Wat bedoel je met verwerpelijk?quote:Op donderdag 6 november 2014 11:26 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Wat voor verwerpelijk iets is de evolutietheorie dan niet?
En dat is schokkend omdat...?quote:Op donderdag 6 november 2014 11:28 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Dus het Vaticaan gaat mee in het idee dat mensen gemuteerd zijn uit dieren? man, man..
En evolutie heeft geenszins iets te maken met zingeving. (Jouw behoefte aan zingeving wellicht wel trouwens, maar op zichzelf - nee.)quote:Op donderdag 6 november 2014 11:29 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Zwaartekrachttheorie heeft geenszins iets te maken met evolutietheorie.
Is de evolutietheorie immoreel? Als dat zo is, dan is zwaartekracht ook immoreel. Of de Big Bang-theorie. En kan een koelkast ook immoreel zijn.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:26 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Wat voor verwerpelijk iets is de evolutietheorie dan niet?
De wetenschap neemt inderdaad geen enkel moreel standpunt in. Dat betekent echter niet dat de wetenschap niets te zeggen heeft over moraliteit. De wetenschap kan zich wel bezighouden met:quote:Op donderdag 6 november 2014 11:47 schreef Semisane het volgende:
[..]
Wetenschappelijke theorieën zijn in zichzelf neutraal m.b.t. moraal of ethiek.
Dat is wat anders, ook hierbij geld dat de wetenschap geen uitspraken doet over de juistheid of onjuistheid van bepaalde moraal of ethiek, enkel over hoe het tot stand komt of wat de eventuele uitwerking kan zijn (ten opzichte van bewuste wezens)quote:Op donderdag 6 november 2014 12:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
De wetenschap neemt inderdaad geen enkel moreel standpunt in. Dat betekent echter niet dat de wetenschap niets te zeggen heeft over moraliteit. De wetenschap kan zich wel bezighouden met:
- hoe moraliteit en morele waarden tot stand komen. (Dit heeft voornamelijk een achtergrond in biologische en culturele evolutie.)
- hoe gegeven bepaalde morele waarden je het beste kunt handelen. Als we het eenmaal eens zijn over menselijk welzijn als een goed streven dan kan de wetenschap ons wel degelijk vertellen wat wel en wat niet leidt tot menselijk welzijn.
niet immoreel maar amoreelquote:Op donderdag 6 november 2014 12:26 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Is de evolutietheorie immoreel? Als dat zo is, dan is zwaartekracht ook immoreel. Of de Big Bang-theorie. En kan een koelkast ook immoreel zijn.
In feite is dit een klassiek is-ought probleem: Een uitspraak over hoe de wereld is (feiten) wordt uitgelegd als een uitspraak over hoe de wereld zou moeten zijn (waarden).quote:Op donderdag 6 november 2014 12:42 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Amoreel is wat het is ja. Maar deze figuur is blijkbaar van mening dat het immoreel is.
Ten eerste is het een beetje lastig te definieren wat nu precies een zintuig is. "Een iets waarmee de omgeving wordt waargenomen". Daarme is in principe elke door het wezen waarneembare invloed van de omgeving op zichzelf een zintuig. En zelfs eencelligen zijn onderhevig aan en reageren op dat soort invloeden.quote:Op donderdag 6 november 2014 14:26 schreef jaykop het volgende:
Misschien is het minder van toepassing op deze discussie, maar ik hoopte dat iemand mij hier kan helpen.
Allereerst waren er eencelligen in de evolutie. Deze hadden uiteraard geen zintuigen. Zintuigen zijn in de loop van de tijd steeds verder ontwikkeld. Nu blijf ik maar erover nadenken en ik kom er maar niet uit, zouden er ook zintuigen kunnen bestaan buiten de huidige bestaande zintuigen? Iets dat wij ons niet kunnen voorstellen? En dus iets dat nog geen enkel diersoort heeft ontwikkeld?
Nogmaals excuses als het te erg off-topic is.
En natuurlijk:quote:Op donderdag 6 november 2014 14:36 schreef Molurus het volgende:
- magnetoceptie (vogels)
- elektroceptie (haaien)
Er schijnen ook (grote) zoogdieren te zijn met magnetoceptie.quote:Op donderdag 6 november 2014 14:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ten eerste is het een beetje lastig te definieren wat nu precies een zintuig is. "Een iets waarmee de omgeving wordt waargenomen". Daarme is in principe elke door het wezen waarneembare invloed van de omgeving op zichzelf een zintuig. En zelfs eencelligen zijn onderhevig aan en reageren op dat soort invloeden.
Dat terzijde, het is zeker denkbaar dat er zintuigen mogelijk zijn die tot op heden niet zijn geevolueerd. Er zijn er ook een aantal die tamelijk uniek / zeldzaam zijn in de dieren wereld. Denk aan:
- magnetoceptie (vogels)
- elektroceptie (haaien)
Ik sluit niet uit dat er vormen van waarneming bestaan in de dierenwereld die wij nog helemaal niet kennen.
Uiteraard, maar waar ik meer naar toe wilde was iets waar wij totaal geen idee van hebben. Dat er heel veel dingen 'gebeuren' waar nog geen zintuigen voor zijn.quote:Op donderdag 6 november 2014 14:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ten eerste is het een beetje lastig te definieren wat nu precies een zintuig is. "Een iets waarmee de omgeving wordt waargenomen". Daarme is in principe elke door het wezen waarneembare invloed van de omgeving op zichzelf een zintuig. En zelfs eencelligen zijn onderhevig aan en reageren op dat soort invloeden.
Dat terzijde, het is zeker denkbaar dat er zintuigen mogelijk zijn die tot op heden niet zijn geevolueerd. Er zijn er ook een aantal die tamelijk uniek / zeldzaam zijn in de dierenwereld. Denk aan:
- magnetoceptie (vogels)
- elektroceptie (haaien)
Ik sluit niet uit dat er vormen van waarneming bestaan in de dierenwereld die wij nog helemaal niet kennen.
Dat kan je je ook niet voorstellen, net als dat je vormen van leven op een andere planeet niet voor kan stellen.quote:Op donderdag 6 november 2014 14:40 schreef budvar het volgende:
[..]
Er schijnen ook (grote) zoogdieren te zijn met magnetoceptie.
http://www.kennislink.nl/(...)oelt-magnetisch-veld
Maar een zintuig wat nog niet bekend is...zou ik ook zo niet kunnen verzinnen, misschien telepathie ofzo maar dat is niet echt een zintuig denk ik.
Zoals gezegd, dat sluit ik niet uit. Maar als ik daar geen idee van heb kan ik je daar per definitie niks over vertellen.quote:Op donderdag 6 november 2014 14:48 schreef jaykop het volgende:
[..]
Uiteraard, maar waar ik meer naar toe wilde was iets waar wij totaal geen idee van hebben. Dat er heel veel dingen 'gebeuren' waar nog geen zintuigen voor zijn.
Dat snap ik. Maar ik was daar de afgelopen dagen echt mijn hersenen over aan het breken.quote:Op donderdag 6 november 2014 14:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals gezegd, dat sluit ik niet uit. Maar als ik daar geen idee van heb kan ik je daar per definitie niks over vertellen.
Ik kan me wel wat voorstellen bij buitenaards leven, of dat dan klopt is een tweede.quote:Op donderdag 6 november 2014 14:49 schreef jaykop het volgende:
[..]
Dat kan je je ook niet voorstellen, net als dat je vormen van leven op een andere planeet niet voor kan stellen.
Hahaha daar heb je gelijk inquote:Op donderdag 6 november 2014 14:53 schreef budvar het volgende:
[..]
Ik kan me wel wat voorstellen bij buitenaards leven, of dat dan klopt is een tweede.
Radiogolfcommunicatie? röntgenogen? Vlinders kunnen ultraviolet zien.quote:Op donderdag 6 november 2014 14:26 schreef jaykop het volgende:
Misschien is het minder van toepassing op deze discussie, maar ik hoopte dat iemand mij hier kan helpen.
Allereerst waren er eencelligen in de evolutie. Deze hadden uiteraard geen zintuigen. Zintuigen zijn in de loop van de tijd steeds verder ontwikkeld. Nu blijf ik maar erover nadenken en ik kom er maar niet uit, zouden er ook zintuigen kunnen bestaan buiten de huidige bestaande zintuigen? Iets dat wij ons niet kunnen voorstellen? En dus iets dat nog geen enkel diersoort heeft ontwikkeld?
Nogmaals excuses als het te erg off-topic is.
Dat is gewoon EM straling maar dan andere golflengte dan de meeste dieren kunnen zien.quote:Op donderdag 6 november 2014 18:20 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Radiogolfcommunicatie? röntgenogen? Vlinders kunnen ultraviolet zien.
Nee, waar ik op doel is; als we in de evolutie niet toevallig ogen hadden ontwikkeld, hadden we nooit kunnen bedenken dat er zoeits zou kunnen zijn. En dat geldt voor alle zintuigen uiteraard.quote:Op donderdag 6 november 2014 18:20 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Radiogolfcommunicatie? röntgenogen? Vlinders kunnen ultraviolet zien.
maar met eencelligen die al lichtgevoelig zijn is het niet zo'n hele grote stap (of een grote stap die op te delen is in hele kleine stapjes) dat we ogen hebben geëvolueerd.quote:Op vrijdag 7 november 2014 00:47 schreef jaykop het volgende:
[..]
Nee, waar ik op doel is; als we in de evolutie niet toevallig ogen hadden ontwikkeld, hadden we nooit kunnen bedenken dat er zoeits zou kunnen zijn. En dat geldt voor alle zintuigen uiteraard.
Je komt er nooit achter, maar ik vroeg me vooral af hoe mensen hier erover dachten.
Even voor mijn duidelijkheid. Als je het over eencellige organismen hebt, heb je het dan over prokaryoten of eukaryote eencelligen. Ik denk dat een generalisatie van alle eencelligen (zowel bacteriën als eencellige eukaryoten) iets is van het denken in begin van de vorige eeuw. En achterhaald.quote:Op vrijdag 7 november 2014 03:19 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
maar met eencelligen die al lichtgevoelig zijn is het niet zo'n hele grote stap (of een grote stap die op te delen is in hele kleine stapjes) dat we ogen hebben geëvolueerd.
De meeste zo niet alle zintuigen zijn in een basisvorm terug te vinden in eencellige organismen.
Is dit zo, hadden de eerste organismen dit al?quote:Op vrijdag 7 november 2014 03:19 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
maar met eencelligen die al lichtgevoelig zijn is het niet zo'n hele grote stap (of een grote stap die op te delen is in hele kleine stapjes) dat we ogen hebben geëvolueerd.
De meeste zo niet alle zintuigen zijn in een basisvorm terug te vinden in eencellige organismen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |