En van die 5000 zijn 326 hulpverleners dacht ik gelezen te hebben.quote:Op donderdag 20 november 2014 09:54 schreef nixxx het volgende:
1000 miljoen miljard!( Ooh stiekem kommas ertussen zetten!)
Maar eens met je punt, 5000 doden is niet zo veel..
Helemaal mee eens. Ebola lijkt nu aardig onder controle te zijn. Eigenlijk komt de nationale hulpactie voor ebola als mosterd na de maaltijd. Misschien kan het ingezamelde geld worden ingezet voor de bestrijden van HIV en malaria in West-Afrika.quote:Op donderdag 20 november 2014 09:51 schreef Ouder1 het volgende:
Maar waar hebben we het eigenlijk over?
Liberia heeft 42,94 miljoen inwoners waarvan er 2485 aan ebola zijn overleden.
Guinea heeft 11,75 miljoen inwoners waarvan er 843 aan ebola zijn overleden
Sierra Leone heeft 6,092 miljoen inwoners waarvan er 1216 aan ebola zijn overleden
Bij de twee Liberiaanse burgeroorlogen vielen 300.000 doden.
In Guinea vielen tijdens de Obano-opstand in 1956 100 doden.
In Sierra Leone vielen tijdens de tien jaar durende burgeroorlog vanaf 1991 tienduizenden doden.
In 2009 zijn naar schatting 3600, mensen gestorven ten gevolge van AIDS in Liberia. 1,5% van de bevolking tussen de 15 en 49 jaar is besmet met HIV.
In 2009 zijn naar schatting minder dan 1000 mensen gestorven ten gevolge van AIDS in Equatorial Guinea. 5% van de bevolking tussen de 15 en 49 jaar is besmet met HIV.
In 2009 zijn naar schatting 2800, mensen gestorven ten gevolge van AIDS in Sierra Leone. 1,6% van de bevolking tussen de 15 en 49 jaar is besmet met HIV.
Ik zie niks???quote:Op donderdag 20 november 2014 08:52 schreef Re het volgende:
[ afbeelding ]
zo afvlakken doet het niet geloof ik?
Ergens bekruipt mij het gevoel dat dit hele ebola circus enorm is opgeblazen door de hulpverlenende instanties (goede doelen) om de portemonnees van de westerse bevolking weer fiks open te trekken. En we weten allemaal waar een (te) groot deel van dat geld heen gaat...quote:Op donderdag 20 november 2014 10:18 schreef oxylus11 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Ebola lijkt nu aardig onder controle te zijn. Eigenlijk komt de nationale hulpactie voor ebola als mosterd na de maaltijd. Misschien kan het ingezamelde geld worden ingezet voor de bestrijden van HIV en malaria in West-Afrika.
Dat heb ik dan weer minder. In augustus en september waren de vooruitzichten niet best en moest de hulpverlening nog op gang komen. er waren te weinig bedden, de doden lagen op straat, mensen werden besmet bij begrafenissen, ebolaklinieken werden aangevallen en de patienten ontsnapten. men ging destijds liever naar de sjamaan dan naar de kliniek en wanneer iemand ebola had werd het stilgehouden. Destijds was de situatie vrij hopeloos. Vooral AZG zat toen met de handen in het haar omdat ze te weinig mensen, bedden en hulpmiddelen hadden. De andere organisaties waren toen nog niet eens actief in west-afrika. Ik vind het iets te cynisch om te denken dat ebola slecht een fundraiser mogelijkheid is geweest voor AZG.quote:Op donderdag 20 november 2014 10:26 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ergens bekruipt mijij het gevoel dat dit hele ebola circus enorm is opgeblazen door de hulpverlenende instanties (goede doelen) om de portemonnees van de westerse bevolking weer fiks open te trekken. En we weten allemaal waar een (te) groot deel van dat geld heen gaat...
Dat 'te weinig mensen' snap ik dan weer wel. Mijn nicht is arts en heeft eerder periodes in derde wereldlanden gezeten. Ook nu wilde ze weer graag meehelpen. Ze zit nog steeds te wachten tot ze opgeroepen wordt al belt ze bijna dagelijks. Maanden dus al. En als ze mag gaan krijgt ze eerst een training van een week, dan mag ze 4 tot max 5 weken daarheen waarna ze 3 weken in quarantaine moet. Ze heeft zelf een half jaar max aangeboden. Tja. Zo kom je natuurlijk wel aan een tekort. Bij AZG dus.quote:Op donderdag 20 november 2014 10:30 schreef oxylus11 het volgende:
[..]
Dat heb ik dan weer minder. In augustus en september waren de vooruitzichten niet best en moest de hulpverlening nog op gang komen. er waren te weinig bedden, de doden lagen op straat, mensen werden besmet bij begrafenissen, ebolaklinieken werden aangevallen en de patienten ontsnapten. men ging destijds liever naar de sjamaan dan naar de kliniek en wanneer iemand ebola had werd het stilgehouden. Destijds was de situatie vrij hopeloos. Vooral AZG zat toen met de handen in het haar omdat ze te weinig mensen, bedden en hulpmiddelen hadden. De andere organisaties waren toen nog niet eens actief in west-afrika. Ik vind het iets te cynisch om te denken dat ebola slecht een fundraiser mogelijkheid is geweest voor AZG.
Maar dat is dus niet alleen de schuld van AZG toch? AZG zit ook met de verzekeringen voor hun medewerkers die moeilijk doen. Ik kan mij niet voorstellen dat AZG wil tegenwerken dat artsen hun komen bijstaan. Bovendien die training van een week is ook belangrijk, in Spanje hadden de verpleger 45 min kledinginstructies gehad. Het gevolg was dat een van de verplegers zich bij het verkleden besmette. Maar goed, het zijn natuurlijk wel allemaal verklaringen waarom het moeilijk is om artsen op de juiste plek te krijgen.quote:Op donderdag 20 november 2014 10:40 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat 'te weinig mensen' snap ik dan weer wel. Mijn nicht is arts en heeft eerder periodes in derde wereldlanden gezeten. Ook nu wilde ze weer graag meehelpen. Ze zit nog steeds te wachten tot ze opgeroepen wordt al belt ze bijna dagelijks. Maanden dus al. En als ze mag gaan krijgt ze eerst een training van een week, dan mag ze 4 tot max 5 weken daarheen waarna ze 3 weken in quarantaine moet. Ze heeft zelf een half jaar max aangeboden. Tja. Zo kom je natuurlijk wel aan een tekort. Bij AZG dus.
En waarop baseer je dat?quote:Op donderdag 20 november 2014 10:26 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ergens bekruipt mij het gevoel dat dit hele ebola circus enorm is opgeblazen door de hulpverlenende instanties (goede doelen) om de portemonnees van de westerse bevolking weer fiks open te trekken. En we weten allemaal waar een (te) groot deel van dat geld heen gaat...
Hier eten we toch ook bushmeat? Ree, konijn, haas, wild zwijn, fazant, eend. Maar ook gewoon vis, krab kreeft, schelpdieren komen uit het wild. Gewoon bushmeat dus. waarom vergelijken met bloembollen? Ik eet ook nog zelf geplukte bramen, noten, bessen, druiven en pruimen uit eigen tuin of de natuur. Wie weet heeft daar ook wel een vos of vogel zijn ontlasting op gedropt. Of even wassen onder de koude kraan genoeg is weet ik niet. doe dus niet net of het hun eigen schuld is, hier zijn we precies hetzelfde.quote:Op donderdag 20 november 2014 09:21 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het is ook een bewuste keuze; bushmeat is daar een delicatesse, niet te vergelijken met de bloembollen in Nederland die alleen in extreme gevallen gegeten worden. Ik heb een rapportage gezien. Die mensen hebben gehoord dat dat voedsel en het contact met bv apen gevaarlijk is maar vinden het onzin en blijven het eten en blijven apen als huisdieren houden.
In eerste instantie eten ze alles wat op 4 poten rondloopt en kunnen vangen uit noodzaak. Als het niet meer nodig is dan waarschijnlijk nog steeds omdat ze het lekker vinden. En ja met hygiëne etc. nemen ze het niet zo nou daar. Het is dat je slokdarm er niet tegen kan maar anders kunnen de meeste daar zonder problemen accuzuur kunnen drinken.quote:Op donderdag 20 november 2014 09:21 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het is ook een bewuste keuze; bushmeat is daar een delicatesse, niet te vergelijken met de bloembollen in Nederland die alleen in extreme gevallen gegeten worden. Ik heb een rapportage gezien. Die mensen hebben gehoord dat dat voedsel en het contact met bv apen gevaarlijk is maar vinden het onzin en blijven het eten en blijven apen als huisdieren houden.
Graag even kijken waar ik op reageerde.quote:Op donderdag 20 november 2014 16:06 schreef Adfundum het volgende:
waarom vergelijken met bloembollen?
een beetje, net iets meer als toen voor Syriëquote:Op zaterdag 29 november 2014 17:18 schreef theunderdog het volgende:
Hebben de mensen hier geld gegeven aan de goede doelen voor Ebola?
Waarom heb je gegeven? ik bedoel, over het algemeen overdrijven ze de boel wel toch? aan griep/diarree sterven meer mensen.quote:Op zaterdag 29 november 2014 17:20 schreef Re het volgende:
[..]
een beetje, net iets meer als toen voor Syrië
ik heb niet gegeven, nog nooit aan enige tv actie, enige waar ik aan geef zijn locale initiatieven. En och, het is een zeer interessant virus waar ik mijn interesse in heb, mede door het profiel van dit virus.quote:Op zaterdag 29 november 2014 17:28 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom heb je gegeven? ik bedoel, over het algemeen overdrijven ze de boel wel toch? aan griep/diarree sterven meer mensen.
Bron:NOSquote:De Wereldgezondheidsorganisatie WHO heeft het aantal doden door ebola met duizend naar beneden bijgesteld. Gisteren werd het nog met 1200 verhoogd. Het gegoochel met cijfers is veroorzaakt door de autoriteiten in Liberia, zei de WHO vandaag op een persconferentie. Die schreven zo'n duizend sterfgevallen ten onrechte toe aan ebola.
Adjunct-directeur-generaal Bruce Aylward van de WHO zegt dat de Liberianen toegeven dat zij eind vorige week ten onrechte bijna duizend extra doden hebben gemeld. Die sterke stijging van het aantal ebola-doden was door de WHO vrijdag gepubliceerd op de website.
Dat gebeurde op een zo discrete manier dat het tot de nacht van zaterdag op zondag duurde voor media in de hele wereld het ontdekten.
De ziekte heeft Freetown bereikt in SL, een stad zo groot als Amsterdam. Daar slaat de ziekte nu hard toe.quote:Op donderdag 4 december 2014 10:29 schreef oxylus11 het volgende:
Blijkbaar gaat het in SL nu de verkeerde kant op, terwijl het in Guinee en liberia juist erg goed gaat. Vreemd, kan iemand dit verschil verklaren?
quote:Op donderdag 4 december 2014 10:35 schreef Dingflofbips het volgende:
Pietverdriet wanneer ga je toegeven dat je er naast zat?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |