quote:Winkels worstelen met de toekomst van Zwarte Piet
Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.
De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.
HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.
Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.
Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.
Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'
Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
En verder natuurlijk de ophanden zijnde boycot van Albert Heijn en HEMA...quote:Van der Laan past Zwarte Piet aan
Zwarte Pieten die meedoen aan de sinterklaasintocht in Amsterdam, zien er anders uit dan voorgaande jaren. Dat zegt de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan.
De burgemeester schrijft in een brief dat de pieten niet allemaal zwart geschminkt worden. Ongeveer een kwart van de pieten krijgt roetvegen op het verder ongeschminkte gezicht. Ook verdwijnen de oorringen en de dikke rode lippen bij alle pieten.
Edelman
De rol van onderdanige knecht past ook niet meer bij Zwarte Piet, schrijft Van der Laan in een toelichting op de vergunning die hij heeft afgegeven voor de intocht van 16 november.
De burgemeester paste de sinterklaastocht in 2013 ook al op enkele punten aan. Zo werd het paard van Sinterklaas niet door een piet begeleid, maar door een Spaanse edelman. Ook kon men kiezen voor pieten met steil haar.
Bron: ah.nlquote:Reactie op berichtgeving over Albert Heijn en Zwarte Piet
Albert Heijn is er voor iedereen. Voor de vele klanten die het Sinterklaasfeest op de gebruikelijke wijze willen vieren, hebben we producten met Zwarte Piet daarop. Maar u ziet ook producten waarop hij niet staat. Aan de klant de keuze. Er is dus geen sprake van een besluit om Zwarte Piet in de ban te doen.
Er zijn nu veel berichten in de media over Sinterklaas en Albert Heijn. Deze komen voort uit een foto van een display die nu al in de winkel staat. Daarin worden verkleedpakjes voor kinderen getoond, met kinderen zonder schmink. U vindt echter ook nu al uitingen in onze winkels waarop Zwarte Piet wél staat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 12% gewijzigd door Specularium op 03-11-2014 01:04:43 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Mwah, ik zou niet tegen stemmen.quote:Op maandag 3 november 2014 00:54 schreef remlof het volgende:
En als we nou gewoon de zwarte pieten vervangen door topless vrouwen? Dan is iedereen blij
Nee, toplessquote:Op maandag 3 november 2014 01:01 schreef Pecoro_Nero het volgende:
[ afbeelding ]
Niks geen racisme. Wit kindje verkleed als Piet geeft Piet een kusje. Een ware minderwaardige slaaf ja die Piet![]()
Piet is en blijft zwart!
Ja afschuwelijk! Echt iets om nachtmerries van te krijgenquote:Op maandag 3 november 2014 01:12 schreef IsaacCuenca het volgende:
die regenboog pieten zijn wel eng zeg
Volgens mij moet jij even naar de psych en je wat pillen laten voorschrijvenquote:Op maandag 3 november 2014 01:13 schreef Pecoro_Nero het volgende:
[..]
Ja afschuwelijk! Echt iets om nachtmerries van te krijgen![]()
Omdat ik pro zwart ben en anti regenboog? Yeah rightquote:Op maandag 3 november 2014 01:16 schreef remlof het volgende:
[..]
Volgens mij moet jij even naar de psych en je wat pillen laten voorschrijven
Omdat je niet snapt dat het een kinderfeestje is en die kinderen er geen ruk om geven wat voor een kleur piet heeft, daarom.quote:Op maandag 3 november 2014 01:18 schreef Pecoro_Nero het volgende:
[..]
Omdat ik pro zwart ben en anti regenboog? Yeah right
Ik was vroeger ook een kind. Zwarte Piet is jeugdsentiment voor mij. Net zoals ik Disney nooit van me af laat pakken, laat ik ook Zwarte Piet niet van me afpakken!quote:Op maandag 3 november 2014 01:24 schreef remlof het volgende:
[..]
Omdat je niet snapt dat het een kinderfeestje is en die kinderen er geen ruk om geven wat voor een kleur piet heeft, daarom.
Maar jij ligt er wakker van, dan ben je echt heel erg sneu
Ik ben lid sinds 7 Oktober. Waar heb je het over wausquote:Op maandag 3 november 2014 01:25 schreef remlof het volgende:
En je hebt er zelfs speciaal een account voor aangemaakt. Sneuer kan haast niet
En ik was vroeger geen kind?quote:Op maandag 3 november 2014 01:30 schreef Pecoro_Nero het volgende:
[..]
Ik was vroeger ook een kind. Zwarte Piet is jeugdsentiment voor mij. Net zoals ik Disney nooit van me af laat pakken, laat ik ook Zwarte Piet niet van me afpakken!
Kinderen zitten niet te wachten op die lelijke M&M pietjes van je. Ze zien er weerzinwekkend uit.
Zwarte mensen bestaan, blauwe, paarse en gele mensen niet!
Jij bent sneu. Jij! Dat je je hier druk om maakt, om een onschuldig volksfeest. Het is gewoon werkelijk bespottelijk!
quote:Op maandag 3 november 2014 01:31 schreef Pecoro_Nero het volgende:
[..]
Ik ben lid sinds 7 Oktober. Waar heb je het over waus
Als het kind ZP al met een neger zou associëren dan is dit een positief contact voor het kind en dus werkt het racisme juist tegen.quote:Op maandag 3 november 2014 01:01 schreef Pecoro_Nero het volgende:
Niks geen racisme. Wit kindje verkleed als Piet geeft Piet een kusje. Een ware minderwaardige slaaf ja die Piet![]()
Piet is en blijft zwart!
Disney..quote:Op maandag 3 november 2014 01:30 schreef Pecoro_Nero het volgende:
[..]
Ik was vroeger ook een kind. Zwarte Piet is jeugdsentiment voor mij. Net zoals ik Disney nooit van me af laat pakken, laat ik ook Zwarte Piet niet van me afpakken!
Kinderen zitten niet te wachten op die lelijke M&M pietjes van je. Ze zien er weerzinwekkend uit.
Zwarte mensen bestaan, blauwe, paarse en gele mensen niet!
Jij bent sneu. Jij! Dat je je hier druk om maakt, om een onschuldig volksfeest. Het is gewoon werkelijk bespottelijk!
Nee hoor!quote:Op maandag 3 november 2014 01:01 schreef Pecoro_Nero het volgende:
[ afbeelding ]
Piet is en blijft zwart!
Je had het letterlijk over uitjoelen. De kinderen moesten maar mee naar huis worden genomen, en dan konden de volwassenen hun gang gaan. Omdat het zo hilarisch absurd was, staan jouw woorden mij nog helder voor de geest.quote:Op maandag 3 november 2014 00:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, ik stelde niet voor om ze uit te joelen, ik stelde voor om niet naar die intochten te gaan en er een uit te kiezen waarbij ze wel ZP in ere houden. Idem voor het bekijken van de NTR-intocht, dan maar een keer overslaan. In de hoop dat we dan na dit jaar voor goed van dat gezeik af zijn. Ik durf nu al te voorspellen dat we dit jaar flink wat oproertjes gaan krijgen, ook van de klagers die het feest voorgoed willen verpesten.
Als er geen duidelijk statement komt dat ZP zo blijft zoals die is dan krijgen we jaarlijks dit ritueel, dus jaarlijks een verpest feest voor kindjes overal waar de klagers zoals vorig jaar brullen dat ZP niet bestaat.
Dat je het hele gebeuren enorm grappig vindt, blijkt wel uit jouw voorstellen om Sint en Piet uit te joelen en het Kwakoewakoe-festival of weet ik het te gaan lopen verstieren om de Surinaamse gemeenschap terug te pakken.quote:Kijk, ik vind als volwassene dit gezeik eerder grappig. Mijn bloeddruk stijgt hier niet door, ik lach er vooral mee. Voor de kindjes is het wat minder leuk als daar zo'n mongool langs de kant staat te schreeuwen dat ZP niet bestaat, dat ZP racistisch is en meer van die onzin.
Wellicht naar buiten gaan?quote:Op maandag 3 november 2014 08:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Man man man, als dit jouw onverschillige houding is, dan wil ik niet weten wat je allemaal van plan bent als het je echt iets kan schelen.
Bram komt vaak in het winkelcentrum. Zodoende weet hij dat donkere mensen niet gediscrimineerd worden. Want als hij toevallig langs een neger loopt, hoort hij geen overtogen woord richting hem geuit worden.quote:
Het is juist sneu dat men iets wil veranderen wat helemaal geen verandering behoeft.quote:Op maandag 3 november 2014 01:24 schreef remlof het volgende:
[..]
Omdat je niet snapt dat het een kinderfeestje is en die kinderen er geen ruk om geven wat voor een kleur piet heeft, daarom.
Maar jij ligt er wakker van, dan ben je echt heel erg sneu
Juist!quote:Op maandag 3 november 2014 02:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als het kind ZP al met een neger zou associëren dan is dit een positief contact voor het kind en dus werkt het racisme juist tegen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |