abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 november 2014 @ 20:52:42 #276
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_146228733
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2014 20:39 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat onderschrijft toch precies wat ik daarvoor stelde?
In Groningen betaal je ook veel minder voor grond dan in de Randstad.
pi_146228736
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2014 20:21 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat is op bepaalde zeer gewilde plekken zoals de City van Londen. HRA maakt alle huizen te duur. Bij een woning gaat het bij het tot stand komen van de prijs om wat de koper maximaal kan betalen niet om de kostprijs van een huis. HRA drijft die prijs op.
Nederland is dan ook een zeer gewilde plek.
so long and thanks for all the fish
pi_146230733
Waar het uiteindelijk gewoon op neerkomt is dat je inkomensongelijkheid niet moet bestrijden door rijken te plunderen, maar door armen uit te leggen hoe je geld verdiend.
pi_146231426
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 20:22 schreef betyar het volgende:

Waar moet de winst dan vandaan komen?
Die zal simpelweg omlaag gaan. Het is niet logisch om te veronderstellen dat indien de winst van grondverkoop lager wordt deze dus zal worden gehaald met de bouw. Als de grondprijs immers daalt, komt dit door vraag en aanbod, wat ook gewoon zijn effect zal hebben op de rest van de prijsstelling.

Ik ging er van uit dat ik dit niet uit zou hoeven te spellen (ik had je slimmer ingeschat) ;)
  zondag 2 november 2014 @ 21:51:44 #280
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_146232431
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 21:35 schreef justanick het volgende:

[..]

Die zal simpelweg omlaag gaan. Het is niet logisch om te veronderstellen dat indien de winst van grondverkoop lager wordt deze dus zal worden gehaald met de bouw. Als de grondprijs immers daalt, komt dit door vraag en aanbod, wat ook gewoon zijn effect zal hebben op de rest van de prijsstelling.

Ik ging er van uit dat ik dit niet uit zou hoeven te spellen (ik had je slimmer ingeschat) ;)
Marge is niet zo heel groot bij het bouwen, hoe wil men dat volhouden?
  zondag 2 november 2014 @ 22:05:35 #281
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_146233255
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 18:23 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Omdat, en dat zou niet anders in NL zijn, investeerders en beleggers onbeperkte renteaftrek houden (en overigens ook onbeperkte aftrek van alle andere kosten). Als je vervolgens burgers in een slechtere positie brengt, lopen ze achterstand op de huizenmarkt, worden ze eruitgeconcureeerd, en krijg je een verhuurders markt met dito huur prijzen. / rendementen. En dat trekt vervolgens weer meer investeerders, ook buitenlandse aan. Je creeert een grote groep die uitgemelkt gaan worden.

HRA is enorm emanciperend qua bezit en vermogensverdeling, het is voor mij een raadsel waarom daar in NL altijd aan voorbijgegaan wordt.

[..]

Als er een beperkte woningvoorraad is, heb je gelijk. Maar dat is niet het enige alternatief. Ik zou bij een beperkte aanbod van woningen liever anders reguleren. De overheid kan bouwgrond goedkoop ter beschikking stellen (waarbij eigen woningbezit voorrang heeft) door landbouwgrond te onteigenen voor een prijs die past bij landbouwgrond, en deze grond als bouwgrond voor dezelfde prijs beschikbaar stellen. De prijs van een nieuwbouwwoning nadert dan de bouwkosten.

Om te voorkomen dat de prijs van bestaande woningen daar toch ver bovenuit stijgt, is een beperk overschot aan woningen nodig (net als op de arbeidsmarkt).

quote:
ja, je krigt dan een groep die moet huren en geen alternatief heeft. Dat is aantrekkelijk voor investeerders.
Die heb je nu ook. Voor huurders moet er een publieke optie zijn (dat is een door de overheid gerunde wooncooperatie).
The view from nowhere.
  zondag 2 november 2014 @ 22:15:45 #282
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_146233923
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 19:18 schreef VVDer het volgende:
Mensen die gewerkt hebben, belasting hebben betaald en netjes hebben gespaard, hun verdiensten willen houden dan noemen we dat "hebzucht". Als mensen die er niet voor gewerkt hebben dat willen afpakken noemen we dat "solidariteit". 8)7
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 19:33 schreef Scorpie het volgende:
Als mensen die er voor gewerkt hebben hun verdiensten willen houden dan noemen we dat "hebzucht". Als mensen die er niet voor gewerkt hebben dat willen afpakken noemen we dat "solidariteit".
Het is maar hoe je het 'framed'.
The view from nowhere.
  zondag 2 november 2014 @ 22:32:43 #283
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_146234936
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 19:31 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Hoe verklaar je exponentieel hogere huizenprijzen in landen waar ze geen HRA hebben dan?
De huizenboom in diverse landen heeft verschillende mechanismen. In de VS kon men de hypotheken met winst doorschuiven (door het te verkopen als lager-risico, want gemixed). Daardoor hadden de hypotheekverstrekkers geen belang bij het letten op de risico's en namen ze juist extra risico (ze leende maar raak). In Spanje en Ierland viel het samen met de onroerend goed boom, die typisch is voor een snel groeiende economie.

In alle gevallen werd het aangejaagd door een klimaat waarin bezit 'het gouden kalf' is en een tijd waarin de financiele sector vleugels kreeg.
The view from nowhere.
  zondag 2 november 2014 @ 22:52:41 #284
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_146236278
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 21:35 schreef justanick het volgende:
Als de grondprijs immers daalt, komt dit door vraag en aanbod, wat ook gewoon zijn effect zal hebben op de rest van de prijsstelling.
Er is geen markt in bouwgrond.

Of beter gezegd: Men biedt voor bouwgrond de prijs die de bouw en verkoop van woningen rendabel maakt. Maar niet veel minder omdat er meer kapers op de kust zijn die tegen elkaar opbieden.

--> grondprijs bouwgrond = marktwaarde bebouwing - bouwkosten

De laatste twee bedragen worden al door de markt bepaald (woningmarkt & bouwmarkt). De grond prijs kan niet anders dan daarbij aansluiten, zodat:

marktwaarde bebouwing = bouwkosten + grondprijs bouwgrond

Alle gebakken lucht zit daarom in de grondprijs.

[ Bericht 10% gewijzigd door deelnemer op 02-11-2014 23:07:38 ]
The view from nowhere.
pi_146236952
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 21:51 schreef betyar het volgende:

[..]

Marge is niet zo heel groot bij het bouwen, hoe wil men dat volhouden?
Lagere winsten, minder projectontwikkelaars, enzovoorts.

Het aantal projectontwikkelaars en hun winsten is geen vaststaand gegeven ofzo...
pi_146239097
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 22:32 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De huizenboom in diverse landen heeft verschillende mechanismen. In de VS kon men de hypotheken met winst doorschuiven (door het te verkopen als lager-risico, want gemixed). Daardoor hadden de hypotheekverstrekkers geen belang bij het letten op de risico's en namen ze juist extra risico (ze leende maar raak). In Spanje en Ierland viel het samen met de onroerend goed boom, die typisch is voor een snel groeiende economie.

In alle gevallen werd het aangejaagd door een klimaat waarin bezit 'het gouden kalf' is en een tijd waarin de financiele sector vleugels kreeg.
En in Hong Kong, SIngapore, Syndey, Parijs, Munchen? Of New York, of zelfs Amsterdam?

Antwoord vraag en schaars aanbod.

Kan je wel een hoop landbouwgrond in Lelystad onteigenen - zo je dat al zou kunnen in een rechtsstaat als Nederland, dat lost het niet op.
En dat is niet nieuw, dat is al eeuwen zo, HRA of geen HRA, sprookjes over de financiele sector of niet.
pi_146239189
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 22:05 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Als er een beperkte woningvoorraad is, heb je gelijk. Maar dat is niet het enige alternatief. Ik zou bij een beperkte aanbod van woningen liever anders reguleren. De overheid kan bouwgrond goedkoop ter beschikking stellen (waarbij eigen woningbezit voorrang heeft) door landbouwgrond te onteigenen voor een prijs die past bij landbouwgrond, en deze grond als bouwgrond voor dezelfde prijs beschikbaar stellen. De prijs van een nieuwbouwwoning nadert dan de bouwkosten.

Om te voorkomen dat de prijs van bestaande woningen daar toch ver bovenuit stijgt, is een beperk overschot aan woningen nodig (net als op de arbeidsmarkt).
Dat gebeurt al, de veel bouwexploitaties draaien met verlies of met minimale winsten (die zo klein zijn dat een marktpartij daar het risico niet voor wil dragen)

quote:
Die heb je nu ook. Voor huurders moet er een publieke optie zijn (dat is een door de overheid gerunde wooncooperatie).
Tenzij ze daar weer opnieuw bakken met subsidie ingooien, gaat die optie niet anders dan de marktoptie zijn hoor.

De vraag is en blijft: wie gaat met verlies en risico bouwen? Sinterklaas?
  maandag 3 november 2014 @ 01:37:33 #288
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_146240867
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 23:58 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

En in Hong Kong, SIngapore, Syndey, Parijs, Munchen? Of New York, of zelfs Amsterdam?

Antwoord vraag en schaars aanbod.

Kan je wel een hoop landbouwgrond in Lelystad onteigenen - zo je dat al zou kunnen in een rechtsstaat als Nederland, dat lost het niet op.
En dat is niet nieuw, dat is al eeuwen zo, HRA of geen HRA, sprookjes over de financiele sector of niet.
De schaarste is gecreerd. Je zou het woningaanbod kunnen verruimen.
The view from nowhere.
  maandag 3 november 2014 @ 01:46:29 #289
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_146240923
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 00:02 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Dat gebeurt al, de veel bouwexploitaties draaien met verlies of met minimale winsten (die zo klein zijn dat een marktpartij daar het risico niet voor wil dragen)

[..]

Tenzij ze daar weer opnieuw bakken met subsidie ingooien, gaat die optie niet anders dan de marktoptie zijn hoor.

De vraag is en blijft: wie gaat met verlies en risico bouwen? Sinterklaas?
Maar het vreemde is dat de reele kosten van een woning bestaan uit:
1. grond (die er al is tegen hele lage prijzen: landbouwgrond.)
2. bouwkosten (die betaalbaar zijn)
en toch worden woning onbetaalbaar want: opgelegde schaarste + opbieden voor een woning in een vrije markt.
The view from nowhere.
pi_146245634
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 01:37 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De schaarste is gecreerd. Je zou het woningaanbod kunnen verruimen.
Ga maar na dat dit niet overal kan, met name niet op de plekken waar de vraag thans het aanbod overstijgt. Binnen de ring van A'dam is bijvoorbeeld nog maar één plek waar substantieel uitgebreid kan worden. En zelfs dat kunnen ze niet exploitabel gemaakt krijgen (google maar op Fountainhead) ).

Dan kun je wel een zooi huizen in een weiland in Friesland neerplempen, maar dat heeft dus weinig nut voor iemand die daar niet wil wonen. Daar geldt voor: wie gaat die huizen met verlies voor je bouwen?

quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 01:46 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Maar het vreemde is dat de reele kosten van een woning bestaan uit:
1. grond (die er al is tegen hele lage prijzen: landbouwgrond.)
2. bouwkosten (die betaalbaar zijn)
en toch worden woning onbetaalbaar want: opgelegde schaarste + opbieden voor een woning in een vrije markt.
Lees eens een exploitatiebegroting van een gemeentelijk grondbedrijf, heel verhelderend. Een hectare landbouwgrond is niet een hectare bouwkavels, en wordt dat ook niet bepaald zomaar.

Daarnaast zou je eens kunnen nagaan wat de grondkostencomponent is voor woning is. Verbind die twee met elkaar, en dan blijkt de invloed voor 90% van Nederland nogal beperkt. En die andere 10% is het er simpelweg niet op de plek die mensen willen.

Ik zou me ook eens verdiepen in bouwkosten, en dan met name ook in relatie tot alle eisen die mensen hebben, en ook alle eisen in het bouwbesluit.
  maandag 3 november 2014 @ 11:03:09 #291
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_146246583
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 10:33 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ga maar na dat dit niet overal kan, met name niet op de plekken waar de vraag thans het aanbod overstijgt. Binnen de ring van A'dam is bijvoorbeeld nog maar één plek waar substantieel uitgebreid kan worden. En zelfs dat kunnen ze niet exploitabel gemaakt krijgen (google maar op Fountainhead) ).

Dan kun je wel een zooi huizen in een weiland in Friesland neerplempen, maar dat heeft dus weinig nut voor iemand die daar niet wil wonen. Daar geldt voor: wie gaat die huizen met verlies voor je bouwen?

Uiteraard zit in de grondprijs een component dat de gewildheid van de locatie uitdrukt. En er is op bepaalde plekken een beperkte ruimte.

Maar de algemene situatie is dat de bouw van woningen gereguleerd en beperkt wordt. In zo'n situatie heeft het stimuleren van de vraag dmv de HRA geen enkele zin omdat het alleen de prijzen opdrijft. Zoals Paper_Tiger zei: de HRA maakt alle woningen duurder, ook woningen in de polder in Friesland.

Landbouwgrond klinkt heel Friesland-achtig. Maar als ik spreek over landbouwgrond dan bedoel ik alle grond behalve de grond die speciaal bestemd is voor bebouwing. Dus niet-bouwgrond ligt overal in de buurt, net buiten de bebouwde kom.

quote:
Lees eens een exploitatiebegroting van een gemeentelijk grondbedrijf, heel verhelderend. Een hectare landbouwgrond is niet een hectare bouwkavels, en wordt dat ook niet bepaald zomaar.

Daarnaast zou je eens kunnen nagaan wat de grondkostencomponent is voor woning is. Verbind die twee met elkaar, en dan blijkt de invloed voor 90% van Nederland nogal beperkt. En die andere 10% is het er simpelweg niet op de plek die mensen willen.

Ik zou me ook eens verdiepen in bouwkosten, en dan met name ook in relatie tot alle eisen die mensen hebben, en ook alle eisen in het bouwbesluit.
Ik heb al eens gegoogled naar grondprijzen:

Bouwgrond in Utrecht: 650 euro / m2
Bouwgrond in Nederland gemiddeld: 450 euro / m2
Bouwgrond in Duitsland: 50 euro / m2
Landbouwgrond in Nederland: 10 euro / m2

Het lijkt mij dat het laatste bedrag aantoont, dat het niet de algemene schaarste van grond is in Nederland (tov Duidsland), die de hogere prijs van bouwgrond verklaard.

Maar bij een prijs van zeg: 500 euro / m2, is een kavel voor een eengezinswoning van 160 m2 al 80.000 euro waard. In Duitsland is dat 10 keer minder.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 03-11-2014 11:08:49 ]
The view from nowhere.
  maandag 3 november 2014 @ 11:05:29 #292
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_146246666
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 01:37 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De schaarste is gecreerd.
Dit.

In het voordeel van de rijken.
Een huis is gewoon een berg stenen op een lap grond. Dat is helemaal niet zo veel waard dat je je hele leven er voor moet werken.
pi_146247084
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 11:03 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Uiteraard zit in de grondprijs een component dat de gewildheid van de locatie uitdrukt. En er is op bepaalde plekken een beperkte ruimte.

Maar de algemene situatie is dat de bouw van woningen gereguleerd en beperkt wordt. In zo'n situatie heeft het stimuleren van de vraag dmv de HRA geen enkele zin omdat het alleen de prijzen opdrijft. Zoals Paper_Tiger zei: de HRA maakt alle woningen duurder, ook woningen in de polder in Friesland.

Landbouwgrond klinkt heel Friesland-achtig. Maar als ik spreek over landbouwgrond dan bedoel ik alle grond behalve de grond die speciaal bestemd is voor bebouwing. Dus niet-bouwgrond ligt overal in de buurt, net buiten de bebouwde kom.

[..]

Ik heb al eens gegoogled naar grondprijzen:

Bouwgrond in Utrecht: 650 euro / m2
Bouwgrond in Nederland gemiddeld: 450 euro / m2
Bouwgrond in Duitsland: 50 euro / m2
Landbouwgrond in Nederland: 10 euro / m2

Het lijkt mij dat het laatste bedrag aantoont, dat het niet de algemene schaarste van grond is in Nederland (tov Duidsland), die de hogere prijs van bouwgrond verklaard.

Maar bij een prijs van zeg: 500 euro / m2, is een kavel voor een eengezinswoning van 160 m2 al 80.000 euro waard. In Duitsland is dat 10 keer minder.
Google dan ook maar eens naar de grondprijzen in Duitsland in grote steden zoals Munchen.

Dus niet verteken door Oost Pruisen.

Bovenvermelde toont geheel niks aan, dat is gewoon handig 'framen' zoals je dat zelf noemt.

En zoek maar eens een bouwexploitatie van een gemeente op, dan zie je wat er aan landbouwgrond ingaat, en wat er vervolgens als risico-opslag overblijft.

En overigens, here you go, dichterbij dan Dietsland, laat staan tegen de grens met Polen: http://www.funda.nl/koop/(...)stuw-19-vrije-kavel/

[ Bericht 4% gewijzigd door crashbangboom op 03-11-2014 11:25:54 ]
  maandag 3 november 2014 @ 11:36:18 #294
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_146247724
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 11:17 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Google dan ook maar eens naar de grondprijzen in Duitsland in grote steden zoals Munchen.

Dus niet verteken door Oost Pruisen.
Ik heb hierboven net aangeven dat dit wel een rol speelt (bouwgrond kost in het centrum van grote steden een veelvoud). Maar dat laat onverlet dat de HRA de vraag nog verder stimuleert, door de koopkracht te stimuleren.

quote:
Bovenvermelde toont geheel niks aan, dat is gewoon handig 'framen' zoals je dat zelf noemt.
Geen framen, maar gewoon basis economie.

quote:
En zoek maar eens een bouwexploitatie van een gemeente op, dan zie je wat er aan landbouwgrond ingaat, en wat er vervolgens als risico-opslag overblijft.

En overigens, here you go, dichterbij dan Dietsland, laat staan tegen de grens met Polen: http://www.funda.nl/koop/(...)stuw-19-vrije-kavel/
Een kavel van bijna 1000 m2 voor 80.000 euro. Dat is 80 euro m2. In Nederland betaal 500.000 euro voor zo'n kavel
The view from nowhere.
pi_146247923
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 11:36 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ik heb hierboven net aangeven dat dit wel een rol speelt (bouwgrond kost in het centrum van grote steden een veelvoud). Maar dat laat onverlet dat de HRA de vraag nog verder stimuleert, door de koopkracht te stimuleren.
En zoals ik al vaker heb aangegeven, en zoals blijkt uit landen waar geen HRA is, als burgers als alternatief veroordeeld zijn tot huur, wordt het aantrekkelijker voor speculanten en investeerders, en pikken die het aanbod op, waarbij ze ook hogere huren en rendementen kunnen vragen. En die laatsten hebben ten alle tijden niet alleen volleidge renteaftrek, maar ook aftrek van alle andere kosten. Vandaar dat je in vergelijkbare economien en plekken van economische activititeit significant hogere huren ziet, en hogere huizenprijzen. En een enorme overdracht van inkomen en vermogen van burgers naar investeerders.

quote:
Geen framen, maar gewoon basis economie.

Je kan ook wel Geleen met de Herengracht vergelijken, maar ook dat heeft nisk met basis economie te maken.

quote:
Een kavel van bijna 1000 m2 voor 80.000 euro. Dat is 80 euro m2. In Nederland betaal 500.000 euro voor zo'n kavel
Dat IS Nederland, schat.
Ff de oogkleppen afzetten en de dogma-generator uit.
  maandag 3 november 2014 @ 12:00:56 #296
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_146248581
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 11:42 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

En zoals ik al vaker heb aangegeven, en zoals blijkt uit landen waar geen HRA is, als burgers als alternatief veroordeeld zijn tot huur, wordt het aantrekkelijker voor speculanten en investeerders, en pikken die het aanbod op, waarbij ze ook hogere huren en rendementen kunnen vragen. En die laatsten hebben ten alle tijden niet alleen volleidge renteaftrek, maar ook aftrek van alle andere kosten. Vandaar dat je in vergelijkbare economien en plekken van economische activititeit significant hogere huren ziet, en hogere huizenprijzen. En een enorme overdracht van inkomen en vermogen van burgers naar investeerders.

[..]

Je begint je te herhalen. Ik heb al je punten hierboven beantwoord. Nergens ontken ik dat er gewilde locaties zijn, waardoor prijzen oplopen. Maar jij doet alsof dat het enige aspect is dat invloed op de grondprijs heeft (bewijs dat maar eens). En daarmee stap over mijn argumenten heen, dat de HRA de prijzen ook opdrijft.

Het verhaal dat zonder HRA bedrijven in voordeel zijn tov van burgers, is onzin. Burgers kunnen zonder HRA die woningen ook betalen, omdat anders de vraag naar woningen wegvalt. De prijzen van koopwoningen zullen dan dalen, en daardoor daalt dan ook de grondprijs.

quote:
Je kan ook wel Geleen met de Herengracht vergelijken, maar ook dat heeft nisk met basis economie te maken.
Dat doe ik niet.

quote:
Dat IS Nederland, schat.
Verklaar dat eens. Waarom is in Friesland de bouwgrond 5x duurder dan in Duitsland.

quote:
Ff de oogkleppen afzetten en de dogma-generator uit.
De wet van vraag een aanbod toepassen, in een markt waarin de overheid het aanbod begrensd en de vraag stimuleert, is voldoende. Dat is standaard economisch denken. Als je dat niet meer accepteert, dan moet je de hele markteconomie als onzin verwerpen.
The view from nowhere.
pi_146248887
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 12:00 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je begint je te herhalen. Ik heb al je punten hierboven beantwoord. Nergens ontken ik dat er gewilde locaties zijn, waardoor prijzen oplopen. Maar jij doet alsof dat het enige aspect is dat invloed op de grondprijs heeft (bewijs dat maar eens). En daarmee stap over mijn argumenten heen, dat de HRA de prijzen ook opdrijft.

Het verhaal dat zonder HRA bedrijven in voordeel zijn tov van burgers, is onzin. Burgers kunnen zonder HRA die woningen ook betalen, omdat anders de vraag naar woningen wegvalt. De prijzen van koopwoningen zullen dan dalen, en daardoor daalt dan ook de grondprijs.
Dat doen ze niet.

quote:
Dat doe ik niet.
Jawel, je vergelijkt Oost Duitsland met Nederland. Ik zou Vladivostok nemen dan.

quote:
Verklaar dat eens. Waarom is in Friesland de bouwgrond 5x duurder dan in Duitsland.

Dat is ie niet. En opnieuw, pak er eens een bouwexploitatiebegroting erbij, dan zie je wat er in grond ingaat, hoeveel m2 bouwkavel daar netto uitkomt, wat de kosten zijn van aanleg van infrastrctuur en algemene voorzieningen, hoe sociale woningbouw gesubsidieerd wordt uit de rest van het project, hoe omzetbelasting een rol speelt, en wat er dan als risico-opslag resteert. Als je dat nou eens bekijkt en dan nog eens terugkomt, heb je tenminste de feiten op een rij.

quote:
De wet van vraag een aanbod toepassen, in een markt waarin de overheid het aanbod begrensd en de vraag stimuleert, is voldoende. Dat is standaard economisch denken. Als je dat niet meer accepteert, dan moet je de hele markteconomie als onzin verwerpen.
Ik moet helemaal niks, maar analyseer je nou maar eens een bouwexploitatiebegroting ipv verstoppertje te spelen. Heb je meer aan.
  maandag 3 november 2014 @ 12:40:22 #298
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146249905
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 12:08 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Dat doen ze niet.

[..]

Jawel, je vergelijkt Oost Duitsland met Nederland. Ik zou Vladivostok nemen dan.

[..]

Dat is ie niet. En opnieuw, pak er eens een bouwexploitatiebegroting erbij, dan zie je wat er in grond ingaat, hoeveel m2 bouwkavel daar netto uitkomt, wat de kosten zijn van aanleg van infrastrctuur en algemene voorzieningen, hoe sociale woningbouw gesubsidieerd wordt uit de rest van het project, hoe omzetbelasting een rol speelt, en wat er dan als risico-opslag resteert. Als je dat nou eens bekijkt en dan nog eens terugkomt, heb je tenminste de feiten op een rij.

[..]

Ik moet helemaal niks, maar analyseer je nou maar eens een bouwexploitatiebegroting ipv verstoppertje te spelen. Heb je meer aan.
Goh, waarom kost een vergelijkbaar huis in een vergelijkbare buurt waar ik woon dan ineens twee of drie keer zoveel in NL?
Als ik naar de vierkante meter prijzen kijk ligt dat toch echt aan de grond.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_146250036
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 12:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Goh, waarom kost een vergelijkbaar huis in een vergelijkbare buurt waar ik woon dan ineens twee of drie keer zoveel in NL?
Als ik naar de vierkante meter prijzen kijk ligt dat toch echt aan de grond.
Of het ligt aan jouw definitie van 'vergelijkbaar'.

Ook in Nederland scheelt 50 kilometer en minder faciliteiten de helft of meer.
pi_146250401
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2014 11:05 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Dit.

In het voordeel van de rijken.
Een huis is gewoon een berg stenen op een lap grond. Dat is helemaal niet zo veel waard dat je je hele leven er voor moet werken.
Inderdaad. Als je de huizenprijzen vergelijkt met andere landen dan zie je dat het hier in ieder geval onevenredig hoog ligt.

Niet voor niets dat het IMF al heel lang advies geeft over de HRA:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)enteaftrek-beperken/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')