Als je ze eruit haalt kun je waarschijnlijk ziet wat het voltage is.quote:Op zondag 26 oktober 2014 17:31 schreef JohnB52 het volgende:
Dat is een goede vraag, daarvoor zou ik moeten zoeken of daar nog een boekje van is.
Als ik t goed heb zijn die spotjes aangesloten op een transformator? Ik heb de keuken niet gemonteerd, dus geen idee waar dat ding is, ik gok ergens in de koof,
Zou je eens een lampje uit het spotje willen halen ? Dan kunnen we op basis van een duidelijke foto wel bepalen of het lampje 230V of 12V is. Vaak staat het ook op het lampje dan wel op de fitting vermeld.quote:Op zondag 26 oktober 2014 17:31 schreef JohnB52 het volgende:
Dat is een goede vraag, daarvoor zou ik moeten zoeken of daar nog een boekje van is.
Als ik t goed heb zijn die spotjes aangesloten op een transformator? Ik heb de keuken niet gemonteerd, dus geen idee waar dat ding is, ik gok ergens in de koof,
Dan zal 't 12 V. zijn.quote:Op zondag 26 oktober 2014 17:31 schreef JohnB52 het volgende:
Als ik t goed heb zijn die spotjes aangesloten op een transformator?
Als ik een beetje google vind ik led lampen van 2,4 watt die lampen van 20 watt vervangen. Dat is dus bijna 90℅ besparing.quote:Op zondag 26 oktober 2014 18:58 schreef JohnB52 het volgende:
http://m.miniinthebox.com(...)potlamp_p481540.html
Zou dit wat zijn?
Edit: die zijn te groot denk ik.
En dan de vraag: hoeveel energie bespaar ik met zoiets?
Ik weet niet hoe je dat makkelijk uitrekent
Je zou ze zonder glaasje kunnen plaatsen; ze worden amper warm.quote:Op zondag 26 oktober 2014 18:58 schreef JohnB52 het volgende:
Zou dit wat zijn?
Edit: die zijn te groot denk ik.
En dan de vraag: hoeveel energie bespaar ik met zoiets?
Ik weet niet hoe je dat makkelijk uitrekent
Ik heb 6*20W Halogeen x 2uur gemiddeld aan per dag x 365 dagen x 23 cent / kWh = 19 euro per jaar aan elektriciteit. Als je dit vervangt door LED (10x zo efficient) met dezelfde hoeveelheid licht dat is dat 1,90 euro per jaar. Je bespaart dan 17 euro per jaar.quote:Op zondag 26 oktober 2014 19:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Je zou ze zonder glaasje kunnen plaatsen; ze worden amper warm.
Stel je besparing is 20 Watt * Uren / 1000 is het aantal bespaarde kWh's. Eén kWh kost je ¤0,25 (?). Dus je besparing is niet darmatisch.... het beste haal je een 5 - tal in huis en probeer je een setje. Zo heb ik 5 halogeen (40 Watt) GU-10 spotje vervangen en dat bevalt heel goed, temeer daar ze moeilijk te bereiken en vervangen zijn. En die LEDS gaan een half mensenleven mee (...zeggen ze....)
Op dit soort lampen kom je dus uit als je 230volt lampen gebruikt.quote:Op zondag 26 oktober 2014 19:28 schreef Barrah het volgende:
Is er ook een goed LED-alternatief voor dit soort jongens?
[ afbeelding ]
http://www.samelight.eu/W(...)kbDUS1pO8aAi248P8HAQ
Heb hier een lamp boven de eettafel hangen met vijf van deze heren. Met in totaal 150 watt merk je alleen al aan de warmte die er vanaf komt dat daar wel wat te besparen moet vallen.
Omdat ze in bolvormige glazen armatuurtjes zitten is het wel fijn als het er een beetje uitziet.
En de kleur is vanwege het gebruik aan tafel ook wel belangrijk.
Iemand suggesties?
Ik vraag dus naar een goed LED-alternatief hiervoor. Er zit nu halogeen in.quote:Op zondag 26 oktober 2014 19:32 schreef Agronoom2 het volgende:
[..]
Op dit soort lampen kom je dus uit als je 230volt lampen gebruikt.
Ik raad LED ook niet af, integendeel: bij vervangen bij voorkeur LED of spaarlamp nemen, waarbij voor LED de zeer lange levesnduur als extra voordeel geldt!! Maar voor een lamp op het toilet of in de badkamer met 15 - 30 minuten gebruik/dag, zal je terugverdientijd een flink lange worden. Maar als voordeel heb je dan wel,dat je nooit meer op een trapje hoeft et staan om een defecte lamp te vervangen.quote:Op zondag 26 oktober 2014 19:31 schreef Agronoom2 het volgende:
Ik heb
Ik heb 6*20W Halogeen x 2uur gemiddeld aan per dag x 365 dagen x 23 cent / kWh = 19 euro per jaar aan elektriciteit. Als je dit vervangt door LED (10x zo efficient) met dezelfde hoeveelheid licht dat is dat 1,90 euro per jaar. Je bespaart dan 17 euro per jaar.
TS heeft vier van zulke lampen, maar gebruikt ze wellicht wat langer per dag.
Al met al geen groot geld, maar wel iets met een snelle terugverdientijd. Bovendien hebbem de meeste wel meer lampen dan inbouwspots in huis dus door het stapeleffect kun je er toch flink op besparen.
Oh, excuus, ik las hem verkeerd. Zulke lampen heb ik vervangen met LED's van de LIDL. Terugverdientijd minder dan een jaar. Helaas niet altijd te krijgen, in het schap bij appiehappie liggen ze wel altijd, iets duurder.quote:Op zondag 26 oktober 2014 19:44 schreef Barrah het volgende:
[..]
Ik vraag dus naar een goed LED-alternatief hiervoor. Er zit nu halogeen in.
Ik heb exact deze vervangen door 5,5 Watt LED. Wel erg wit en kil licht, daar moet je aan wennen. Vorm is verder identiek (paar extra sleufjes) en eigenlijk mooier dan halogeen. Maar qua lichtkleur is het echt bleker dan het halogeen.quote:Op zondag 26 oktober 2014 19:28 schreef Barrah het volgende:
Is er ook een goed LED-alternatief voor dit soort jongens?
[ afbeelding ]
http://www.samelight.eu/W(...)kbDUS1pO8aAi248P8HAQ
Heb hier een lamp boven de eettafel hangen met vijf van deze heren. Met in totaal 150 watt merk je alleen al aan de warmte die er vanaf komt dat daar wel wat te besparen moet vallen.
Omdat ze in bolvormige glazen armatuurtjes zitten is het wel fijn als het er een beetje uitziet.
En de kleur is vanwege het gebruik aan tafel ook wel belangrijk.
Die ik heb niet, maar dat is ook niet nodig. Als op de verpakking niet staat dat ze dimbaar zijn, dan zijn ze dat waarschijnlijk niet.quote:Op zondag 26 oktober 2014 20:09 schreef Barrah het volgende:
Dank voor de tips tot nu toe. Zijn de genoemde leds trouwens gewoon dimbaar zoals de huidige halogenen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |