abonnement Unibet Coolblue
pi_147394719
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2014 00:18 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Aha, wel jammer. Ben meer van de Airbussen.

Wat is het idee van KLM om zowel 787 als A350 te gaan vliegen? Dit zijn toch vergelijkbare toestellen?
De 787 en de 350 hebben verschillende optima in bereik, aantal passagiers en cargo. Het vliegen met twee types is aan de ene kant lastig maar aan de andere kant wel een manier om de leveranciers scherp te houden. De vraag is wel waarom het maar 7 stuks A350's betreft, dat lijkt wat weinig voor rendabele operatie.
Misschien dat hier een rol speelt dat vliegers van de A330 na een 'top-up' training beide types mogen vliegen. De vijf 333's zijn er voorlopig nog wel.
--
pi_147411697
Vandaag in de geschiedenis...is een zwarte dag in de geschiedenis van KLM:



- 9 december 1936: Een KLM Douglas DC-2 (PH-AKL "Lijster") maakt zich gereed voor vertrek vanaf Croydon Airport naar Schiphol. Aan boord bevinden zich 13 passagiers en 4 crew.
De DC-2 was in april 1935 aan KLM geleverd als 6e van de 18 stuks.

Doordat er zeer dichte mist was (zicht soms beperkt tot 50 meter) volgen de cockpitcrews een witte lijn op de baan. Echter na zo'n 150-180 meter wijkt het toestel af naar links en stijgt het haaks op de baanrichting op. Het staartwiel raakt hierdoor de schutting van het vliegveldterrein, raakt de schoorsteen van een woning en crasht in een leegstaand huis aan de overkant van de straat.
12 passagiers en de 2 piloten overleven de crash niet. De marconist overlijdt enkele dagen later in het ziekenhuis. De stewardess en een Duitse passagiers zijn de enige overlevenden.



Onder de overleden passagiers bevonden zich onder andere de voormalige premier van Zweden en Juan de la Cierva; de uitvinder van de autogiro.



- 9 december 1938: 4 crew gaat een lesvlucht maken met een Lockheed 14-WF62 Super Electra (PH-APE "Ekster"). De instructeur zal de piloot volgens een vast oefenprogramma gaan trainen voor het wegvallen van een motor direct bij de start. Het gewicht van 10 passagiers is vervangen door zandzakken.
Om 11:13 uur vertrekt de Lockheed bij zonnig weer van baan 01-19 (huidig 18L, de Aalsmeerbaan).
Na de start zet de instructeur de rechtermotor uit welke de leerlingpiloot dit moet opvangen met het rolroer.
Echter door zijdelinkse wind op het richtingsroer gaat dit naar rechts staan en dit kan de leerling niet opvangen. Mogelijk heeft de instructeur nog geprobeerd om de rechtermotor weer te starten (hij had dit d.m.v. de snelstopinrichting gedaan en niet door gashendel terug te nemen) maar ze konden het niet meer redden. De Super Electra scheert rakelings over een boerderij en stort in een ondiepe sloot neer.
Brand breekt uit en geen van de 4 inzittenden overleeft de crash.

De Lockheed was nog gloednieuw; het werd in maart 1938 ingeschreven in het Nederlandse Luchtvaartregister.


  dinsdag 9 december 2014 @ 08:54:48 #203
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_147415064
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 01:29 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Heeft ook niet veel gescheeld.
Zeker als je leest over de rest van het vliegtuig en de inzittenden (details noem ik dus maar niet)
Ben wel benieuwd naar de details!
pi_147418343
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2014 08:54 schreef leolinedance het volgende:
Ben wel benieuwd naar de details!
Kort gezegd was er niets meer van over van zowel het toestel en de inzittenden; grootste lichaamsdelen waren voeten in schoenen.

Ik sla dergelijke details maar over want dat gaat wel een beetje ver in een luchtvaartopic IMHO.
pi_147441096
Random news:

quote:
A Boeing 757-236PCF cargo plane of Yakutia Airlines made an emergency return to Magadan, Russia.
Flight R3-9990 took off from runway 28 at Magadan at 10:30 UTC. As it was climbing through 6000 feet, about seven minutes after takeoff, the main cargo door opened.
An emergency return to Magadan was performed. The aircraft landed safely on runway 10 at 10:55 UTC.
Bron. :X



In 1989 ook iets soortgelijks in Miami met een DC-8:



Verder:
Nootjes in een zakje, purser van boord gezet
quote:
INCHEON - Korean Air staat bekend als een kwaliteitsmaatschappij. Maar een hoge manager van de Zuid-Koreaanse maatschappij ging afgelopen vrijdag behoorlijk ver in het streven om dat zo te houden. Een purser werd door haar van boord gezet vanwege het verkeerd opdienen van nootjes in First Class.

Heather Cho (40), dochter van de bestuursvoorzitter van Korean Air en zelf verantwoordelijk manager voor in-flight service, zat in een First Class-stoel van een Airbus A380 die op het punt stond te vertrekken vanaf New York JFK naar het Zuid-Koreaanse Incheon.

Cho wond zich echter op over de manier waarop de nootjes door een crewlid werden geserveerd: in een zakje en niet zoals het hoort op een schaaltje. Daarop vroeg ze de purser of de flight attendant wel volgens de voorschriften handelde.

Kleine vertraging
Toen de purser deze vraag niet direct kon beantwoorden, beval Cho hem onmiddellijk van boord te gaan. Omdat de push-back al had plaatsgevonden moest het toestel terugtaxiën naar de gate. De A380 vertrok daarna alsnog naar Zuid-Korea, waar het met een vertraging van ‘slechts’ elf minuten arriveerde.

Korean Air heeft de zaak in onderzoek. De luchtvaartmaatschappij heeft tegen de Korea Times verklaard dat het Cho’s taak is om de servicekwaliteit aan boord te controleren. Maar de Koreaanse autoriteiten willen weten of Cho niet de luchtvaartwetgeving heeft overtreden; ook al is ze een hoge manager, als passagier had Cho niet het recht om een crewlid van boord te zetten. Volgens Korean Air stond de gezagvoerder – de feitelijke baas aan boord - achter de beslissing.

Cho heeft inmiddels haar vertrek als manager voor cabinezaken aangekondigd, maar blijft wel actief bij de luchtvaartmaatschappij. De vader van Heather Cho is Cho Yang-ho, bestuursvoorzitter en Chief Executive van Korean Air.
Damn, dat je als verantwoordelijke strikt bent in hoe de service is ok, maar dit.
Als ik andere bronnen lees kan het ook wel eens serieuze gevolgen hebben voor haar.

Dat verhaal over de gezagvoerder is ook erg doorzichtig.
  woensdag 10 december 2014 @ 02:22:15 #206
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147443338
Ik vind dat ze gelijk had en er een punt van maakte, het is First Class he. Maar dat ze hem direct van boord knikkerde is ook wel weer wat overdreven, vooral ook ten aanzien van de overige passagiers :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_147443580
De gezagvoerder heeft flink gas geven om zijn vertraging goed te maken. Verder is dit een typische Aziatische manier van het behandelen van een ondergeschikte. Uiteraard is de gezagvoerder terug getaxied anders had dit gezichtsverlies opgeleverd voor dochter van de bestuursvoorzitter, niet handig voor je eigen carrière. Ze komt vast wel terug op een andere positie binnen het bedrijf,
pi_147448217
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 03:31 schreef Sparqq het volgende:
De gezagvoerder heeft flink gas geven om zijn vertraging goed te maken.
Schijnbaar zijn ze met 20 minuten vertraging vertrokken en dus met 11 minuten vertraging geland.
Piloot heeft dus op een vlucht van zo'n 13.5 - 14 uur dus zo'n 9 minuten ingehaald; valt mee.

Ze vloog mee als passagier en had dus geen enkel recht om een persoon te verplichten uit te stappen (en dus een vliegtuig terug naar de gate te sturen). Alleen de gezagvoerder heeft het gezag voor dergelijke stappen.
Mogelijk gaan er nu dus ook juridische stappen gemaakt worden om haar eventueel te vervolgen.

Dat de gezagvoerder gehoor gaf aan haar tirade (ze schijnt flink geschreeuwd te hebben) kun je ook wel raden waarom. Een van de hoogstgeplaatste personen in je bedrijf en de dochter van de CEO...
  woensdag 10 december 2014 @ 13:43:59 #209
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_147451681
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 11:54 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Dat de gezagvoerder gehoor gaf aan haar tirade (ze schijnt flink geschreeuwd te hebben) kun je ook wel raden waarom. Een van de hoogstgeplaatste personen in je bedrijf en de dochter van de CEO...
En zoals Sparqq al zei; zet dat ook nog eens in de context van de Aziatische cultuur met ondergeschikten, en dan weet je 100% zeker dat zo'n gezagsvoerder het helemaal niet in zijn hoofd haalt om z'n mond open te trekken.

Ik heb te doen met het personeel dat mevrouw daarna van service heeft mogen voorzien. Dan ben je doodsbang om ook maar het kleinste ding fout te doen. :{
  woensdag 10 december 2014 @ 14:26:31 #210
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_147453091
Bizar eigenlijk. Dat je hoge kwaliteit van je maatschappij verwacht lijkt me prima. Maar dat staat haaks aan lopen gillen in je eigen vliegtuig, en een volle A380 laten wachten vanwege je eigen woede aanval. Erg onprofessioneel.
pi_147454313
De eerste A350 zou aanstaande zaterdag worden afgeleverd, aan Qatar. Is nu uitgesteld 'until further notice'. Benieuwd of dit aan Airbusnof Qatar ligt, bij de A380 hadden ze ook al een klein akkefietje onderling.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_147455273
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 15:04 schreef Thetallguy het volgende:
De eerste A350 zou aanstaande zaterdag worden afgeleverd, aan Qatar. Is nu uitgesteld 'until further notice'. Benieuwd of dit aan Airbusnof Qatar ligt, bij de A380 hadden ze ook al een klein akkefietje onderling.

  woensdag 10 december 2014 @ 17:07:19 #213
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147458048


Dikke livery van Icelandair zeg :9~
pi_147458307
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 17:07 schreef Sunri5e het volgende:
[ afbeelding ]

Dikke livery van Icelandair zeg :9~
Zeker een dikke livery! Nu wil ik hem nog in het daglicht zien.
"Get busy living, or get busy dying"
  woensdag 10 december 2014 @ 20:07:56 #215
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147463074
quote:
Airbus staakt mogelijk productie A380

Vliegtuigmaker Airbus staakt mogelijk de productie van de A380 nadat het dit jaar niet is gelukt een koper te vinden voor de superjumbo.
De Europese vliegtuigmaker erkende woensdag dat het zich heeft verkeken op de markt voor het toestel. 2014 is het eerste jaar waarin het Airbus niet is gelukt een nieuwe koper te vinden voor de A380.

Het heeft wel een toezegging van een leasemaatschappij voor de aanschaf van twintig vliegtuigen, maar het doorgaan van die order is allerminst zeker. Onlangs annuleerde het Japanse Skymark Airlines een bestelling van zes vliegtuigen, waardoor het orderboek van de A380 flinterdun blijft.

De ontwikkelingskosten van de A380, die ondertussen zeven jaar in productie is, bedroegen circa 25 miljard dollar (circa 20,1 miljard euro). Airbus zal naar verluidt quitte spelen op het toestel in de jaren 2015 tot en met 2017. Voor 2018 en daarna is dat niet zeker. Daarmee dreigt de A380 een kostbare misstap te worden voor het concern.

Keuze

Volgens financieel topman Harald Wilhelm van Airbus staat het concern voor de keuze. Of het stopt met de productie van het vliegtuig, of het gaat op zoek naar een nieuwe zuinigere motor waarmee het toestel levensvatbaarder wordt.

Luchtvaartmaartschappij Emirates is vooralsnog de enige trouwe klant. Dat concern bestelde tot nu toe 140 vliegtuigen. Veel andere maatschappijen kiezen vaak voor een kleinere en zuinigere variant. Die zitten sneller vol en zijn minder afhankelijk van de lengte van een landingsbaan.

Volgens topman Alexandre de Juniac van Air France-KLM is de A380 een fantastisch toestel. ''Maar wel voor de juiste bestemmingen", zo gaf hij aan. De Frans-Nederlandse maatschappij zou naar verluidt de laatste twee van het dozijn dat is besteld, willen omzetten in een order voor kleinere modellen.

Winstwaarschuwing

Airbus gaf ook een winstwaarschuwing af. De vliegtuigmaker verwacht dat het resultaat in 2016, na groei in het huidige en komende jaar, zal stabiliseren. In 2017 en 2018 zal het pas weer stijgen.

Ook denkt het bedrijf dat het moeilijk wordt geld te genereren omdat het moet investeren, onder meer in een reorganisatie bij de militaire tak van het bedrijf. Daarnaast bleek de overdracht van het eerste toestel van het type A350 XWB aan Qatar Airways, zonder opgaaf van redenen, uitgesteld.

Het aandeel Airbus kelderde woensdag ruim 10 procent op de beurs in Parijs, de sterkste koersdaling voor het concern in jaren.
  woensdag 10 december 2014 @ 20:45:53 #216
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147464488
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 15:04 schreef Thetallguy het volgende:
De eerste A350 zou aanstaande zaterdag worden afgeleverd, aan Qatar. Is nu uitgesteld 'until further notice'. Benieuwd of dit aan Airbusnof Qatar ligt, bij de A380 hadden ze ook al een klein akkefietje onderling.
Bij de A380 zou de reden zijn geweest dat het tapijt niet goed zou zijn en nu bij de A350 zou de reden zijn dat de ruimte tussen de wc-pot en de wc-bril te groot zou zijn.....
  woensdag 10 december 2014 @ 21:06:01 #217
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147465386
Iemand een idee wanneer Arkefly hun planning voor het zomerseizoen vrijgeeft?
pi_147465736
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 21:06 schreef Sunri5e het volgende:
Iemand een idee wanneer Arkefly hun planning voor het zomerseizoen vrijgeeft?
TRV / Vragen over vliegen #35 (e-tickets, inchecken, bagage, etc)
pi_147472338
Vandaag in de geschiedenis:


(HL 5207, zusterschip van de gekaapte NAMC; van HL5208 zijn nagenoeg geen foto's te vinden)

- 11 december 1969: Een NAMC YS-11 (HL-5208) van Korean Airlines voert een vlucht uit van Gangneung Air Base naar Gimpo International Airport bij Seoul. Aan boord bevinden zich 47 passagiers, 2 piloten en 2 stewardessen.

Om 12:25 uur - 10 minuten na vertrek - staat een van de passagiers op en gaat de cockpit in.
Hierop veranderd de NAMC koers en wordt het geëscorteerd door 3 Noord-Koreaanse gevechtsvliegtuigen.
Het land op Sǒndǒk Airfield in Noord-Korea.
Het vliegtuig raakt zwaar beschadigd bij de landing.

Noord-Koreaanse soldaten kwamen aan boord en dwongen de passagiers en crew gordijnen voor de ramen te sluiten en toen ze naar buiten werden geleidt hun ogen te bedekken.
Een van de passagiers zag de kaper buiten het vliegtuig in een zwarte sedan stappen en worden weggereden.
Die nacht gaan 100.000 Zuid-Koreanen de straat op om te protesteren tegen de kaping.
Noord-Korea beweerd dat de 2 piloten naar Noord-Korea waren gevlogen uit protest tegen de politiek van de toenmalige president van Zuid-Korea.

In januari 1970 begonnen de onderhandelingen en op 14 februari (66 dagen na de kaping) werden 39 passagiers overgedragen aan Zuid-Korea in het bekende Joint Security Area bij Panmunjeom.
Maar de 4 crew en 7 overgebleven passagiers zijn nooit uitgeleverd.
Wat hun lot is, is onbekend. Geruchten gaan dat ze zijn ingezet voor propaganda tegen Zuid-Korea.
De moeder van een van de stewardessen mocht haar bezoeken bij de jaarlijkse familiebezoeken.



- 11 december 1978: De Lufthansa heist.

In de vroege ochtend van die maandagmorgen dringen gewapende en gemaskerde leden van de Lucchese maffiafamilie de Lufthansa Cargo Terminal op John F. Kennedy Airport in New York binnen.
Ze gaan ervandoor met $5 miljoen aan cash en $875,000 aan juwelen, het equivalent van respectievelijk $18.1 miljoen en $3.2 miljoen vandaag. Het was destijds de grootste geldoverval in de VS.
De overval werd beraamd door James Burke die - vanwege het zeer grote bedrag - diverse betrokkenen liet vermoorden en die later door Robert de Niro werd gespeeld in Goodfellas (1990)
Begin dit jaar werden 5 maffialeden opgepakt voor hun betrokkenheid bij de overval en de moorden die er daarna volgden.

In 2012 werden er 3600 iPad Mini's gestolen ter waarde van zo'n $1.9 miljoen uit dezelfde cargo terminal.


(Stoel 26K zat aan deze kant vlak voor deur #3)

- 11 december 1994:: Aan boord van Philippine Airlines vlucht 434 van Ninoy Airport naar Mactan-Cebu Airport - uitgevoerd door een Boeing 747-283B (EI-BWF) - loopt Ramzi Yousef het toilet in.
Hier stelt hij een bom samen van spullen die hij onder andere in zijn schoenzool heeft verstopt.
Hij plaatst deze onder stoel 26K.

In Cebu stapt hij uit en de 747 vertrekt met 38 minuten vertraging naar Tokyo Narita Airport.
4 uur nadat Yousef de bom had geplaatst ontploft deze; het blaast een gat in de cabinevloer en beschadigd enkele kabels voor de besturing.
Een 24-jarige Japanse man die op stoel 26K zat overlijdt niet veel later; cabin crew deed nog alsof hij leefde om niet meer paniek te veroorzaken.



De crew wist echter de 747 te besturen door de motoren meer of minder gas te laten geven en wisten de Boeing uiteindelijk een uur na de ontploffing veilig op Naha Airport te landen.
De overige 272 passagiers en 20 crew konden het vliegtuig verlaten, 10 passagiers (voor en achter stoel 26K) raakten gewond.

Later zou blijken dat het lichaam van de passagier veel van de ontploffing had opgevangen waardoor de romp niet beschadigd raakte. Bovendien zat op deze 747 (die Philippine Airlines had overgenomen van Scandinavian Airlines) stoel 26K 2 rijen voor de center fuel tank zat en niet zoals gedacht er boven.
Ramzi Yousef werd in februari 1995 in Pakistan opgepakt. Hij is onder andere verantwoordelijk voor de aanslagen op het WTC in 1993.
De aanslag op de 747 was eigenlijk niet meer dan een test voor het Bojinka plot; het vermoorden van Paus Johannes Paulus II, soortelijke aanslagen op 11 vluchten vanuit Azië naar de VS en het crashen van een met explosieven geladen vliegtuig in het hoofdkwartier van de CIA in Virginia.

De 747 vloog nog zo'n 13 jaar rond voor verschillende maatschappijen als vrachtvliegtuig voordat het eind 2007 op Châteauroux Airport in Frankrijk werd opgeslagen.



- 11 december 2009: De eerste vlucht van de Airbus A400M Atlas vanaf Seville Airport in Spanje:

pi_147486593
Heads up:

Tweede Dreamliner Arkefly vrijdag rond 10.00 uur op Schiphol
quote:
SCHIPHOL - Arkefly's tweede Boeing 787-8 Dreamliner landt vrijdagmorgen rond 10.00 uur op Schiphol. Dat bevestigt de luchtvaartmaatschappij aan Luchtvaartnieuws.nl. Het toestel met de registratie PH-TFL wordt door de Arkefly-bemanning overgevlogen vanuit North Charleston in South Carolina. Het is nog niet bekend op welke baan het nieuwe toestel gaat landen.

Arkefly is de eerste Nederlandse luchtvaartmaatschappij die met de Boeing 787 vliegt. De eerste Dreamliner landde 5 juni op Schiphol. De derde en laatste Dreamliner voor Arkefly arriveert naar verwachting in maart 2015. Eind 2015 zal ook KLM haar eerste exemplaar ontvangen.

De Boeing 787’s vervangen bij Arke de Boeing 767. De nieuwe toestellen worden voornamelijk ingezet op vluchten tussen Schiphol en de ABC-eilanden.

Luchtvaartnieuws.nl doet vrijdagochtend samen met RTV Noord-Holland verslag van de aankomst van de tweede Arkefly-Dreamliner op Schiphol.
PH-TFL eind november in Charleston:

  Moderator donderdag 11 december 2014 @ 19:39:22 #221
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_147491926
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 17:07 schreef Sunri5e het volgende:
[ afbeelding ]

Dikke livery van Icelandair zeg :9~
757 of vliegt Icelandair daar niet meer mee?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 11 december 2014 @ 19:43:59 #222
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147492152
quote:
1s.gif Op donderdag 11 december 2014 19:39 schreef derLudolf het volgende:

[..]

757 of vliegt Icelandair daar niet meer mee?
Ja. De 757 is zelfs het enige type waar Icelandair mee vliegt
  donderdag 11 december 2014 @ 20:13:19 #223
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147493256
quote:
1s.gif Op donderdag 11 december 2014 19:39 schreef derLudolf het volgende:

[..]

757 of vliegt Icelandair daar niet meer mee?
Ze hebben volgens mij alleen maar 757's in dienst.
pi_147500814
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:
Geen filmliefhebbers in de zaal? Vond persoonlijk dat verhaal van Korean Airlines helemaal intrigerend...

En hebben we deze al gezien? De PR van KLM is echt _O_
pi_147503604
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 23:11 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Geen filmliefhebbers in de zaal? Vond persoonlijk dat verhaal van Korean Airlines helemaal intrigerend...
Filmliefhebbers? Heb ik niet opgelet?

Korean Airlines uit jouw post was best intrigerend ja. Noord-Korea blijft een rare en zeer lastige buur. Ben toevallig dit zomer nog in het gebied tussen Noord- en Zuid-Korea geweest (helaas niet naar Panmunjeom), voelt extreem raar aan.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')