quote:Winkels worstelen met de toekomst van Zwarte Piet
Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.
De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.
HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.
Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.
Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.
Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'
Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
En verder natuurlijk de ophanden zijnde boycot van Albert Heijn en HEMA...quote:Van der Laan past Zwarte Piet aan
Zwarte Pieten die meedoen aan de sinterklaasintocht in Amsterdam, zien er anders uit dan voorgaande jaren. Dat zegt de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan.
De burgemeester schrijft in een brief dat de pieten niet allemaal zwart geschminkt worden. Ongeveer een kwart van de pieten krijgt roetvegen op het verder ongeschminkte gezicht. Ook verdwijnen de oorringen en de dikke rode lippen bij alle pieten.
Edelman
De rol van onderdanige knecht past ook niet meer bij Zwarte Piet, schrijft Van der Laan in een toelichting op de vergunning die hij heeft afgegeven voor de intocht van 16 november.
De burgemeester paste de sinterklaastocht in 2013 ook al op enkele punten aan. Zo werd het paard van Sinterklaas niet door een piet begeleid, maar door een Spaanse edelman. Ook kon men kiezen voor pieten met steil haar.
Bron: ah.nlquote:Reactie op berichtgeving over Albert Heijn en Zwarte Piet
Albert Heijn is er voor iedereen. Voor de vele klanten die het Sinterklaasfeest op de gebruikelijke wijze willen vieren, hebben we producten met Zwarte Piet daarop. Maar u ziet ook producten waarop hij niet staat. Aan de klant de keuze. Er is dus geen sprake van een besluit om Zwarte Piet in de ban te doen.
Er zijn nu veel berichten in de media over Sinterklaas en Albert Heijn. Deze komen voort uit een foto van een display die nu al in de winkel staat. Daarin worden verkleedpakjes voor kinderen getoond, met kinderen zonder schmink. U vindt echter ook nu al uitingen in onze winkels waarop Zwarte Piet wél staat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-11-2014 16:13:27 ]
Gefeliciteerd.quote:Op zondag 2 november 2014 16:10 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik heb midden in de Bijlmer gewoond en tussen al het zwart heb ik geen seconde aan zwarte piet gedacht.
Nooit, never.
En bij gekleurde kindjes in je klas dan?quote:Op zondag 2 november 2014 16:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gefeliciteerd.
Ik wel, maar niets menselijks is mij dan ook vreemd.
Zo gek zou dat niet zijn, met zwarte piet wordt dan ook een (karikatuur van een) neger uitgebeeld.quote:Op zondag 2 november 2014 16:14 schreef yvonne het volgende:
[..]
En bij gekleurde kindjes in je klas dan?
dacht jij echt: hé een klein zwarte pietje
Het gaat er niet om wat wij denken, maar wat die mensen die door die oubollige zwartepietentraditie aan de slavernij worden herinnerd waar hun voorouders onder hebben geleden erbij ervaren.quote:Op zondag 2 november 2014 16:14 schreef yvonne het volgende:
[..]
Eigenlijk uitsluitend met voetbal. Nogmaals, dan komt de benaming Zwarte Piet wel eens voorbij.quote:Op zondag 2 november 2014 16:14 schreef yvonne het volgende:
[..]
Hoera, een weg-met-onser gespot.quote:Op zondag 2 november 2014 16:16 schreef remlof het volgende:
[..]
Het gaat er niet om wat wij denken, maar wat die mensen die door die oubollige zwartepietentraditie aan de slavernij worden herinnerd waar hun voorouders onder hebben geleden erbij ervaren.
Straks ga je nog beweren dat ze er zelf bij waren toen hun voorouders in kettingen werden gebonden.quote:Op zondag 2 november 2014 16:16 schreef remlof het volgende:
[..]
Het gaat er niet om wat wij denken, maar wat die mensen die door die oubollige zwartepietentraditie aan de slavernij worden herinnerd waar hun voorouders onder hebben geleden erbij ervaren.
Die janken juist nog veel harder. CIDI anyone?quote:Op zondag 2 november 2014 16:19 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Straks ga je nog beweren dat ze er zelf bij waren toen hun voorouders in kettingen werden gebonden.
Het is fucking 200 jaar geleden, get over it. Zelfs de Joden janken niet zo hard over 40-45.
quote:Op zondag 2 november 2014 16:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Die janken juist nog veel harder. CIDI anyone?
Is overigens hun goed recht.
Ik zie ze nog geen herstelbetalingen eisen aan elke Nederlander die een NSBer als voorouder had, in tegenstelling tot mevrouw de VN secretaris.quote:Op zondag 2 november 2014 16:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Die janken juist nog veel harder. CIDI anyone?
Is overigens hun goed recht.
Maak je maar geen zorgen om onze joodse vrienden. Die zijn inmiddels aardig financieel gecompenseerd.quote:Op zondag 2 november 2014 16:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik zie ze nog geen herstelbetalingen eisen aan elke Nederlander die een NSBer als voorouder had, in tegenstelling tot mevrouw de VN secretaris.
Bij een onderwerp als dit kan het prima. Het is maar een kleurtje man.quote:Op zondag 2 november 2014 16:11 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat wil niet zeggen dat je dan maar je gelijk moet krijgen. Zou een mooie teringbende worden als we jouw redenatie erop los gaan laten natuurlijk.
Dat mag.quote:Op zondag 2 november 2014 16:11 schreef yvonne het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik voel me hierdoor gekwetst
Ja en door ons "geliefde" Koniingspaar in Japan worden nu ook heel veel mensen herinnerd aan een niet voor te stellen periode.quote:Op zondag 2 november 2014 16:16 schreef remlof het volgende:
[..]
Het is maar een kleurtje gaat dus alleen op voor de pro pieten? Diezelfde argumentatie kan je ook tegen de anti pietjes houden he, maar oh nee stel je voor boehoe huil huil racistisch dit dat slavernij alles.quote:Op zondag 2 november 2014 16:23 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Bij een onderwerp als dit kan het prima. Het is maar een kleurtje man.![]()
Daarnaast snap ik best dat mensen er kwaad over kunnen worden als je sowieso al slachtoffer bent van racisme.
En we draaien het weer gezellig om.quote:Op zondag 2 november 2014 16:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het is maar een kleurtje gaat dus alleen op voor de pro pieten? Diezelfde argumentatie kan je ook tegen de anti pietjes houden he, maar oh nee stel je voor boehoe huil huil racistisch dit dat slavernij alles.
Ja want dat is dan ook wat ik zeg op het moment dat een slap argument een slap argument wordt genoemd. Koos je bent niet scherp.quote:Op zondag 2 november 2014 16:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En we draaien het weer gezellig om.
Boehoe, een aanval op onze cultuur! Tradities worden zeep geholpen als er straks een groen Pietje meeloopt tijdens de intocht! Verloedering!
Dat wordt pas cultuur wanneer we Mars ook hebben gekoloniseerd. Tot die tijd gewoon zwart. Of geel, met een knipoog naar Azië.quote:Op zondag 2 november 2014 16:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En we draaien het weer gezellig om.
Boehoe, een aanval op onze cultuur! Tradities worden zeep geholpen als er straks een groen Pietje meeloopt tijdens de intocht! Verloedering!
Maar de pro-Piet kant kent geen rationele argumenten.quote:Op zondag 2 november 2014 16:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het is maar een kleurtje gaat dus alleen op voor de pro pieten? Diezelfde argumentatie kan je ook tegen de anti pietjes houden he, maar oh nee stel je voor boehoe huil huil racistisch dit dat slavernij alles.
Ik krijg hoofdpijn van jouw zin.quote:Op zondag 2 november 2014 16:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja want dat is dan ook wat ik zeg op het moment dat een slap argument een slap argument wordt genoemd. Koos je bent niet scherp.
Ook als Quinsy zijn zin krijgt en Zwarte Piet wordt verboden, denk ik niet dat mensen stoppen met het naroepen van Zwarte Piet. Ik denk dat het dan alleen maar toe zal nemen, iets dat verboden is, is een extra goed scheldwoord.quote:Op zondag 2 november 2014 15:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zolang Zwarte Piet bestaat, zal die goede oud-Hollandse traditie voort blijven duren.
Nou en? Het is toch ook ons land en onze cultuur? Wat verrot die empathie dan.quote:Op zondag 2 november 2014 16:30 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Maar de pro-Piet kant kent geen rationele argumenten.
De enige argumenten die ik heb gehoord zijn:
• Traditie!!!!
Dat zegt natuurlijk niets. De Zwarte Piet-traditie is in de loop der jaren sowieso al veranderd en daarnaast hoef je foute tradities niet in stand te houden.
• Kweek een wat dikkere huid
Als je structureel last hebt van racisme is dat makkelijk gezegd dan gedaan. Voor mensen die beweren dat er geen racisme in Nederland bestaat: allochtone kinderen krijgen veel vaker een lager advies van docenten dan dat ze op de CITO-toets scoren.
Als ik heel eerlijk ben vind ik het een gebrek aan empathie bij heel veel Nederlanders.
quote:Op zondag 2 november 2014 16:31 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nou en? Het is toch ook ons land en onze cultuur? Wat verrot die empathie dan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |