abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 dinsdag 11 november 2014 @ 10:17:01 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_146525676
Het Nederlandse voornemen om het verdrag over sociale zekerheid op te zeggen zet de diplomatieke relatie met Marokko onder druk. De Marokkaanse regering voelt zich geschoffeerd en spreekt van een 'onvriendelijke daad'. Ambassadeur Abdel Bellouki waarschuwt bovendien dat het plan de remigratie van Nederlandse Marokkanen ontmoedigt en juist Marokkanen terug zal drijven naar Nederland.

Bellouki vindt dat Nederland zijn land een ultimatum heeft gesteld: 'take it or leave it'. De voorstellen zijn 'categorisch en egocentrisch'. 'Terwijl ze zeer gevoelig liggen in Marokko door de erg negatieve gevolgen voor Marokkaanse burgers die in hun legitieme rechten aangetast worden', aldus Bellouki.

Na wekenlange stilte reageert Marokko na aandringen van de Volkskrant voor het eerst op het kabinetsvoornemen om het verdrag op te zeggen waarin de export van uitkeringen naar Marokko is geregeld. Nederland heeft jaren bij Marokko aangedrongen op aanpassing van dat verdrag aan het zogenoemde woonlandbeginsel. Dit betekent dat uitkeringen bij export buiten de EU worden verlaagd conform de koopkracht in dat land. Turkije en Marokko zijn de belangrijkste exportlanden. Voor Turkije geldt een uitzondering door het Associatieverdrag met de EU, voor Marokko vormt het sociale zekerheidsverdrag een obstakel.

Voor veel uitkeringen die naar Marokko worden overgemaakt, betekent het woonlandbeginsel dat ze 40 procent lager uitvallen. Nederland wil ook de export van kinderbijslag, het kindgebonden budget en de vergoeding van zorgkosten stopzetten. Omdat Marokko niet meewerkte, wil het kabinet het verdrag per 2016 opzeggen. Voor minister Lodewijk Asscher (PvdA) gaat het om een principekwestie. Een Kamermeerderheid van PVV, CDA, CU, SGP en VVD steunt die opstelling en desnoods het opzeggen van het verdrag.

'Uitkeringen aan Marokkanen in Marokko worden met 40 procent verlaagd, terwijl zij dezelfde bijdrage hebben geleverd als hun Nederlandse collega's', zegt ambassadeur Bellouki. 'Ik begrijp dat niet. Veel Marokkanen vinden het discriminerend.' Als Nederland het verdrag daadwerkelijk opzegt, zal dat zeker gevolgen hebben voor de relatie met Marokkko, kondigt Bellouki aan. 'Wij hebben er niet om gevraagd. Wij wensten de verhouding en samenwerking te versterken. Marokko en de Marokkaanse maatschappij zien opzegging als een onvriendelijke daad.' Hij vindt het 'spijtig' dat er nu al schade is, zoals bij een project met het Amsterdamse Tropenmuseum. Dat was volgens directeur Stijn Schoonderwoerd 'enkele tonnen' toegezegd voor een drie jaar durende Marokko-expositie. Die toezegging is in de ijskast gezet.

Marokko is niet betrokken geweest bij de studie die concludeert dat de kosten van levensonderhoud in Marokko 40 procent lager zijn. Ik heb gevraagd of de uitkering wordt verhoogd als een Marokkaan in Londen, Oslo, Zürich of Tokio gaat wonen. Het antwoord was nee.

— Abdel Bellouki Bellouki waarschuwt dat het kabinet zich in de vingers snijdt. 'Ons is verteld dat het idee is geld uit te sparen voor de Nederlandse overheid en belastingbetaler. Dat is 'peanuts', omdat opzegging pas per 2016 van kracht wordt en alleen voor nieuwe uitkeringen. Toekomstige uitkeringskandidaten blijven dan in Nederland en anderen komen terug naar Nederland om de volledige uitkering te krijgen. Als dat gebeurt, is er geen besparing voor Nederland.' Nu remigreren jaarlijks ruim duizend Marokkanen naar Marokko.

De ambassadeur plaatst vraagtekens bij het percentage waarmee Nederland de uitkeringen die naar Marokko worden overgemaakt, wil verlagen. 'Marokko is niet betrokken geweest bij de studie die concludeert dat de kosten van levensonderhoud in Marokko 40 procent lager zijn. Ik heb gevraagd of de uitkering wordt verhoogd als een Marokkaan in Londen, Oslo, Zürich of Tokio gaat wonen. Het antwoord was nee, omdat de kosten van levensonderhoud in Nederland het maximum zijn voor de uitkering. Het idee lijkt dus op maat gesneden voor Marokkanen. Veel Marokkanen zien dat als ondankbaarheid, omdat ze sinds de jaren zestig hebben bijgedragen aan de Nederlandse economie.'

Welke gevolgen de opzegging van het verdrag concreet zal hebben, wil Bellouki nog niet kwijt. Hij zegt wel dat Marokko vastbesloten is om verworven rechten te verdedigen en op te komen voor de belangen van Marokkanen in Nederland. 'Marokko zal alle middelen mobiliseren voor dat doel.'

http://www.volkskrant.nl/(...)-nederland~a3787440/

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 11 november 2014 @ 10:24:18 #2
279947 Cosmo.
Don't be bitter bitch.
pi_146525839
Dus ze gaan weg uit Nederland en willen dan wel al het geld behouden wat ze krijgen van de Nederlandse overheid? Of is dat te simpel?

Wat is de rol van de Marokkaanse overheid dan? Wat doe zij behalve zeuren dat ze geen gratis geld meer krijgen?
pi_146525903
Wow, pas in de vijfde alinea grijpen ze naar de welbekende " discriminatie of racisme" kaart.

quote:
Nederland wil ook de export van kinderbijslag, het kindgebonden budget en de vergoeding van zorgkosten stopzetten
Waarom betaald Nederland voor kinderen/uitgaven van kinderen die niet hier wonen :?
pi_146525971
Dit gaat ons gewoon flink meer kosten. Er gaat niemand weg meer en dan zijn ze duurder voor werkend Nederland.

Dus wederom een populistische maatregel. Om de oprotpremie af te schaffen.
pi_146525989
.

[ Bericht 34% gewijzigd door trucker3 op 12-11-2014 09:39:54 ]
pi_146526021
Nou, ik hoop dat onze F-16 rond die tijd weer terug is in Nederland...

Alle gekheid op een stokje, In Nederland zijn de uitkeringen natuurlijk gebaseerd op de kosten van levensonderoud in Nederland; daar wordt dan ook de huurtoeslag, zorgtoeslag etc. op gebaseerd.

Als Nederland de betrekkingen met Marokko dan toch zo belangrijk vindt; geef ze dan het volle pond en verzin een belasting die alles meteen weer afneemt (onvoorziene kosten ftw), dan kan toch gewoon in een week of twee? Één berichtje in de krant en Nederlanders zijn zó 642 miljoen armer.
Racist
  dinsdag 11 november 2014 @ 10:31:22 #7
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_146526028
Het is sowieso raar dat een uitkering betaald wordt door een ander land dan het land waar je verblijft.
pi_146526076
Te lang dwarsgelegen, dan krijg je dat gewoon. Gegokt en verloren.
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 10:31 schreef Toga het volgende:
Alle gekheid op een stokje, In Nederland zijn de uitkeringen natuurlijk gebaseerd op de kosten van levensonderoud in Nederland; daar wordt dan ook de huurtoeslag, zorgtoeslag etc. op
Niet meer dan logisch. Zoals het ook vanzelfsprekend zou moeten zijn dat de uitkeringen van de in Marokko wonende ontvangers worden aangepast aan het prijspeil aldaar.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_146526128
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 10:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het is sowieso raar dat een uitkering betaald wordt door een ander land dan het land waar je verblijft.
Het bezit van een Nederlands paspoort wordt dan ook wereldwijd beschouwd als een briefje "levenslang gratis geld voor familie en alle nakomelingen die erop volgen"
Is er iemand wakker in de regering? Kunnen we dit uitdelen NU stoppen?
Racist
  dinsdag 11 november 2014 @ 10:38:10 #10
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_146526207
Kan ik ook lekker in het buitenland gaan wonen met behoud van een Nederlandse uitkering? :?
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
pi_146526240
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 10:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Bij een uitkering zoals een IVA kan ik nog wel begrijpen. Vind het vooral vreemd dat je zoiets als kinderbijslag naar het buitenland kunt meenemen.
ROBODEMONS..................|:(
  dinsdag 11 november 2014 @ 10:45:49 #12
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_146526406
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 november 2014 10:38 schreef MPC60 het volgende:
Kan ik ook lekker in het buitenland gaan wonen met behoud van een Nederlandse uitkering? :?
Valt mee.

http://www.uwv.nl/particu(...)e-naartoe-kunt-nemen
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_146526524
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 10:29 schreef Chadi het volgende:
Dit gaat ons gewoon flink meer kosten. Er gaat niemand weg meer en dan zijn ze duurder voor werkend Nederland.

Ik vraag me af of het duurder wordt voor Nederland. Indien men hier blijft dan wordt het geld ook hier uitgegeven.
  dinsdag 11 november 2014 @ 10:52:32 #14
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_146526596
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 10:49 schreef grimselman het volgende:

[..]

Ik vraag me af of het duurder wordt voor Nederland. Indien men hier blijft dan wordt het geld ook hier uitgegeven.
Waarom denk je anders dat Marokko tegen is? Die zien de influx van gratis kapitaal ineens verdampen natuurlijk. :')
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_146527322
Ik zie niet in waarom er voor Marokko een uitzondering moet worden gemaakt. Gelijke monniken, gelijke kappen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_146528097
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 11:19 schreef Montagui het volgende:
Ik zie niet in waarom er voor Marokko een uitzondering moet worden gemaakt. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Waren het maar monniken.. O~)
Racist
pi_146528275
Volgens mij was het voorstel van Nederland ook dat de bedragen werden aangepast naar de levensstandaard aldaar. Maar daar wilde Marokko niks van weten... dus toen kwam Nederland met dit tegenvoorstel.
  dinsdag 11 november 2014 @ 11:55:37 #18
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_146528324
Nederland probeert al jaren op een redelijke manier deze kwestie op te lossen maar Marokko doet of de neus bloedt.

Dus moet Nederland maar dreigen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_146528381
Ik vind het zeer onvriendelijk van NL.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_146528393
Een Marokkaan die fel uithaalt.

Voorspelbaar.
  dinsdag 11 november 2014 @ 11:59:07 #21
431030 BlackEyedAngel
Allergic to morons and idiots.
pi_146528423
Nou en wij halen dan weer uit naar al het import-tuig dat de criminaliteitscijfers zit te overheersen.
It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life.
pi_146528555
quote:
De voorstellen zijn 'categorisch en egocentrisch'.
Egocentrisch. Dat ze meer Nederlands geld die kant op willen zien blijven komen is uiteraard uit puur altruïstische overwegingen :D .
  dinsdag 11 november 2014 @ 12:10:00 #23
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_146528778
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 10:29 schreef Chadi het volgende:

Nog steeds goedkoper dan het zo laten als het nu is. Nu gaan ze immers weg en komt er een ander gezin voor terug.... Laat ze maar zitten, dan komt er geen nieuwe voor terug.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 11 november 2014 @ 12:16:24 #24
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_146528992
Och, is die ambassadeur weer aan het dreigen? Walgelijk mannetje. Zit dat verongelijkte in de Marokkaanse volksaard?
pi_146529071
Marokko kan het hendig aanvullen als ze dat zo belangrijk vinden.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')