Sterk verhaalquote:Op zaterdag 25 oktober 2014 00:26 schreef imikethat het volgende:
Dan ben je niet slim maar werk je er gewoon keihard voor. De echt slimme studenten zitten tot 4 uur in het cafe de dag voor een tentamen en halen nog voldoende
Misschien als je advocaat, econoom of manager wilt worden. Anders is het vaak niet slim.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 00:26 schreef imikethat het volgende:
Dan ben je niet slim maar werk je er gewoon keihard voor. De echt slimme studenten zitten tot 4 uur in het cafe de dag voor een tentamen en halen nog voldoende
Ik denk niet dat jij ooit een wetenschappelijke studie hebt gedaan. Ik heb er nooit hard aan moeten trekken en werkte gemiddeld zo'n 18 uur per week aan mijn studie (incl colleges), maar voor een tentamen moet je gewoon blokken. Zeker bij de echt methodische vakken krijg je nooit voldoende informatie van alleen maar de hoorcolleges. Je hebt zeker rechten gestudeerd?quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 00:26 schreef imikethat het volgende:
Welke studie? Welke universiteit?quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 23:52 schreef GoldenHeart het volgende:
Goedennacht allen,
Ik ben een hbo student geweest. Nadat ik mijn propedeuse gehaald had (Bedrijfseco), ben ik direct gevlucht naar de universiteit en ik ben op dit moment een eerstejaars wo student.
Dit verschilt dus enorm per opleiding. HBO Informatica, Bedrijfswiskunde of Werktuigbouwkunde is over het algemeen moeilijker dan WO psychologie of WO Rechten.quote:Het niveauverschil is bizar groot. Ik heb er gelukkig geen moeite mee en alles gaat tot nu toe prima, evenals de tentamens. In eerste instantie, toen ik nog op de middelbare school zat, had ik altijd een hoge pet op van zowel het hbo en het wo. Toen ik naar het hbo ging, was ik bijzonder blij! Ik was zo trots op mijzelf, omdat ik in deze tijd (waar 60 procent van de jongeren kansloos zijn) de kans krijg om te studeren.
Een opmerking als deze klinkt toch redelijk arrogant. Ik heb voor de lol ook een aantal lessen van mijn vakgebied gevolgd op de Hogeschool, het is inderdaad zo dat ze bijvoorbeeld een heel college (90 minuten) besteden aan iets wat op de universiteit destijds in vijf slides werd uitgelegd. Maar wat dan nog? Niet iedereen kan de stof even snel bevatten, zolang ze uiteindelijk maar wel de grote lijnen door hebben.quote:Nu ik inmiddels op de universiteit zit, blijkt niets zoals ik had verwacht. Het hbo is het nieuwe mbo. De materie die daar,in welgeteld het hele propedeuse studiejaar behandeld werd, wordt bij mijn wo opleiding in 7 weken behandeld.
Het tempo op het HBO is een stuk lager ja...en dan?quote:Op het hbo werd bijvoorbeeld 3 tot 4 weken stilgestaan bij onderwerpen als:
-het verschil is tussen beginvoorraad, eindvoorraad en voorraad onderhanden.
-wat is winst
-wat is verlies
-verschil opbrengsten/inkomsten en uitgaven/kosten.
Op het wo wordt hier recht toe recht aan alle stof behandeld zoals het hoort. De onderwerpen hierboven wordt op het wo hooguit in een kwartier uitgelegd (met nog complexere berekeningen). Op het hbo staan de getallen kant en klaar en is het een invuloefening!
Praat anders eens met WO studenten die bedrijfskunde studeren, die zijn van hetzelfde laken een pakquote:Dan nog niet eens gesproken over de mensen daar in dat gehucht... allemaal arrogante over het paard getilde mensen, met name de meiden. Denken de professor te zijn. Er was een meisje die verkondigde dat ze graag een eigen bedrijf zou willen openen na het behalen van haar hbo diplpma (dat is haar droom). Toen de docent, in kwestie, gevraagd had waarom het haar droom is, werd geantwoord: omdat ik dan lekker mensen kan laten werken en ik kan slapen. Alleen maar voor de status...
Die types heb je overal, ook op de universiteit.quote:Wat werd ik misselijk ervan zeg. Projecten was ook een hel. Niemand had enigzins motivatie om een project met een zo hoog mogelijke resultaat af te ronden, ondanks de stimulatie van de hbo docenten (goodies bij hoog cijfer).. het draaide bij die hbo studenten maar om 1 ding: een 6 zonder stress.
Wat een generalisatie ditquote:Die hbo mensen zijn (althans die in mijn klas zaten) een stelletje bastards.
-meisjes uit de klas: zware roddelaars, van het paard getild alsof ze diva's zijn of 1 of andere society.
-jongens uit de klas: denken dat ze $$$ gaan 'maken' (zoals hun het zeggen) na een hbo bachelor.
Nog ergere is (meisje of jongen, maakt niet uit) dat ze als malloten nog eens zonnenbrillen dragen IN HET gebouw. IN HET FUCKING GEBOUW. ARE YOU FUCKING KIDDING ME? EEN ZONNEBRIL IN HET GEBOUW!!???
Ik ben oprecht blij dat je het naar je zin hebt in je huidige leeromgevingquote:Nu op het wo zijnde: een verademing en verlossing. De mensen zijn erg leuk in de omgang, sociaal, vriendelijk, behulpzaam en we zitten allen op 1 lijn en er is geen sprake van roddels of wat dan ook. Alleen recht door zee en recht in een ton.
Ik vind het jammer dat je het over het gehele HBO hebt in z'n algemeenheid. Zoals ik al aangaf, sommige HBO opleidingen hebben wel degelijk een behoorlijk niveau. Genoeg HBO-studenten die (na een korte pre-master 30 ECTS) succesvol de stap maken naar een WO-master en die met goede cijfers afronden.quote:Ik vind die crisis op het hbo dan ook niet minder dan terecht (grote werkloosheid voor hbo'ers tot wellicht 2017-2018). Het niveau van het hbo moet worden opgeschroefd en zo snel mogelijk!
Het meest frappante is dat OP slechts het propedeusejaar heeft doorlopen. Doorgaans wordt het eerste jaar je handje nog vastgehouden en het je makkelijk gemaakt door de instelling i.v.m. BSA.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 09:49 schreef MvdB26 het volgende:
Ben het met Shreyas eens. Het is een beetje kortzichtig van je dat je het gelijk over het hele hbo hebt. Kom jij maar eens een technische hbo opleiding doen met 30 contacturen en een berg opdrachten voor buiten deze uren. Eens kijken of jij er dan nog zo over denkt.
Technische hbo-opleidingen zijn soms/vaak moeilijker dan de makkelijkste wo-opleidingen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 09:49 schreef MvdB26 het volgende:
Ben het met Shreyas eens. Het is een beetje kortzichtig van je dat je het gelijk over het hele hbo hebt. Kom jij maar eens een technische hbo opleiding doen met 30 contacturen en een berg opdrachten voor buiten deze uren. Eens kijken of jij er dan nog zo over denkt.
Op het wo heb je ook geen aanwezigheidsplicht. Bij mij op het hbo destijds wel. Je moest de coach mailen met de reden van afwezigheid, evenals de docent van wie je les had. Je moest een gegronde reden hebben, en eventueel een (dokters)verklaring.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 11:34 schreef GekkeGerrit- het volgende:
Ik heb ook een jaartje hbo gedaan. Echt de tijd van m'n leven gehad. Geen aanwezigheidsplicht, geweldige klas (waarmee ik meer in het cafe zat dan in de les) en een enorm treurig niveau qua stof en docenten. Voelde bij mij daadwerkelijk als een jaartje vakantie. Ik had wel een leuk jaar, dat dan weer wel. Geen haat verder op hbo'ers hoor. het is voor iedereen anders natuurlijk.
en het verschilt ongetwijfeld enorm per opleiding
Dat denk ik ook ja als ik zo de toelatingseisen zie van hbo naar technische master. Je hebt al snel 1 jaar premaster + verplichte toetsen van wiskunde en Engels die je moet halen. Bij sommige alfa hbo opleidingen heb je niet eens een premaster nodig om toegelaten te worden tot een alfa master...quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 11:24 schreef Pandarus het volgende:
[..]
Technische hbo-opleidingen zijn soms/vaak moeilijker dan de makkelijkste wo-opleidingen.
Maar het niveauverschil tussen technisch hbo-wo is soms nog groter dan tussen alfa hbo-wo.
Zouden ze ook op de middelbare school moeten doen. Mensen krijgen uiteindelijk meer verantwoordelijkheden, onderwijs kan stukken goedkoper en uiteindelijk de moeilijkheidsgraad omhoog. Mensen leren hierdoor zelfstandiger te werken en te plannen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 13:16 schreef GoldenHeart het volgende:
[..]
Op het wo heb je ook geen aanwezigheidsplicht. Bij mij op het hbo destijds wel. Je moest de coach mailen met de reden van afwezigheid, evenals de docent van wie je les had. Je moest een gegronde reden hebben, en eventueel een (dokters)verklaring.. Het wo daarentegen heeft de beste mentaliteit: hoorcolleges beschikbaar voor iedereen. Je komt of niet. Zo geef je ook ruimte aan de individualisten die thuis beter en efficiënter kunnen leren dan op een bepaalde dag hoorcollege volgen en dus wel eens overslaan.
Exact! Dat ergert mij nou. Ookal is het een 'lager' niveau, dan nog mogen ze meer inhoudelijk les geven..quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 01:48 schreef EdwardNewgate het volgende:
Ligt een beetje aan de opleiding denk ik. Nadat ik hbo heb gedaan ging ik een master doen en dat was inderdaad veel verschil. Verder wel herkenbaar.
Hbo is inhoudelijk beperkt omdat je opgeleid wordt tot uitvoerende en management functies. De achterliggende gedachte is vaak niet van belang. De focus is meer op hoe je al die zooi kan toepassen d.m.v communicatie en management vakjes.
De "studenten" zijn inderdaad zwaar kut op het hbo. Of ze zijn lui en minimalistisch of ze zijn arrogant. Met hbo start je gewoon met een heel bescheiden salaris en op z'n meest ¤2200-2300 bruto met sommige technische opleidingen. Ze denken dat ze al binnen zijn maar het is gewoon onderaan beginnen. Uiteindelijk springen ze van blijdschap als ze überhaupt een baan vinden.
Maar ja het feit is gewoon dat je met veel hbo opleidingen uiteindelijk gewoon niks kan. Gewoon veel algemene kennis maar je kan eigenlijk geen reet. Gewoon lekker naar de uni
Eens. Waarom erachteraan lopen? Als ze niet komen en denken dat ze goed bezig zijn, moet je ze vooral loslaten. Zo worden kinderen die eigenlijk niet willen leren geëlimineerd worden van het havo/vwo. Zo kun je dus beter onderscheid maken wie waar thuishoort.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 13:26 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Zouden ze ook op de middelbare school moeten doen. Mensen krijgen uiteindelijk meer verantwoordelijkheden, onderwijs kan stukken goedkoper en uiteindelijk de moeilijkheidsgraad omhoog. Mensen leren hierdoor zelfstandiger te werken en te plannen.
Ik geloof niet dat je per se extreem slim (ala einstein) moet zijn om een wo te volgen. Alles heeft met de mentaliteit te maken en daardoor link ik hoogbegaafdheid meestal aan de mentaliteit.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 11:37 schreef Arthos het volgende:
Ik heb zowel een beta- als een alfastudie gedaan. (Hoewel de alfastudie redelijk exact was - voor een alfastudie.) Het niveauverschil was inderdaad schrikbarend. Ik geloof graag dat er technische HBO-opleidingen zijn die moeilijker zijn.
Persoonlijk heb ik die verbazing over het niveau na iedere overstap gehad. PO -> VO -> WO bachelor -> WO master. TS heeft het ook bij de overstap HBO bachelor -> WO bachelor. Iedere keer is het een klap in het gezicht dat wat je de laatste X jaar hebt gedaan eigenlijk niets blijkt voor te stellen.
Ik werd op het verkeerde niveau geplaatst omdat mijn talenten niet werd gezien.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 13:33 schreef MvdB26 het volgende:
Waarom zat TS btw niet op het vwo tijdens de middelbare als je havo/hbo zo zit af te zeiken?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een individu van het kansloze jongeren collectief gespot.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 00:26 schreef imikethat het volgende:
Helaas een edit. Maar wat had het eventueel weggegeven?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |