abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † woensdag 12 november 2014 @ 10:35:14 #1
231686 budvar
budvar
pi_146565475
De oorspronkelijke OP was: (en is door iemand anders dan budvar bedacht. :P )

Wat is jullie FOK!ers mening, Evolutietheorie of Scheppingtheorie?
Natuurwetenschap of God?

En weer verder.
[b]Op maandag 26 januari 2015 11:42 schreef Bapple het volgende:[/b]
Hier hebben we budvar. De grootste atheist van FOK!, en die zou het natuurlijk weer anders hebben gedaan.
Kan ook niet anders. :(
JE WEET ALTIJD ALLES BETER
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 12 november 2014 @ 10:36:37 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_146565505
Evolutie.
We stammen namelijk niet van Adam & Eva af, maar van Noach en z'n mokkel.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_146565610
Religie en de bijbehorende verhalen waren mooie verhalen met grotendeels (niet alles) moralistische functie, zie ook de 10 geboden. Dat zijn eigenlijk gewoon fatsoensnormen. Prima. Maar mensen die nog steeds geloven dat de aarde maar 3000 jaar oud is... Ghehe.. :')

Evolutie, wetenschap, natuurwetenschap, wetenschappelijk denken, kritisch denken, logisch denken hier dus.
Ja doei.
  † In Memoriam † woensdag 12 november 2014 @ 10:42:14 #4
231686 budvar
budvar
pi_146565644
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 10:40 schreef motorbloempje het volgende:
Religie en de bijbehorende verhalen waren mooie verhalen met grotendeels (niet alles) moralistische functie, zie ook de 10 geboden. Dat zijn eigenlijk gewoon fatsoensnormen. Prima. Maar mensen die nog steeds geloven dat de aarde maar 3000 jaar oud is... Ghehe.. :')

Evolutie, wetenschap, natuurwetenschap, wetenschappelijk denken, kritisch denken, logisch denken hier dus.
Van de 10 geboden zijn er een stuk of 3 nog nuttig, de rest gaat over een zeer ijdele god.
Hier hebben we budvar. De grootste atheist van FOK!, en die zou het natuurlijk weer anders hebben gedaan.
pi_146565695
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 10:42 schreef budvar het volgende:

[..]

Van de 10 geboden zijn er een stuk of 3 nog nuttig, de rest gaat over een zeer ijdele god.
Ja, daar heb je een punt. Maargoed, ik zei ook niet dat álles uit dat boekje (nog steeds) bruikbaar is. De 'niet moorden niet stelen crap' is echter wel gewoon van alle tijden, m.i..
Ja doei.
pi_146565702
door evolutionisten als bewijs aangevoerd van nutteloze overblijfselen uit de evolutie historie:
junk-dna
blinde darm
amandelen
pootjes python
giraffe larynx omweg

Van sommigen weten we al dat het onzin was, van de rest kunnen we raden dat het onzin is.
pi_146565762
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 10:43 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ja, daar heb je een punt. Maargoed, ik zei ook niet dat álles uit dat boekje (nog steeds) bruikbaar is. De 'niet moorden niet stelen crap' is echter wel gewoon van alle tijden, m.i..
Inderdaad van alle tijden.

Ik hoor maar al te vaak dat mensen de bijbel een moralistische functie aanschrijven. Maar als er maar een paar morele dingen in staan betekent dat nog niet dat de bijbel een (grotendeels) moralistische functie heeft.

Een bladzijde verder en het gaan al over wat te doen met je slaven... :')

quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 10:44 schreef Syamsu het volgende:
door evolutionisten als bewijs aangevoerd van nutteloze overblijfselen uit de evolutie historie:
junk-dna
blinde darm
amandelen
pootjes python
giraffe larynx omweg

Van sommigen weten we al dat het onzin was, van de rest kunnen we raden dat het onzin is.
- junk-dna waarom zou dat geen overblijfsel zijn?

- de blinde darm heeft nog steeds een functie, of bedoel je de Appendix vermiformis ?

- amandelen, hebben ook nog een functie

- poten bij slangen, ja waarom is dit geen overblijfsel?

-larynx omweg (niet alleen bij giraffes). Is wel een mooi voorbeeld. Jouw argument ertegen dat ze daarmee gevoel in de nek hebben klopt niet.
De zenuw zelf voelt niks, het geleidt alleen een signaal.

[ Bericht 36% gewijzigd door t4rt4rus op 12-11-2014 11:05:16 ]
  † In Memoriam † woensdag 12 november 2014 @ 10:49:43 #8
231686 budvar
budvar
pi_146565852
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 10:44 schreef Syamsu het volgende:
junk-dna
blinde darm
amandelen
pootjes python
giraffe larynx omweg

Blinde darm in niet nutteloos.

http://www.newscientist.nl/nieuws/blindedarm-heeft-wel-nut/
pi_146565875
Ik drukte me verkeerd uit. Het was toen moralistisch, uiteraard niet op waarheid berust voor wat betreft het god gedeelte, dat zouden we nu beter moeten weten. De niet moorden en stelen zaken, de fatsoensnormen m.i. Zijn wel van alle tijden. Maar ik kan dan ook niet begrijpen dat gelovigen wel aannemen dat bijvoorbeeld slavernijtips niet meer van deze tijd zijn, maar de rest wel voor waar en logisch aannemen. Zo iets duidelijker?
Ja doei.
pi_146566297
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 10:50 schreef motorbloempje het volgende:
Ik drukte me verkeerd uit. Het was toen moralistisch, uiteraard niet op waarheid berust voor wat betreft het god gedeelte, dat zouden we nu beter moeten weten. De niet moorden en stelen zaken, de fatsoensnormen m.i. Zijn wel van alle tijden. Maar ik kan dan ook niet begrijpen dat gelovigen wel aannemen dat bijvoorbeeld slavernijtips niet meer van deze tijd zijn, maar de rest wel voor waar en logisch aannemen. Zo iets duidelijker?
ja :)

Ik erger mij er gewoon best wel aan. :P
Ook in de tijd van Balkenende die begon over christelijke normen en waarden :')
  woensdag 12 november 2014 @ 11:07:28 #11
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_146566332
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 10:23 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Elke keer als evolutionisten komen met een nutteloos overblijfsel uit de gefantaseerde evolutie geschiedenis, blijkt het uiteindelijk toch functioneel te zijn.
Oh ja, het kan inderdaad zijn dat een rudimentaire eigenschap toch nog een functie blijkt te hebben, maar er zijn wel voorbeelden van eigenschappen die wel nog aanwezig zijn, maar geheel geen functie lijken te hebben, zoals de ogen van de molrat of de nog achter gebleven skeletresten van de achterpoten bij walvissen.

quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 10:23 schreef Syamsu het volgende:Dat evolutie verhaal over de zenuwen in de hals van de giraffe is zeker ook uit de lucht gegrepen. Dat zou volgens evolutionisten nutteloos zijn die lange zenuw, zou veel korter kunnen. Wanneer ik giraffen op TV zie dan omhelzen ze elkaar vaak, hebben ze een fijne lange zenuw voor dus.
Nogmaals geef je hiermee aan wel de klok te horen luiden, maar niet te weten waar de klepel hangt. We weten waar de laryngeal zenuw voor is en deze is geheel niet nutteloos, sterker nog deze is aan de voicebox gekoppeld.

Enkel bij giraffen zit die voicebox enkele centimeters verwijderd van het brein waar de zenuw vandaan komt, maar in plaats direct te koppelen naar de voicebox gaat deze de hele hals naar beneden, loopt rond een ader bij het hart en gaat dan weer omhoog. Een gigantische omleiding dus, maar ook dat is prima te verklaren binnen de evolutietheorie, sterker nog het is praktische enkel te verklaren vanuit een evolutionair oogpunt.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  woensdag 12 november 2014 @ 11:13:55 #12
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_146566524
Junk-DNA is op zich niet nutteloos, het is functieloos. Er is geen expressie van die stukken DNA. Junk DNA zou na substitutie, deletie of andere kopieerfouten wel degelijk weer functioneel kunnen worden, maar dit zijn gebeurtenissen die enorm zeldzaam zijn.

Junk-DNA wordt enkel zo genoemd omdat het op dit moment binnen DNA niet meer wordt gedecodeerd en vertaald door de biochemische processen, maar aan de andere kant wordt het kennelijk ook niet opgeruimd of weggewerkt door het nog werkend DNA. Ook dit is enkel te verklaren binnen de evolutietheorie. :)
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_146566594
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 07:54 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Nog zo'n fascinerende vraag over de motivaties van de klassieke God waar ik nog nooit een antwoord op heb gezien. Waarom een zich tot bijna in het oneindige uitstrekkend universum scheppen, gevuld met talloze sterren en nog veel meer planeten, om vervolgens al je aandacht te richten op één planeet met daarop één levensvorm in het bijzonder, nadat je dat universum verder schijnbaar 10 miljard jaar ongemoeid hebt gelaten.

