abonnement Unibet Coolblue
pi_147596504
Y dus, ze stonden met de staart naar de weg en op J staan ze altijd met de neus naar de weg.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_147611756
Geen idee of het wat is, maar ik noem het maar even:

Vanavond om 21:00 uur op BBC4: High Flyers: How Britain Took to the Air



quote:
Documentary which tells the story of the golden age of British aviation and of how the original 'jet set' shaped air travel for generations to come. In Britain in the 1920s and '30s a revolution took place that would change forever our perspective on the world. While the country was in the grip of recession, dashing pilots and daring socialites took to the air, pushed back boundaries and forged new links across the globe. The era of commercial air travel was born.
EDIT #2: en een multicopter boven Mexico City International Airport (met toestemming!).
Maar 'ns mijn eigen hexacopter uit de mottenballen halen? O-)



[ Bericht 19% gewijzigd door Iemand91 op 15-12-2014 20:52:44 ]
pi_147622997
Was een erg leuke docu. Dacht dat ik laatst ook al zoiets op de BBC heb gezien, misschien andere aflevering uit dezelfde serie.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_147623557
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:

[ afbeelding ]

- 15 december 1989: KLM vlucht 867 is onderweg van Amsterdam naar Narita International Airport.
Het zal een tussenstop maken in Anchorage, Alaska. Aan boord bevinden zicht 231 passagiers en 14 crew.
De vlucht wordt uitgevoerd door een van KLM's nieuwste aanwinsten; de gloednieuwe Boeing 747-406M PH-BFC
"City of Calgary". Deze 747 vloog op 30 juni dat jaar voor het eerst en was pas enkele weken eerder op 1 september aan KLM geleverd. Het was de 3e 747 die KLM dat jaar ontving van het nieuwe -400 type; -BFA en -BFB werden in maart en juni aan KLM geleverd.
PH-BFC was hiermee de 19e 747 in dienst voor KLM; KLM had op dat moment nog een drietal -300's en 13 -200's in service.

Zo'n 120 kilometer van Anchorage toen het toestel op 7600 meter hoogte vloog en daalde voor de landing in Anchorage zag de crew een donkere wolk voor zich. Eenmaal in de 'wolk' had men al snel door dat het een aswolk was; de cockpit en cabine vulden zich met rook.
Hierop probeerde de crew de 747 te laten klimmen maar zo'n 10-15 seconden nadat het de wolk was ingevlogen vielen alle 4 motoren uit.
De 747 begon snel te dalen en dook in 8 minuten naar 4000 meter hoogte, hier kon de crew na 6-7 pogingen de linker-motoren weer aan de gang krijgen.
Nu kon de crew de 747 weer onder controle krijgen en nog zo'n 600 meter lager kreeg men de rechtermotoren ook weer aan de praat.
Niet veel later kon men om 12:25 uur de 747 veilig op de luchthaven van Anchorage op de grond zetten.

De schade aan het hagelnieuwe vliegtuig was enorm; een groot deel van de neus, electronica, avionics en alle motoren moesten worden vervangen.
Totale schade was zo'n $80 miljoen.

De aswolk was het gevolg van de uitbarstingen van Mount Redoubt de dag ervoor; op 15 december volgden nog 2 uitbarstingen.
Vlucht 867 van KLM gaat nu van Amsterdam naar Kansai en wordt uitgevoerd door de Boeing 777.
PH-BFC is momenteel een van de 747's met de meest aantal vlieguren en cycles wereldwijd en staat gepland om begin december 2015 als 2e 747 uit de KLM-vloot genomen te worden.

[ afbeelding ]

De ernst van de situatie is duidelijk te horen op onderstaand geluidsfragment:

- 15 december 2009: De eerste vlucht van de Boeing 787.
N787BA, een 787-881 vertrekt om 10:27 uur vanaf Paine Field en landt 3 uur later op Boeing Field.
De testvlucht werd verkort naar 3 uur vanwege het slechte weer.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

N787BA werd 2 jaar later in Palmdale, Californië neergezet.
De 787 was voor All Nippon Airways bedoelt maar deze nam de kist niet op in hun vloot.
De kist zal aan een museum gedoneerd worden; welke is nog niet officieel bekend, maar het gerucht gaat dat het naar het Smithsonian Museum in Washington, DC zal gaan.
ik ben al zo lang naar foto's aan net zoeken van dit KLM incident! Heb je nog meer? Waar heb je ze gevonden als ik mag vragen? Kon nooit iets vinden in de accident-databases..
pi_147623728
Vandaag in de geschiedenis: De 1960 New York mid-air collision.


(De TWA Constellation; van de United DC-8 zijn zo geen foto's te vinden)

- 16 december 1960: TWA vlucht 266 vertrekt om 09:00 uur vanaf Port Columbus Airport in Ohio op weg naar New York-LaGuardia. Deze vlucht word uitgevoerd door een Lockheed L-1049 Super Constellation (N6907C, "Star of Sicily").
Aan boord bevinden zich 39 passagiers en 5 crew.

Rond dezelfde tijd vertrekt vlucht 826 van United Airlines vanaf Chicago O'Hare naar Idlewild Airport (het huidige JFK). Deze vlucht word uitgevoerd door een Douglas DC-8-11 (N8013U "Mainliner Will Rogers").
Aan boord bevinden zich 77 passagiers en 7 crew.

Bij het naderen van Idlewild draagt ATC de United DC-8 bij een holding point te wachten maar de kist schiet door.
Iets na half elf in de ochtend kruisen op 1600 meter hoogte de vliegpaden elkaar en boven Staten Island scheurt motor #4 van de DC-8 de cabine van de Constellation open. De Constellation valt in 3 stukken uiteen en crasht in de Noord-Westelijke hoek van het militaire Miller Field.




De DC-8 blijft nog 13.5 kilometer doorvliegen (er is geen bewijs gevonden dat de crew de DC-8 nog onder controle had) voordat het in een woonwijk in Brooklyn neerstort.
Hier zet het 6 Brownstones, kerkgebouw, uitvaartcentrum, wasserette en een delicatessenzaak in brand.
Hierbij komen nog eens 5 personen op de grond om het leven, waaronder 2 mannen die op de stoep kerstbomen verkopen.






De 11-jarige Stephen Baltz (inzittende van de United DC-8) is de enige overlevende van de crash. Buurbewoners rollen hem door de sneeuw om zijn brandende kleding te doven. In het ziekenhuis kan hij zijn verhaal nog doen; maar hij overlijdt de volgende dag aan een longontsteking; zijn longen waren grotendeels verbrand door de brandende kerosine. Dit was echter niet bekend bij het ziekenhuispersoneel.

Het was de dodelijkste crash van dat moment en volgde hiermee de luchtbotsing van 1956 boven de Grand Canyon op die plaats vond met het zusterschip van de TWA Constellation en een United DC-7 (zie mijn eerdere geschiedenispost)
Het was de eerste dodelijke crash met een passagiers straalvliegtuig in de VS en de eerste crash waar sluitend bewijsmateriaal uit de flight recorders werd gehaald.
De crashsite in Brooklyn is vandaag nog steeds te herkennen aan de enkele nieuwere gebouwen.

Edmund Hillary (de man die samen met Tenzing Norgay 7 jaar eerder als eersten de top van Mount Everest bereikten) zou ook op de vlucht moeten zitten; maar hij was te laat voor de vlucht.
19 jaar later zou hij weer een dodelijke crash mislopen wanneer hij wegens andere verplichtingen niet als gids kan dienen op de gedoemde vlucht 901 van Air New Zealand boven Antarctica: (zie mijn eerdere geschiedenispost)
pi_147623853
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 23:55 schreef kleineik het volgende:
ik ben al zo lang naar foto's aan net zoeken van dit KLM incident! Heb je nog meer? Waar heb je ze gevonden als ik mag vragen? Kon nooit iets vinden in de accident-databases..
Ik was er ook benieuwd naar en kan ook weinig vinden. Dit is gewoon resultaat van zoeken op Google afbeeldingen.
"PH-BFC 1989" geeft al resultaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 16-12-2014 12:30:56 ]
  dinsdag 16 december 2014 @ 07:26:41 #257
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147627788
quote:
Plundering KLM dreigt

PARIJS -
„De Air France KLM Groep gaat de KLM-kas plunderen om de verliezen van Air France af te dekken”, waarschuwen bronnen binnen de vliegmaatschappij.

De klokkenluiders willen gezien de gevoeligheid van deze kwestie vooralsnog anoniem blijven, maar zijn bekend bij De Telegraaf. Naar verluidt moeten voor de kerst spijkers met koppen worden geslagen.
„Er zijn vergaande plannen om het financiële beheer grotendeels in Parijs te concentreren, waardoor KLM een belangrijk deel van haar zeggenschap over verdiensten en investeringen kwijt dreigt te raken aan de holding”, stellen ze vast.
Goh wie had dat nieuw gedacht? Einde KLM?
pi_147631841
Opzouten met die domme Fransen. Piloten die gestaakt hebben gewoon korten op loon om de verliezen van de staking enigszins te compenseren. Dit soort ego figuren wil je toch niet binnen je bedrijf hebben?!
  dinsdag 16 december 2014 @ 12:07:25 #259
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147632424
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 11:41 schreef El_Grando101 het volgende:
Opzouten met die domme Fransen. Piloten die gestaakt hebben gewoon korten op loon om de verliezen van de staking enigszins te compenseren. Dit soort ego figuren wil je toch niet binnen je bedrijf hebben?!
Dat hele Air France is totaal naar de kloten en ze gaan KLM gewoon meetrekken in het failliesement.
  dinsdag 16 december 2014 @ 15:04:51 #260
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147638101
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 december 2014 12:07 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Dat hele Air France is totaal naar de kloten en ze gaan KLM gewoon meetrekken in het failliesement.
Ach, zolang Leo van Wijk er maar warmpjes bijzit toch?

Maar goed, liever dat de boel failliet gaat (+ doorstart van het gezonde gedeelte) dan dat we over 10 jaar alleen maar Air France kisten op Schiphol zien staan.
pi_147640451
Misschien is het beste nogwel voor KLM als ze verkocht worden omdat de Fransen keihard cash nodig hebben. Misschien wil Delta wel?
pi_147640753
Het was toch een fusie, geen overname? Ik vraag me af hoeveel AirFrance er dan aan heeft om te splitsen.

KLM op zichzelf behaalt nog positieve resultaten. Het is dus te hopen dat AirFrance ze niet de ondergang mee inneemt, mocht het ooit zo ver komen.
pi_147642087
1) Ten eerste, het is de Telegraaf; dus ik neem het met een flinke korrel zout.

2) Ik heb eens de opmerking gehoord dat AF/KLM hun winsten naar NL schuift en de verliezen naar Frankrijk. Dit vanwege de lagere belastingen in NL. Geen idee of het klopt, maar het is een idee.

3) KLM kan niet zonder AF en AF kan niet zonder KLM. Het ging ook helemaal niet goed met KLM voor de fusie.
KLM is na de fusie flink beter geworden. Zelfs al zou je KLM gaan loskoppelen van AF (wat haast onmogelijk is) en zou KLM in haar eentje verder gaan; dan zal het rap achteruit gaan met KLM.
Dan moeten er nieuwe afspraken/code-shares etc. etc. worden gemaakt. Want AF krijg nu passagiers aangeleverd van/aan KLM en vice versa.

4) Voor mogelijke fusiepartners rond 2003 waren geloof ik ook (o.a.?) BA en Lufthansa geïnteresseerd.
Hoe het precies zit met LH weet ik niet; maar als het BA was geworden had je geloof ik al lang geen KLM kleuren meer gezien.

5) Met een meerdere legacy carriers (KLM, AF, LH, BA enz.) in een vrij klein gebied (EU) die op een globale markt 'vecht' tegen de opkomst van de ME3 carriers is het ook maar de vraag of er markt is voor zoveel legacy carriers in Europa.
Je zoekt op internet de laagste prijzen (want dat is het enige dat telt tegenwoordig, gevolgd door vliegtijden), hopt zo met de auto/trein/vliegtuig naar London, Parijs, Frankfurt en neemt dat vliegtuig. Geldt ook andersom naar Amsterdam (denk aan de Frankfurt - AMS en Antwerpen/Brussel - AMS) routes met KLM.

Dat het niet netjes gaat binnen de AF/KLM-groep is een ding wat zeker is, maar enige nuance is wel nodig lijkt me...
  dinsdag 16 december 2014 @ 17:08:38 #264
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147642199
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 17:04 schreef Iemand91 het volgende:
1) Ten eerste, het is de Telegraaf; dus ik neem het met een flinke korrel zout.

2) Ik heb eens de opmerking gehoord dat AF/KLM hun winsten naar NL schuift en de verliezen naar Frankrijk. Dit vanwege de lagere belastingen in NL. Geen idee of het klopt, maar het is een idee.

3) KLM kan niet zonder AF en AF kan niet zonder KLM. Het ging ook helemaal niet goed met KLM voor de fusie.
KLM is na de fusie flink beter geworden. Zelfs al zou je KLM gaan loskoppelen van AF (wat haast onmogelijk is) en zou KLM in haar eentje verder gaan; dan zal het rap achteruit gaan met KLM.
Dan moeten er nieuwe afspraken/code-shares etc. etc. worden gemaakt. Want AF krijg nu passagiers aangeleverd van/aan KLM en vice versa.

4) Voor mogelijke fusiepartners rond 2003 waren geloof ik ook (o.a.?) BA en Lufthansa geïnteresseerd.
Hoe het precies zit met LH weet ik niet; maar als het BA was geworden had je geloof ik al lang geen KLM kleuren meer gezien.

Dat het niet netjes gaat binnen de AF/KLM-groep is een ding wat zeker is, maar enige nuance is wel nodig lijkt me...
Het is niet de telegraaf. Ja die hebben het overgenomen maar er zijn genoeg mensen uit de luchtvaart wereld die hetzelfde roepen.
pi_147642462
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 17:04 schreef Iemand91 het volgende:
2) Ik heb eens de opmerking gehoord dat AF/KLM hun winsten naar NL schuift en de verliezen naar Frankrijk. Dit vanwege de lagere belastingen in NL. Geen idee of het klopt, maar het is een idee.
Dit kan een mogelijke verklaring zijn. Dit zullen ze nooit in de media gaan bevestigen, want dan is de wereld te klein.
  dinsdag 16 december 2014 @ 18:07:38 #266
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147643936
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 17:04 schreef Iemand91 het volgende:
4) Voor mogelijke fusiepartners rond 2003 waren geloof ik ook (o.a.?) BA en Lufthansa geïnteresseerd.
Hoe het precies zit met LH weet ik niet; maar als het BA was geworden had je geloof ik al lang geen KLM kleuren meer gezien.
BA wilde KLM idd recht-toe-recht-aan overnemen (BA zal zeggen dat KL te veel wilde).

Leo van Wijk ontkent dat er met LH gepraat is, Peter Hartman zegt echter van wel (volgens de geruchten).

Verder heeft KL nog geprobeerd met Alitalia te fuseren, maar dat is uiteindelijk niet doorgegaan. Dat geintje heeft KLM wel 275 miljoen euro aan compensatie voor Alitalia gekost (zeg Leo, waarom ben je toen niet opgestapt?)

[ Bericht 0% gewijzigd door OEM op 16-12-2014 18:14:45 ]
pi_147659119
Vandaag in de geschiedenis: (post op de valreep afgekregen :@ )

- 17 december 1903:
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:
(...)
3 dagen later zou zijn broer Orville geschiedenis schrijven...
Aldus:


(Orville ligt in de Flyer, Wilbur rent mee om de vleugel te stabiliseren)

Orville Wright maakt om 10:35 uur op hetzelfde strand de eerste gecontroleerde, gemotoriseerde vlucht.
Met een snelheid van 10.9 km/h maakt hij een vlucht van 12 seconden en legt hij 37 meter af.
Hierna volgde Wilbur met een vlucht van 53 meter en hierna volgde Orville nog een keer met een afstand van 61 meter. Orville's vlucht was de laatste; bij de landing raakte de Wright Flyer I licht beschadigd maar toen ze de Flyer terug wilden brengen pakte de wind de Flyer en raakte deze zwaar beschadigd.
De Wright Flyer I zou nooit meer vliegen.

Hoe uniek dit ook was; veel ophef was er toen niet op de vluchten.
Jaren later repareerde Orville de Flyer en sindsdien heeft het in musea gestaan.
Sinds 1948 staat het in het Smithsonian Institution in Washington D.C.



- 17 december 1973:
Om 13:10 uur rennen tussen de 6 en 10 Palestijnse terroristen gewapend met automatische geweren en handgranaten de terminal van het vliegveld van Rome binnen.
Hier openen zij het vuur en doden 2 personen.

Op dat moment stond vlucht 110 van Pan Am op het punt van vertrekken.
De Boeing 707-321B (N407PA "Clipper Celestial") zou naar Teheran vliegen met een stop in Beiroet.
De crew kon de mensen in de terminal zien rennen en wegduiken; hierop droeg via de intercom iedereen in de cabine zich op de grond te zakken en verbergen..

De terroristen kwamen over het platform naar de 707 gerend en gooiden 2-5 granaten via de openstaande deuren naar binnen. Hierop kwam de cabine vol te staan met dikke, giftige rook. Stewardessen wisten nog aan een kant een nooduitgang boven de vleugel te openen; aan de andere kant stonden de terroristen.
147 inzittenden konden uit de 707 ontsnappen, maar 30 overleden in het vliegtuig.



(De Lufthansa 737 op de voorgrond)

5 andere terroristen namen 8 Italiaanse toeristen, 2 Lufthansa grondpersoneel een wachtende
Boeing 737-130 (D-ABEY ") in. Een Italiaanse douaneofficier werd doodgeschoten toen hij weigerde.
Samen met de aanwezige 2-koppige cockpitcrew en 2 cabincrew werd de 737 naar Athene gevlogen.
Na 16 uur van onderhandelingen (ze eisten de vrijlating van 2 terroristen die vastzaten voor een eerdere aanval op de luchthaven van Athene) en nadat ze een gewonde passagier vrijlieten en een gedode passagier op het platform hadden gedumpt vlogen ze naar Beiroet.

Deze weigerde en blokkeerde de landingsbaan. Ook Cyprus weigerde de landing waarop de 737 naar Damascus in Syrië vloog. Hier werd voedsel en brandstof geleverd en vertrok de kist na 2-3 uur.
De 737 landt uiteindelijk in Koeweit. Na een uur onderhandelingen worden alle gijzelaars vrijgelaten.

De gijzelnemers zijn heen en weer gegaan maar werden in 1974 vrijgelaten na onderhandelingen tijdens de kaping van vlucht 870 van British Airways op 21 november. Wat hierna met hen is gebeurd is onbekend.

- 17 december 1994: De laatste passagiersvlucht van de McDonnell Douglas DC-10 bij KLM.



(Chopin voor vertrek op Bonaire)

De 22 jaar oude PH-DTC "Frederic Francois Chopin" uit Bonaire (vanuit Caracas) land om 12:14 uur op Schiphol als vlucht 776.
Na ruim 22 jaar is het DC-10 tijdperk bij KLM voorbij.


Een kwartier later landt PH-KCF op haar delivery-flight op Schiphol; KLM's 6e MD-11.
Helaas kan ik haast geen foto's vinden van deze laatste vlucht; op enkele na.
Hieronder is PH-DTC op de voorgrond te zien na landing op Schiphol; op de achtergrond komt net de gloednieuwe
PH-KCF langs taxiën:



Te zien is dat de MD-11 nog geverfd moet worden; alle MD-11's kwamen zonder paintjob binnen op Schiphol; hier kregen zij hun KLM livery.
Alleen PH-KCA kwam binnen in volledige KLM-livery; dit was namelijk de eerste MD-11 voor KLM.

Van alle DC-10's waarmee KLM vloog bestaat er nog maar 1: PH-MBT (dat eigenlijk van Martinair was maar ook door KLM is geleased) vliegt tegenwoordig als T-264 voor de Nederlandse luchtmacht.
De rest is allemaal gesloopt.
Net geen 20 jaar later volgt de laatste reguliere passagiersvlucht van de MD-11 bij KLM.

T-264 op 9 december:



[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 17-12-2014 11:34:49 ]
pi_147660264
Cool, ik ben begin januari in Washington. Maar eens een kijkje nemen ^O^
  woensdag 17 december 2014 @ 21:55:32 #269
437091 AirTexel
Thank you for flying Air Texel
pi_147685357
Waren er nou ook nog DC-10's van KLM naar NorthWest gegaan?
Air Texel is the national Airline of Texel, our modern Boeing 787 Sheepliner fleet is equipped with sheepskin seats and our experienced crew serves delicious lamb chops to both economy and business travelers.
pi_147685717
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:55 schreef AirTexel het volgende:
Waren er nou ook nog DC-10's van KLM naar NorthWest gegaan?
2 stuks: PH-DTB en PH-DTC. Beiden in augustus 1995 naar Northwest gegaan en beiden in september 2005 in Marana opgeslagen.
pi_147702637
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 17:04 schreef Iemand91 het volgende:

5) Met een meerdere legacy carriers (KLM, AF, LH, BA enz.) in een vrij klein gebied (EU) die op een globale markt 'vecht' tegen de opkomst van de ME3 carriers is het ook maar de vraag of er markt is voor zoveel legacy carriers in Europa.
Je zoekt op internet de laagste prijzen (want dat is het enige dat telt tegenwoordig, gevolgd door vliegtijden), hopt zo met de auto/trein/vliegtuig naar London, Parijs, Frankfurt en neemt dat vliegtuig. Geldt ook andersom naar Amsterdam (denk aan de Frankfurt - AMS en Antwerpen/Brussel - AMS) routes met KLM.

Dat het niet netjes gaat binnen de AF/KLM-groep is een ding wat zeker is, maar enige nuance is wel nodig lijkt me...
Ik weet natuurlijk niet hoe hoog de personeel kosten opwegen tegen andere kosten maar de salarissen bij KLM Air France zijn ook niet echt meer van deze tijd. De pensioen leeftijd van 56 is al helemaal niet meer houdbaar.

Dat laatste is natuurlijk wel een afweging omdat als de oude garde met pensioen gaat ze natuurlijk weer goedkopere jongere vliegers aan kunnen nemen.

Wat mij betreft is de hele sector ziek, als je gaat kijken hoeveel leningen voor opleidingen ABN nog verstrekt dat is dat echt ongehoord. Wij als ondernemers maar leuren en die gasten krijgen zo maar een lening (7%) in een zieke markt waar 5% aan het werk is. Daar zit ook een heel groot probleem.
pi_147704827
Oostbaan in gebruik voor landen. Is hier een speciale reden voor of wordt deze vaker gebruikt op dit moment van de dag? Volgens mij is er ook niks bijzonders ofzo :P

Edit: nu alweer de buitenveldertbaan zie ik
Trotse Twentenaar
pi_147705172
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 13:54 schreef zlotka het volgende:
Oostbaan in gebruik voor landen. Is hier een speciale reden voor of wordt deze vaker gebruikt op dit moment van de dag? Volgens mij is er ook niks bijzonders ofzo :P

Edit: nu alweer de buitenveldertbaan zie ik
Gebeurt wel vaker afhankelijk van de wind, zal nu ook wel de reden geweest zijn :)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_147705563
quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2014 14:06 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Gebeurt wel vaker afhankelijk van de wind, zal nu ook wel de reden geweest zijn :)
Duidelijk ^O^
Trotse Twentenaar
pi_147734472
Ik mis iets....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')