Voor mij is het eigenlijk nooit een vraag geweest. Ik heb al jaren een donorcodicil en ben ook al jaren bloeddonor. Kleine moeite voor mij, groot plezier voor een ander.
En toen zag ik docu's over mensen met orgaanfalen.
En lees je soms een topic op FOK! En nog eentje. Wat al jarenlang sluimerde kreeg hierdoor steeds meer vorm en een poosje geleden was ik eruit: ik ga anoniem een nier doneren!
Waarom een nier?
Omdat een gezond mens die makkelijk kan missen, er ontzettend veel patiënten zijn die tevergeefs op een nier wachten en hun kwaliteit van leven echt niet denderend te noemen is. En omdat ik het ergens best idioot vind dat één operatie gemiddeld 300.000 euro aan dialyse- en andere kosten kan besparen.
- Ja, het is een middelgrote ingreep voor mij, met kans op complicaties.
- Ja, het is ergens ook weer erg raar dat je vrijwillig in een gezond lijf laat snijden.
Maar voor mij wegen de kosten ruimschoots tegen de baten op. En bewezen is dat iemand met één nier net zo gezond oud wordt als iemand met twee nieren.
Andere optie zou een deel van de lever zijn geweest, maar dat is een heel zware operatie en de risico's en complicaties die daarbij kunnen optreden schrikken me toch af. De rest van je organen heb je zelf hard genoeg nodig.
Waarom anoniem?
Ook wel altruïstische of Samaritaanse donatie genoemd.
Eigenlijk heel simpel: niemand in mijn familie- of vriendenkring heeft (gelukkig!) nierproblemen. Ik kan nog jaren wachten tot dat misschien gebeurt maar gelukkig is die kans gewoon erg klein. En dan ga ik liever nu voor verbetering van kwaliteit van leven van een ander.
En het is ergens ook best een lekker idee dat een ander zich niet verplicht aan je voelt maar gewoon weer een normaal leven kan leiden. En als er karmapunten bestaan sta ik nu vast een beetje verder vooraan in de rij.
Oké, maar waarom dit topic?
Dit topic gaat niet over mij. Ja, eigenlijk wel natuurlijk, maar het is niet bedoeld als egotrip.

Ik hoop dat mensen die dit lezen en er niet mee bezig waren, even stilstaan bij wat zij willen met hun lijf. Voor, maar zeker ook na overlijden.
Ik verwacht niet dat er meteen mensen zijn die zich ook aanmelden voor donatie bij leven, maar wie weet heb je je donorcodicil nog steeds niet ingevuld. Of het nu een ja of een nee wordt, boeit me niet. Maar praat erover met je omgeving en maak een keuze. Je kunt hem altijd nog wijzigen, maar bij overlijden weten je nabestaanden in ieder geval wat jij wil.
Of misschien twijfel je of je bloeddonor wil worden? Of misschien wel donor bij leven? Denk er nog eens over na, laat je voorlichten. Ik hoop jullie in ieder geval over grofweg een half jaar te kunnen melden dat het écht best doenbaar is. En een ontzettend groot verschil kan maken.
En omdat dit topic niet over mij gaat wil ik users die mij irl kennen en op FB hebben, vragen om hier niet naar te linken.
Voel je vrij om hier mee te posten natuurlijk. Ja, leuke woorden, waar blijven de daden? 
Na veel vooronderzoek (lang leve internet) en een informatief gesprek ben ik deze week 'echt' van start gegaan.
Er is nu bekend dat ik bloed heb (minus acht buisje nu), dat ik fysiek nog geen aantoonbare mankementen heb en mijn hart doet het ook goed volgens het ECG. Ik ben huiswaarts gezonden met een container van 2 liter die ik voor de volgende afspraak mag vullen (je kunt wel raden met wat

) Het plan is om mij als startpunt te nemen van een keten van donaties, waarbij een ontvanger en donor anders niet zouden matchen (
meer info hier) Hoe mooi en gaaf is dat!?

Volgende stap: bezoek aan de psychiater. Standaard procedure bij anonieme donatie en dat vind ik goed en zorgvuldig. Ik kan wel zeker weten dat ik doneer om de juiste motieven, maar je kunt jezelf natuurlijk aardig voor de gek houden. In de tussentijd wordt mijn bloed getest op enge ziektes. Als ik ook mentaal in orde word bevonden volgen een longfoto, CT scan van de nieren en een afspraak met maatschappelijk werk om de consequenties op werk en sociaal gebied te bespreken. Kortom: nog een heel traject, naar verwachting kan eind februari het sein 'go' worden gegeven. En dan moet nog een operatiedatum worden geprikt wat, zeker met een keten aan donaties, logistiek best een uitdaging zal zijn. Maar ik verwacht dat ik de zomer wel minus 1 nier ga doorbrengen.
Dus dit wordt eigenlijk best een saai topic met af en toe een update.

Heb je vragen, stel ze maar! Ik zal ze naar beste kunnen beantwoorden.

Linkjes:
http://www.nierstichting.nl/Donatie bij levenhttps://www.jaofnee.nl/En omdat een OP zonder plaatje niet compleet is....Hoe echt is dit!?
![n2oj1u.jpg]()
Het voelt als een schoolreisje en spannend avontuur tegelijk.