abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146286316
quote:
Koning kiest niet in Pietendiscussie

SEOUL -
Koning Willem-Alexander kiest geen kant in de discussie over Zwarte Piet. Op de vraag van een journalist van Radio 1 in Seoul of het voor hem 'Piet' is of 'Zwarte Piet' antwoordde hij gevat 'Sinterklaas'. Daarmee voorkwam de koning dat hij betrokken zou worden bij de al maanden slepende verhitte strijd over Zwarte Piet.
_O-
pi_146286344
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 11:41 schreef Specularium het volgende:

[..]

[..]

Gewoon de holocaust erbij halen omdat het kan.
Tja, zo iemand op de voorpagina zetten en dan zo'n kopje over kas spekken is natuurlijk bewust olie op het vuur gooien, framen en opruien over de rug van kinderen.

Beetje jammer van het AD.
  dinsdag 4 november 2014 @ 11:45:13 #28
104871 remlof
Europees federalist
pi_146286386
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 11:42 schreef Specularium het volgende:

[..]

Dat stond ook al in het stukje.

[..]

Ah yep.
  dinsdag 4 november 2014 @ 11:45:21 #29
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_146286391
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 11:44 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Tja, zo iemand op de voorpagina zetten en dan zo'n kopje over kas spekken is natuurlijk bewust olie op het vuur gooien, framen en opruien over de rug van kinderen.

Beetje jammer van het AD.
Als er een Pro-Pietria tokkie op de voorpagina stond had je het vast fantastisch gevonden.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_146286451
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 11:45 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Als er een Pro-Pietria tokkie op de voorpagina stond had je het vast fantastisch gevonden.
Hmm, ik denk het niet eigenlijk.

Als ik een totalitaire dictator was, had ik media verboden verder over dit onderwerp te berichten.
pi_146286503
Nu ook Blauwe Tieten Piet:

:o
pi_146287237
"Zwarte Piet op school niet discriminerend"

"Voor het jaar erna kan het oordeel anders luiden, want Zwarte Piet heeft discriminerende aspecten''

Een geheel duidelijke uitspraak van subsidieclub College voor de rechten van de mens.
pi_146287456
Ik ben ook benieuwd wat die discriminerende aspecten dan zijn. Die opdracht van verbeter de spelfouten van Zwarte Piet? Dat Piet oorbellen heeft en ondergeschikt is? Of dat mensen zich zwart schminken, want met dat laatste kan Zwarte Piet wel inpakken.
pi_146287642
Wel een rare uitspraak toch? "We vinden het nu niet raar, maar volgend jaar vinden we het misschien wel raar"
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_146287742
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 12:23 schreef kalinhos het volgende:
Wel een rare uitspraak toch? "We vinden het nu niet raar, maar volgend jaar vinden we het misschien wel raar"
Volgend jaar verwacht ik op zijn minst een reeks van #100 hier
pi_146288046
Dit filmpje blijft mooi:
_O- :')
  dinsdag 4 november 2014 @ 12:43:25 #37
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_146288260
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 12:17 schreef luxerobots het volgende:
Ik ben ook benieuwd wat die discriminerende aspecten dan zijn. Die opdracht van verbeter de spelfouten van Zwarte Piet? Dat Piet oorbellen heeft en ondergeschikt is? Of dat mensen zich zwart schminken, want met dat laatste kan Zwarte Piet wel inpakken.
Ze hebben de motivatie van de Rechtbank Amsterdam m.b.t. "negatieve stereotypering" overgenomen: door de combinatie van uiterlijk, rol en gedrag zou het beeld worden opgeroepen dat donker gekleurde mensen ondergeschikt en dom zijn...
quote:
Verder zal de figuur van Zwarte Piet op beeltenissen in de school en in de klassen te zien zijn. De leidraad voor de viering en de onderwijsactiviteiten is het ‘Sinterklaasjournaal’ met het lesprogramma van NTR. Verweerster geeft Zwarte Piet vorm in lijn met de landelijke Zwarte Piet. Die Zwarte Piet heeft een donkere huidskleur, heeft kroeshaar, is de knecht van een witte Sinterklaas en gedraagt zich soms dom. Deze combinatie draagt bij aan het beeld dat mensen met een donkere huidskleur ondergeschikt en dom zijn (vergelijk: Rechtbank Amsterdam, 3 juli 2014, ECLI:NL:RBAMS:2014:3888, overweging 15.11.2). Hieraan doet niet af dat Zwarte Piet op school geen rode lippen heeft en geen oorringen draagt.

Het College is van oordeel dat hiermee bij de viering van het Sinterklaasfeest op de school sprake is van een jaarlijks terugkerende negatieve stereotypering van mensen met een donkere huidskleur die van een zodanige zwaarte is dat gesproken kan worden van een fenomeen met discriminatoire aspecten.

http://www.mensenrechten.nl/publicaties/oordelen/2014-131/detail
quote:
De rechtbank onderkent dat voor veel Amsterdammers Zwarte Piet een sprookjesfiguur uit de kindertijd is. Dit neemt niet weg dat gelet op het standpunt van het College, de uitkomst van het onderzoek van het Bureau Onderzoek en Statistiek en hetgeen eisers hebben aangevoerd, zoals vermeld in overweging 15.5, aannemelijk is dat de figuur van Zwarte Piet in de vorm zoals geschetst in overweging 15.8 bij zwarte mensen tot gevoelens van minderwaardigheid leidt en daarmee tot een negatieve stereotypering van de zwarte mens. Met name de rol van knecht en het uiterlijk en het gedrag van Zwarte Piet leiden immers tot het beeld dat zwarte mensen ondergeschikt en dom zijn. De rechtbank wijst er in dit verband op dat verweerder blijkens het bestreden besluit ook deze mening is toegedaan. Volgens verweerder moet Zwarte Piet blijven, maar moet Zwarte Piet steeds minder zwart en minder knecht worden. Krompraat, kroeshaar, dikke lippen, oorringen en onderdanigheid bevestigen de door menigeen gevoelde band met slavernij en zijn daarom te vermijden, aldus verweerder.

http://uitspraken.rechtsp(...)I:NL:RBAMS:2014:3888
Edit: Wat ik hierboven zeg klopt niet helemaal; het College verwijst in zijn uitspraak naar die van de rechtbank van 3 juli, maar die is op zijn beurt mede gebaseerd op het oordeel van het College over de (al dan niet vermeende) discriminatoire aspecten van Zwarte Piet.

quote:
Bij de stukken bevinden zich een e-mailbericht van het College voor de Rechten van de Mens van 22 oktober 2013 aan mevrouw [naam 1], een e-mailbericht van 27 november 2013 aan mevrouw [naam 2] en een e-mailbericht van 8 april 2014 aan de Stichting Nationaal Monument Nederlands Slavernijverleden. Blijkens deze e-mailberichten stelt het College zich op het standpunt dat Zwarte Piet een fenomeen is dat een racistisch onderdeel is van de Sinterklaastraditie. Ook al is het niet racistisch bedoeld, het wordt wel als kwetsend ervaren. Het bevestigen van stereotype beelden (dom, knecht, en donker) werkt door en mensen hebben er last van. Uit eigen onderzoek weet het College dat discriminatie veelal niet de intentie is maar wel het effect van gedrag.

[ Bericht 13% gewijzigd door Iblardi op 04-11-2014 13:34:08 ]
  dinsdag 4 november 2014 @ 12:46:53 #38
104871 remlof
Europees federalist
pi_146288397
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 12:43 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ze hebben de motivatie van de Rechtbank Amsterdam m.b.t. "negatieve stereotypering" overgenomen: door de combinatie van uiterlijk, rol en gedrag zou het beeld worden opgeroepen dat donker gekleurde mensen ondergeschikt en dom zijn...

[..]

[..]

Mooi, binnen een paar jaar zal geen kind nog weten wie zwarte piet is. En terecht.
pi_146288513
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 november 2014 12:46 schreef remlof het volgende:

[..]

Mooi, binnen een paar jaar zal geen kind nog weten wie zwarte piet is. En terecht.
Ligt eraan hoe het allerbelangrijkste woordje in de zin die je aanhaalt uiteindelijk uitgelegd gaat worden.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_146288735
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 11:33 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Wat een walgelijke krant is het AD toch.
pi_146288764
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 12:58 schreef JanCees het volgende:

[..]

Wat een walgelijke krant is het AD toch.
Het verbaast me dat ze niet hebben gekozen voor een gotisch lettertype.
pi_146288829
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 11:33 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
De man kan zich beter zorgen maken om z'n zwarte buik.

pi_146288892
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 13:01 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Zit vast een zak vol cadeaus onder dat shirt.
pi_146288915
Beste mensen,

Ik ben journalist en vraag me af welke invloed de Pietendiscussie heeft op de beleving van het Sinterklaasfeest op lokaal niveau. Anders gezegd: is de discussie met familie, buren, op de school van uw kind of op werk zo hoog opgelopen, dat het feest voor u is verpest, of dermate anders is geworden dat u het niet meer met bepaalde mensen wilt vieren? Zo ja, mail mij dan deze week uw verhaal: h.ali@volkskrant.nl. Ik denk eraan om hier een artikel over te schrijven.

Vriendelijke groet,
Haroon Ali, namens de Volkskrant
  dinsdag 4 november 2014 @ 13:04:50 #45
168304 Mani89
pi_146288929
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 13:01 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Bolle mannen moeten eten, en niks vult zo lekker als wiedergutmachung's euros. :9~
pi_146288947
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 13:03 schreef opperkleurder het volgende:

[..]

Zit vast een zak vol cadeaus onder dat shirt.
_O-
  dinsdag 4 november 2014 @ 13:06:01 #47
168304 Mani89
pi_146288959
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 13:04 schreef JournalistHaroon het volgende:
Beste mensen,

Ik ben journalist en vraag me af welke invloed de Pietendiscussie heeft op de beleving van het Sinterklaasfeest op lokaal niveau. Anders gezegd: is de discussie met familie, buren, op de school van uw kind of op werk zo hoog opgelopen, dat het feest voor u is verpest, of dermate anders is geworden dat u het niet meer met bepaalde mensen wilt vieren? Zo ja, mail mij dan deze week uw verhaal: h.ali@volkskrant.nl. Ik denk eraan om hier een artikel over te schrijven.

Vriendelijke groet,
Wij hebben de hele buurt gebarricadeerd met pallets en prikkeldraad om anti-pieten buiten te houden, zwarte piet is zwart!

Groetjes, Mani89.
  dinsdag 4 november 2014 @ 13:06:04 #48
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_146288963
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 12:50 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ligt eraan hoe het allerbelangrijkste woordje in de zin die je aanhaalt uiteindelijk uitgelegd gaat worden.
Om van "negatieve stereotypering" te kunnen spreken is het voor het college blijkbaar niet nodig dat Zwarte Piet daadwerkelijk tot een negatieve beeldvorming over zwarte mensen leidt (dat is immers niet aangetoond), maar is het voldoende als klagers zelf die associatie maken.
pi_146288999
quote:
Beste mensen,

Vriendelijke groet,
Ik vind sinterklaas nog steeds heel leuk en ik wil graag de groeten doen aan mijn moeder.*

* let op: doet u in het artikel niet de groeten aan mijn moeder mag u bovenstaande quote niet gebruiken in uw schrijfsel.

Gr gr

knut
pi_146289050
quote:
Beste mensen,

Vriendelijke groet,
Bedoelt u de Zwarte Pieten discussie?

Vriendelijke groet,

Dr.Mabuse
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')