abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146367688
Over 1 week doet de Raad van State eindelijk uitspraak. De organisaties en gemeenten die twijfels hebben over zwarte piet, laten hun beslissing daarvan afhangen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_146367828
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 14:24 schreef luxerobots het volgende:

Kortom, ik denk dat veel (vooral internationale) bedrijven niets van Zwarte Piet moeten hebben.
Dat is het hele punt. In het buitenland (en dan tel ik België even niet mee) kom je echt zwaar in de problemen als je een figuur als Zwarte Piet probeert te verkopen. Wordt echt niet meer geaccepteerd.
Logisch dat internationale bedrijven zich daar niet aan willen branden, die hebben grotere belangen dan een volksfeestje.
pi_146367930
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 14:26 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Over 1 week doet de Raad van State eindelijk uitspraak. De organisaties en gemeenten die twijfels hebben over zwarte piet, laten hun beslissing daarvan afhangen.
Ik vind het belachelijk dat een rechter hier uitspraak over doet. De rechtbank van Amsterdam heeft naar mijn mening ook bar slecht werk afgeleverd, werk dat op meerdere punten gewoon feitelijk niet klopt.

Piet heeft geen dikke lippen, Piet heeft geen kroeshaar, Piet is speels en kinderlijk, maar niet dom.
pi_146367987
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 14:30 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Dat is het hele punt. In het buitenland (en dan tel ik België even niet mee) kom je echt zwaar in de problemen als je een figuur als Zwarte Piet probeert te verkopen. Wordt echt niet meer geaccepteerd.
Logisch dat internationale bedrijven zich daar niet aan willen branden, die hebben grotere belangen dan een volksfeestje.
In het buitenland begrijpen ze het niet, veel tradities worden in het buitenland natuurlijk niet begrepen.

Maar Sinterklaas en Zwarte Piet zijn in ieder geval een heel stuk vrolijker dan stierenvechten, besnijdenissen of de sharia.
pi_146368032
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 14:33 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik vind het belachelijk dat een rechter hier uitspraak over doet. De rechtbank van Amsterdam heeft naar mijn mening ook bar slecht werk afgeleverd, werk dat op meerdere punten gewoon feitelijk niet klopt.

Piet heeft geen dikke lippen, Piet heeft geen kroeshaar, Piet is speels en kinderlijk, maar niet dom.
Vind ik ook. Maar sommige (zeer klein aantal) gemeentes en instellingen, laten hun oordeel afhangen van de uitspraak van de Raad van State.
Zonder die groep hou je alleen Amsterdam en de NPO over die als enige uit zichzelf dingen aan gaat passen.
pi_146368062
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 14:34 schreef luxerobots het volgende:
In het buitenland begrijpen ze het niet, veel tradities worden in het buitenland natuurlijk niet begrepen.
Klopt....alle andere landen in de wereld zijn gek en alleen Nederland en België snappen het.
  donderdag 6 november 2014 @ 14:41:11 #107
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_146368178
quote:
14s.gif Op donderdag 6 november 2014 14:37 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Klopt....alle andere landen in de wereld zijn gek en alleen Nederland en België snappen het.
Hoezo gek? Lokale tradities zijn voor buitenstaanders vaak lastig in te voelen. Dat is toch niet zo'n bijzondere constatering?
pi_146368202
Buitenlandse bedrijven moeten rekening houden met hun internationale reputatie. En er zijn landen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
waar ze zwarte piet niet begrijpen.
Overigens verkopen die bedrijven als Fisher Price en Playmobil gewoon nog dezelfde producten als voorheen, dus zo erg zitten zij niet met wat het buitenland er van vind.
Producten met zwarte piet er op verkopen nu beter dan ooit tevoren.
pi_146368379
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 14:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Buitenlandse bedrijven moeten rekening houden met hun internationale reputatie. En er zijn landen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
waar ze zwarte piet niet begrijpen.
Overigens verkopen die bedrijven als Fisher Price en Playmobil gewoon nog dezelfde producten als voorheen, dus zo erg zitten zij niet met wat het buitenland er van vind.
Producten met zwarte piet er op verkopen nu beter dan ooit tevoren.
Zijn dit de laatste voorraden die ze ervan verkopen?

Wat mij stoort is dat het fenomeen blackface door de anti-pieten wordt gebruikt. In de VS was blackface een symbool van een neger in een tijd dat negers zelf niet in het blanke uitgaansleven mochten komen. Een daadwerkelijk racistische tijd.

Zwarte Piet is de donkere helper van een bisschop, een heel ander fenomeen.
pi_146368608
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 14:47 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Wat mij stoort is dat het fenomeen blackface door de anti-pieten wordt gebruikt. In de VS was blackface een symbool van een neger in een tijd dat negers zelf niet in het blanke uitgaansleven mochten komen. Een daadwerkelijk racistische tijd.

Toevallig dat hij precies dezelfde uiterlijke kenmerken heeft en ook uit een racistische tijd komt. 8}
pi_146368797
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 14:55 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Toevallig dat hij precies dezelfde uiterlijke kenmerken heeft en ook uit een racistische tijd komt. 8}
Precies dezelfde uiterlijke kenmerken? Blackface heeft wit om de mond, daadwerkelijk kroeshaar, geen sierraden en een net kostuum.

Het is ook goed mogelijk dat Jan Schenkman zich heeft laten inspireren door anti-slavernij standpunten toen hij met Zwarte Piet kwam. Feit is dat Zwarte Piet niet racistisch van oorsprong is.
pi_146368812
quote:

[..]

Elke Blackface is een zwart geschminkt persoon
Maar niet elk zwart geschminkt persoon is een Blackface

De anti-Pieten die Zwarte Piet als Blackface bestempelen snappen die nuance niet.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_146369003
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 15:03 schreef Montagui het volgende:

[..]

Elke Blackface is een zwart geschminkt persoon
Maar niet elk zwart geschminkt persoon is een Blackface

De anti-Pieten die Zwarte Piet als Blackface bestempelen snappen die nuance niet.
Je schminken als stereotype zwarte man lijkt me toch wel een blackface.
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 15:02 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Precies dezelfde uiterlijke kenmerken? Blackface heeft wit om de mond, daadwerkelijk kroeshaar, geen sierraden en een net kostuum.

Het is ook goed mogelijk dat Jan Schenkman zich heeft laten inspireren door anti-slavernij standpunten toen hij met Zwarte Piet kwam. Feit is dat Zwarte Piet niet racistisch van oorsprong is.
Ze komen iig allebei voort uit hetzelfde stereotype beeld.
pi_146369257
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 15:09 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

[..]

Verdiep je in het fenomeen 'Blackface' en dan zie je dat deze in niets te vergelijken is met Zwarte Piet behalve het gegeven dat beide typetjes zwart geschminkt worden.

Zoals ik al eens eerder in deze reeks vroeg: Mag er geen enkel zwart geschminkt typetje meer uitgebeeld worden door een witte man zonder dat er meteen het etiket racisme, discriminatie e/o slavernij op geplakt wordt?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_146369292
Dus in het buitenland hebben ze geen zwarte piet? Nou.. maar afschaffen dan. Laten we dan de Euromast ook maar afbreken, want die hebben ze in het buitenland ook niet, die staat alleen in Nederland.
pi_146369333
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 15:16 schreef Montagui het volgende:

[..]

Verdiep je in het fenomeen 'Blackface' en dan zie je dat deze in niets te vergelijken is met Zwarte Piet behalve het gegeven dat beide typetjes zwart geschminkt worden.

Zoals ik al eens eerder in deze reeks vroeg: Mag er geen enkel zwart geschminkt typetje meer uitgebeeld worden door een witte man zonder dat er meteen het etiket racisme, discriminatie e/o slavernij op geplakt wordt?
Nee.
  donderdag 6 november 2014 @ 15:21:09 #117
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_146369423
Dictatortje
Haters everywhere but I don't really care.
pi_146369574
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 15:21 schreef matthijst het volgende:
Dictatortje
Tegen wie heb je het?
pi_146369607
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 15:09 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

[..]

Zwarte Piet is een sprookjesfiguur die cadeaus komt brengen, backface heeft een andere context.

En hoewel sommige mensen het zouden willen verbieden, het is natuurlijk niet verboden om je te verkleden als 'neger' Moor, blanke, Aziaat of Arabier.
pi_146369688
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 15:26 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Zwarte Piet is een sprookjesfiguur die cadeaus komt brengen.

Toen hij net was bedacht mishandelde hij stoute kinderen.
pi_146369698
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 15:28 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Toen hij net was bedacht mishandelde hij stoute kinderen.
Wat dat betreft stond hij op gelijke voet met de Sint.
  donderdag 6 november 2014 @ 15:30:59 #122
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_146369786
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 15:25 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Tegen wie heb je het?
Jou
Haters everywhere but I don't really care.
pi_146369802
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2014 15:30 schreef matthijst het volgende:

[..]

Jou
Wat dan?
  donderdag 6 november 2014 @ 15:35:06 #124
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_146369922
quote:

[..]

Amerika werd ook wel echt als een andere wereld gezien. De zwarte acteur Ira Aldridge, die vanwege het rassenbeleid in de Verenigde Staten naar Europa was uitgeweken, trad in 1855 in Nederland op in de rol van Othello. Het Algemeen Handelsblad berichtte enthousiast over de man die "door zijne buitengewone hoedanigheden van verstand het vooroordeel heeft wederlegd, als of de geest van het zwarte menschenras voor geene hoogere ontwikkeling vatbaar zou zijn" en deelde en passant nog een sneer uit naar de Verenigde Staten.
quote:
Slechts in een der schouwburgen van New-York, en dan nog maar in een afgezonderden hoek op de bovenste gallerij, is het in het land der vrijheid aan de zwarten geoorloofd, de tooneelvoorstellingen bij te wonen...
(...)
Ook in de voornaamste steden van Duitschland, zoo als te Berlijn, Weenen, Frankfort enz. alwaar hij gedurende de laatste jaren, geadsisteerd door eenige hem vergezellende Engelsche tooneelspelers, voorstellingen heeft gegeven, is hij overal uitbundig toegejuicht geworden, en hebben de dagbladen als om strijd den lof van dezen "Afrikaanschen Roscius," zooals men hem noemt, verkondigd. Dezer dagen nu wordt hij met zijn gezelschap alhier verwacht, en zijne voorstellingen zullen met het begin van Februarij een aanvang nemen, en wel in het Neue Duitsche Theater op de Erwtenmarkt. Zoowel het zeldzame der verschijning van een Neger ten tooneele als het meesterlijke spel van dezen tooneelkunstenaar zullen gewis aan die voorstellingen een druk bezoek verschaffen.

Algemeen Handelsblad, 29-01-1855
pi_146369968
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 15:18 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Nee.
Dit dus. Al noemt een blanke man een zwarte voorwerp zwart, is het in jou ogen al racisme. Zo ver is het al met je. Al rijdt hij in een zwarte auto of draagt hij een zwart pak..

'Thats racist!!!'
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')