ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy met Zugzwang van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. (en Brabant ) DriekOplopers, zet zich in om dingen voor de reiziger te verbeteren. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal SLT's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet (Brabant ). Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ).
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen en gaarne een fraaie anaalplaat in de sluitpost.
Als je dan toch naar Calais rijdt, zet dan je auto in de trein.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Vroegah heb ik met m'n ouders ooit nog de hovercraft genomen van Calais naar Dover, dat waren pas bazendingen! Ik ben er wel kotsmisselijk op geworden, maar dat werd ik later ook op de veerboot (toen stormde het wel)
[ Bericht 57% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2014 23:17:27 ]
Het zal er wel aan liggen dat ik meestal 's nachts moest. Dan sta je tyfuslang op een boot te wachten terwijl de trein gewoon volle bak doordraait.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
De laatste keer dat ik naar Engeland ging had ik de boot van 15:25. Rond 14:45 was ik in de haven en stond ik klaar om de boot op de te rijden. Boarden begon om 15:10, en om 15:20 zat ik al in het restaurant aan boord met een kopje warme koffie voor me te wachten op vertrek.
Blij dat ik vanavond niet de deur uitgegaan ben! Zoals ALTIJD als het stormt is het tussen Utrecht en Arnhem hopeloos, en zo ook nu weer.... geen boom op het spoor maar defecte overweg. Treinen hebben forse vertraging en mijn laatste trein naar Nijmegen om de bus te halen rijdt straks denk ik niet, oftewel anders was ik mooi de sjaak.
Best triest eigenlijk, dat je gewoon niet van het OV aankan als het stormt en als je geen rijbewijs hebt zoals ik dan ben je er wel degelijk van afhankelijk. En natuurlijk, rijden op de snelweg is nu geen pretje, maar met een beetje ruitenwissers en rustiger aanrijden kom je ten minste wel thuis...
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
ICE 104 is ook wel een toppertje vanavond. Anderhalf uur extra tussen Oberhausen en Arnhem, omgeleid worden naar Den Bosch en er dan voor Utrecht nog een keer +50 weten bij te tikken.
Op dinsdag 21 oktober 2014 23:27 schreef JDude het volgende: ICE 104 is ook wel een toppertje vanavond. Anderhalf uur extra tussen Oberhausen en Arnhem, omgeleid worden naar Den Bosch en er dan voor Utrecht nog een keer +50 weten bij te tikken.
Bar zal wel leeg zijn
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Vlakbij Cow Roast, een gehucht tussen de plaatsen Tring en Berkhamsted, ligt de West Coast Main Line. Op de WCML rijden verschillende vervoerders met allerlei soorten treinen. Naast de Pendolino's en elektrische treinen van London Midland maken ook goederentreinen gebruik van deze route.
In het begin van april 2014 reed Class 66-locomotief nummer 66.301 de zogeheten "Tescotrein", met aan boord een lading bestemd voor de Britse supermarktketen Tesco's. Stobart Rail is de vervoerder van het transport, waarbij de tractie wordt geleverd door het bedrijf Direct Rail Services.
Ah, Stobart, de "Vos uit Oss" van het VK. Waarom kan het daar eigenlijk wel, een hele zooi vervoerders op één traject?
De Britten hebben een iets ander idee over viersporigheid dan wij in Nederland hebben, een vrij typische situatie in het VK is de volgende:
De "fast lines" zijn naast de bestaande sporen gelegd, er zijn vaak maar weinig overloopwissels e.d. tussen de slow lines en de fast lines. Op de fast lines vind je het langeafstandsverkeer, op de slow lines vind je voornamelijk stoptreinen en cargo's.
De namen "slow" en "fast" slaan niet alleen op het soort diensten dat gebruik maakt van de infrastructuur, maar ook op de maximumsnelheid ervan. Ik stond een keer in de buurt van een overpad waar men een bord had geplaatst met de maximumsnelheden van de sporen die je ging oversteken. Op de slow lines gold bijvoorbeeld een maximumsnelheid van 65 mp/h (ongeveer 100 km/u), terwijl men op de fast lines 90 mph rijdt (145 km/u).
In Byfleet & New Haw, gelegen aan de South Western Main Line, kwam ik een situatie tegen waar ze een iets andere aanpak hadden gekozen:
Hier hebben ze ervoor gekozen om de "fast lines" in het midden aan te leggen, de perrons aan de slow lines zijn geplaatst aan de buitenkant. Dat wil dan weer niet zeggen dat alle doorrijdende treinen over de fast lines worden gestuurd...
In Nederland heb je ook meerdere varianten, want bij bijvoorbeeld Woerden zijn de middensporen bedoeld voor de doorgaande treinen, terwijl op Amsterdam - Utrecht de middensporen voor de stoppers bedoeld zijn.
Enige wat in de buurt van het Engelse systeem komt is tussen Utrecht Centraal en Blauwkapel Oost
De "fast lines" zijn naast de bestaande sporen gelegd, er zijn vaak maar weinig overloopwissels e.d. tussen de slow lines en de fast lines. Op de fast lines vind je het langeafstandsverkeer, op de slow lines vind je voornamelijk stoptreinen en cargo's.
De namen "slow" en "fast" slaan niet alleen op het soort diensten dat gebruik maakt van de infrastructuur, maar ook op de maximumsnelheid ervan. Ik stond een keer in de buurt van een overpad waar men een bord had geplaatst met de maximumsnelheden van de sporen die je ging oversteken. Op de slow lines gold bijvoorbeeld een maximumsnelheid van 65 mp/h (ongeveer 100 km/u), terwijl men op de fast lines 90 mph rijdt (145 km/u).
In Byfleet & New Haw, gelegen aan de South Western Main Line, kwam ik een situatie tegen waar ze een iets andere aanpak hadden gekozen:
Hier hebben ze ervoor gekozen om de "fast lines" in het midden aan te leggen, de perrons aan de slow lines zijn geplaatst aan de buitenkant. Dat wil dan weer niet zeggen dat alle doorrijdende treinen over de fast lines worden gestuurd...
Aha, ik dacht dat sprinter rechts in de rijrichting van de treinen was en IC links. Danku
Op woensdag 22 oktober 2014 00:03 schreef Peterselieman het volgende: In Nederland heb je ook meerdere varianten, want bij bijvoorbeeld Woerden zijn de middensporen bedoeld voor de doorgaande treinen, terwijl op Amsterdam - Utrecht de middensporen voor de stoppers bedoeld zijn.
Enige wat in de buurt van het Engelse systeem komt is tussen Utrecht Centraal en Blauwkapel Oost
Klopt ja, als ik me niet vergis is al die viersporigheid wel ontworpen met dezelfde baanvaksnelheid?
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2014 23:39 schreef JDude het volgende: Ah, Stobart, de "Vos uit Oss" van het VK. Waarom kan het daar eigenlijk wel, een hele zooi vervoerders op één traject?
Omdat men daar meer dan 20 jaar terug is begonnen met een volledige liberalisatie van de spoorwegen, de Britse overheid veel meer een regulerende en sturende rol inneemt, men bereid is om van fouten te leren en men concurrentie niet schuwt maar juist ziet als een mogelijk waardevolle toevoeging aan de railsector.
Men wilde af van het 'geldverslindende British Rail', omdat men er heilig van was overtuigd dat de vrije markt een beter product kon leveren dan een staatsbedrijf. Dat is niet altijd even goed gegaan (zie bijvoorbeeld Railtrack), maar men heeft er lering uit getrokken en het Department for Transporation werkt er iedere dag aan om 'the best value for the tax payer, the public and the passenger' te realiseren.
Er wordt gestuurd op output, ofwel wat men weet te realiseren en men is niet te beroerd om een franchise aan een andere vervoerder te gunnen na het einde van een concessieperiode. Twee jaar geleden had men besloten om de nieuwe franchise voor de WCML-franchise, die nu wordt geëxploiteerd door Virgin Trains, te vergeven aan FirstGroup omdat zij een beter bod hadden uitgebracht.
Virgin heeft dit succesvol aangevochten, het bleek dat er procedurefouten waren gemaakt tijdens de tender. De Britse overheid heeft goed naar het eigen functioneren gekeken (de 'Brown review of rail franchising') en de eigen processen aangepast zodat soortgelijke fouten niet meer gemaakt zullen worden. Tijdens de review was het franchiseproces 'bevroren', Virgin heeft, samen met een paar andere franchisehouders, een verlenging van de franchise gekregen.
Een ander voorbeeld: er rijden op het Britse spoorwegnetwerk een aantal private vervoerders rond die, in open access, treinvervoer bieden tussen plaatsen die ook worden verbonden door een franchisehouder. De Office of Rail Regulation (ORR), de toezichthouder op de Britse spoorsector, oordeelt of deze open access-vervoerders iets wezenlijks toevoegen aan het vervoersaanbod. Ook oordelen zij of het open access-vervoer de franchise niet onredelijk zwaar benadeelt. Samen met allerlei andere criteria wordt dit getoetst.
Na een positief oordeel van de ORR mag de open access-vervoerder gaan rijden. Alliance Rail is zo'n vervoerder die in open access treinen wil laten rijden op zowel de WCML (westkust) als de ECML (oostkust). Op hun website kun je allerlei documenten vinden die betrekking hebben op hun treindiensten.
Klopt ja, als ik me niet vergis is al die viersporigheid wel ontworpen met dezelfde baanvaksnelheid?
Niet helemaal. Tussen Utrecht en Overvecht is dit iig niet zo. De IC's richting Amersfoort krijgen al ruim voor Overvecht het bordje 130, terwijl je op de lage sporen pas bij de aftakking richting Hilversum dat bord krijgt. Voor de aftakking naar Hilversum geldt btw maar een snelheid van 70 km/h.
Iemand enig idee hoe het werk in Tilburg vordert? Gaan er vrijdag weer treinen rijden?