quote:Winkels worstelen met de toekomst van Zwarte Piet
Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.
De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.
HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.
Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.
Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.
Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'
Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
En verder natuurlijk de ophanden zijnde boycot van Albert Heijn en HEMA...quote:Van der Laan past Zwarte Piet aan
Zwarte Pieten die meedoen aan de sinterklaasintocht in Amsterdam, zien er anders uit dan voorgaande jaren. Dat zegt de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan.
De burgemeester schrijft in een brief dat de pieten niet allemaal zwart geschminkt worden. Ongeveer een kwart van de pieten krijgt roetvegen op het verder ongeschminkte gezicht. Ook verdwijnen de oorringen en de dikke rode lippen bij alle pieten.
Edelman
De rol van onderdanige knecht past ook niet meer bij Zwarte Piet, schrijft Van der Laan in een toelichting op de vergunning die hij heeft afgegeven voor de intocht van 16 november.
De burgemeester paste de sinterklaastocht in 2013 ook al op enkele punten aan. Zo werd het paard van Sinterklaas niet door een piet begeleid, maar door een Spaanse edelman. Ook kon men kiezen voor pieten met steil haar.
Bron: ah.nlquote:Reactie op berichtgeving over Albert Heijn en Zwarte Piet
Albert Heijn is er voor iedereen. Voor de vele klanten die het Sinterklaasfeest op de gebruikelijke wijze willen vieren, hebben we producten met Zwarte Piet daarop. Maar u ziet ook producten waarop hij niet staat. Aan de klant de keuze. Er is dus geen sprake van een besluit om Zwarte Piet in de ban te doen.
Er zijn nu veel berichten in de media over Sinterklaas en Albert Heijn. Deze komen voort uit een foto van een display die nu al in de winkel staat. Daarin worden verkleedpakjes voor kinderen getoond, met kinderen zonder schmink. U vindt echter ook nu al uitingen in onze winkels waarop Zwarte Piet wél staat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door Mani89 op 02-11-2014 01:55:23 ]Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
Jij en een serieuze discussie gaan niet samen.quote:
Op naar de kleur pieten !quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 18:04 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Jij en een serieuze discussie gaan niet samen.
Dacht dat dit "Nieuws" was, jij maakt er "onzin" van, de mods laten steken vallen hier.
Ik vreet je op als een negerzoen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 18:06 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Als je Columbiaanse zegt hapt El Matador altijd zo lekker, probeer het eens.
Of dat de Hema en Albert Heijn terugkomen op hun eerder gemaakte standpunten.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 18:16 schreef UpsideDown het volgende:
Er is dus niks aan de hand blijkbaar, in de Hema en Appie trof ik vandaag allemaal zwarte pieten aan zoals ieder jaar. En ik maar denken dat hij verbannen zou worden uit de winkels, als we de media mogen geloven. Laat maar weer eens zien dat de media een totaal verkeerde weergave van de werkelijkheid geeft.
Het is een symbool geworden. De meerderheid van de Nederlanders is Zwarte Piet en Sinterklaas gewend. Nu is er dus een klein groepje, vooral migranten, die is begonnen met klagen over Zwarte Piet. Hier is meteen de racismekaart bij getrokken. Nederlanders voelen zich aangevallen, de meeste Nederlanders hebben geen bijbedoelingen met het feest en de oorsprong is niet racistisch.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 18:26 schreef Jigzoz het volgende:
Hoe kan het eigenlijk dat er zo vreselijk veel volwassen mensen helemaal losgaan als er een discussietje is over de kleur van een element van een kinderfeestje?
Klopt, ik denk dat we hier ook deels de explosie van homoseksualiteit mee kunnen verklaren.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 18:32 schreef Morrigan het volgende:
Wat is eigenlijk de reden dat Sinterklaas in Nederland van die nichterige knechtjes heeft en niet zoals bij andere landen soort van duivelse wezens. Zijn kinderen in Nederland van die mietjes.
Er zijn genoeg verhalen over de geschiedenis van Zwarte Piet, maar misschien is dit het juiste moment de knechten echt radicaal te veranderen. Dus weg met die suffe pakjes, gouden oorbellen en lelijke pruiken.
Een soort van druppel die de emmer doet overlopen? Dat zou duiden op een al langere tijd sluimerende ergernis die nog een klein zetje nodig had. Bij islamitische zaken zou ik dat nog wel kunnen begrijpen, maar wat hebben we nou helemaal voor last gehad van zwarte Nederlanders?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 18:30 schreef luxerobots het volgende:
Het is een symbool geworden. De meerderheid van de Nederlanders is Zwarte Piet en Sinterklaas gewend. Nu is er dus een klein groepje, vooral migranten, die is begonnen met klagen over Zwarte Piet. Hier is meteen de racismekaart bij getrokken. Nederlanders voelen zich aangevallen, de meeste Nederlanders hebben geen bijbedoelingen met het feest en de oorsprong is niet racistisch.
Hoe vaak je nog krampachtig de islam hierbij proberen te betrekken?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 18:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Een soort van druppel die de emmer doet overlopen? Dat zou duiden op een al langere tijd sluimerende ergernis die nog een klein zetje nodig had. Bij islamitische zaken zou ik dat nog wel kunnen begrijpen, maar wat hebben we nou helemaal voor last gehad van zwarte Nederlanders?
Pff stereotype zinquote:Op vrijdag 31 oktober 2014 18:40 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Hoe vaak je nog krampachtig de islam hierbij proberen te betrekken?
Als je om de drie posts over de islam begint in een ZP-topic valt dat op ja.quote:
http://www.dagelijksestan(...)meenten-gewoon-zwartquote:Piet blijft in meeste gemeenten gewoon Zwart
Nederlanders hebben zich de afgelopen decennia veel van hun cultuur laten afpakken, maar blijkbaar trekken we op dit moment écht de grens. Volgens de NOS loopt de discussie over Zwarte Piet namelijk weliswaar hoog op (in grachtengordelkringen), maar zullen maar een handvol gemeenten het uiterlijk van de helper van de sint daadwerkelijk veranderen.
De meeste organiserende comités zeggen dat de discussie in hun gemeente niet speelt en dat er daarom niets wordt aangepast. Toch is Piet in een behoorlijk aantal plaatsen de afgelopen jaren wel al iets van uiterlijk veranderd. Dikke rode lippen en oorringen zijn vaak niet meer te zien en kroeshaar maakt plaats voor andere haardrachten. Een ding blijft: de donkere kleur. Het ene comité spreekt van 'chocoladebruin', de ander houdt het op 'pietzwart'.
Hoera dus voor de provincie. Goed bezig jongens (en meisjes)! We hebben onze cultuur al grotendeels ingeleverd, als we Zwarte Piet (en hagelslag, in vredesnaam zeg, hoe komen ze daar nu weer bij?) ook nog afschaffen kunnen we ons land beter helemaal opdoeken en Nederland officieel uitroepen tot een provincie van de Verenigde Staten van Europa. Dat project kan immers ook alleen maar doorgaan als individuele lidstaten hun cultuur vaarwel zeggen.
Jammer genoeg zijn er ook een paar gemeenten die zich wél laten beïnvloeden door professionele racismeroepers. Zo is er bijvoorbeeld Gouda, de stad waar de landelijke intocht over 16 dagen plaatsvindt. Die stad maakte eerder bekend dat er stroop- en kaaspieten mee zouden lopen in de optocht. Ook in Amsterdam zijn ze helemaal aan het doordraaien (hoewel gelukkig iets minder dan in Gouda): daar komen er roetpieten bij. Dat zijn Pieten die wat roetvegen op het gezicht hebben, maar verder blank zijn. In Haarlem duiken er voor het eerst bloemenpieten op (ja, echt waar) en in Schoonhoven en Aalten worden er speciale "themapieten ingezet."
Opdracht aan mensen die in die steden/gemeenten wonen: zet uw huis vandaag nog te koop. Daar wil je toch niet bijhoren? Wat een laflendige bende van zwakkelingen heeft het daar voor het zeggen?
Overigens vraag ik me nu wel af of zwarte Nederlanders wel mee kunnen doen aan dit feest door Piet te worden. Worden zij dan blank geschilderd? Of geel? Groen, rood, in bloemetjesmotief? Ik kan me het niet voorstellen dat ze gewoon hun eigen huidskleur mogen laten zien, dat is immers "racistisch!"
Staat op blz. 4: Normcommissie 400 512 "Viering Hoogtijdagen"quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 16:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[.NEN-norm 0512.]
WTF, daar bestaat een officieel voorschrift voor?
Onder welke categorie van de NEN valt dat?
Ik ken als technische student de NEN van serieuze zaken, ik had er geen idee van dat de NEN zich ook met dit soort flauwekul bezig houdt. Niet dat ik me iets van de NEN aantrek aangezien ik meer geïnteresseerd ben in de internationale voorschriften en normen, zolang ik niet met juridisch gezever te maken krijg.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 18:50 schreef trabant het volgende:
[..]
Staat op blz. 4: Normcommissie 400 512 "Viering Hoogtijdagen"
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |