klaas_th | donderdag 23 oktober 2014 @ 00:58 |
Ik ben bijna bij m'n praktijkexamen, maar ik voel me zo'n idioot met al dat gekijk, en heb door dat ik door al dat kijken niet goed meer ga waarnemen. Mijn rij-instructeur heeft me geleerd eerst binnenspiegel, buitenspiegel, en over schouder te kijken, richting aan te geven, en dan nog een keer alles kijken. Maar ik lees op internet dat er in theorie maar een keer hoeft te worden gekeken... Leer ik nu onnodig 2x te kijken? Of krijg je dit bij iedere rijschool? | |
Trebo | donderdag 23 oktober 2014 @ 01:04 |
Weet je wat het leuke is, zodra je je papiertje hebt is dat achterlijk kijken de hele tijd afgelopen. | |
nikky | donderdag 23 oktober 2014 @ 01:46 |
Oh? Je beweegt je hoofd niet meer zo overdreven, maar kijken doe je wel degelijk. | |
Trebo | donderdag 23 oktober 2014 @ 01:48 |
Tuurlijk kijk je, maar niet meer zo overdreven en over je schouder kijken alleen wanneer het echt nodig is. | |
kawa4 | donderdag 23 oktober 2014 @ 08:27 |
je kijkt als je je papiertje hebt geen 2x meer maar wat je (als het goed is ook) gaat merken, dat heel dat spiegelen toch ook verekte makkelijk is. ik kijk op de snelweg en provinciale wegen continu in mn spiegels. misschien kan dat komen omdat ik ook motor rij. het echte rijden leer je pas nadat je je rijbewijs gehaald hebt | |
PluisigNijntje | donderdag 23 oktober 2014 @ 08:38 |
Ik heb geleerd, gewoon 1 keer beide spiegels en dode hoek bekijken en gaan. Twee keer kijken lijkt me juist gevaarlijk, je moet je ogen ook nog voor je op de weg houden. Mijn advies: Vraag nog eens of het écht moet voor het examen, zo ja: gewoon doen. En als je dan je rijbewijs hebt en zelf rijdt gewoon 1 keer dat rondje maken. | |
Peepernoot | donderdag 23 oktober 2014 @ 08:48 |
Klopt! Ik kijk ook echt veel in mijn spiegels en weet dan altijd ook wel zeker wanneer ik naar links wil dat er geen andere auto op die baan is. En toch kijk ik altijd voor de zekerheid nog even over mijn schouder. Het is ook wel echt belangrijk vind ik om goed in je spiegels te blijven kijken. | |
klaas_th | donderdag 23 oktober 2014 @ 12:27 |
Ja dat dacht ik dus ook, maargoed, de instructeur blijft beweren dat het zo moet, en niet anders. Okal zie ik op internet dat je ook gewoon 1x mag kijken. Iemand misschien een CBR examinator in de famillie o.i.d.? ![]() Tijdens mijn tussentijdse toets werd juist een opmerking gemaakt dat ik niet goed waarneem, komt dat hierdoor? Dat ik teveel aan het kijken ben... Ik ben zo stom geweest om het niet te vragen. | |
Mylene | donderdag 23 oktober 2014 @ 13:11 |
PTA | |
NieuweNier | donderdag 23 oktober 2014 @ 13:16 |
Je gaat op een gegeven moment auto's herkennen zonder er bewust voor te zoeken. In je hoofd hou je in de gaten welke auto's zich waar bewegen. Je weet dus altijd, zelfs zonder te kijken, of er bijvoorbeeld een auto naast je rijdt. Al is dat onbewuste nier helemaal accuraat. Als mjjn spispiegel ingeklapt is kom ik daar pas na een kilometer ofzo achter ![]() | |
NieuweNier | donderdag 23 oktober 2014 @ 13:16 |
onbewust kijk je in alle spiegels. Je weet gewoon wat er achter je en naast je gebeurd. | |
DonJames | donderdag 23 oktober 2014 @ 14:02 |
Gefeliciteerd, je rijdt als een vrouw. Die gebruiken hun spiegels ook nooit waar ze voor bedoeld zijn. | |
jeroen25 | donderdag 23 oktober 2014 @ 14:48 |
Ik kijk niet onbewust maar ik laat soms wel stappen achterwege. Als ik bijvoorbeeld een auto inhaal dan ga ik naar rechts als ik hem in mijn rechterspiegel zie en weet dat hij dan dus achter me zit. Het over de schouder laat ik dan achterwege omdat ik er van uit ga dat er niet heel snel iemand zich alsnog in mijn dode hoek heeft verstopt. Tenzij er al iemand zat te bumperkleven terwijl ik aan het inhalen was, dan kijk ik wel waar die zit voor ik naar rechts ga. Het kijken-knipperen-kijken-sturen wordt volgens mij geleerd omdat je op tijd moet gaan knipperen en er dus tijd zit tussen het knipperen en het sturen. Je moet dan een tweede keer kijken om te zien of de situatie niet veranderd is. De eerste keer kijken is om vroeg te weten wat er naast en achter je zit en om te zorgen dat de ander niet schrikt als hij naast je zit en je ineens in zijn richting begint te knipperen. | |
Lord_Vetinari | donderdag 23 oktober 2014 @ 14:51 |
Ik snap de TT niet ![]() | |
jeroen25 | donderdag 23 oktober 2014 @ 14:58 |
TS bedoelt hoe je moet kijken als je rechtsaf slaat, of naar rechts van baan wisselt, of als je na het passeren van een obstakel of andere weggebruiker terug naar rechts gaat. | |
blup | donderdag 23 oktober 2014 @ 14:59 |
Dat dwangmatige kijken is er vlug af als je eenmaal dat papiertje/plasticje hebt. | |
jeroen25 | donderdag 23 oktober 2014 @ 15:00 |
Ik zie toch nooit gevaar. | |
blup | donderdag 23 oktober 2014 @ 15:02 |
Moet je nu eens met je B rijbewijs op een vrachtwagen gaan lessen. | |
#ANONIEM | donderdag 23 oktober 2014 @ 15:03 |
Ook geleerd om tweemaal te kijken. Echter, als je wat langer rijdt en meer ervaring hebt, heb je het besturen van de auto onder controle (koppelen/gassen/schakelen wordt een automatisme) en volg je vanzelf het verkeer om je heen beter. Verder aarzel je (ik deed het in ieder geval wel) of je wel of niet van rijstrook moet veranderen; dat neemt tijd is, waardoor het verstandig is om tweemaal te kijken. In het begin besteed je je aandacht aan vooral wat er in de auto gebeurt, later vooral aan wat er om je heen gebeurt. Daardoor voldoet een keer kijken ook (aangezien je allang weet of er auto's zijn aan je linker- of rechterkant). [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 23-10-2014 15:04:43 ] | |
#ANONIEM | donderdag 23 oktober 2014 @ 15:05 |
Dat is pas na een tijdje wanneer je je rijbewijs al hebt. Net zoiets als ver vooruit kijken, dat lukt je ook niet met alleen lessen en praktijk halen. | |
Pizza_Boom | donderdag 23 oktober 2014 @ 15:06 |
Aannames zijn dodelijk. Vanmorgen ook bijna een aanrijding omdat er iemand zonder te kijken naar rechts komt, terwijl de auto voor mij vanaf invoegstrook invoegt op de hoofdrijbaan. Ik reed nog naast de vrachtwagen op de rechter rijstrook van de hoofdrijbaan. Strikt genomen zit de invoeger fout ja, maar die kijkt als er nog niets rijdt en wordt van achter ingehaald door iemand die terug naar rechts komt... Handig is het niet. | |
bolker | donderdag 23 oktober 2014 @ 19:14 |
+1001 beginnende bestuurder foutjes die je vanzelf afleert (als je de tijd krijgt); blind gaan op aannames in het verkeer. | |
T42 | donderdag 23 oktober 2014 @ 20:08 |
toneel stukje voor examen daarna doe je dat zo nooit meer | |
Fer | donderdag 23 oktober 2014 @ 22:35 |
Tja, na zoveel jaren. Ene keer kijk ik helemaal niet, omdat ik toch weet dat er niks KAN rijden. Andere keer kom ik helemaal uit mijn stoel, bijvoorbeeld rechts afslaan met een fietspad wat een paar meter langs de weg licht, achter een rij bomen en kans op een brommer met +70. | |
klaas_th | donderdag 23 oktober 2014 @ 23:02 |
Oké dat is duidelijk allemaal. Maar ik blijf het moeilijk vinden te kijken terwijl ik weet dat er niks is, en blijkbaar maak ik dus kenbaar niets waar te nemen. | |
Accordtje | donderdag 23 oktober 2014 @ 23:22 |
Volgens mij leert hij het je wel op de "goede" manier. Ik heb ook geleerd dat je het rondje moet maken van binnenspiegel, buitenspiegel, schouder voordat je richting aangeeft en vervolgens bij de daadwerkelijke verplaatsing weer kijken. Dat hele "overdreven" kijken voor het richting aangeven leer je jezelf wel af straks. Als je genoeg rijervaring hebt dan weet je op een gegeven moment wat er om je heen gebeurd en kijk je in principe alleen nog echt goed bij de daadwerkelijke verplaatsing die je maakt. Op de snelweg is het zelfs zo dat ik puur op m'n spiegels rijdt en eigenlijk nooit over m'n schouders kijk. Ik weet wat het verkeersbeeld achter me is en welke auto's harder rijden dan ik en waar ik dan dus rekening mee moet houden. Maar dat ontwikkel je vanzelf na voldoende km's. Wat ik overigens veel belangrijker vind dan kijken is het daadwerkelijk zien. Te veel mensen die kort in de spiegels kijken, denken dat ze kunnen veranderen van rijstrook en vervolgens tot de conclusie komen dat de achterligger bijna op de bumper zit. Komt deels doordat ze het verkeersbeeld achter zich onvoldoende in de gaten hebben en doordat ze te laat beginnen met "kijken". | |
Pizza_Boom | vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:20 |
En omdat heel veel mensen denken dat ze voorrang hebben met het toverstafje aantikken. | |
#ANONIEM | vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:22 |
En op tijd uitvoegen eh... Vanaf 01:00. | |
sjoemie1985 | vrijdag 24 oktober 2014 @ 11:38 |
het is beter om een keer te veel dan te weinig te kijken, als je het niet helemaal vertrouwt ![]() ![]() | |
NieuweNier | vrijdag 24 oktober 2014 @ 11:44 |
Mwah het probleem is niet dat ze te laat uitvoerde. Het probleem is dat ze afreed op iets wat ze niet kon zien. Waardoor ze die best grote vrachtwagen niet zag. | |
Accordtje | vrijdag 24 oktober 2014 @ 22:25 |
Ja, die heb je er ook bij inderdaad. "Ik mag want ik geef richting aan".. |