Ik kreeg vandaag die petitie binnen. Ik dacht dat dit een op zichzelf staand initiatief was, maar zag dat er een organisatie genaamd Civitas Christiana achter zat. Na wat nader Google-werk blijkt dat een organisatie te zijn die allerlei symposia organiseert waar ze o.m. mensen uitnodigen die stellen dat
homoseksualiteit een stoornis is die genezen kan worden.
Het zijn ook allemaal van die oude lui. Tsja, van waaruit komt die weerzin tegen de aanpassing van zwarte piet dan?
Ik heb er maar even een mailtje uitgegooid richting die groep:
quote:
Beste mensen van Civitas Christiana,
Vandaag kreeg ik uw petitie binnen. Bij deze wil ik graag ingaan op de punten die u maakt, alsmede de waarden die u in zijn algemeenheid uit.
- Uw heeft het over het belang van cultureel erfgoed. Dat geldt in dit land ook voor de vrijheid om niet Christelijk te zijn en niet niet te conformeren aan de Christelijke waarden die u zo standvastig als de norm van juistheid beschouwd. Dit, inclusief het belijden van andere geloven, níet geloven, bijvoorbeeld het hebben van een voorkeur voor dezelfde sexe. Uw organisatie predikt een overdreven vergaande conservatisme die deze vrijheden afwijst. Dit terwijl ik ons land als baken zie voor het beleven van dergelijke vrijheden.
Verder acht ik een gelijkstelling van een ander kleurtje voor zwarte piet aan het verloren gaan van cultureel erfgoed als onzin. Sterker nog, waar is de Zwarte Piet die kinderen meenam naar Spanje wanneer zij stout waren of hen ervan langs gaf met de roe om deze zelfde reden? Is dat ook al voor een deel de teloorgang van cultureel erfgoed?
- U stelt dat 'onze gemeenschap' een traditie verliest die samenbindt. U zegt 'ons'. Op wie doelt u in deze? De blanke (en in uw geval Christelijke) medemens? Dat is de enige conclusie die ik kan trekken wanneer iemand als u het heeft over 'onze gemeenschap' en het samenbinden, terwijl de manier waarop de discussie gevoerd wordt juist ontzettend gepolariseerd heeft, waardoor de voorkeur van één kant van de discussie nooit de juiste samenbrengende oplossing kan zijn. U stelt dat het door de grote meerderheid van de gekleurde Nederlanders ook zo wordt ervaren. Ten eerste generaliseert u de groep gekleurde Nederlanders alsof het één groep is. Verder suggereert u dat de mensen die anti-Zwarte Piet zijn geen van allen blank zijn. Beiden opvattingen zijn onjuist.
U stelt verder dat Zwarte Piet nooit discriminerend bedoeld is geweest. Hier ben ik het met een volle overtuiging mee eens. Echter, is dit in deze niet relevant. Het is vandaag de dag ongepast om een zwart persoon (met alle mutaties van het karakter is men uiteindelijk uitgekomen op een neger die karikaturaal wordt weergegeven) op een dergelijke wijze af te beelden. Er is een tijd geweest waarin dit niet het geval was. Kijk ter referentie naar de wijzen waarop vroeger in strips als Kuifje, Sjors en Sjimmie en Suske en Wiske negers afgebeeld werden. Daar is het, terecht, ook aangepast. Lange tijd was het normaal om een neger, of 'moor' (dat naast duiding op het volk dat Spanje lange tijd veroverd heeft, lange tijd ook synoniem stond voor 'neger') op een dergelijke wijze af te beelden. Vandaag de dag niet meer.
Verder is het veelzeggend dat u het deel over 'onze gemeenschap' tot en met 'onze Nederlandse identiteit' vet gedrukt hebt, en het overige deel over wat volgens u de mening is van 'de grote meerderheid van gekleurde mensen' kennelijk ondergeschikt is. Volgens u zijn het geen mensen die behoren tot onze gemeenschap. Iets waar ik het pertinent mee oneens ben en het idee dat voor veel overige donkere, niet negroïde mensen, die minder of geen last hebben van het persiflerende uiterlijk van Zwarte Piet, een reden is om toch een kant te kiezen. Zij weten immers in grote getallen wat het is om een moreel inferieure rol toegewezen te krijgen of gediscrimineerd te worden. Dit laatste is iets waar veel van uw medestanders zich schuldig aan hebben gemaakt en aanleiding is geweest van de verzuring van het debat. In tegenstelling tot het stelling nemen tegen deze verzuring en het duidelijk maken dat u hier niet voor staat, de racistisch ingegeven redenaties, scheldpartijen, negeert u dit gegeven. Sterker nog, op basis van de eerder beschreven keuze voor uw layout, lijkt u voor het maken van een dergelijk verschil te zijn. Wellicht geen verrassing gezien uw stellingname tegen alles wat niet conform uw waarden van Christelijke goedheid is.
- De VN heeft zich nooit en te nimmer met deze kwestie bedoeld. Mevrouw Shepherd heeft haar uitspraken niet rechtstreeks namens de VN gedaan. Verder vind ik dat de definitie van de vrijheid om uiting te geven aan onze eigenheid wel wat breder gesteld mag worden het wel of niet kunnen voeren van een Zwarte Piet in de huidige of aangepast vorm. Niet in de laatste plaats omdat er ook de vrijheid moet zijn om de pleiten en het hebben van een gemeende voorkeur voor een aangepaste Zwarte Piet.
- U neemt een erg grote stap van het niet meer voeren van Zwarte Piet in het publieke oog naar het strafbaar stellen van Zwarte Piet in zijn traditionele vorm. Verder bestaat volgens u kennelijk het verschil tussen een misdaad en wanbedrijf niet. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het voeren van een traditionele Zwarte Piet met een criminele straf aangepakt zal worden.
- Kinderen vieren vandaag de dag het feest al niet meer zoals 'wij'. 'Wij' staat tussen aanhalingstekens, omdat de meesten van u, afgaande op foto's die in het licht van uw organisatie gepubliceerd zijn, aanzienlijk ouder zijn dan ik. Alle normen rondom de vormgeving van Zwarte Piet waren in de jaren '80 anders dan in uw jeugd, en tegenwoordig anders ook weer anders dan toen. Zwarte Piet is altijd veranderd door de tijd, en geen enkele generatie heeft dezelfde beleving van het feest als hun ouders. Verder is een ander kleurtje niet de reden dat Zwarte Piet opeens zo'n andere ervaring zal geven aan dit kinderfeest dat overloopt van kapitalistische uitbating; Kinderen geven in eerste instantie om de cadeaus die ze krijgen. Dat is de voornaamste reden dat ze Sinterklaas leuk vinden als algemeen feest en als karakter.
Kortom, ik acht mij in deze overtuigd. U poogt een redelijkheid uit te spreken die voort komt uit een uiterst conservatieve levensbeschouwing en een daaruit voortvloeiend wereldbeeld die ik beslist niet voorsta. Het is mijns inziens een dergelijke levensbeeld dat de vooruitgang van een samenleving tegenwerkt. Dit is iets waar Nederlanders over het algemeen op het gebied van religie en seksualiteit het wel met elkaar eens zijn, ongeacht de generale groep waar men toe behoort. Wanneer het tegenstaan van een verandering van Zwarte Piet door een dergelijk beeld ingegeven is, is dit niet mijn beeld.
Gegroet,
Kenju