Ik sluit het bestaan van een God niet uit, integendeel, misschien geloof ik zelfs wel in een gecreëerd universum. Maar een God zoals beschreven in de Bijbel? Dan wil ik eerst bovenstaande vraag beantwoord zien.
Daarom juist, de joden hadden vrij weinig idee van de uitgestrektheid van het universum. Terwijl de oudere natuurreligies en griekse filosofische religies wel enig idee hadden van dit, sterker nog zij beweerden dat het universum onbeperkt was en altijd zou blijven bestaan.

quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 09:55 schreef likdoorn het volgende:
Als je nu eenmaal het geschapene vereert boven de schepper dan is het logisch dat je alles aan de schepping toewijt. Daar ligt nu net het verschil tussen gelovigen en goddelozen en dat zal altijd zo blijven. Daarin verschillen de meningen dan eenmaal. Maar er is echter maar 1 realiteit. Dat je ervoor kiest om te leven met de leugen, dat is eenmaal jullie beslissing en daar dragen jullie de gevolgen van. Daarom willen gelovigen helpen om jullie het licht te doen zien.
We zien wel het geschapene, maar niet een schepper. En zeker geen schepper die dan de Aarde zo belangrijk vindt dat hij zich daar helemaal op stort en de wezens die daar rondlopen beloond of bestraft als ze het wel of niet dienen.
In Openbaring staat dat eens alles als een boekrol opgerold gaat worden en dat enkel de Aarde overblijft. Zelfs de zon gaat weg. Hoe moet de Aarde dan rond blijven draaien, als het niks meer heeft om omheen te draaien? Als het niet meer aangetrokken en afgestoten wordt door de zon en de maan? Als de andere planeten weg gaan, als melkwegstelsels en zonnestelsels vertrekken? Dan is er geen universum meer en kan de Aarde niet bestaan. Dit is toch wel duidelijk? Behalve dan voor creationisten die hier niks van willen weten.

quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 10:16 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Sorry, jij kan niks spiritueels zien als je niet creationisme accepteert. Creationisme heeft gewoon de zelfde logica die we in het dagelijks leven gebruiken, de geest beslist, en het bestaan van de geest is een mening. Je moet zo zien creationisme is fundamenteel, het gaat over oorsprong ten slotte, wanneer jij dat gaat vervangen met evolutie dan is je religie gewoon weg, dan wordt je net als stereotype meneer Spock emotieloos.
Creationisme gaat veelal over de bijbelgod, en over een plan met al het leven. En het spijt als ik die niet zie. Voor de rest kan ik best spirituele dingen denken bij de gedachte aan atomen die mijn lichaam vormen, en als ik denk aan quantum mechanica (waarschijnlijk snap ik het niet goed, omdat ik de wat simpele en populaire wetenschappelijke boekjes hierover lees, maar dat maakt nu even niet uit), of als ik denk dat Leven materie schept in plaats van materie Leven. Dat het hele universum doordrenkt is met Leven, wat men tegenwoordig een bepaald Veld noemt (nul punt energie veld geloof ik).

Dit is allemaal niet wetenschappelijk in de zin van materialistische wetenschap maar het maakt mij wel spiritueel. Hetzelfde geldt voor mijn hoop op reincarnatie en een altijd durende evolutieproces.
Dat jij denkt dat je alleen spiritueel kunt zijn als je gelooft in een schepper die doelbewust wezens schept dan ligt dat meer aan jou dan aan een ander.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_146566683
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 11:07 schreef Semisane het volgende:

[..]

Oh ja, het kan inderdaad zijn dat een rudimentaire eigenschap toch nog een functie blijkt te hebben, maar er zijn wel voorbeelden van eigenschappen die wel nog aanwezig zijn, maar geheel geen functie lijken te hebben, zoals de ogen van de molrat of de nog achter gebleven skeletresten van de achterpoten bij walvissen.

[..]

Nogmaals geef je hiermee aan wel de klok te horen luiden, maar niet te weten waar de klepel hangt. We weten waar de laryngeal zenuw voor is en deze is geheel niet nutteloos, sterker nog deze is aan de voicebox gekoppeld.

Enkel bij giraffen zit die voicebox enkele centimeters verwijderd van het brein waar de zenuw vandaan komt, maar in plaats direct te koppelen naar de voicebox gaat deze de hele hals naar beneden, loopt rond een ader bij het hart en gaat dan weer omhoog. Een gigantische omleiding dus, maar ook dat is prima te verklaren binnen de evolutietheorie, sterker nog het is praktische enkel te verklaren vanuit een evolutionair oogpunt.
Is natuurlijk onzin, maar ja, als je in evolutie gelooft, dan is het op basis daarvan wel redelijk om dat soort dingen te gaan denken. Het feit dat er geen non-functionele rest eigenschappen bestaan, bewijst dus dat evolutie theorie fout is, net als dat die er wel zouden zijn, dat bewijst dat evolutie theorie wel waar is. Het feit dat de blinde darm, amandelen, stuitje, de omweg van de larynx, de rudimentaire pootjes van de python, wel nuttig zijn, bewijst dat evolutie theorie dus fout is.
pi_146566748
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 11:19 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Is natuurlijk onzin, maar ja, als je in evolutie gelooft, dan is het op basis daarvan wel redelijk om dat soort dingen te gaan denken. Het feit dat er geen non-functionele rest eigenschappen bestaan, bewijst dus dat evolutie theorie fout is, net als dat die er wel zouden zijn, dat bewijst dat evolutie theorie wel waar is. Het feit dat de blinde darm, amandelen, stuitje, de omweg van de larynx, de rudimentaire pootjes van de python, wel nuttig zijn, bewijst dat evolutie theorie dus fout is.
Waar precies dient de omweg van de laryngeal zenuw voor dan?
pi_146566831
quote:
Dat jij denkt dat je alleen spiritueel kunt zijn als je gelooft in een schepper die doelbewust wezens schept dan ligt dat meer aan jou dan aan een ander.
Jij negeert mijn geest, welke beslist, en je eigen geest, welke beslist. De Amerikaanse spirit kan je zeker ook niet zien. Je negeert in principe alle emoties. Je hebt het fundamentele niet begrepen aan creatie.
pi_146566965
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 11:25 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Jij negeert mijn geest, welke beslist, en je eigen geest, welke beslist. De Amerikaanse spirit kan je zeker ook niet zien. Je negeert in principe alle emoties. Je hebt het fundamentele niet begrepen aan creatie.
Je blijft je stokpaardje maar herhalen, maar wat evolutie vs schepping nu te maken heeft met geest en vrije wil heb je nog nooit beargumenteerd.

Je blijft alleen maar - ten onrechte - herhalen dat 'evolutionisten' het bestaan van de menselijke geest, vrijheid en keuze ontkennen. Wat toch echt gewoon onzin is.

En daarmee is het zowel off topic als een stroman. Chapeau.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146567026
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 11:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je blijft je stokpaardje maar herhalen, maar wat evolutie vs schepping nu te maken heeft met geest en vrije wil heb je nog nooit beargumenteerd.

Je blijft alleen maar - ten onrechte - herhalen dat 'evolutionisten' het bestaan van de menselijke geest, vrijheid en keuze ontkennen. Wat toch echt gewoon onzin is.
...het is toch duidelijk dat je door te kiezen iets creeert. En nee er zijn geen evolutionisten die vrijheid echt vinden, die het bestaan van organismes als het resultaat van keuzes stellen.
  woensdag 12 november 2014 @ 11:32:12 #19
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_146567038
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 11:19 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Is natuurlijk onzin, maar ja, als je in evolutie gelooft, dan is het op basis daarvan wel redelijk om dat soort dingen te gaan denken.
En nu nog argumentatie?

quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 11:19 schreef Syamsu het volgende:Het feit dat er geen non-functionele rest eigenschappen bestaan, bewijst dus dat evolutie theorie fout is, net als dat die er wel zouden zijn, dat bewijst dat evolutie theorie wel waar is.
Hoezo zou dit waar zijn? Zowel functionele eigenschappen als non-functionele rudimentaire eigenschappen zijn prima te verklaren binnen de evolutietheorie. :')

quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 11:19 schreef Syamsu het volgende:Het feit dat de blinde darm, amandelen, stuitje, de omweg van de larynx, de rudimentaire pootjes van de python, wel nuttig zijn, bewijst dat evolutie theorie dus fout is.
Je weer nogmaals niet waar je het over hebt. Biologen hebben nooit beweerd dat amandelen rudimentair zijn. Dat geld ook bij de blinde darm, waarbij enkel in de volksmond van wordt beweerd dat deze geen functie heeft. Dat is nooit door de wetenschap beweerd.

De omweg van de larynx zenuw is niet non-funtioneel en is ook nooit zo omschreven door biologen, het heeft gewoon een omweg die vanuit een ontwerp-oogpunt niet logisch is, maar wel prima is te verklaren door evolutie.

Van het stuitje weten we wat het is...het non-functionele zit 'em in het feit dat we geen staart meer hebben, niet dat het stuitje op zich non-functioneel is.

Dit alles is gewoon te vinden door even te googlen...zo vreselijk lastig is het allemaal niet. :)

En jij mag voor mij nu de functie van de pootjes van de python even opzoeken, ik ben benieuwd. Ik vermoed dat als het een functie heeft, dat dit weinig te maken meer heeft met lopen, waardoor het rudimentaire pootjes zijn, precies wat biologen ook beweren.

Zeg Syamsu geef eens eerlijk aan, doe je ook verder iets met deze informatie...of wil je gewoon niks van anderen aannemen om je eigen wereldbeeld in stand te houden?
  woensdag 12 november 2014 @ 11:32:32 #20
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_146567049
quote:

[..]

Jouw geest, noch die van Molurus, noch die van de Yanks heeft enige zeggenschap over het DNA in het lichaam. Als dat wel zo zou zijn, waarom zou ook maar iemand nog kanker krijgen? Of een handicap? Je kunt toch beslissen dat DNA te veranderen?
pi_146567145
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 11:31 schreef Syamsu het volgende:

[..]

...het is toch duidelijk dat je door te kiezen iets creeert.
Nee.

quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 11:31 schreef Syamsu het volgende:

En nee er zijn geen evolutionisten die vrijheid echt vinden, die het bestaan van organismes als het resultaat van keuzes stellen.
Nee.

En dan nu graag weer on topic.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146567195
quote:

[..]

Jaja, ik negeer alle emoties? Waar heb je het over, in vredesnaam. Creëert boosheid of liefde iets als je het creationistisch bekijkt? Ik denk eerder dat boosheid en liefde twee zaken zijn die gevolgen zijn, geen oorzaken (eigenlijk beiden, want boosheid kan leiden tot moord, en liefde tot kinderen).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Creationisme

Ik dacht dat creationisme was dat men geloofde in een jonge Aarde, en een eenmalige scheppingsdaad. En in de bijbel, ook dat nog...
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_146567382
quote:
Biologen hebben nooit beweerd dat amandelen rudimentair zijn. Dat geld ook bij de blinde darm, waarbij enkel in de volksmond van wordt beweerd dat deze geen functie heeft. Dat is nooit door de wetenschap beweerd.
Kom op zeg, geef het domme volk maar de schuld. Professionele biologen hebben dat beweerd omdat op basis van evolutie theorie het aannemelijk is dat er restorganen zijn.

quote:
De omweg van de larynx zenuw is niet non-funtioneel en is ook nooit zo omschreven door biologen, het heeft gewoon een omweg die vanuit een ontwerp-oogpunt niet logisch is, maar wel prima is te verklaren door evolutie.
En jij gelooft die professionele biologen dus?
  woensdag 12 november 2014 @ 11:51:40 #24
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_146567582
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 11:44 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Kom op zeg, geef het domme volk maar de schuld. Professionele biologen hebben dat beweerd omdat op basis van evolutie theorie het aannemelijk is dat er restorganen zijn.
Gast! :') De links geven duidelijk aan wat de wetenschap als functies van deze organen ziet. :') Dat in de volkmond dan het e.e.a. wordt versimpeld dat de gehele blinde darm nutteloos is, staat daar los van. Het enige rudimentaire aan de blinde darm is een bepaalde holte (quote van de wiki: een rudimentaire holte die naar de blindedarm toe open is)
[..]

quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 11:44 schreef Syamsu het volgende:En jij gelooft die professionele biologen dus?
Als het over biologie gaat? Ja dan neem ik hun mening iets eerder aan dan die van iemand, zoals jij, die om de haverklap aantoont niet te weten waar hij/zij het over heeft.

Ga je verder nog in op de wat meer morele vraag van mij? Of ga je dat als goed creationist maar weer negeren, omdat het toch iets te lastig is? :D
pi_146568131
quote:
10s.gif Op woensdag 12 november 2014 11:51 schreef Semisane het volgende:

[..]

Gast! :') De links geven duidelijk aan wat de wetenschap als functies van deze organen ziet. :') Dat in de volkmond dan het e.e.a. wordt versimpeld dat de gehele blinde darm nutteloos is, staat daar los van. Het enige rudimentaire aan de blinde darm is een bepaalde holte (quote van de wiki: een rudimentaire holte die naar de blindedarm toe open is)
Nu uiteindelijk, na eerst jaren lang te hebben beweerd dat het nutteloos is.

En nu zitten ze dus te stellen dat die holte nutteloos is. Zullen we afspreken dat je evolutie theorie als fout beschouwd wanneer een nut voor die holte wordt gevonden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')