Verraders nog wel.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:06 schreef SuperFood het volgende:
[..]
ik kan me voorstellen als je sinterklaas hoog in het vaandel hebt staan dat je organisaties die zich duidelijk afzetten en meedoen aan de zwarte piet zwartmakerij (:D) als verraders voelt.
waarom. het is een traditie die velen van kinds af aan hebben meegekregen. die hun ouders al hebben gevierd, ouders die nu overleden zijn. en dat zou nu opeens drastisch moeten veranderen omdat er een klein groepje mensen het er opeens niet mee eens zijn? en dan doe jij er als organisatie aan mee? nee ik kan dat gevoel van verraad wel begrijpen.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:07 schreef deadprez het volgende:
[..]
Verraders nog wel.Beetje overdreven.
Tradities veranderen nou eenmaal. En als het je niet bevalt, kun je dat ook op een normale manier laten merken.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:09 schreef SuperFood het volgende:
[..]
waarom. het is een traditie die velen van kinds af aan hebben meegekregen. die hun ouders al hebben gevierd, ouders die nu overleden zijn. en dat zou nu opeens drastisch moeten veranderen omdat er een klein groepje mensen het er opeens niet mee eens zijn? en dan doe jij er als organisatie aan mee? nee ik kan dat gevoel van verraad wel begrijpen.
Ik kan me ook wel in de tegenbeweging verplaatsen, enigszins de argumenten volgen. Maar dan denk ik, het is een kinderfeest. Het is bedoeld voor kinderen. Toen jij een jong was, zag je er toen racisme in? Of was Sinterklaas nu eenmaal de baas want hij was oud en dergelijke?quote:Op woensdag 5 november 2014 18:58 schreef Harlekien het volgende:
[..]
Hé Hé eindelijk iemand met goede argumenten.
Klopt inderdaad, het is een kleinere groep. Alleen racistische elementen in een volksfeest kunnen gewoon niet meer anno 2014. Mensen voelen zich gediscrimineerd daardoor, maar in plaats van of kant A of kant B te kiezen kun je ook een compromis sluiten.
Veel mensen hier beweren dat de mensen die zich gediscrimineerd voelen zwarte piet helemaal weg willen hebben. Terwijl bij de meeste demonstratie's tegen zwarte piet er alleen maar gevraagd word om kleine aanpassingen(kroeshaar, roet ipv helemaal zwart).
Drastisch ja? Het gaat hier om de huidskleur van zwarte piet en de rol die hij speelt. Maak er roetpiet van en laat die negroide kenmerken achter. Past toch veel beter bij het verhaaltje?quote:Op woensdag 5 november 2014 19:09 schreef SuperFood het volgende:
[..]
waarom. het is een traditie die velen van kinds af aan hebben meegekregen. die hun ouders al hebben gevierd, ouders die nu overleden zijn. en dat zou nu opeens drastisch moeten veranderen omdat er een klein groepje mensen het er opeens niet mee eens zijn? en dan doe jij er als organisatie aan mee? nee ik kan dat gevoel van verraad wel begrijpen.
Het geeft vooral de sociale onrust weer in het land.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:10 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Ik kan me ook wel in de tegenbeweging verplaatsen, enigszins de argumenten volgen. Maar dan denk ik, het is een kinderfeest. Het is bedoeld voor kinderen. Toen jij een jong was, zag je er toen racisme in? Of was Sinterklaas nu eenmaal de baas want hij was oud en dergelijke?
Ik zie er geen racisme in, ik zie dat er pas racisme ontstaat als je in iets onschuldigs racisme gaat zien. Er niets voor deze hele discussie niets aan de hand. Een kinderfeest, klaar. Ik persoonlijk vind het gezeur en ik persoonlijk vind ook dat zulke mensen de meerderheid hun lolletje moet gunnen. Want zoiets vreselijks gebeurt er niet. Mensen schminken zich zwart en strooien met snoepgoed, dat is het eigenlijk. Ik snap werkelijk waar niet hoe je je daar zó druk om kan maken. Sommige mensen doen net alsof ze iets vreselijks wordt aangedaan. Beetje overdreven als je het mij vraagt.
Het gaat er ook niet om of de kinderen er racisme in zien, natuurlijk is dat niet zo. Het gaat er, mij in ieder geval, om dat het uiterlijk van Zwarte Piet een beetje te veel lijkt op de manier waarop men in het verleden karikaturen maakte van donkere mensen.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:10 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Ik kan me ook wel in de tegenbeweging verplaatsen, enigszins de argumenten volgen. Maar dan denk ik, het is een kinderfeest. Het is bedoeld voor kinderen. Toen jij een jong was, zag je er toen racisme in? Of was Sinterklaas nu eenmaal de baas want hij was oud en dergelijke?
Ik zie er geen racisme in, ik zie dat er pas racisme ontstaat als je in iets onschuldigs racisme gaat zien. Er niets voor deze hele discussie niets aan de hand. Een kinderfeest, klaar. Ik persoonlijk vind het gezeur en ik persoonlijk vind ook dat zulke mensen de meerderheid hun lolletje moet gunnen. Want zoiets vreselijks gebeurt er niet. Mensen schminken zich zwart en strooien met snoepgoed, dat is het eigenlijk. Ik snap werkelijk waar niet hoe je je daar zó druk om kan maken. Sommige mensen doen net alsof ze iets vreselijks wordt aangedaan. Beetje overdreven als je het mij vraagt.
Nou nee. Die sociale onrust is juist door de discussie ontstaan, dat was daarvoor niet zo. Dat vind ik ook zo ironisch aan deze discussie; het was zogenaamd om racisme tegen te gaan, blank en donker nader naar elkaar toe te bewegen. Maar het tegenovergestelde gebeurde. Ik heb in Nederland (ik vind het bijna toestanden zoals je nog wel in de VS ziet) zelden zo'n polarisatie tussen donkere bevolking en blanke bevolking gezien. Terwijl de insteek eigenlijk het tegenovergestelde was.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:11 schreef vigilant7 het volgende:
[..]
Het geeft vooral de sociale onrust aan in het land.
ik vind het prima zoals het is en ik zie er geen neger in (nog nooit een zwarte neger tegengekomen ook, alleen bruine)quote:Op woensdag 5 november 2014 19:11 schreef Inspireme het volgende:
[..]
Drastisch ja? Het gaat hier om de huidskleur van zwarte piet en de rol die hij speelt. Maak er roetpiet van en laat die negroide kenmerken achter. Past toch veel beter bij het verhaaltje?
Nou als ik mij erg gediscrimineerd zou voelen zou ik er ook een punt van maken. Dat het een kinderfeest is vind ik eigenlijk maar een drogreden, zoals ik eerder al in dit topic zei. Je kunt niet racistische elementen in een traditie aanhouden onder het mom het is een kinderfeest.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:10 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Er zal wel al iets gebroeid hebben, dat kan je niet ontkennen. Veel haat tussen de bevolkingsgroepen, weinig samenhang en met de Sint kunnen ze scoren.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:13 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Nou nee. Die sociale onrust is juist door de discussie ontstaan, dat was daarvoor niet zo. Dat vind ik ook zo ironisch aan deze discussie; het was zogenaamd om racisme tegen te gaan, blank en donker nader naar elkaar toe te bewegen. Maar het tegenovergestelde gebeurde. Ik heb in Nederland (ik vind het bijna toestanden zoals je nog wel in de VS ziet) zelden zo'n polarisatie tussen donkere bevolking en blanke bevolking gezien. Terwijl de insteek eigenlijk het tegenovergestelde was.
Dit dus precies.quote:
zelfs als het 100.000 man is die zich gediscrimineerd voelen dan nog is het gelukkig zo dat we in een democratie leven. kan mij het schelen dat ze dat zo voelen - ze moeten hun gevoel maar eens laten nakijken (mijn persoonlijke mening - het is natuurlijk hun goed recht om zwarte piet als racisme te zien).quote:Op woensdag 5 november 2014 19:14 schreef Harlekien het volgende:
[..]
Nou als ik mij erg gediscrimineerd zou voelen zou ik er ook een punt van maken. Dat het een kinderfeest is vind ik eigenlijk maar een drogreden, zoals ik eerder al in dit topic zei. Je kunt niet racistische elementen in een traditie aanhouden onder het mom het is een kinderfeest.
De kinderen voelen zich niet gediscrimineerd en hebben er eigenlijk geen besef van maar het gaat om de mensen die zich WEL gediscrimineerd voelen en dat is het punt wat mensen vaak missen.
Dat er al te lang over door gezeken word, uit het verband gerukt word en uitgebuit word vind ik eigenlijk het grootste probleem.
Toen ik zo klein was en nog in Sinterklaas geloofde maakte ik me niet druk om racisme maar of ik wel lief genoeg was geweest dit jaar.
In de geschiedenis heb je zoiets als heuristiek. Een bepaalde term of afbeelding kan soms in de loop der jaren veranderen qua connotatie of zelfs betekenis.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:13 schreef deadprez het volgende:
[..]
Het gaat er ook niet om of de kinderen er racisme in zien, natuurlijk is dat niet zo. Het gaat er, mij in ieder geval, om dat het uiterlijk van Zwarte Piet een beetje te veel lijkt op de manier waarop men in het verleden karikaturen maakte van donkere mensen.
Het vetgedrukte stukje gaat natuurlijk ook op voor een deel van het pro-Piet-kamp.
het lijkt dus op een blanke met zwarte creme op. wat maak je je druk dan jong.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:17 schreef Gramulanion het volgende:
[..]de smiley lijkt nog meer op dat eerste plaatje dan een echte zwarte piet
Het gaat ook niet zozeer om wat er bedoeld wordt, maar hoe het overkomt op een deel van de bevolking.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:17 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
In de geschiedenis heb je zoiets als heuristiek. Een bepaalde term of afbeelding kan soms in de loop der jaren veranderen qua connotatie of zelfs betekenis.
Zwarte piet is daar naar mijn mening een voorbeeld van. Er wordt allang geen neger meer mee bedoeld zoals op racistische prenten van vroeger. Zwarte piet is gewoon, nou ja, zwarte piet. Strooit met snoep en pleurt zogenaamd cadeautjes door de schoorsteen. Je kunt ook naar racisme gaan zoeken en juist door accent te leggen op de verschillen, terwijl die er eigenlijk niet eens zijn, werk je ook racisme in de hand.
Ik ben het verder eens hoor. Ik zag laatst zo'n filmpje van zo'n tegendemonstratie, zowel pro als anti kraamden dingen uit waarvan ik dacht, mijn hemel. Maar goed, je hebt altijd extreme gevallen er tussen zitten, waar de discussie ook over gaat, daar ontkom je niet aan.
Nou, oké.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:16 schreef SuperFood het volgende:
[..]
zelfs als het 100.000 man is die zich gediscrimineerd voelen dan nog is het gelukkig zo dat we in een democratie leven. kan mij het schelen dat ze dat zo voelen - ze moeten hun gevoel maar eens laten nakijken (mijn persoonlijke mening - het is natuurlijk hun goed recht om zwarte piet als racisme te zien).
Weet je wat dat is, op die eerste foto die ik postte?quote:Op woensdag 5 november 2014 19:18 schreef SuperFood het volgende:
[..]
het lijkt dus op een blanke met zwarte creme op. wat maak je je druk dan jong.
Een democratie moet geen dictatuur van de meerderheid worden.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:16 schreef SuperFood het volgende:
[..]
zelfs als het 100.000 man is die zich gediscrimineerd voelen dan nog is het gelukkig zo dat we in een democratie leven. kan mij het schelen dat ze dat zo voelen - ze moeten hun gevoel maar eens laten nakijken (mijn persoonlijke mening - het is natuurlijk hun goed recht om zwarte piet als racisme te zien).
i don't care - wat het ook is het bewijst niets.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:19 schreef deadprez het volgende:
[..]
Weet je wat dat is, op die eerste foto die ik postte?
Uh, oké.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:23 schreef SuperFood het volgende:
[..]
i don't care - wat het ook is het bewijst niets.
Het zegt natuurlijk wel dat het bij veel mensen bepaalde emoties oproept. Als je dit zo constateert dan lijkt het me zeer gezond om Zwarte Piet te willen veranderen, al is het al om deze tokkies niet hun zin te geven.quote:Op woensdag 5 november 2014 18:59 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Waarom zijn rare uitspraken van een stel mafketels ineens representatief voor alle mensen die er geen heil in zien om zwarte piet krampachtig te veranderen in een kaaspiet of weet ik het? Maar liever alles bij het oude houden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |