abonnement Unibet Coolblue
pi_146658619
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 20:07 schreef zerox123 het volgende:

[..]

Komt er inderdaad niet te staan. Ik heb dat ook een keer nagevraagd bij Honeywell, aangezien de open deur functie wel wordt getoond. Maar helaas deze functie is er niet.
Ik heb nu alle knoppen geblokkeerd. De temperatuur is bij mij alleen te verstellen op het display of met de telefoon.
Wat een bagger, ze ontwerpen wel een icoontje, maar gebruiken hooo-maar.


quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 20:11 schreef woekele het volgende:
Of je stuurt om de zoveel tijd een half graadje omhoog/omlaag. Dan over-rulet hij weer de gesette temp op de radiatorknop, toch?
Tja, daar zal het dan inderdaad op neer komen. Maar een keer het programma "even" wijzigen wordt dan wel een heel karwei.
pi_146695501
Bedoel je het klok-icoontje? Dat wordt wel gebruikt als je een externe thermostaat aansluit en daarop de ingestelde temperatuur verandert.
In princiepe is het mogelijk om meerdere hr92s per zone aan te sluiten en die ook als aparte voelers te configureren. Dan is het niet eenduidig wat er moet gebruiken als je op een hr92 de ingestelde temp verandert. Moet dat voor de hele zone, of alleen voor die hr92 gelden?
Het zou natuurlijk fijn zijn als je kon configureren wat de Evo dan moet doen.
Peter
pi_146705289
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2014 22:54 schreef ustinov het volgende:
Bedoel je het klok-icoontje? Dat wordt wel gebruikt als je een externe thermostaat aansluit en daarop de ingestelde temperatuur verandert.
In princiepe is het mogelijk om meerdere hr92s per zone aan te sluiten en die ook als aparte voelers te configureren. Dan is het niet eenduidig wat er moet gebruiken als je op een hr92 de ingestelde temp verandert. Moet dat voor de hele zone, of alleen voor die hr92 gelden?
Het zou natuurlijk fijn zijn als je kon configureren wat de Evo dan moet doen.
Als ik logisch beredeneer, zou het niet uit moeten maken of je de temperatuur lokaal overruled op een HR92 of losse thermostaat. Dat klok icoontje moet in dat geval hoe dan ook in beeld komen op de Evotuch.
pi_146734965
Ik heb 5 zones waarvan meerdere zones uitgevoerd met 2x HR92. Als je de temperatuur insteld op 1 van de HR92 dan gaat de andere HR92 in dezelfde zone niet omhoog (zijn niet gelinkt aan elkaar. De Evohome stuurt wel de ketel aan op dat moment maar laat niet de ingestelde temp zien. Dus deze blijft gewoon op de ingestelde waarde van de Evohome staan. Ook als er een schakelmoment komt waarbij de temperatuur verlaagd moet worden in deze zone werkt niet. De Evohome denkt immers dat de ingestelde waarde op de Evohome nog steeds de juist is ipv HR92.
Dit is erg lastig omdat je de controle verliest over het systeem als de kinderen de temperatuur veranderen op HR92.

ook zou ik het beter vinden dat er vlammetjes komen te staan bij de zones die warmte vragen. zodat je kunt zien wat er gebeurt.

Tevens is mij ook opgevallen, dat de ketel regelmatig door stookt als de temperatuur al is bereikt.Alleen schiet die van mijn geen 2 graden door maar ongeveer een .5 graden.

ook bij mij schiet de temperatuurmeting .5 omhoog wanneer je Evohome verhoogd / verlaagd.

[ Bericht 0% gewijzigd door soemlepa op 17-11-2014 10:02:54 ]
pi_146825111
In deel 5 van het grote Evohome topic heb ik al gelezen dat het heel belangrijk is om een OT module als laatste toe te wijzen(dus na de HR92), ik heb echter nergens kunnen lezen waarom dat moet, dus dan nog maar een paar vragen hierover

Afgelopen zaterdag heb ik het Evohome systeem bij mij thuis geïnstalleerd volgens de handleiding en het extra papiertje dat je de OT module altijd als laatste moet installeren, dus nee antwoorden op de vraag of de ketel moet worden aangestuurd bij warmtevraag.
Na het toewijzen van de OT module als laatste(groen lampje knipperde) kreeg de cv ketel geen enkele aansturing van het Evohome systeem. Toen maar alles weer opnieuw geconfigureerd(10 zones :-) met ja als antwoord, toen werkte de ketel naar behoren.

Dus nu een paar vragen hierover:
- Werkt mijn Evohome systeem nu met de OT module naar behoren of niet(ik heb een Remeha Calenta) als ik dus op ja gedrukt hebt?
- Is het controleerbaar of mijn OT module correct werkt? Oftewel, wat is het probleem als je toch de OT module eerder gekoppeld hebt?
- Zo niet, kan ik dan in het configuratiemenu/systeemconfiguratie/warmtevraag dit nog wijzigen, dus eerst selecteren "geen" en daarna alsnog de OT module opnieuw aanwijzen, of moet ik dan de hele configuratie weer van voren af aan gaan doen met de configuratiehulp?
- Is de OT module de beste optie in combinatie met een Remeha Calenta?

Ik kan er overheen gelezen hebben, maar is er al iets(een verslag) gepost over de bijeenkomst van enkele forumleden die bij de Honeywell meeting zijn geweest?
En al laatste, er is al veel over geschreven, maar er is dus nog geen oplossing voor de vaste schakelmomenten?

Alvast bedankt voor jullie reactie,
  woensdag 19 november 2014 @ 22:32:08 #106
13698 microkid
speaks digitalk
pi_146825879
Geen idee wie dat verteld dat je de OT module als laatste moet koppelen, zeker met de nieuwe kleuren EvoTouch gaat dat als een zonnetje. Gewoon ja kiezen bij de warmtevraag en het ding koppelen. Ik heb het in 2 huizen zo gedaan en werkt echt prima.

Werkt je systeem naar behoren? Als de ketel aangaat, ja dus.
Is het controleerbaar? Ja, de OT module knippert om de 10-15 seconden een groen ledje.
Kan je het opnieuw wijzigen? Ja, gewoon weer ja op de warmtevraag klikken en opnieuw koppelen.
Is OT module het beste met Calenta? Jazeker, ik heb exact deze combi in 2 huizen en zoals gezegd, werkt feilloos en zeer nauwkeurig nadat het systeem eenmaal ingeleerd is.

Over de schakelmomenten, het zijn geen vaste schakelmomenten. De instelling van 6x per uur heeft alleen te maken met hoe vaak de EvoTouch kijkt of er warmte nodig is en laat dan de ketel branden voor zover nodig. Indien er geen warmte nodig is zal hij het moment overslaan en de ketel uitlaten. Ook dit werkt bij de combi met OT module en Calenta gewoon prima. Waarom dit door sommigen als een probleem wordt gezien is mij nog steeds niet duidelijk.

edit: ik lees dat bij sommigen de temperatuur te veel doorschiet bij 6 schakelmomenten. Dat herken ik niet, want dat is niet zoals EvoHome werkt. Ik zal van de week eens testen met 12 schakelmomenten en zien wat de temperatuur hier doet. Keep you posted.
pi_146832682
Ik heb zelf slechte ervaring met opentherm en de calenta.
Deze twee communiceerden niet goed wat resulteerde in slecht en ongevraagd stookgedrag.

Zelf had ik niet door dat de ketel dit gedrag toonde, totdat ik deze met remeha software ging monitoren.

Dat de opentherm module als laatste geconfigureerd moet worden komt onder anderen weg bij de cursus van Honeywell .

Voor een goed werkend systeem , eerst alle zones inleren dan de opentherm module , Zelfs bij verandering in een zone, altijd weer de module opnieuw inleren, hiervoor hoef je niet alles opnieuw in te leren. Gewoon opentherm resetten en in leren.
  donderdag 20 november 2014 @ 09:42:37 #108
13698 microkid
speaks digitalk
pi_146834286
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 06:58 schreef simonmo het volgende:
Ik heb zelf slechte ervaring met opentherm en de calenta.
Deze twee communiceerden niet goed wat resulteerde in slecht en ongevraagd stookgedrag.
Of zou dat komen door een slecht bereik? Bij mij zit er tussen de EvoTouch en OT module amper 4 meter. (EvoTouch hangt in de woonkamer en Calenta hangt er praktisch boven op de 1e verdieping).
pi_146835060
Nee, kwam niet door bereik, opentherm geeft verkeerde waarde door aan de ketel.

Opentherm van evohome is niet exact zelfde als van remeha. Zit n communicatie stoornis in.

Dit gemeld bij remeha, geen respons.
Bij de cursus gemeld, daar was de reactie dat dit idd heel goed mogelijk is.
  donderdag 20 november 2014 @ 10:54:30 #110
13698 microkid
speaks digitalk
pi_146835755
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 10:23 schreef simonmo het volgende:
Nee, kwam niet door bereik, opentherm geeft verkeerde waarde door aan de ketel.

Opentherm van evohome is niet exact zelfde als van remeha. Zit n communicatie stoornis in.

Dit gemeld bij remeha, geen respons.
Bij de cursus gemeld, daar was de reactie dat dit idd heel goed mogelijk is.
Interessant. Heeft Honeywell zich niet aan de OpenTherm standaarden gehouden? Of is Remeha de schuldige?
pi_146847909
Nieuwe Android-versie van app beschikbaar. Ben benieuwd.

quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 22:32 schreef microkid het volgende:
Over de schakelmomenten, het zijn geen vaste schakelmomenten. De instelling van 6x per uur heeft alleen te maken met hoe vaak de EvoTouch kijkt of er warmte nodig is en laat dan de ketel branden voor zover nodig. Indien er geen warmte nodig is zal hij het moment overslaan en de ketel uitlaten.

edit: ik lees dat bij sommigen de temperatuur te veel doorschiet bij 6 schakelmomenten. Dat herken ik niet, want dat is niet zoals EvoHome werkt.
Nou, die van mij gaat dus gewoon 6x per uur aan, ook als er geen warmte meer nodig is. Tenzij hij meer dan anderhalve graad boven de gewenste temp zit, dan houdt hij eindelijk op :) Als ik hem op 3x zet, is dat gewoon hetzelfde trouwens, alleen gaat het dan wat minder snel.
pi_146851489
Het was me al duidelijk dat de OT module als laatste moest worden toegewezen, dat wordt bij aanschaf heel duidelijk gemaakt d.m.v. een gele brief die bij de Evotouch wordt meegeleverd. Het is mij alleen volstrekt onduidelijk waarom dat zo is.
Voor de zekerheid toch maar even de OT module opnieuw gekoppeld, en het heeft op de vaste inschakelmomenten geen enkel effect. Zoals velen voor ons gaat de Evohome exact 6x per uur warmtevragen, of het nou nodig is of niet. Ook heeft bij mij het op 3x instellen in het menu geen effect daarop, de ketel gaat gewoon 6x per uur aan.

@Microkid, weet jij zeker dat jou 2 systemen dat niet doen? Dan moet je toch iets anders gedaan hebben dan de rest van de forumleden die hier wel last van hebben.

@Simonmo,Ik zou ook graag te horen krijgen wat Honeywell hierop had te zeggen op die bewuste bijeenkomst, lijkt me gezien alle post hierover een van de belangrijkste tekortkomingen van het systeem. Heb jij je OT vervangen voor een aan/uit in combi met de Calenta?

Ook maar even een kabeltje aangeschaft om de Calenta te monitoren via de PC, dan kan je toch wat beter zien wat er echt gebeurt..

Thnx allemaal weer..

[ Bericht 0% gewijzigd door David_D op 20-11-2014 21:22:42 ]
pi_146853606
Ja ik heb de opentherm omgeruild voor een aan uit, op de calenta.

Dat was ook de enigste oplossing die Honeywell mij kon bieden, omruilen van de ketel relais

Dit werk veel beter, en merk dat m'n gas verbruik ook veel minder is, nu het goed werkt. ( 1600m3 naar 950m3). Dat onnodig stoken heeft mij een boel gas gekost.

Bijeenkomst ben ik niet bijgeweest, heb alleen de evohome cursus gevolgd.
pi_146855649
Ah, kijk, dat is nu eens een duidelijk antwoord. Ben je dan ook af van die 6x per uur inschakelen, of was het iets anders waardoor je veel minder gas ben gaan gebruiken...

thnx,

Dave
pi_146860853
Ik ben minder gas gaan verbruiken doordat de ketel ongevraagd ging stoken.

Normaal is het zo dat een opentherm thermostaat de ruimte en de gewenste temp. Doorgeeft aan de ketel. En die gaat op deze gegevens berekenen hoe deze moet stoken en wanneer.

Bij de evohome kreeg de ketel door dat de ruimte temp. 20 graden was en de gevraagde temp 20 graden, en de ketel probeert deze temp te behouden door constant te stoken .

Heb er toen een isense aan gehangen en daar waren de gegevens wel juist.

En ja als je 12 ruimtes hebt welke ruimte temp houd de thermostaat aan en wat geeft ie aan de ketel door.
Sinds ik ben overgestapt op aan/uit is het probleem over.


Heb m nu op 3 keer per uur stoken, maar heb niet gecontroleerd wat deze daar mee doet.
Ik laat mijn vloerverwarming snachts afkoelen naar 17graden,(koelt nooit zover af, goed geïsoleerd) en van af 15:00 uur laat ik de vloerverwarming elk uur een halve graad bij stoken, wat resulteert in een laag constant stookgedrag en de hele avond een warme vloer.

[ Bericht 2% gewijzigd door simonmo op 21-11-2014 07:53:01 ]
  vrijdag 21 november 2014 @ 08:43:53 #116
13698 microkid
speaks digitalk
pi_146861640
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2014 06:58 schreef simonmo het volgende:
En ja als je 12 ruimtes hebt welke ruimte temp houd de thermostaat aan en wat geeft ie aan de ketel door.
Zover ik weet combineert de EvoTouch alle warmtevragen van alle HR92's en andere knoppen en stuurt dat door naar de OT module. Als een ruimte al op temperatuur is zal de HR92 de knop dichtdraaien, in ruimtes waar nog wel warmte nodig is zal de knop open blijven. Dit proces wordt dus 6x per uur herhaalt. Je kan de gevraagde temperatuur ook aflezen op je Calenta, parameter SP (setpoint). Dit is de gevraagde temperatuur vanuit de EvoTouch. Met de Recom software kan je mooi zien dat de SP in het begin van de stookcyclus hoog is, en naarmate de gewenste tempertuur bereikt is, langzaam omlaag gaat.
pi_146870708
Ik heb een Evohome met meerdere HR80's. Als ik via de app de temperatuur in een zone verander dan zie ik dit terug als doeltemperatuur op de Evotouch. Als ik de temperatuur handmatig op de HR80 aanpas verandert de doeltemperatuur op de Evotouch niet. Is het inderdaad zo dat je dan niet op de Evotouch terugziet?

En werkt dan wel bij de nieuwere HR92?
pi_146870783
Is inderdaad zo. En bij HR92 is het niet anders (voor zover ik weet). Ik zou daarom de lokale bediening van zones volledig blokkeren. Als iemand iets tijdelijk wil veranderen, doen ze het dan maar via de app. Dan is het tenminste voor iedereen te zien.
pi_146871677
quote:
Ik zou daarom de lokale bediening van zones volledig blokkeren.
Dat blokkeren is gewoon te doen via de Evotouch toch? Ik hoef geen instellingen te wijzigen op de HR80?
pi_146872357
Kun je inderdaad bepalen vanaf de Evotouch. Weet niet precies meer waar :)
  vrijdag 21 november 2014 @ 17:54:00 #121
13698 microkid
speaks digitalk
pi_146874405
Goed, ik heb ook even wat getest. Max aantal schakelmomenten van 6 naar 3 gezet. Recom aan de ketel gehangen. En wat zie je? De ketel gaat netjes om de 10 minuten aan ipv om de 20 minuten, Dat hoort dus niet. Maar .. als een brandsessie langer duurt dan 10 minuten gaat de ketel pas weer 10 minuten na uitschakelen branden. Wat temperatuur betreft heb ik geen probleem, er komt bij mij (gelukkig) geen overshoot, het blijft netjes de ingestelde 21 graden in de woonkamer. Dat zie ik ook op de Recom. In het begin is de warmtevraag nog 65 graden (max van mijn ketel) maar als woonkamer op temperatuur is zie ik een warmtevraag van 51 voorbij komen, deze komt dus vanaf de EvoHome. Maar het lijkt er dus inderdaad zeer sterk op dat de EvoTouch iets niet goed doet met het max aantal schakelingen. Ik zal er ook eens een mailtje richting Honeywell aan besteden.

[ Bericht 23% gewijzigd door microkid op 21-11-2014 19:10:43 ]
pi_146881560
Vandaag heb ik contact gehad met Roy W. over het verslag van de bijeenkomst met Honeywell. Hierop heb ik het volgende terug gekregen:

En het klopt ook dat ik helaas wat weinig tijd heb gehad om op het forum te komen.
Ik heb het verslag gekregen van Honeywell, maar ik mag dit niet openbaar op het forum zetten helaas.
Ik moet nog even kijken hoe ik dit kan oplossen zodat jullie het wel kunnen lezen.


Oftewel Honeywell werkt niet echt mee...
pi_146885911
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 21:18 schreef zerox123 het volgende:

Oftewel Honeywell werkt niet echt mee...
Dus de bekennen dat ze achter de feiten/storing aanlopen en er niets mee doen? :')
pi_146891853
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 15:34 schreef woekele het volgende:
Is inderdaad zo. En bij HR92 is het niet anders (voor zover ik weet). Ik zou daarom de lokale bediening van zones volledig blokkeren. Als iemand iets tijdelijk wil veranderen, doen ze het dan maar via de app. Dan is het tenminste voor iedereen te zien.
Klopt, bij de HR92 is het net zo. Handmatig ingestelde temperaturen worden wel geannuleerd als er een nieuwe programma instelling van de evotouch wordt doorgegeven.
Hoe werkt dit eigenlijk bij een andere externe voeler, zoals een DTS92 ? Zie je daarvoor ook geen melding op de evotouch als je tijdelijk de temp verandert op de DTS92 ? En volgen alle HR92s van die zone dan de veranderde temperatuur van de DTS ? (lijkt me van wel, anders heeft het weinig zin).

Voor wat betreft het verslag van de Honeywell-meeting: als het een heel open discussie was kan ik ergens wel begrijpen dat ze niet alles publiek willen publiceren. Het zou echter goed zijn om minstens een samenvatting te kunnen hebben van de onderwerpen die interessant zijn voor ons als gebruikers. Kunnen we ons eventueel op een mailing list laten zetten zodat we het verslag toegestuurd krijgen ?

[ Bericht 4% gewijzigd door DeeCeeGee op 22-11-2014 08:13:07 ]
pi_146919579
Mijn color Evohome heeft maanden gewerkt maar na het toewijzen van een nieuwe zone is is iets mis gegaan waarna ik dacht "ik reset de boel even en doe alles opnieuw". Nou dat heb ik geweten... Ik krijg het niet meer warm.

In mijn woonkamer maak ik gebruik van de ingebouwde thermostaat in de Evotouch en dus verder geen HR80/92. Dat ging altijd goed maar welke keuze moet ik dan maken in het menu? Hij blijft vragen om het toewijzen van een onderdeel terwijl er niets is om toe te wijzen. Hoe omzeil ik dit? Ik maak gebruik van OT (mocht dat van belang zijn).

[ Bericht 0% gewijzigd door androcles1234 op 23-11-2014 09:09:43 ]
pi_146919873
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 22:51 schreef Crimineel87 het volgende:
[..]
Dus de bekennen dat ze achter de feiten/storing aanlopen en er niets mee doen? :')
Ik vind het echt bizar wat Honeywell durft uit te leveren, en hoe ze vervolgens met klachten omgaan.

OT is eigenlijk geen optie vanwege de vele problemen. Bij een handmatige wijziging stijgt de temperatuur zgn. in minder dan 1 minuut, terwijl alle radiatoren nog koud zijn. Heb nog weinig vertrouwen in de Evohome.

We zijn geen debieltjes Honeywell, neem de klachten serieus!!

[ Bericht 11% gewijzigd door Knuppel1983 op 23-11-2014 10:20:31 ]
pi_146923544
Me ook aangemeld hier n.a.v. de geplande aankoop van het Evohome systeem...

Zit nu nog met een 'oude' stookolie-ketel en ga volgende jaar naar gas overschakelen...

Wat een mooi produkt is die Evohome toch...met schitterende mogelijkheden...

Jammer echter dat de support en klachtenbehandeling van Honeywell omgekeerd evenredig is...

Vooral het ongevraagd aansturen van de ketel lijkt me toch iets wat makkelijk te verhelpen valt door Honeywell...Kwestie van gewoon een bijkomende optie in de software te steken...niet..?

Verder hulde aan al de specialisten hier !!!
Ignorance can easily be overcome...<br />Stupidity is forever...
pi_146958060
Als iemand geïnteresseerd is om het verloop van de temperatuur in huis makkelijk bij te houden:
http://github.com/PieterVO/EvohomeTemperature
De grafieken kan je heel makkelijk raadplegen en worden automatisch aangemaakt.
pi_146959945
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 16:08 schreef Pieter_VO het volgende:
Als iemand geïnteresseerd is om het verloop van de temperatuur in huis makkelijk bij te houden:
http://github.com/PieterVO/EvohomeTemperature
De grafieken kan je heel makkelijk raadplegen en worden automatisch aangemaakt.
Snap hier werkelijk geen hout van (gedachte aan zo iets is wel leuk)
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
pi_146963838
zoals ik het begrijp: je moet een computer hebben die 24/7 draait en daarop een script draaien dat elke 5 minuten de gegevens van de site van Honeywell opvraagt. Dit script uploadt de gegevens vervolgens naar een andere website, waar je grafieken terug kunt zien, gemaakt van deze gegevens.

Honeywell heeft overigens contact met me opgenomen. Ze zien dat de Evotouch inderdaad 1,5 graad te ver doorstookt.

De uitleg begreep ik niet helemaal. De Evohome vroeg volgens Honeywell maar heel weinig vermogen van de ketel, maar een paar procent. Dat snap ik niet. Hoezo, weinig vragen? Het is een aan/uit-schakelaar. Het is alles of niets. Een paar procent van wat? Het vermogen van de ketel is niet bekend bij Evotouch. Maar die paar procent zorgt er in elk geval voor dat de ketel zo kort mogelijk inschakelt. Dat is dus minimaal 1 minuut. Maar dat is in mijn geval al teveel. De kamer warmt dan nog verder op, terwijl het al te warm is. Als Evotouch niet in staat is om gewoon te stoppen met warmtevragen, dan is dat wat mij betreft een cruciale fout in het systeem.

Daarnaast is mijn kamer blijkbaar zo snel warm, dat Evotouch geen tijd heeft om te 'leren'. Ook hier twijfel ik over. Hij is toch gauw anderhalf uur bezig met (te ver) doorverwarmen. Als je in anderhalf uur niet in staat bent om te zien dat de temperatuur te hoog is en dat deze alleen maar verder stijgt, dan ontbreekt de intelligentie in het systeem.

Er werd ook nog gevraagd om de Evotouch op een andere plek te hangen. Daar word ik echt een beetje moedeloos van. Ze suggereren daar mee dat de oorzaak wel eens een foute plek in de kamer kan zijn. Dat is gewoon onzin. Het meten is het probleem niet. Het probleem is het sturen. Jammer. Maar ik doe het gewoon, dan kunnen ze dat zelf hopelijk ook (nogmaals) bevestigd zien.

De andere suggestie is om HR80's/HR92's in te zetten en die te laten regelen ipv de Evotouch. Dat ga ik dan ook maar doen. Ik wou eigenlijk eerst simpel (single-zone) beginnen en pas als het goed werkte, verder uitbreiden. Maar laten we direct maar uitbreiden dan. Moet dan overigens nog wel een bypass laten installeren. Eerst maar de handdoek-radiator in badkamer helemaal openzetten (als bypass functioneren) totdat die er daadwerkelijk is.

Ik twijfel wel een beetje of het echte probleem wel opgelost gaat worden, maar laten we het nog even afwachten..

[ Bericht 39% gewijzigd door woekele op 24-11-2014 19:36:52 ]
pi_146964635
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 19:22 schreef woekele het volgende:
zoals ik het begrijp: je moet een computer hebben die 24/7 draait en daarop een script draaien dat elke 5 minuten de gegevens van de site van Honeywell opvraagt. Dit script uploadt de gegevens vervolgens naar een andere website, waar je grafieken terug kunt zien, gemaakt van deze gegevens.

Voor zover mij bekend kun je de "thuis" installatie alleen via een app benaderen en niet op een gewone windows pc (natuurlijk mits je een RFG 100 gateway hebt) Wat bedoel je met gegevens opvragen van de site van Honeywell ?
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
pi_146965698
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 19:22 schreef woekele het volgende:

De andere suggestie is om HR80's/HR92's in te zetten en die te laten regelen ipv de Evotouch. Dat ga ik dan ook maar doen. Ik wou eigenlijk eerst simpel (single-zone) beginnen en pas als het goed werkte, verder uitbreiden. Maar laten we direct maar uitbreiden dan. Moet dan overigens nog wel een bypass laten installeren. Eerst maar de handdoek-radiator in badkamer helemaal openzetten (als bypass functioneren) totdat die er daadwerkelijk is.

Misschien kun je het eerst nog eens met een temperatuursensor zoals de DTS92 proberen ? Heb hier zelf echter nog geen ervaring mee. Als dat ook hetzelfde probleem geeft dan gebruikt evohome de temperatuurgegevens gewoon verkeerd. Zoals je zelf al zegt, als het anderhalf uur duurt om op te warmen moet het systeem prima in staat zijn om op tijd te stoppen met verwarmen. Je evotouch verplaatsen lijkt dan meer op wat tijdrekken door Honeywell.
pi_146965875
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 19:40 schreef roadrats het volgende:

[..]

Voor zover mij bekend kun je de "thuis" installatie alleen via een app benaderen en niet op een gewone windows pc (natuurlijk mits je een RFG 100 gateway hebt) Wat bedoel je met gegevens opvragen van de site van Honeywell ?
Goed punt. Ik denk dat ze vanuit het script de honeywell-app emuleren dan. Dus onderzocht hebben op welke manier de app communiceert met de servers van honeywell. En dat vervolgens nabootsen om de gewenste gegevens te ontvangen.

quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 20:04 schreef DeeCeeGee het volgende:

[..]

Misschien kun je het eerst nog eens met een temperatuursensor zoals de DTS92 proberen ? Heb hier zelf echter nog geen ervaring mee. Als dat ook hetzelfde probleem geeft dan gebruikt evohome de temperatuurgegevens gewoon verkeerd. Zoals je zelf al zegt, als het anderhalf uur duurt om op te warmen moet het systeem prima in staat zijn om op tijd te stoppen met verwarmen. Je evotouch verplaatsen lijkt dan meer op wat tijdrekken door Honeywell.
Eigenlijk heb ik dat al gedaan. Ik heb al eens getest met HR80 als temp-sensor en Evotouch als regelaar. Resultaat: nog steeds te ver doorverwarmen. Ik heb ook al eens getest met HR80 als zowel temp-sensor en regelaar en toen ging het goed. Maar ik test het wel even opnieuw voor de zekerheid.
pi_146966305
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 20:08 schreef woekele het volgende:

Eigenlijk heb ik dat al gedaan. Ik heb al eens getest met HR80 als temp-sensor en Evotouch als regelaar. Resultaat: nog steeds te ver doorverwarmen. Ik heb ook al eens getest met HR80 als zowel temp-sensor en regelaar en toen ging het goed. Maar ik test het wel even opnieuw voor de zekerheid.
hmm, dat betekent dat evohome de regeling van de kranen op de radiatoren extra nodig heeft om de warmtetoevoer te regelenen en zo de gevraagde temperatuur te benaderen. Je hebt je radiatorkranen waarsch allemaal vol open staan ? Krijg je een andere (kleinere) overshoot als je ze bv half-open zet ?
pi_146966613
Toen de HR80 de regelaar was, werd er gewoon niet meer om warmte gevraagd als de temp bereikt was. Volgens mij bepaalt de HR80 dat dan echt ipv de Evotouch. (het verkeer naar de BDR91 loopt nog wel via de Evotouch, maar de HR80 bepaalt dan wanneer er warmtevraag is. Dat verklaart ook hoe je lokaal op een radiator een andere temp kunt instellen zonder dat dit wordt weergegeven op de Evotouch) Je maakt dan dus echt de HR80 de baas over de warmtevraag. De Evotouch is dan alleen maar een doorgeefluik. Blijkbaar is de regeling in de HR80 beter dan die in de Evotouch.

De kranen staan vol open inderdaad. Als ik ze half-open zet, maakt niks uit. Dan blijft hij gewoon warmte vragen totdat je 1,5 boven gewenste temp zit. Als de gewenste temp hoger zou zijn dan de temp die de radiatorkraan dan toestaat, zou de ketel zn warmte niet kwijtkunnen en springt hij in storing (tenzij je een bypass hebt).

PS: is jullie wel eens opgevallen hoe slecht de Nederlandse taal eigenlijk is op de verpakkingen en handleidingen van Evohome? Lijkt wel of het uit een vertaalmachine komt. Ik krijg een beetje het gevoel dat dat hele Evohome in India gemaakt wordt of iets dergelijks :P
  maandag 24 november 2014 @ 20:39:44 #136
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_146967254
Update voor iOS beschikbaar ^O^
pi_146968259
quote:
1s.gif Op maandag 24 november 2014 20:39 schreef ikweethetookniet het volgende:
Update voor iOS beschikbaar ^O^
Alleen maar bugfixes...Nix fundamenteel...

Verwacht eerder een firmware upgrade van Honeywell...
Ignorance can easily be overcome...<br />Stupidity is forever...
pi_146969194
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 20:26 schreef woekele het volgende:
Toen de HR80 de regelaar was, werd er gewoon niet meer om warmte gevraagd als de temp bereikt was. Volgens mij bepaalt de HR80 dat dan echt ipv de Evotouch. (het verkeer naar de BDR91 loopt nog wel via de Evotouch, maar de HR80 bepaalt dan wanneer er warmtevraag is. Dat verklaart ook hoe je lokaal op een radiator een andere temp kunt instellen zonder dat dit wordt weergegeven op de Evotouch) Je maakt dan dus echt de HR80 de baas over de warmtevraag. De Evotouch is dan alleen maar een doorgeefluik. Blijkbaar is de regeling in de HR80 beter dan die in de Evotouch.

De kranen staan vol open inderdaad. Als ik ze half-open zet, maakt niks uit. Dan blijft hij gewoon warmte vragen totdat je 1,5 boven gewenste temp zit. Als de gewenste temp hoger zou zijn dan de temp die de radiatorkraan dan toestaat, zou de ketel zn warmte niet kwijtkunnen en springt hij in storing (tenzij je een bypass hebt).

PS: is jullie wel eens opgevallen hoe slecht de Nederlandse taal eigenlijk is op de verpakkingen en handleidingen van Evohome? Lijkt wel of het uit een vertaalmachine komt. Ik krijg een beetje het gevoel dat dat hele Evohome in India gemaakt wordt of iets dergelijks :P
Ik zou zelf denken dat een HR92/80 redelijk "dom" is en alleen de temperatuur doorgeeft en luistert naar de instelling die de evohome hem opdraagt. Anders snap ik niet hoe in 1 zone meerdere HR´s gebruikt kunnen worden waarvan maar 1 de "master" temperatuur heeft. Maar daar kan ik het mis hebben. Het viel me al op dat de klepposities van de HR`s binnen 1 zone niet altijd gelijk zijn (die kun je per knop zelf uitlezen). Er lijkt dus toch lokaal per knop iets verschillend te zijn (ik gebruik 1 zone met 3 HR92´s). Misschien bepaalt elke knop ook apart zijn verschil tov de gevraagde temperatuur.

De handleiding scoort nog veel slechter op daadwerkelijke inhoud. :) Krijgen installateurs meer documentatie of moet iedereen het maar zelf uitvissen ?
pi_146969240
Wat ik nog steeds niet snap, en wat niemand mij ook heeft kunnen uitleggen waar de Evohome de warmte van de CV ketel laat als hij 6x per uur aangaat. Naar mijn weten staan alle HR92 knoppen gesloten(er is immers geen warmtevraag) dus de radiatoren staan allemaal dicht.

In mijn situatie(elke ruimte wordt apart geregeld met de HR92) staat hij dus alleen de ketel en het stuk leidingwerk naar de Bypass continue warm te houden, ik kan me werkelijk niet voorstellen dat Honeywell dit zo bedoelt heeft.
pi_146969518
Van de overshoot heb ik totaal geen last, was alleen in de eerste 4 dagen na installatie.

Opstelling:

Vaillant EcoTEC 35kW, begrensd op 18 kW met bypass uiteraard.

Evohome aan/uit
- Beneden vloerverwarming, gestuurd middels zoneklep, Evotouch is de temp.voeler
- Boven 4 x HR92
Ecotouch hangt overigens wel aan de muur.

Regeling beneden ( dus vloerverwarming )
Is als 1 zone, ivm openkeuken. Hal en bijkeuken zitten hier ook gewoon bij.
's nachts verlaag ik naar 18 graden, rond 16.00 uur begint ie met opwarmen naar 19 graden om telkens met een halve graad te verhogen zodat het om 20.00 op 21 graden is. Om vervolgens te laten afkoelen naar maximaal 18 graden.
Op deze manier krijg ik een laag stook gedrag.

Wellicht dat mijn manier van stoken de reden is dat ik geen overshoot heb?
pi_146969900
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 21:15 schreef DeeCeeGee het volgende:

[..]

Ik zou zelf denken dat een HR92/80 redelijk "dom" is en alleen de temperatuur doorgeeft en luistert naar de instelling die de evohome hem opdraagt.
Dat zeker niet. Je kunt als je een zone aanmaakt echt kiezen of de HR80 de regelaar voor die zone moet zijn of de Evotouch (met de HR80 eventueel als temp sensor). Ik zal het even precies gaan bijhouden bij het testen wat je precies kunt kiezen.

quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 21:16 schreef David_D het volgende:
Wat ik nog steeds niet snap, en wat niemand mij ook heeft kunnen uitleggen waar de Evohome de warmte van de CV ketel laat als hij 6x per uur aangaat. Naar mijn weten staan alle HR92 knoppen gesloten(er is immers geen warmtevraag) dus de radiatoren staan allemaal dicht.

In mijn situatie(elke ruimte wordt apart geregeld met de HR92) staat hij dus alleen de ketel en het stuk leidingwerk naar de Bypass continue warm te houden, ik kan me werkelijk niet voorstellen dat Honeywell dit zo bedoelt heeft.
Heb jij een Opentherm-module? Of aan/uit? Met aan/uit zou dat niet mogen gebeuren (met OT ook niet, maar ik heb daar eerder over bugs gelezen). Tenzij per ongeluk toch een zone staat ingesteld met de Evotouch als regelaar? Waarbij Evotouch ervan uitgaat dat er een radiator openstaat?

quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 21:21 schreef Crimineel87 het volgende:
Wellicht dat mijn manier van stoken de reden is dat ik geen overshoot heb?
Denk eerder dat het komt omdat jij de Evotouch niet als regelaar hebt, maar HR80's etc. Die regelen namelijk wel goed, is mijn vermoeden.

Als ik (met evotouch als regelaar) maar 1 graadje hoger dan huidige temp instel, gaat hij vervolgens gewoon weer vrolijk in totaal 2,5 omhoog.

[ Bericht 21% gewijzigd door woekele op 24-11-2014 21:41:13 ]
pi_146973074
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 21:28 schreef woekele het volgende:

[..]

Denk eerder dat het komt omdat jij de Evotouch niet als regelaar hebt, maar HR80's etc. Die regelen namelijk wel goed, is mijn vermoeden.

Als ik (met evotouch als regelaar) maar 1 graadje hoger dan huidige temp instel, gaat hij vervolgens gewoon weer vrolijk in totaal 2,5 omhoog.
Je haalt wat door elkaar.

- Beneden: Evotouch regelt vloerverwarming middels zoneklep
- Boven: Per kamer een HR92

Dus beneden, meet en regelt de Evotouch de temperatuur.
pi_146997540
Ah. Maar hij regelt die zone met een zoneklep, maar toch ook door warmte bij de CV te vragen? Of regelt die zoneklep zn eigen warmte?
pi_147006645
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 18:49 schreef woekele het volgende:
Ah. Maar hij regelt die zone met een zoneklep, maar toch ook door warmte bij de CV te vragen? Of regelt die zoneklep zn eigen warmte?
Ja dat klopt, de Evotouch regelt die zone middels de zoneklep door warmte te vragen wanneer nodig bij de CV
pi_147012189
Doet hij dat warmtevragen dan via een relais (bijvoorbeeld BDR91)? Of doet de zoneklep dat rechtstreeks? (sorry, ik ben helemaal niet thuis in het vloerverwarminggedeelte)
  woensdag 26 november 2014 @ 07:50:38 #146
13698 microkid
speaks digitalk
pi_147012467
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 16:08 schreef Pieter_VO het volgende:
Als iemand geïnteresseerd is om het verloop van de temperatuur in huis makkelijk bij te houden:
http://github.com/PieterVO/EvohomeTemperature
De grafieken kan je heel makkelijk raadplegen en worden automatisch aangemaakt.
Dat gaat volgens mij niet werken hier in Nederland. In de USA/Canada gebruikt Honeywell een andere app en site om mee te communiceren vanuit de Evohome gateway. De in de tool gebruikte URL is alleen voor klanten in die landen. In Nederland gebruiken wij een andere site met andere url. Als we kunnen uitpluizen welke dat is, is daar wellicht ook wel wat mee te doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door microkid op 26-11-2014 08:36:45 ]
pi_147019512
@ Woekele, ik gebruik een OT module, ik kan me sterk vergissen maar volgens mij hebben gebruikers van de aan/uit module toch dezelfde problemen(6x per uur inschakelen ongeacht de warmtevraag)?
Ik gebruik de Evotoch nergens als regelaar.

Thnx,

Dave
pi_147027657
Nieuw op dit forum, en heb met een zoneregelaar van honeywell ook problemen. Dit is weliswaar niet zo high-tech als de evohome. Deze topic over evohome heeft er mij mede toe doen besluiten dat systeem niet aan te schaffen. Gekozen voor de bedrade zoneregeling van Honeywell hce20m1003. Bewust gekozen zodat er modulerend mee gestookt kan worden, ware het niet dat de communicatie tussen de regelaar/thermostaten en de ketel (bosch 35 hrc) niet verloopt zoals moet. Als de thermostaat vraagt, dan reageert de ketel met het starten van de pomp, maar het branden blijft regelmatig achterwege. Of de ketel gaat branden terwijl alle zones geen warmtevraag hebben.

Honeywell per mail gevraagd of dit een bekend euvel is en krijg alleen als antwoord. dit is voor ons te ingewikkeld, neem maar contact op met onze "ambassadeurs".
Daar ik alles zelf heb geinstalleerd en alle handleidingen en installatieparameters van ketel/regelaar en thermostaten heb doorgespit en geen aanknopingspunten kan vinden voor het oplossen van het probleem, wend ik me maar toch dit forum. Installateur zoeken kan altijd nog. Bij Bosch heb ik de vraag nog uitstaan.
Voor alle duidelijkheid alle fabrieksinstelling hebben ik voor alle apparatuur gehandhaafd c.q.teruggezet. De ketel is voorzien van een Opentherm-module en volgens Honeywell moet de regelaar werken met een bosch-ketel, maar in de communicatie gaat het blijkbaar toch fout. Wie heeft raad?
pi_147029703
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 07:50 schreef microkid het volgende:

[..]

Dat gaat volgens mij niet werken hier in Nederland. In de USA/Canada gebruikt Honeywell een andere app en site om mee te communiceren vanuit de Evohome gateway. De in de tool gebruikte URL is alleen voor klanten in die landen. In Nederland gebruiken wij een andere site met andere url. Als we kunnen uitpluizen welke dat is, is daar wellicht ook wel wat mee te doen.
Die naam van de ontwikkelaar (Pieter) klinkt anders erg Nederlands. Maar ik heb het zelf niet getest.

quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 13:19 schreef David_D het volgende:
@ Woekele, ik gebruik een OT module, ik kan me sterk vergissen maar volgens mij hebben gebruikers van de aan/uit module toch dezelfde problemen(6x per uur inschakelen ongeacht de warmtevraag)?
Ik gebruik de Evotoch nergens als regelaar.
Voor zover ik weet is het zo dat het doorverwarmen alleen gebeurt als de Evotouch als regelaar gebruikt wordt. Maar ik hoor nu signalen dat er ook mensen zijn die het probleem ook hebben, terwijl Evotouch niet regelt. Dus of die mensen hebben zelf niet door dat de Evotouch de regelaar is, of het zit toch iets anders dan ik dacht tot nu toe.

Bij OT was daarnaast een probleem dat sommige ketels niet goed communiceren met het OT-relais, waardoor hij af en toe onterecht inschakelde. Het omruilen voor aan/uit loste het dan op.
pi_147140938
Ik heb gister 4x een HRE92 opgenomen in het systeem. Alle knoppen volgens de gebruiksaanwijzing gekoppeld aan Evohome en namen gegeven. Vervolgens de knoppen met de adapter voor de Danfoss RA kranen op de radiatoren gezet.

Er is maar één knop die ook daadwerkelijk 'open' gaat bij warmte vraag. De overige drie knoppen krijgen wel correct signaal, de gevraagde temperatuur op de knop gaat ook omhoog, maar somehow stroomt er geen warm water de radiator in.

Iemand enig idee wat hier mis gaat? Ik moet er bij zeggen dat na het vergrendelen van de knop ik de 'CYCL' modus niet gezien heb, hetgeen wel vermeld stond in de handleiding...

Edit: ik heb het al opgelost door de maximale klepstand instelling op '1' te zetten.

[ Bericht 6% gewijzigd door Leandres op 30-11-2014 10:53:37 (probleem opgelost) ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')