groep groter is dan de mensen die puur door overmacht in de schulden zitten. De topictitel, net als de inhoud van de OP is volledig generaliserend, want we hebben het over 'mensen die in de schulden zitten'. Dat is een grote groep, en die groep bestaat uit mensen die volkomen door hun eigen schuld in de schulden zitten, en en een groep die volkomen buiten hun eigen schuld om in de schulden zitten, maar dat is natuurlijk niet netjes 50/50 verdeeld.
Mensen roepen heel snel en heel graag 'ik kon er niks aan doen dat ik werkloos werd' en daar zullen ze dan w.s. wel gelijk in hebben. Maar dat ze in een huis wonen wat ze nauwelijks kunnen betalen, daar hebben ze toch echt zelf voor gekozen, etc.
Laten we nou niet doen alsof alle mensen die in de schulden zitten daar in zitten buiten hun eigen schuld om, en vooral niet door hebzucht/alles willen hebben en niet kunnen accepteren dat dat niet kan.
http://voedselbankenneder(...)vragen-over-ons.htmlquote:In Nederland leeft meer dan een miljoen mensen onder de armoedegrens. De voedselbanken helpen de armsten door ze tijdelijk te voorzien van voedselpakketten.
Waar lees jij dat de meeste mensen met schulden daar in terecht zijn gekomen doordat ze in een huis wonen wat ze nauwelijks kunnen betalen, daar hebben ze toch echt zelf voor gekozen, door hebzucht/alles willen hebben en niet kunnen accepteren dat dat niet kan?quote:Hoe ziet een 'gemiddelde' klant van de voedselbank eruit?
Onze conclusie is dat armoede iedereen overkomen kan. Door een samenloop van omstandigheden kan het dubbeltje (uiteindelijk) de verkeerde kant opvallen. Er is geen 'gemiddelde' klant. Elke klant heeft een eigen verhaal.
Ons klantenbestand is heel divers:
• een goed opgeleide zelfstandige ondernemer, die zijn zaak onderuit ziet gaan en schuldeisers nog tienduizenden euro’s moet betalen; In 2013 meldden veel ZZP’ers en MKB’ers zich bij ons. Als er een paar maanden nauwelijks opdrachten binnenkomen, is het spaargeld snel op
• mensen in echtscheiding, die onder druk van de bank hun huis moeten verkopen en met een restschuld opgezadeld zijn
• werknemers die door ziekte of een ongeval (tijdelijk) niet meer kunnen werk of van wie het contract niet verlengd wordt
• alleenstaande ouders met kinderen die in geldproblemen komen, bij voorbeeld doordat de andere ouder geen alimentatie betaalt
• ontslagen werknemers, die te lang op een uitkering wachten en daardoor hun laatste spaarcenten hebben moeten aanspreken
• ouderen met een AOW-uitkering die de eindjes niet meer aan elkaar kunnen knopen.
Slechts een deel van onze cliënten heeft problematische schulden. Deze schulden zijn vaak ontstaan vanuit de gedachte zolang mogelijk 'normaal' te kunnen (of moeten) blijven leven. Zo zijn er mensen met betaald werk (20%) en een (middel)hoge opleiding. Vakanties, merkkleding, schoolreisjes en betaalde sporten zijn allang doorgestreept. Kleren kopen ze meestal tweedehands. Bovenstaande groepen komen vaak terecht in de vicieuze armoedecirkel: te weinig geld, gezondheidsproblemen door eenzijdige en/of slechte voeding, een toenemend sociaal isolement, verleid worden tot het afsluiten van ‘goedkope’ leningen. De problemen stapelen zich geleidelijk op totdat ze vastlopen. Als Voedselbanken Nederland kunnen wij via het uitdelen van voedselpakketten tijdelijk wat druk van de ketel halen. Zo krijgen onze cliënten de ruimte actief aan verbetering van hun situatie te werken.
Er staat nota bene in je eigen gequote stukje iets over mensen die gaan scheiden en noodgedwongen hun huis moeten verkopen, oftewel, die hebben dat huis gekocht op basis van 2 inkomens en als het dan verkeerd loopt, dan heb je een probleem. Maar je was er toch zelf bij toen je zei 'hey, weet je wat, laten we gewoon niet verstandig doen maar lekker veel risico lopen door onze inkomens allebei gewoon in te zetten zodat we een groter huis kunnen kopen'.quote:Op vrijdag 14 november 2014 15:14 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
http://voedselbankennederland.nl/
[..]
http://voedselbankenneder(...)vragen-over-ons.html
[..]
Waar lees jij dat de meeste mensen met schulden daar in terecht zijn gekomen doordat ze in een huis wonen wat ze nauwelijks kunnen betalen, daar hebben ze toch echt zelf voor gekozen, door hebzucht/alles willen hebben en niet kunnen accepteren dat dat niet kan?
Graag bron met cijfers?
Probeer eens gewoon voor de lol een adreswijziging door te geven aan het UWV... Die werken met meerdere systemen die niet met elkaar linken. Kan je naar 6 verschillende adressen je adreswijziging doorsturen EN je netjes op je nieuwe adres inschrijven en dan nog komen er bepaalde belangrijke stukken op je oude adres aan. Bellen heeft weinig zin want "Tja mevrouw.. ik kan niet in dat systeem..."quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:48 schreef CoolGuy het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |