quote:
Op woensdag 5 november 2014 21:39 schreef kwakz0r het volgende:Ok babynoob vragen...
Vanaf wanneer/hoe oud:
- gebruikten jullie een speentje?
- zijn jullie gaan kolven?
- lag jullie baby af en toe even in box of wipper
-zijn er voorspelbare/vaste routines voor naar bedje gaan etc gekomen?
Ik voel me een enorme noob maar heb van dit alles geen idee...

M wordt gevoed op verzoek, krijgt een schone luier tussen twee birsten en knuffelt even na de voeding tot hij in slaap valt op een van ons on daarna in de wieg verder te slapen. Badje doen we nu nog vaak tussen de middag...
We hebben nog niks met box of speeltjes gedaan, mobiel heb ik niet bicen de wieg, wel een voor bicen de box) ik probeer pinksabbelen nog niet te veel te doen en heb nog geen speen of kolf.
(Hij is pas 12 dagen dus ik verwacht nog geen ritme ofzo, maar heb werkelijk geen idee van dit soort dingen en realiseer me nu hoe weinig ik weet)
Ik was en ben net zo noob, echt. Je leert gaandeweg en af en toe ga je wat lezen en dingen opzoeken of vraag je hier wat. Maar het allerbelangrijkste is dat je gewoon samen met je M. gaat uitvinden wat werkt, wat jullie fijn vinden en wat niet.
Zo hebben wij met I nog nooit een speentje gebruikt. In eerste instantie niet vanwege bv, maar I geeft er ook niet om. En wij wilden, als ze het zelf ook niet echt tof vond, ook liever zonder.
Kolven heb ik in de kraamweek een keer gedaan en toen pas weer na twee maanden of zo. Om eens een flesje te kunnen geven (mijn vriend dan) en dat uit te proberen. Dat moet je ook zelf bekijken: wil je dat snel proberen, vinden jullie het fijn als je vriend een flesje kan geven, in hoeverre heb jij daar behoefte aan etc.
Verder hebben wij geen box, dus daar kon I ook niet in liggen. Had ook niet gewerkt, want I vond het helemaal niets de eerste vijf maanden om ergens weggelegd/ingelegd te worden overdag. Dus overdag sliep ze in de draagdoek, of aan de borst. In de wipper probeerde ik wel geregeld en soms ging dat goed, soms ging ze heel snel of vrijwel direct huilen. Dit is ook heel afhankelijk dus van je kind. Gewoon uitproberen dus.
Wat routine betreft... dat vond ik ook op een gegeven moment een hersenkraker. Dan zat ik heel erg een ritueel te bedenken. Maar dat werkte niet. Door het te doen iedere dag kwamen er vanzelf ritueeltjes of routines in, maar die veranderen ook weer vrij snel omdat je baby zo snel verandert. Dus dat is ook een kwestie van doen, uitproberen, en dan weer opnieuw het wiel een beetje uitvinden.
Zoals met dat in badje gaan: dat doet iedereen ook anders. I gaat niet iedere dag in bad, maar een paar keer per week. Vanwege het feit dat ze een droog huidje heeft, maar ook omdat wij dat voldoende vinden (behalve natuurlijk als ze zichzelf onder poept uiteraard

).. Tja, zo heeft iedereen z'n dingen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"