Met dit goede nieuws als afsluiting van het vorige topicquote:Op woensdag 12 november 2014 09:40 schreef Jagärtrut het volgende:
Hier ging het precies het zelfde, philomijn. Hoewel er nog steeds obstacels zijn, hebben we gister besloten er voor te gaan, vanaf nu! Dus, de condooms de prullebak in, en kijken waar het schip strandt.....We vinden het allebei heeeel erg spannend, zeker ook met de onzekerheden die eromheen nog spelen..
ah, dat had ik niet gezien!quote:Op woensdag 12 november 2014 09:43 schreef Moppert het volgende:
[..]
Met dit goede nieuws als afsluiting van het vorige topic
De prognose is allemaal wat onzeker en komt pas echt als t kindje er is, maar was vast staat is dat ze de eerste maanden in het sofia door moeten brengen en kindje zo snel als kan na de geboorte verschillende operaties nodig zal hebben.quote:Op woensdag 12 november 2014 19:28 schreef Philomijn het volgende:
Hey silliegirl, wat heftig! Is het niet met het leven verenigbaar, wat het kindje van je vriendin heeft?
Ja, die zorgen horen er wel bij als je er eenmaal voor besluit te gaan. En daarna... zoals m'n zus zei: als je eenmaal kinderen hebt ben je nooit meer zonder zorgen.
Misschien even ademhalen, rustig aan en wanneer de ergste "storm" is gaan liggen de tijd nemen om wel weer zorgeloos te rammelen?
Goed genuanceerd verhaal.quote:Op woensdag 12 november 2014 21:18 schreef mignonne het volgende:
He sillie dat is vreselijk rot zeg. Het is heel wrang maar deze dingen gebeuren. Ook als je wel ingaat op het testaanbod. T is zo rot dat je dan gelijk met je neus op de feiten gedrukt wordt en het gevoel hebt dat je er iets mee moet.
Het is denk ik voor jullie allebei belangrijk om voor ogen te houden dat dit soort dingen schrijnend zijn, maar echt heel zeldzaam, en daarnaast dus dat ingaan op het testaanbod geen garantie geeft op een gezond kind.
Combinatie test geeft een kansberekening op 3 syndromen (down, edwards, patau); het funeste ervan is dat er nooit ja of nee uitkomt. Enkel verhoogd of niet verhoogd. Een kans van 1 op 5000 wordt als bijzonder laag gezien, maar blijft een kans van 1 op 5000. Hetzelfde geldt voor de 20 weken echo. Hij is ooit bedoelt voor het opsporen van open ruggetjes, we kunnen tegenwoordig meer zien maar lang niet alles. Ik geloof dat ruim de helft van alle hartafwijkingen niet op de seo opgespoord worden.
De combinatietest heeft geen risico voor de zwangere of het ongeboren kind: het is een bloedonderzoek en een echo.quote:Op donderdag 13 november 2014 06:50 schreef quickstepster het volgende:
Fien, 1 december is ontzettend dichtbijdat gaat snel!
en voor de wel/niet overweging om te testen: volgend jaar word de vergoeding van de testen anders. NIPT word standaard vergoed, combinatietest pas als er uit de NIPT iets komt of bij bepaalde medische indicatie/leeftijd. dus er is niet meteen invasieve test nodiglijkt me wel prettig gezien het risico wat er toch zit bij een combinatietest.
had ik al gezegd dat ik een neuroot ben die graag alles uitzoekt?
dan heb je het nog niet helemaal uitgezochtquote:Op donderdag 13 november 2014 06:50 schreef quickstepster het volgende:
Fien, 1 december is ontzettend dichtbijdat gaat snel!
en voor de wel/niet overweging om te testen: volgend jaar word de vergoeding van de testen anders. NIPT word standaard vergoed, combinatietest pas als er uit de NIPT iets komt of bij bepaalde medische indicatie/leeftijd. dus er is niet meteen invasieve test nodiglijkt me wel prettig gezien het risico wat er toch zit bij een combinatietest.
had ik al gezegd dat ik een neuroot ben die graag alles uitzoekt?
Haha stimmt. Dat dus.quote:Op donderdag 13 november 2014 07:33 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
De combinatietest heeft geen risico voor de zwangere of het ongeboren kind: het is een bloedonderzoek en een echo.
De invasieve testen waar jij op doelt zijn de vlokkentest en de vruchtwaterpunctie.
Als dit nog klopt, dan geldt vanaf 1 januari 2015:
* De combinatietest wordt aan alle zwangeren aangeboden, maar niet meer vergoed.
* De NIPT wordt alleen vergoed als uit de combinatietest blijkt dat er een verhoogd risico is.
* De vlokkentest en de vruchtwaterpunctie worden alleen toegankelijk als uit de combinatietest of NIPT blijkt dat er een verhoogd risico is.
Overigens laat ik mij bij deze beslissingen niet beīnvloeden door het feit dat een test wel of niet vergoed wordt. Als ik in aanmerking kom voor een test die ik graag wil laten uitvoeren, dan maken de kosten mij niets uit.
En "vergoed" is ook maar betrekkelijk, want de kosten van NIPT vallen vanaf 1 januari 2015 onder het eigen risico.quote:Op donderdag 13 november 2014 07:53 schreef mignonne het volgende:
Haha stimmt. Dat dus.
Dus er is zeker niet standaard directe toegang tot nipt nog.
idd.quote:Op donderdag 13 november 2014 08:02 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
En "vergoed" is ook maar betrekkelijk, want de kosten van NIPT vallen vanaf 1 januari 2015 onder het eigen risico.
dragerschap van wat?quote:Op donderdag 13 november 2014 08:06 schreef Fien10 het volgende:
Thanks voor het uitzoeken.
Mignonne, weet jij ook hoe het zit met een verhoogd risico in mijn geval door dragerschap?
Wordt de combinatietest dan wel vergoed?
Niet dat het uitmaakt hoor, hoe dan ook zou ik zo'n test uitvoeren maar ik was even nieuwsgierig.
Ze gaat 25 november al naar de gynaecoloog vanwege het dragerschap.quote:Op donderdag 13 november 2014 08:27 schreef mignonne het volgende:
Als je vragen hebt over dragerschap dan zou ik eens kijken of je een preconceptioneel consult kunt boeken bij je lokale verloskundige, en anders in het ziekenhuis. Dat is bij uitstek de plek om zulke vragen te stellen, zij kunnen je dan advies geven over welke testen wel en niet bijvoorbeeld, maar ook uitleg over hoe het zit met overerving etcetera. En desgewenst kunnen ze je doorverwijzen naar een klinisch geneticus die helemaal van de hoed en de rand op de hoogte is.
oh! sorryquote:Op donderdag 13 november 2014 08:30 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Ze gaat 25 november al naar de gynaecoloog vanwege het dragerschap.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Fien10 op 13-11-2014 11:58:24 ]
Wat goed dat ze dat allemaal bewaard heeft!! je wilt echt niet weten wat mensen allemaal niet weten van zichzelf somsquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.:)
quote:Op donderdag 13 november 2014 08:50 schreef mignonne het volgende:
[..]
Wat goed dat ze dat allemaal bewaard heeft!! je wilt echt niet weten wat mensen allemaal niet weten van zichzelf soms
Bedankt voor al je antwoorden, dat verhelderd de boel een beetje.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Fien10 op 13-11-2014 12:01:28 ]
oh gut lekker lompquote:Op donderdag 13 november 2014 09:12 schreef Fien10 het volgende:
[..]
Bedankt voor al je antwoorden, dat verhelderd de boel een beetje.
Ha Mignonne. Thanks voor je reactie.quote:Op woensdag 12 november 2014 21:18 schreef mignonne het volgende:
He sillie dat is vreselijk rot zeg. Het is heel wrang maar deze dingen gebeuren. Ook als je wel ingaat op het testaanbod. T is zo rot dat je dan gelijk met je neus op de feiten gedrukt wordt en het gevoel hebt dat je er iets mee moet.
Het is denk ik voor jullie allebei belangrijk om voor ogen te houden dat dit soort dingen schrijnend zijn, maar echt heel zeldzaam, en daarnaast dus dat ingaan op het testaanbod geen garantie geeft op een gezond kind.
Combinatie test geeft een kansberekening op 3 syndromen (down, edwards, patau); het funeste ervan is dat er nooit ja of nee uitkomt. Enkel verhoogd of niet verhoogd. Een kans van 1 op 5000 wordt als bijzonder laag gezien, maar blijft een kans van 1 op 5000. Hetzelfde geldt voor de 20 weken echo. Hij is ooit bedoelt voor het opsporen van open ruggetjes, we kunnen tegenwoordig meer zien maar lang niet alles. Ik geloof dat ruim de helft van alle hartafwijkingen niet op de seo opgespoord worden.
Je longarts heeft voor zover ik zo in kan schatten gelijkquote:Op donderdag 13 november 2014 11:51 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ha Mignonne. Thanks voor je reactie.
Dat is ook precies het probleem dat ik heb met zo'n combinatietest, die hele kansberekening. Zelfs al scoor je een kans van 1 op 10 (dat zal dan vast hoog zijn), dan heb je nog 90% kans dat er niks aan de hand is. Dat zijn afwegingen die ik dan eigenlijk al niet wil hoeven maken. Aan de andere kant is zo'n onverwachtse afwijking (waarvan ik trouwens niet denk dat het genetisch is bepaald, dus wsl toch al niet uit zo'n test gekomen).
Dat hele vergoedingen verhaal vind ik bijzaak; de gezondheid van een kindje zou voor mij voor gaan. Dat gezegd hebbende, is dat anders als je een medische indicatie hebt? Ik ben zelf (redelijk heftig) astma patient en ben in de zomer met de longarts begonnen met mijn medicatie zwangerproof krijgen. Dat is verrassend goed gegaan (ik blijf het op deze medicatie zelfs beter te doen dan op de vorige), maar mijn longarts hamert er hard op dat ik echt bij de gyn de controles moet doen. Ik moet zelfs zsm naar de longarts als ik zwanger blijk; dan wil hij de verwijzingen naar gyn etc. regelen. (Das toch geen normaal traject of wel?) Anyway, ik mag toch aannemen dat dat dan wel vergoed wordt? En hoe zit het dan met echo's etc. die een gyn maakt?
In de praktijk betekent dit vaak een klinische indicatie voor zwangerschap en bevalling. Kraambed is van heel veel dingen afhankelijk. Gewoon aanmelden bij het ziekenhuis lijkt me dan prima en als er per se een verwijzing nodig is voor je verzekering dan is die van je longarts prima hoor.quote:1.7 Astma
Alleen astmapatiënten met ruime klachtenvrije intervallen, al dan niet met gebruik van
inhalatietherapie, kunnen in de eerste lijn begeleid worden tijdens zwangerschap,
bevalling en kraamperiode. Overleg met de behandelend (huis)arts is aangewezen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |