En daar zijn we weer.quote:Kunnen we steeds minder hebben? Of lijden we massaal aan een modeziekte? De voedselallergie is alom en drijft veel chefs en keukenbrigades tot waanzin. 'Een aantal gasten heeft echt een ziekte. Maar bij veel anderen is het denk ik een modegril, veroorzaakt door sociale media als Twitter of Facebook,' en 'Soms lijkt het alsof ik twintig tafels vol patiënten heb in plaats van cliënten,' vertellen koks.
Domino's komt binnenkort met een glutenvrije pizza. Fabrikant Roquette ontwikkelde bloem op basis van algen. Ook nieuw op de markt: Beyond Eggs, plantaardige eieren. En de onlangs gelanceerde glutenvrije kroket van Valuas' meesterkok Eric Swaghoven blijkt een doorslaand succes.
Big business
Kortom: de opmars van de voedselallergie blijkt big business. Maar die massaal groeiende intolerantie van ingewanden vormen ook hét hoofdpijndossier van vrijwel alle chefs. Want zij moeten zich achter de stoof in steeds meer bochten wringen vanwege extreme dieetwensen.
Hierdoor moeten alle restaurants vanaf half december ook per gerecht de mogelijke allergische reacties verplicht op de menukaart melden.
'Nog geen 10 jaar geleden gaf één klant op een avond aan dat hij of zij iets niet mocht. Nu lijkt het soms alsof ik twintig tafels vol patiënten heb in plaats van cliënten. Ik kan bijna niks normaal serveren,' vertelt een topchef die anoniem wil blijven uit vrees voor reacties van zijn klandizie.
Hype
Tweesterrenkok Mario Ridder van De Zwethheul herkent het probleem. Hij moet tegenwoordig zo veel ingrediënten schrappen en zo vaak improviseren dat hij zich regelmatig de vraag stelt: wat blijft er van mijn creatie over? Ook qua smaak? Frustrerend want: 'Een brioche zonder noten, meel en boter kun je toch eigenlijk geen brioche meer noemen?'
Ridder: 'Gasten die echt iets hebben en mij vooraf e-mailen over hun restricties neem ik natuurlijk serieus. Het is ontzettend vervelend wanneer je fysiek wat mankeert. Maar er zijn ook veel mensen die aan tafel plotseling gaan opsommen waar ze allemaal niet tegen kunnen. En dat wordt steeds extremer en merkwaardiger.' Soms bijna onwerkbaar. Velen verwarren intoleranties met wat zij niet lusten: 'ik wil geen radijs, komkommer, tomaat, wortels'.
Het lijkt wel een hype waardoor je interessanter bent. 'Zo heb ik een keer voor iemand een compleet boter- en melkvrij negengangendiner moeten maken. Aan het eind daarvan werd wel een Irish coffee besteld. Toen ik zei dat het gerecht boordevol melk zat, kreeg ik als antwoord: 'ach, ik vind dat zo lekker, wat maakt het uit'.'
Service
Ook chefkok Eric Swaghoven van Valuas in Venlo - een ster - vindt dat het steeds ingewikkelder werken wordt in de keuken. 'Een aantal gasten heeft echt een ziekte. Maar bij veel anderen is het denk ik een modegril, veroorzaakt door sociale media als Twitter of Facebook. Een duidelijke tendens. Hoe dan ook, het is niet hun probleem, maar ons probleem. Wij zijn een serviceverlenend bedrijf, wij moeten zorgen dat iedereen blij de deur uitgaat. Dit is dus een nieuwe tak van sport.'
AD 2014
Wie kent ze niet, de mensen die claimen allergies te zijn omdat ze dingen niet lusten, of zwaar lijden aan aanstelleritus
En aanvullend, als je een echte allergie hebt is het simpel weglaten van een ingrediënt vaak geen oplossing.quote:Op maandag 3 november 2014 16:45 schreef Klaploper het volgende:
Even voor de duidelijkheid:
In deel 1 is door NIEMAND gezegd dat je je per definitie aanstelt als je zegt dat je ergens allergisch voor bent. Er is door NIEMAND gezegd dat een simpele aanpassing in een gerecht nooit mogelijk is.
Tja, en als je meent dat "de kok er rekening mee moet houden" verwacht je veel. Stel je hebt een vis allergie dan ben je er niet mee een steak te nemen als er is de saus of dressing Worcester sauce wordt gebruikt.quote:Op maandag 3 november 2014 16:27 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Op het moment dat je het vergeleek met de discussie over Zwarte Piet zonder je standpunt daarin te vermelden en je krijgt als reactie dat ze niet geïnteresseerd is in je mening over Zwarte Piet is al duidelijk dat ze niet goed kan of wil lezen en het hele punt van die vergelijking haar ontgaat.
Als je ziet hoe ze hier tekeer gaat denk ik dus dat zij zo'n persoon is die woedend wordt als een kok aangeeft dat het niet mogelijk is om een gerecht zonder een bepaald ingrediënt te maken. Omdat het bijvoorbeeld de basis van een gerecht is. Of er dan een aparte portie gemaakt moet worden terwijl de rest in bulk kan. Dan ben je vaak twee keer zoveel tijd kwijt, omdat 10 porties maken vaak net zo snel gaat als 1 portie. Dan is de kok een klootzak die haar allergie niet serieus neemt. En als het wel kan maar er meer geld gevraagd wordt omdat het ook meer kost om te maken dan zou je mensen met een allergie discrimineren.
Klopt als een bus maar dat zal voor de mode-allergies wel weer onzin zijn omdat "hun dokter" (of wie ze zogenaamd onderzocht heeft) anders zegt.quote:Op maandag 3 november 2014 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:
En aanvullend, als je een echte allergie hebt is het simpel weglaten van een ingrediënt vaak geen oplossing.
De pendelzwendelaar die dieetadvies geeft omdat je niet lekker in je vel zit?quote:Op maandag 3 november 2014 16:49 schreef Iwanius het volgende:
Klopt als een bus maar dat zal voor de mode-allergies wel weer onzin zijn omdat "hun dokter" (of wie ze zogenaamd onderzocht heeft) anders zegt.
Bij de studie geneeskunde krijg je ook geleerd dat je sommige mensen in hun waan moet laten.quote:Op maandag 3 november 2014 16:49 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Klopt als een bus maar dat zal voor de mode-allergies wel weer onzin zijn omdat "hun dokter" (of wie ze zogenaamd onderzocht heeft) anders zegt.
quote:Op maandag 3 november 2014 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En aanvullend, als je een echte allergie hebt is het simpel weglaten van een ingrediënt vaak geen oplossing.
Hoewel iemand met een ernstige allergie dat altijd wel weet. En mensen met een minder ernstige allergie vaak ook wel. Het zijn de mensen die alleen 'allergische klachten' hebben op het moment dat ze weten dat een bepaald ingrediënt gebruikt is die dat niet snappen. Deze mensen verpesten het voor de mensen die wel daadwerkelijk een allergie hebben en dankzij hen minder serieus genomen worden.quote:Op maandag 3 november 2014 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, en als je meent dat "de kok er rekening mee moet houden" verwacht je veel. Stel je hebt een vis allergie dan ben je er niet mee een steak te nemen als er is de saus of dressing Worcester sauce wordt gebruikt.
Correct, maar een kok wellicht niet, nog afgezien van het verwerkt zijn ervan in prefab zaken.quote:Op maandag 3 november 2014 17:06 schreef Klaploper het volgende:
[..]
[..]
Hoewel iemand met een ernstige allergie dat altijd wel weet. En mensen met een minder ernstige allergie vaak ook wel. Het zijn de mensen die alleen 'allergische klachten' hebben op het moment dat ze weten dat een bepaald ingrediënt gebruikt is die dat niet snappen.
Ik weet ook niet of er op de koksopleiding aandacht aan besteed wordt. Zou wel mogen, hoewel natuurlijk niet elke kok een opleiding gedaan heeft. Van zichzelf zal ook niet elke kok dat weten, de interesse houdt vaak natuurlijk op als het niet meer met smaak te maken heeft. Maar koks zou wel geleerd moeten worden wat de gevaren van een allergie zijn en hoe makkelijk het is om allergenen over het hoofd te zien. Dan is de kans in ieder geval kleiner dat ze zeggen dat ze wel een gerecht voor iemand met een allergie kunnen maken maar uit onwetendheid toch de boosdoenende allergenen er in verwerken, omdat ze het onderschatten.quote:Op maandag 3 november 2014 17:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Correct, maar een kok wellicht niet, nog afgezien van het verwerkt zijn ervan in prefab zaken.
Kijk in de praktijk gaat het vaak zo.quote:Op maandag 3 november 2014 15:20 schreef Cat22 het volgende:
Kijk, nuance.![]()
Als iedereen in zijn eigen hoekje blijft staan gaat niemand de discussie winnen. En ik begon me zorgen te maken dat de gemiddelde keuken echt onwrikbaar en onbuigbaar is, ook al doet de allergische klant moeite om tot afspraken te komen.
Dat is natuurlijk heel slecht. Koks hebben vaak gewoon te weinig kennis om te zien dat als je ergens allergisch voor bent, het allergeen ook in andere (prefab-) producten kan zitten. Deels is het de taak van de gast om hier rekening mee te houden, en als je bijvoorbeeld vraagt of ergens tomaten inzitten, en er zitten geen tomaten in maar wel een prefab waar tomaten in verwerkt zijn, is het voor sommige mensen niet raar om te zeggen dat er geen tomaten in zitten. Omdat het geen hele tomaten zijn, of ze weten niet dat ze er in verwerkt zijn. Koks zijn soms nou eenmaal simpele personen. En soms zullen ze inderdaad denken dat je een aansteller bent. Dan hebben de mensen waarover dit artikel gaat het dus eigenlijk voor je verpest. Maar bovenal is de kok dan natuurlijk een lul. Iemand die zegt dat hij wel een gerecht voor iemand met een allergie kan maken maar het verneukt door onwetendheid is gewoon verkeerd bezig.quote:Op maandag 3 november 2014 18:10 schreef Oceanonix het volgende:
Nog vaker:
ik: ik ben allergisch voor sus en zo
ober: geen enkel probleem onze keuken kan daar rekening me houden
ober: we hebben de volgende gerechten buiten de kaart
ik: zit daar sus en zo in?
Ober: ik ga het navragen
Ober: wat zal het worden?
.......
of
ober: geen sus-en-so
Ik: nou doe dat dan maar klinkt lekker
volgende dag: ik de hele dag op bed afgewisseld met omhelzingen van de toiletpot.
maar dit maakt mij wel huiverig. Restaurants met "verrassingsmenu's" ga ik niet in. En dan helpt een tirade van Iwanius ook niet. Dat gaat over de neppers, maar hij kan niet inschatten wie de nepper is en wie niet. Hoe krijg ik de boel op mijn bord als de ober zegt geen probleem en de kok mij een aansteller vindt.quote:Op maandag 3 november 2014 18:27 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk heel slecht. Koks hebben vaak gewoon te weinig kennis om te zien dat als je ergens allergisch voor bent, het allergeen ook in andere (prefab-) producten kan zitten. Deels is het de vaak van de gast om hier rekening mee te houden, en als je bijvoorbeeld vraagt of ergens tomaten inzitten, en er zitten geen tomaten in maar wel een prefab waar tomaten in verwerkt zijn, is het voor sommige mensen niet raar om te zeggen dat er geen tomaten in zitten. Omdat het geen hele tomaten zijn, of ze weten niet dat ze er in verwerkt zijn. Koks zijn soms nou eenmaal simpele personen. En soms zullen ze inderdaad denken dat je een aansteller bent. Dan hebben de mensen waarover dit artikel gaat het dus eigenlijk voor je verpest. Maar bovenal is de kok dan natuurlijk een lul. Iemand die zegt dat hij wel een gerecht voor iemand met een allergie kan maken maar het verneukt door onwetendheid is gewoon verkeerd bezig.
Maar mensen met een echte allergie was ook niet waar over geklaagd werd en dit topic over ging. Behalve als ze boos worden als een kok aangeeft dat een gerecht niet aangepast kan worden of als ze weigeren te betalen voor die aanpassingen als het ook duurder wordt om klaar u maken. Het was voor sommige mensen niet duidelijk dat er nooit gezegd is dat alle mensen met een allergie aanstellers zijn.
Als je zou vragen of de kok het gerecht kan maken zodat het geschikt is voor iemand met een tomatenallergie en hij zegt dat hij dat kan dan zit hij altijd zonder twijfel fout als het misgaat. Als hij dan niet precies zou weten wat wel en niet kan had hij geen ja mogen zeggen. Als je alleen vraagt of er tomaten in zitten kun je er over discussiëren wie nou fout zit.
Edit: volgorde is niet geweldig, maar knippen en plakken is een ramp op mijn telefoon.
Het erge is soms dat mensen toch echt een bepaald gerecht zonder een bepaald ingrediënt willen, ook al zei je dat dat niet goed werkt. Als ze het echt willen en het is niet te veel moeite doe je dat dan natuurlijk vaak. Als ze het niet lekker vinden schrijven ze wel een negatieve recensie op het internet, en als dat een paar keer gebeurt kan dat erge gevolgen hebben voor je restaurant. Het internet heet veel meer invloed dan sommigen denken.quote:Op maandag 3 november 2014 18:05 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Kijk in de praktijk gaat het vaak zo.
Gast: Meneer ik ben allergisch voor dit en dit.
Ik: Okey, mevrouw had u al een voorkeur voor gerechten? Of zal ik eerst even vragen wat er allemaal mogelijk is aan de chef?
Gast: Dit gerecht en dat gerecht leken mij wel aantrekkelijk
Ik: (Soms eerst naar de keuken voor overleg soms niet) Dit gerecht kan eenvoudig worden aangepast mevrouw, dat andere gerecht ook maar dat verliest dan zijn karakter.
Gast: Dit gerecht dan alsjeblieft
Meestal gaat het op deze wijze, wat trouwens amper werk en tijd lijkt. Maar tijdens de spits met 101 dingen in je hoofd met hoge werkdruk minder makkelijk dan je zou inschatten. Maar als de gast weer tevreden vertrekt ben ik erg tevreden. Het is trouwens veel beter als ze van te voren belt dan hebben we dit op een rustig moment allemaal al netjes uitgezocht wat ons tijd bespaart, de kwaliteit verhoogt en het risico op fouten vermindert tot bijna 0.
Het komt alleen (te) vaak voor dat het op deze wijze gaat.
Gast: Ik ben allergisch voor sus en so en tomaten
Ik: Okey, mevrouw had u al een voorkeur voor gerechten? Of zal ik eerst even vragen wat er allemaal mogelijk is aan de chef?
Gast: Ik wilde graag de tomatensoep zonder tomaten(okey, net niet zo extreem maar het gaat soms ver).
Ik: Dat gerecht kunnen wij niet maken zonder dat ingrediënt dat is al klaar gemaakt van te voren.
Gast: Ow, jullie kookten toch met verse producten?! Kunnen dit niet gewoon terplekke maken.
Ik: Sorry mevrouw, maar dat is helaas niet mogelijk ik kan u wel sus en so aanbieden.
Gast: Wat een schandalig restaurant kan ik je manager spreken?
Ik: (nu draag ik een bordje met daarop en functie) mevrouw de eigenaar is thuis vanavond ik ben de manager. Ik wil graag u graag een goede avond bezorgen maar vanwege uw allergie zijn niet alle gerechten mogelijk het spijt me.
Gast: (inmiddels de bek zo zuur dat je der het liefst door de tafel wilt rammen). Nou doe dat dan maar wat jij zei.
Kijk als je dat een paar keer mee maakt in een korte tijd word je heel zuur over dergelijke mensen. Terwijl wij echt wel ons best doen. Bij elke nieuwe kaart of nieuw gerecht beoordelen we hem op gluten, lactose, noten. En hoe die eventueel aangepast kan worden waar mogelijk. Maar je hebt gewoon rupsjes nooit genoeg er tussen. Die denken dat elk gerecht mogelijk moet zijn of alles ter plekke gemaakt moet kunnen worden. Dat zijn gewoon de aandachtshoeren onder de allergische mensen.
Maar de meeste mensen voelen zich bij ons erg serieus genomen en vinden ons goed geïnformeerd. En zijn vaak erg blij dat er veel mogelijk is in overleg en de vaste gasten sturen altijd van te voren een mailtje soms zelfs met hun voorkeursgerechten erbij. Daar hebben we meer van nodig
Dan is het een slecht restaurant. Helaas is er niet echt wat aan te doen, behalve slechte reclame voor ze maken in de vorm van een negatieve recensie. En heel erg duidelijk zijn dat iets er echt niet in mag zitten. Van te voren opbellen is ook verstandig. Je kan er niet zomaar vanuit gaan dat je een gerecht zonder een bepaald ingrediënt kan vragen in een restaurant, en al helemaal niet dat ze dan met zo snel zijn als normaal.quote:Op maandag 3 november 2014 18:48 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
maar dit maakt mij wel huiverig. Restaurants met "verrassingsmenu's" ga ik niet in. En dan helpt een tirade van Iwanius ook niet. Dat gaat over de neppers, maar hij kan niet inschatten wie de nepper is en wie niet. Hoe krijg ik de boel op mijn bord als de ober zegt geen probleem en de kok mij een aansteller vindt.
Een gerecht wat niet werkt zonder ingrediënt wat vereist is wordt gewoonweg niet geserveerd door onze keuken. Dat is gewoon een grens waar we niet over heen willen gaan.quote:Op maandag 3 november 2014 18:54 schreef Klaploper het volgende:
mensen toch echt een bepaald gerecht zonder een bepaald ingrediënt willen, ook al zei je dat dat niet goed werkt. Als ze het echt willen en het is niet te veel moeite doe je dat dan natuurlijk vaak. Als ze het niet lekker vinden schrijven ze wel een negatieve recensie op het internet, en als dat een paar keer gebeurt kan dat erge gevolgen hebben voor je restaurant. Het internet heet veel meer invloed dan sommigen denken.
Zoals ik al zei, hypoallergeen koken is niet eenvoudig, waar ben je allergies voor?quote:Op maandag 3 november 2014 18:10 schreef Oceanonix het volgende:
volgende dag: ik de hele dag op bed afgewisseld met omhelzingen van de toiletpot.
wijn en alle varianten daarop, dus ook sherry, cognac, grappa ed maar niet voor alcohol en niet voor wijnazijn. Het gaat mis omdat de voorbereiding vergeten wordt. De saus waar na de lunch al aan begonnen is.quote:Op maandag 3 november 2014 19:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, hypoallergeen koken is niet eenvoudig, waar ben je allergies voor?
Niet meer naar pauperrestaurants gaan wil wel eens helpen.quote:Op maandag 3 november 2014 18:10 schreef Oceanonix het volgende:
Nog vaker:
Ober: wat zal het worden?
.......
of
ober: geen sus-en-so
Ik: nou doe dat dan maar klinkt lekker
had het idee dat dat wel meeviel maar jij zal vast beter weten waar ik graag eet.quote:Op maandag 3 november 2014 19:30 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Niet meer naar pauperrestaurants gaan wil wel eens helpen.
Nee logisch, en zo zou het moeten gaan. Helaas zijn er restaurants die in een dip zitten en het toch doen. Stel je voor dat een groep van 10 mensen vertrekt omdat je weigert een gerecht te maken waar je zelf niet achter staat als je op dat moment met moeite open kan blijven. Dan ben je bijna verplicht om het wel te doen.quote:Op maandag 3 november 2014 19:05 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Een gerecht wat niet werkt zonder ingrediënt wat vereist is wordt gewoonweg niet geserveerd door onze keuken. Dat is gewoon een grens waar we niet over heen willen gaan.
Ik verkoop liever geen nee, maar ik verkoop liever nee dan een slecht gerecht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |