Ja dat kan dus niet want de computer is niet meer bruikbaar. alles is gesloten zeg maar en dat kan alleen weer open door te betalen zeggen zequote:
Waarom zou PostNL of Mediamarkt moeten opdraaien voor een e-mail die je ouders in hun mailbox krijgen?quote:Op zondag 26 oktober 2014 12:48 schreef ISeeStars het volgende:
mijn ouders hebben vorige week een nieuwe computer gekocht bij de mediamarkt van acer. Nu bellen ze mij want ze hebben e-mail gehad van Post NL en nu willen ze ruim 500 euro van mijn ouders voor een of ander pakketje die ze moeten betalen in coins (??).
Contact opgenomen met post nl maar die zeggen gewoon nee hoor dat zijn wij niet dus wij kunnen niet helpen. Mediamarkt kan of wil ook niets doen, ook al hebben wij de bon nog waar een prijs op staat van ruim 1199 euro.
Wat kunnen wij nou doen? helaas is het zondag dus we kunnen niet naar een advocaat ofzo. Alvast bedankt voor de hulp en tips
nou ik denk dat mijn ouders dat dus wel hebben gedaan en nu? :Squote:
Dus ze hebben de computer al, hebben zelf iets geinstaleerd dat nu betaling eist?quote:Op zondag 26 oktober 2014 12:55 schreef ISeeStars het volgende:
[..]
Ja dat kan dus niet want de computer is niet meer bruikbaar. alles is gesloten zeg maar en dat kan alleen weer open door te betalen zeggen ze
Dat klopt, betalen heeft ook geen zin.quote:Op zondag 26 oktober 2014 12:55 schreef ISeeStars het volgende:
[..]
Ja dat kan dus niet want de computer is niet meer bruikbaar. alles is gesloten zeg maar en dat kan alleen weer open door te betalen zeggen ze
quote:Op zondag 26 oktober 2014 12:57 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Oplossing:
- niet betalen
- Windows opnieuw (laten) installeren
- beter opletten waar je op klikt (in dit geval, je ouders)
Schopje DIGquote:Op zondag 26 oktober 2014 12:56 schreef ISeeStars het volgende:
[..]
nou ik denk dat mijn ouders dat dus wel hebben gedaan en nu? :S
dus alles fotos endergelijke die er op staan zijn ze kwijt?quote:Op zondag 26 oktober 2014 12:57 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat klopt, betalen heeft ook geen zin.
De enige die je kan aanklagen is degene die dat mailtje heeft verzonden en die woont vermoedelijk in Nigeria of een ander land waar je geen grip op hebt.
Oplossing:
- niet betalen (die Bitcoins dus)
- Windows opnieuw (laten) installeren
- beter opletten waar je op klikt (in dit geval, je ouders)
Ja, tenzij er een goede back-up van is.quote:Op zondag 26 oktober 2014 12:58 schreef ISeeStars het volgende:
[..]
dus alles fotos endergelijke die er op staan zijn ze kwijt?
ok ik zal het doorgeven dank je welquote:Op zondag 26 oktober 2014 12:58 schreef __Saviour__ het volgende:
De schadelijke software is blijkbaar al geïnstalleerd, dus voorkomen is te laat. Omdat de computer nog maar een week in gebruik is, kunnen ze nooit veel persoonlijke bestanden hebben opgebouwd. Dus de oplossing is simpel: compleet opnieuw installeren.
Ze hebben die computer toch nog maar een week? Hoeveel data kun je hebben gegenereerd in zo'n korte tijd?quote:Op zondag 26 oktober 2014 12:58 schreef ISeeStars het volgende:
[..]
dus alles fotos endergelijke die er op staan zijn ze kwijt?
Overgezet van oude computer? Vandaar dat ik vraag of ze die nog hebben.quote:Op zondag 26 oktober 2014 12:58 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ze hebben die computer toch nog maar een week? Hoeveel data kun je hebben gegenereerd in zo'n korte tijd?
Bestanden van de vorige computer overgekopieerd?quote:Op zondag 26 oktober 2014 12:58 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ze hebben die computer toch nog maar een week? Hoeveel data kun je hebben gegenereerd in zo'n korte tijd?
nee die was echt kapot hahaquote:Op zondag 26 oktober 2014 12:58 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja, tenzij er een goede back-up van is.
Hebben ze de oude computer nog? Mogelijk staat het daar nog op.
Met een transfer programma alle data van oude naar nieuwe computer sturen.quote:Op zondag 26 oktober 2014 12:58 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als de oude PC al weg is dan is er weinig aan te doen.quote:
Kans is natuurlijk zeer aanwezig dat de harde schijf niet kapot is.quote:
klopt sinds vorige week donderdag dus niet 3 dagen geleden zeg maarquote:Op zondag 26 oktober 2014 12:58 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik sluit niet uit dat het betalen werkt, hangt af van welke besmetting het is. Kans is echter klein.quote:Op zondag 26 oktober 2014 13:01 schreef ISeeStars het volgende:
[..]
klopt sinds vorige week donderdag dus niet 3 dagen geleden zeg maar
en mijn ouders krijgen wel veel foto's en zo van vrienden en familie vandaar.
maar dat betalen werkt dus niet? Dan is het helmaal lullig
Geen idee hoe dat voor deze variant is. Maar een internationale voorganger van dit stukje ransomware deed werkelijk wat het beloofde. Na betaling werden gegijzelde bestanden echt vrijgegeven. De makers draaiden zelfs een soort servicedesk hiervoor, om in geval van problemen bij ontgrendelen te assisteren.quote:
Je moet het niet willen, of het nou werkt of niet. Je gaat toch niet moedwillig criminelen betalen?quote:
nee dat denk ik ook wel, hun denken dat een virusprogramma alles tegenhoud wat ze eventueel krijgenquote:Op zondag 26 oktober 2014 13:00 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als de oude PC al weg is dan is er weinig aan te doen.
Het enige wat helpt tegen dit soort oplichting is regelmatig een back-up maken en verder niet te druk om maken als het je overkomt. Uiteraard ook niet zomaar op linkjes klikken in mails, maar dat zullen ze nu wel doorhebben
Zie vorige reactiequote:Op zondag 26 oktober 2014 13:01 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Geen idee hoe dat voor deze variant is. Maar een internationale voorganger van dit stukje ransomware deed werkelijk wat het beloofde. Na betaling werden gegijzelde bestanden echt vrijgegeven. De makers draaiden zelfs een soort servicedesk hiervoor, om in geval van problemen bij ontgrendelen te assisteren.
oh dat weet ik echt niet geen verstand van hahaquote:Op zondag 26 oktober 2014 13:00 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Kans is natuurlijk zeer aanwezig dat de harde schijf niet kapot is.
Een virusscanner is zo goed als z'n laatste update.quote:Op zondag 26 oktober 2014 13:02 schreef ISeeStars het volgende:
[..]
nee dat denk ik ook wel, hun denken dat een virusprogramma alles tegenhoud wat ze eventueel krijgen
Ik hoop dat je je ouders voor de toekomst wel even gaat bijbrengen dat ze eerst even moeten nadenken voordat ze op een link klikken.quote:Op zondag 26 oktober 2014 13:02 schreef ISeeStars het volgende:
nee dat denk ik ook wel, hun denken dat een virusprogramma alles tegenhoud wat ze eventueel krijgen
Is vaak geen DVD meer maar een functie-toets indrukken bij het opstarten, image staat dan vaak op een andere (verborgen) partitie.quote:Op zondag 26 oktober 2014 13:04 schreef hugecooll het volgende:
Misschien hebben ze er een dvd bij gekregen om de computer terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Zoals ie dus was geleverd.
oh werkt dat zo, ik dacht ook altijd dat het een soort woordenboek was en als je dan woord 1 binnenkrijgt die op die lijst staat de virusscanner zegt van dit is niet goed.quote:Op zondag 26 oktober 2014 13:03 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Een virusscanner is zo goed als z'n laatste update.
Zit een virus nog niet in die update en ziet het er niet verdacht uit, dan glipt het er zo langs.
Helaas zijn deze criminelen goed in het vermommen van het virus, dus steeds andere linkjes en het bestand iets aanpassen zodat de virusscanner het niet meer herkent.
Nog beterquote:Op zondag 26 oktober 2014 13:04 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Is vaak geen DVD meer maar een functie-toets indrukken bij het opstarten, image staat dan vaak op een andere (verborgen) partitie.
De ene virusscanner zal er wat beter mee omgaan dan het andere, hangt van het virus af.quote:Op zondag 26 oktober 2014 13:05 schreef ISeeStars het volgende:
[..]
oh werkt dat zo, ik dacht ook altijd dat het een soort woordenboek was en als je dan woord 1 binnenkrijgt die op die lijst staat de virusscanner zegt van dit is niet goed.
wij hebben ziggo ik weet niet of die dat ook hebben?quote:Op zondag 26 oktober 2014 13:04 schreef MaGNeT het volgende:
Voor 7 Euro in de maand heb je al online back-up diensten, zoals KPN Back-up Online.
Als dat te duur is, is de data ook niet belangrijkDat is de afweging die ik altijd aan m'n klanten meegeef.
ben wel benieuwd (minimaal 600 mensen hebben betaald) of er een oplossing gestuurd wordt door de criminelenquote:Op zondag 26 oktober 2014 13:01 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je moet het niet willen, of het nou werkt of niet. Je gaat toch niet moedwillig criminelen betalen?
Je gaat serieus betalen?quote:Op zondag 26 oktober 2014 13:06 schreef ISeeStars het volgende:
[..]
wij hebben ziggo ik weet niet of die dat ook hebben?
waar zijn die coins eventueel te kopen weet iemand dit? want als ik zoek op coin krijg ik een miljard resultaten
Burgers niet. Maar er zijn heel wat bedrijven getroffen door dergelijke malware. Zelfs backups op het netwerk werden gevonden door de ransomware en ook versleuteld. Het losgeld betalen werd verkozen boven jarenlang werk verloren laten gaan, wat tot het einde van het bedrijf zou leidenquote:Op zondag 26 oktober 2014 13:01 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je moet het niet willen, of het nou werkt of niet. Je gaat toch niet moedwillig criminelen betalen?
Die Bitcoins kan je kopen bij Bitonic.nlquote:Op zondag 26 oktober 2014 13:06 schreef ISeeStars het volgende:
[..]
waar zijn die coins eventueel te kopen weet iemand dit? want als ik zoek op coin krijg ik een miljard resultaten
En dan betaal je even 500 euro en dan is je PC nog gelocked.quote:Op zondag 26 oktober 2014 13:06 schreef ISeeStars het volgende:
[..]
Tja, dan kan je als bedrijf de gok wagen. 500 Euro is voor een bedrijf peanuts.quote:Op zondag 26 oktober 2014 13:07 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Burgers niet. Maar er zijn heel wat bedrijven getroffen door dergelijke malware. Zelfs backups op het netwerk werden gevonden door de ransomware en ook versleuteld. Het losgeld betalen werd verkozen boven jarenlang werk verloren laten gaan, wat tot het einde van het bedrijf zou leiden
Doe nou maar gewoon niet. De kans dat je straks die bestanden én een shitload aan geld kwijt bent is zo goed als 100%.quote:Op zondag 26 oktober 2014 13:06 schreef ISeeStars het volgende:
waar zijn die coins eventueel te kopen weet iemand dit?
TS, géén 500 euro betalen voor dit geintje. Als je ouders foto's hebben gekregen van vrienden, kunnen die vrienden die foto's echt wel weer opnieuw opsturen (na opnieuw alles geïnstalleerd te hebben natuurlijk.)quote:Op zondag 26 oktober 2014 13:06 schreef ISeeStars het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |