abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146360511
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 07:55 schreef microkid het volgende:
...

Dat zag ik toevallig van de week ook bij mij. Ik zette de EvoTouch van 17 naar 21 graden, en plots was het een halve graad warmer in de betreffende zone. Lijkt me inderdaad niet kloppen. Tijd voor een firmware update :)
Het leuke is dat dit volgens Honeywell helemaal niet zo is. Ze zeiden dat ze dit niet eerder mee gemaakt hadden.
Ik vraag me echt af hoe de support afdeling van Honeywell werkt. Volgens mij hebben ze daar geen testopstelling en reageren ze gewoon op elke vraag na 3 dagen met een antwoord dat je de enige bent met het probleem.

Het is een mooi systeem, maar dankzij(het gebrek aan) de support baal ik af en toe dat ik voor Evohome gekozen heb.

Komt er eigenlijk nog een verslag van de bijeenkomst bij Honeywell?
pi_146360641
@Microkid: bij mij gaat hij dus ook als er geen warmte nodig is toch warmte vragen.

dat jij het niet herkent, komt waarschijnlijk omdat jij een andere situatie hebt. Voorwaarden die ik tot nu toe ongeveer ken: Nieuwe (kleuren)Evohome met aan/uit-relais in een single-zone-opstelling (geen HR80/92's). Daarin is de Evotouch de regelaar van je aan/uit-relais. Je zult dan zien dat hij ook als hij ruim over de gewenste temp zit, toch het aan/uit-relais weer aanstuurt om meer warmte te vragen. Voldoe jij wel aan die voorwaarden, maar heb jij het probleem niet, dan is dat voor mij een wtf :)

En ja, ik ken die setting. Als ik hem op 2 minuten instel, gaat hij dus alleen maar sneller naar de 22,5 toe in jouw voorbeeld :P

Dat van die halve graad verspringen. Dat doen ze dus bewust. Waarom? Geen idee. Het lijkt me dat je gewoon de echte gemeten temp wil zien. En niet een of andere rare afronding richting je setpoint.

@zerox: aan mij door Honeywell WEL bevestigd als bewust gedrag van Evohome. Blijkbaar communiceren ze niet echt eenduidig daar en blijkbaar weten ze gewoon dingen niet.
  donderdag 6 november 2014 @ 10:51:30 #28
13698 microkid
speaks digitalk
pi_146360827
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 10:44 schreef woekele het volgende:
@Microkid: bij mij gaat hij dus ook als er geen warmte nodig is toch warmte vragen.

dat jij het niet herkent, komt waarschijnlijk omdat jij een andere situatie hebt. Voorwaarden die ik tot nu toe ongeveer ken: Nieuwe (kleuren)Evohome met aan/uit-relais in een single-zone-opstelling (geen HR80/92's). Daarin is de Evotouch de regelaar van je aan/uit-relais. Je zult dan zien dat hij ook als hij ruim over de gewenste temp zit, toch het aan/uit-relais weer aanstuurt om meer warmte te vragen. Voldoe jij wel aan die voorwaarden, maar heb jij het probleem niet, dan is dat voor mij een wtf :)

En ja, ik ken die setting. Als ik hem op 2 minuten instel, gaat hij dus alleen maar sneller naar de 22,5 toe in jouw voorbeeld :P

Dat van die halve graad verspringen. Dat doen ze dus bewust. Waarom? Geen idee. Het lijkt me dat je gewoon de echte gemeten temp wil zien. En niet een of andere rare afronding richting je setpoint.

@zerox: aan mij door Honeywell WEL bevestigd als bewust gedrag van Evohome. Blijkbaar communiceren ze niet echt eenduidig daar en blijkbaar weten ze gewoon dingen niet.
Ik heb een Remeha Calenta 28c met nieuwe EvoTouch kleur met opentherm relais, 4 zones, waarvan 1 woonkamer waar de EvoTouch de temperatuur meet (2 HR80's in de woonkamer). Verder alle overige zone's ook met HR80.

Ik denk dat ik al weet waarom het bij jou fout gaat: je gebruikt geen HR80/92 knoppen maar (zover ik begrijp) gewone open/dicht knoppen? Dan regelt de EvoHome de temperatuur door de ketel aan/uit te zetten. Dat doet hij feitelijk bij mij ook, alleen heb ik wel HR80 knoppen en ik merk dat zodra de ingestelde temperatuur in bereik komt, de HR80 zich gaan dichtdraaien zodat er geen overshoot ontstaat. Bij jou gebeurt dat niet omdat je normale knoppen hebt en de EvoHome lijkt niet goed aan te leren dat hij eerder moet stoppen om een overshoot te voorkomen. Volgens mij weet ik ook niet of de manier waarop jij het gebruikt wel de bedoeling is van Honeywell, het kan in elk geval imho wel verklaren waarom jij een zo ander gedrag ziet dan de meesten van ons die via HR80/92 werken.

[ Bericht 0% gewijzigd door microkid op 06-11-2014 11:44:12 ]
pi_146362772
Dat is dus het verschil, dat jij een regeling hebt door de HR80/92's. In mijn geval is de Evotouch de regelaar.

De manier waarop ik het gebruik is zeker wel de bedoeling, het wordt notabene verkocht als single-zone-pakket. Met alleen de Evotouch en de BDR91 (aan/uit-relais) en internet-gateway. Het is dan juist de bedoeling dat de radiatorkraan volledig open staat, aangezien de Evotouch dan als kamerthermostaat functioneert (dat geef je ook aan tijdens de wizard na een factory reset en zo staat hij ook standaard ingesteld bij uitlevering). En zo staat het ook in de productomschrijving en handleiding.

Ik word er een beetje moe van mezelf telkens te moeten verdedigen tegen Honeywell en gebruikers waar het wel normaal werkt, terwijl de fout zo overduidelijk gewoon bij Honeywell ligt. Maargoed, we geven niet op :P
  donderdag 6 november 2014 @ 12:52:29 #30
13698 microkid
speaks digitalk
pi_146364534
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 11:54 schreef woekele het volgende:
Dat is dus het verschil, dat jij een regeling hebt door de HR80/92's. In mijn geval is de Evotouch de regelaar.

De manier waarop ik het gebruik is zeker wel de bedoeling, het wordt notabene verkocht als single-zone-pakket. Met alleen de Evotouch en de BDR91 (aan/uit-relais) en internet-gateway. Het is dan juist de bedoeling dat de radiatorkraan volledig open staat, aangezien de Evotouch dan als kamerthermostaat functioneert (dat geef je ook aan tijdens de wizard na een factory reset en zo staat hij ook standaard ingesteld bij uitlevering). En zo staat het ook in de productomschrijving en handleiding.

Ik word er een beetje moe van mezelf telkens te moeten verdedigen tegen Honeywell en gebruikers waar het wel normaal werkt, terwijl de fout zo overduidelijk gewoon bij Honeywell ligt. Maargoed, we geven niet op :P
Ik wist niet van het bestaan van die single zone oplossing. Heb het net gelezen en inderdaad, het wordt zo verkocht. Dan geef ik je gelijk dat de EvoHome blijkbaar niet goed genoeg leert en anticipeert om te voorkomen dat je een overshoot op je temperatuur krijgt. Dat zou imho prima opgelost kunnen worden door het algorithme voor het leerproces nog eens onder de loep te nemen. Je mag toch aannemen dat als je op een dag een overshoot hebt van 2 graden de EvoHome de ketel de volgende dag wat korter laat branden, enz.

[ Bericht 0% gewijzigd door microkid op 06-11-2014 12:59:14 ]
pi_146383017
net even getest , dat als ik de temp. van evohome verander , de ruimte temp. ook veranderd.
Ik heb de woonkamer temp. naar beneden gebracht, en prompt gaat de werkelijke temp. ook met 0,5 graden naar beneden.

En dit gebeurd alleen bij de ruimte die door de evotouch wordt geregeld, bij de andere zones gebeurt er niks,
pi_146387817
Cool, een forum met andere evohome nerds die een stuk meer weten dan mijn installateur:)

Vraagje, leert de evohome ook hoelang het duurt om een kamer te verwarmen? heb nu ingesteld dat hij 3 uur eerder al mag beginnen met opwarmen. Als deze kamer dan na een uur al op temp is, zal hij de volgende keer dan later beginnen met opwarmen. Mijn vorige thermostaat (remeha isense) deed dit wel
pi_146387983
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 12:52 schreef microkid het volgende:

[..]

Dan geef ik je gelijk dat de EvoHome blijkbaar niet goed genoeg leert en anticipeert om te voorkomen dat je een overshoot op je temperatuur krijgt.
Sterker nog... er komt niet alleen een overshoot door teveel warmte wat al in de radiator gepompt is... hij gaat nog eens expliciet EXTRA warmte van de ketel vragen, terwijl de temperatuur ALLANG boven de gewenste temperatuur zit en aan het stijgen is. Ik noem dat geen overshoot, maar gewoon heel slecht regelgedrag.
  vrijdag 7 november 2014 @ 08:43:56 #34
13698 microkid
speaks digitalk
pi_146392448
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 23:18 schreef Calioke het volgende:
Cool, een forum met andere evohome nerds die een stuk meer weten dan mijn installateur:)

Vraagje, leert de evohome ook hoelang het duurt om een kamer te verwarmen? heb nu ingesteld dat hij 3 uur eerder al mag beginnen met opwarmen. Als deze kamer dan na een uur al op temp is, zal hij de volgende keer dan later beginnen met opwarmen. Mijn vorige thermostaat (remeha isense) deed dit wel
Ja.
pi_146398995
Als ik dit en de voorgaande topics zo doorlees lijkt het me alsof er alleen maar problemen zijn met het evohome systeem. Ik overweeg ook om het systeem aan te schaffen.

Zijn er ook tevreden gebruikers?
pi_146399889
Mijn eerste post hier en al direct een paar vragen.

Heb me een pakket aangeschaft met aan/uit-module, gateway en 16 hr92 radiatorthermostaten.

Installatie ging goed, maar nu na een dag heb ik volgende vaststellingen en vragen:

- de hr92 kranen moet je blijkbaar stevig opdraaien op de radiator. En dan nog, ik heb een paar radiatoren waar toch nog warmte doorkomt ook al staat de hr92 op off. Tips hiervoor ?
- als ik 'verwarming uit' selecteer blijft de ketel toch warmte produceren en blijft de pomp ook draaien. ik denk niet dat dit klopt ?
- de hr92 thermostaten hebben blijkbaar ook moeite met de juiste temperatuur te meten, dus hiervoor zal ik de offset moeten controleren met een geijkte temperatuurmeter

voor de rest zou het handig zijn moest je ook via de app de dagprogramma's kunnen kopiëren naar andere zones

alvast bedankt voor de nuttige info welke ik in de 6 topics al heb kunnen lezen
pi_146404581
Tuurlijk zijn er tevreden gebruikers, klagers zijn altijd oververtegenwoordigd op internet :)

Als je multi-zone gaat werken, werkt het volgens berichten van anderen prima. Vooral als je aan/uit gebruikt (moduleren geeft soms problemen).

@gpie: je kan de hr92's instellen op full ipv normal. Kan vooral nodig zijn bij radiatorkranen die niet van Honeywell zijn. Kost meer batterijkracht, maar dan draaien ze verder open/dicht. Zie handleiding van de hr92.

-dat hij blijft draaien en warmte produceren klopt zeker niet.

-dat kan, de HR92 zit natuurlijk niet op de ideale plek voor een meting. Je kunt ook losse temp-meters aanschaffen en die elders in de ruimte hangen.

-kopieren van zone-schema's weet ik niet
pi_146405307
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 13:10 schreef Captor het volgende:
Als ik dit en de voorgaande topics zo doorlees lijkt het me alsof er alleen maar problemen zijn met het evohome systeem. Ik overweeg ook om het systeem aan te schaffen.

Zijn er ook tevreden gebruikers?
Ketel Remeha Calenta 40c, Evotouch kleur bedieningspaneel, 1x gateway, 1x HCE80 zone- en vloerverwarmingsregelaar, HRA80 antenne, Honeywell Draadloos Ketelrelais aan/uit, 12 x Honeywell MT4 230nc Thermische servomotor, 3x Honeywell HR80 Draadloze radiatorregelaar, 6x Honeywell DTS92 draadloze thermostaat tbv Evo (DTS92A1011). Vloerverwarming is verdeeld in 12 lussen, totale oppervlakte bg is 145 vierkante meter, 6 verschillende vertrekken. De 3 HR80 knoppen zijn voor de logeerkamers op de 1e verdieping. Ben redelijk tevreden, gebruiken het systeem nu ongeveer 1 1/2 jaar. Wel jammer dat we dus al vrij snel de "oude" evotouch onder bijbetaling moesten inruilen voor de nieuwe uitvoering. Ik vind het systeem wel vrij complex om te installeren maar nu werkt het probleemloos.
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
pi_146407092
Zijn er mensen die een Round Wireless als voeler gebruiken met de Evotouch?
Ik heb een nieuwe Evotouch, 4xHR92, 2x DT92 verdeeld over 3 ruimtes. Dit heeft een paar dagen goed gewerkt. Ik heb een ongebruikte Round wireless (t87rf1003 ouder type met klein display) gekocht en die , ipv de Evotouch, als voeler voor de woonkamer ingesteld..

De Round werkt prima als voeler en de ingestelde temperatuur wordt ook over en weer gesynchroniseerd. Echter, als ik eenmaal de ingestelde temperatuur op de Round verander komt deze steeds weer 'terug'.
Stel, ik stel de temp op de Round in op 20 graden. De Touch laat dat zien. Als ik met de touch hem op 19 zet en op de round een klikje draai, laat deze ook de ingestelde temperatuur van 19 zien. Echter naar ca. 10 minuten wordt de ingestelde temperatuur op de Touch weer op 20 gezet.
Het is altijd de waarde die ik als laatste op de Round heb ingesteld en het verschijnsel doet zich niet voor als ik de batterijen uit de Round haal.
Ik heb Honeywell gemaild, maar nog geen reactie gekregen.
Is er iets bekend over dat de (oude?) Round Wireless het niet goed doet met de nieuwe Evotouch? Volgens de handleiding moet de Round ook met de Evotouch werken.
Peter
  vrijdag 7 november 2014 @ 19:42:24 #40
13698 microkid
speaks digitalk
pi_146411847
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 13:10 schreef Captor het volgende:
Als ik dit en de voorgaande topics zo doorlees lijkt het me alsof er alleen maar problemen zijn met het evohome systeem. Ik overweeg ook om het systeem aan te schaffen.

Zijn er ook tevreden gebruikers?
Vergeet niet dat men vaker reageert als er wat is dan als het goed gaat. Ik heb EvoHome in 2 huizen en het werkt hier feilloos. In beide besparen we ruim 30% op gasverbruik. Alles via de nieuwe EvoHome kleur, Remeha Calenta 28c, opentherm relais en in 1 geval de EvoHome gateway. 1 huis met 4 zones en 6 HR80's, andere huis 10 zone's en 14 HR80's.
Dus, nee, er zijn echt niet alleen problemen, je hoort ze alleen wat vaker :)
pi_146413632
Ik zie dat er nog tamelijk veel gebruikers zijn met HR80's icm de nieuwe Evotouch kleur. Waarom geen HR92 ?
pi_146414065
Na veel lezen hier en andere fora toch ook over gestapt op Evohome.
4x HR92 in de kamers boven en 1x zoneklep om de vloerverwarming aan te sturen.

Ook bij mij lijkt de ketel 's nachts onnodig aan te slaan.
Nu heb ik het idee om een opkomend vertraagd relais te plaatsen tussen de output van de BDR91 en de ketel.

Iemand hier al eens over nagedacht? En heeft iemand enig idee hoelang de BDR op is als er "warmtevraag" is? Als de functie niet uit te schakelen is, dan maar zo?
pi_146415378
@Crimineel: Omdat de HR92's heel lang niet leverbaar waren. En tweedehands wellicht lekker goedkoop te krijgen zijn.
pi_146419108
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 20:43 schreef MaikelK. het volgende:
Na veel lezen hier en andere fora toch ook over gestapt op Evohome.
4x HR92 in de kamers boven en 1x zoneklep om de vloerverwarming aan te sturen.

Ook bij mij lijkt de ketel 's nachts onnodig aan te slaan.
Nu heb ik het idee om een opkomend vertraagd relais te plaatsen tussen de output van de BDR91 en de ketel.

Iemand hier al eens over nagedacht? En heeft iemand enig idee hoelang de BDR op is als er "warmtevraag" is? Als de functie niet uit te schakelen is, dan maar zo?
Hmmmm, dus stel de ketel stookt telkens ( bv 6 x per uur ) sessies van 3 minuten. Dan stel je de vertraging in op > 3 minuten ? Zou een oplossing kunnen zijn, mits je vertraging maar groter is als de tijdsduur van de ongenodigde stooksessies.

Enige is wat je dan moet doen, even met de stopwatch bij de ketel gaan zitten. Post je ervaring hier alsjeblieft, zijn wellicht een hoop mensen die er meer van willen weten, waaronder ik.
pi_146423546
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 17:20 schreef ustinov het volgende:
Zijn er mensen die een Round Wireless als voeler gebruiken met de Evotouch?
Ik heb een nieuwe Evotouch, 4xHR92, 2x DT92 verdeeld over 3 ruimtes. Dit heeft een paar dagen goed gewerkt. Ik heb een ongebruikte Round wireless (t87rf1003 ouder type met klein display) gekocht en die , ipv de Evotouch, als voeler voor de woonkamer ingesteld..

De Round werkt prima als voeler en de ingestelde temperatuur wordt ook over en weer gesynchroniseerd. Echter, als ik eenmaal de ingestelde temperatuur op de Round verander komt deze steeds weer 'terug'.
Stel, ik stel de temp op de Round in op 20 graden. De Touch laat dat zien. Als ik met de touch hem op 19 zet en op de round een klikje draai, laat deze ook de ingestelde temperatuur van 19 zien. Echter naar ca. 10 minuten wordt de ingestelde temperatuur op de Touch weer op 20 gezet.
Het is altijd de waarde die ik als laatste op de Round heb ingesteld en het verschijnsel doet zich niet voor als ik de batterijen uit de Round haal.
Ik heb Honeywell gemaild, maar nog geen reactie gekregen.
Is er iets bekend over dat de (oude?) Round Wireless het niet goed doet met de nieuwe Evotouch? Volgens de handleiding moet de Round ook met de Evotouch werken.
Ik gebruik de round wireless bij de evotouch, alleen is dit de nieuwste type die specifiek voor de evohome is uitgebracht. Heb er 11 stuks opzitten en werkt allemaal prima.


En verder ben ik ook zeer tevreden over dit systeem. Werkt prima. En begin nu ook een besparing in mijn gasverbruik te zien. 😃
pi_146426756
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 22:33 schreef Crimineel87 het volgende:

[..]

Hmmmm, dus stel de ketel stookt telkens ( bv 6 x per uur ) sessies van 3 minuten. Dan stel je de vertraging in op > 3 minuten ? Zou een oplossing kunnen zijn, mits je vertraging maar groter is als de tijdsduur van de ongenodigde stooksessies.

Enige is wat je dan moet doen, even met de stopwatch bij de ketel gaan zitten. Post je ervaring hier alsjeblieft, zijn wellicht een hoop mensen die er meer van willen weten, waaronder ik.
Ik ben inderdaad benieuwd naar die tijd, ik lees dat sommige mensen op een stoel voor de kachelmodule hebben gezeten, dus wie heeft die al eens getimed??
pi_146427145
Het hangt er bij mij vanaf hoe dicht hij bij het setpoint is. Als hij er ver vanaf is, blijft hij continu aan, als hij nog een stukje onder zit, blijft hij bijvoorbeeld 6 minuten of 4minuten aan. Als hij er beetje boven zit bijvoorbeeld nog 4. Als hij er ruim boven zit, telkens precies de tijd die je instelt als minimale ketel schakelduur in Evotouch. In mijn geval 2 minuten.

Maar ik heb een single-zone-opstelling zonder HR80/92's. De Evotouch doet de aansturing van de ketel. Als je wel HR80/92's hebt die die aansturing doen, zou het heel anders kunnen zijn. Weet je trouwens zeker dat hij onnodig de ketel aan laat gaan? Zit er echt geen zone bij die dicht bij het setpoint is? Die van mij gaat 's nachts nooit zomaar aan. (maar ik stel 's nachts de gewenste temp ook in op 11, terwijl de kamer nog niet verder afkoelt dan 15).

[ Bericht 24% gewijzigd door woekele op 08-11-2014 10:57:25 ]
pi_146427610
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 20:32 schreef Crimineel87 het volgende:
Ik zie dat er nog tamelijk veel gebruikers zijn met HR80's icm de nieuwe Evotouch kleur. Waarom geen HR92 ?
Voor zover ik weet is de HR92 na de HR80 gekomen. In onze situatie hadden we de HR80's al en waarom zou je ze vervangen als ze ook goed werken met de Evotouch kleur
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
  zaterdag 8 november 2014 @ 12:02:34 #49
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_146428263
Honeywell EvoHome therm kop HR92WE incl montage adapters ¤69,95 :D.

en nog meer

Honeywell EvoHome box 4x therm kop HR92WE-4 incl montage adapters ¤279,-
Honeywell EvoHome colour 4-zone rad incl ketel pakket ATP954M2020 ¤499,-
Honeywell EvoHome connected pakket Opentherm ATP951M2118 ¤275,-
Honeywell opentherm rf-module R8810A1018 ¤94,35

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kwam ik tegen ;)
Nee geen ervaring mee of aandelen in, daarom spoiler
Wel goedkoop :P
pi_146428659
Nog een vraagje. Ik kocht de evohome eigenlijk als een single zone systeem om later uit te breiden met radiatorknoppen. Het plan was om de control unit in bv de slaapkamer te leggen om daar specifiek de temp te regelen wanneer de haard in de woonkamer aan is.
Echter, nadat de controller een tijdje is losgekoppeld gaat deze regelmatig piepen, ook al zijn de batterijen nog vol. Dit is natuurlijk handig om de unit terug te vinden, maar erg irritant voor het idee dat ik had.
Weet iemand of je dit alarm uit kan schakelen zonder de oplader elke keer mee te verhuizen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')