quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:13 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Jammer genoeg horen & zien we niet waarom die figuur door het lint heengaat.
Maar als je de algemene bejegeningen daar ziet.
Ik praat het niet goed maar het is welhaast begrijpelijk
Wat zijn tatta's en koelies eigenlijk?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Zelf de bek vol hebben van racisme maar anderen tatta's, koelies en witte mensen noemenhypocriete ballen stront.
Precies Gquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Zelf de bek vol hebben van racisme maar anderen tatta's, koelies en witte mensen noemenhypocriete ballen stront.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Koelie is een scheldwoord (van origine betekende het wat anders maar daar kan ik ff niet op komen)quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:24 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat zijn tatta's en koelies eigenlijk?
Dit mag gezegd worden vanwege een onverwerkt trauma.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Zelf de bek vol hebben van racisme maar anderen tatta's, koelies en witte mensen noemenhypocriete ballen stront.
Waar en wanneer wordt dat feestje precies gevierd?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Zelf de bek vol hebben van racisme maar anderen tatta's, koelies en witte mensen noemenhypocriete ballen stront.
Welk feestquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:30 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Waar en wanneer wordt dat feestje precies gevierd?
Men polst enkel de opinie in Amsterdam lijkt het, dat is absoluut niet representatief voor de Nederlandse bevolking.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:41 schreef jerney het volgende:
Sowieso... Pownieuws
Ik vind deze vrouw het veel beter doen. Hier komt op een rustige manier naar voren wat nu zo'n beetje de pijnpunten zijn. En is dat nu echt zo ver gezocht?
Nee klopt, in Amsterdam komen ze wat meer in aanraking met andere culturen en zijn ze daarom wat beter geinformeerd.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:52 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Men polst enkel de opinie in Amsterdam lijkt het, dat is absoluut niet representatief voor de Nederlandse bevolking.
De geïnformeerdheid heeft weinig te maken met het feit of het representatief is of niet.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:53 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee klopt, in Amsterdam komen ze wat meer in aanraking met andere culturen en zijn ze daarom wat beter geinformeerd.
Zo komen deze mensen anders niet over.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:53 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee klopt, in Amsterdam komen ze wat meer in aanraking met andere culturen en zijn ze daarom wat beter geinformeerd.
Ik kwam net ook een Tilburgs filmpje tegen, dus het zal aan jouw zoekkwaliteiten liggen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:52 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Men polst enkel de opinie in Amsterdam lijkt het, dat is absoluut niet representatief voor de Nederlandse bevolking.
Ik neem aan dat je naar dit filmpje refereert. Dit lijkt me al een stuk representatiever.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 16:04 schreef jerney het volgende:
[..]
Ik kwam net ook een Tilburgs filmpje tegen, dus het zal aan jouw zoekkwaliteiten liggen.
Tatta's - blankenquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:24 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat zijn tatta's en koelies eigenlijk?
Zo eenduidig is dat niet hoor. Hajji Firuz heeft te kampen met dezelfde problematiek als Zwarte Piet, zij het misschien op wat kleinere schaal. De grote massa van de bevolking ziet hem als een onschuldige grappenmaker, zonder daarbij aan racisme te denken. Maar omdat hij niet in de oudere bronnen wordt genoemd, kan over de oorsprong flink worden gespeculeerd. Sommigen zien er dan ook een voortzetting in van duizenden jaren oude Mesopotamische tradities, terwijl anderen denken dat de zwarte slavernij de voornaamste inspiratiebron is geweest:quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 14:22 schreef DarkSkywise het volgende:
Dat kan dus niet omdat een onderdeel van het feest (Zwarte Piet) niet aan een tweetal voorwaarden voldoet. Er moet één door iedereen aanvaarde niet-racistische verklaring voor Piets zwartheid zijn (en dus niet een stuk of 10, zoals we in deze topicreeks vaak genoeg hebben kunnen zien) en er mogen geen belangengroeringen tegen erfgoederkenning zijn. (De "Iraanse Zwarte Piet" is goedgekeurd omdat die wél aan de voorwaarden voldoet en daadwerkelijk zwart is door roet en/of vuur; bovendien hoort hij bij een feest dat al duizenden jaren oud is en door meer dan 300 miljoen mensen wordt gevierd.)
Kritiek van "gewone" Iraniërs is bijvoorbeeld te vinden op The Afro-Iranian Community: Beyond Haji Firuz Blackface, the Slave Trade, & Bandari Music en https://www.facebook.com/(...).byGolbargBashi/info.quote:Classical Arabic and Persian sources that mention many folk entertainers do not refer to Ḥāji Firuz at all, nor is he mentioned in casual reference in poetry or prose of the classical period
...
...Bahār argued that Tammuz returned from the world of the dead every spring, and his festival, commemorated the yearly death and rebirth of vegetation. In some of these ceremonies during which people sang and danced in the streets, many blackened their faces. From this flimsy evidence, Bahār deduced that the Iranian Ḥāji Firuz with his blackened face must be a survival of the Mesopotamian rite of darkening one’s face while participating in the festival of Tammuz (Bahār, 1995a, p. 226).
...
Another scholar finds the Ḥāji Firuz to be a continuation of a New Year’s tradition of the Sasanian period, during which black slaves, wearing colorful clothing and a great deal of makeup, would entertain the public with song and dance (Rażi, p. 44). Jaʿfar Shahri considers the Ḥāji Firuz a more recent character, and related not to some ancient religious ceremonies but rather to black slaves who formed troupes of entertainers.
Encyclopaedia Iranica, "Haji Firuz"
quote:Norouz is a beautiful celebration of life, rebirth, and all-embracing love of mother nature for all her children, and must not be marred by disrespect and ridicule towards any human being. Centuries after a people's heroic struggles against slavery and for their civil liberties, no one should be an “arbab” (slave-owner) and no one should blacken his face to become a “Hajji Firouz” just to entertain the racial fantasies of others. The deeply racist figure of blackface Hajji Firuz is doubtless a nasty remnant of African slaves that were bought to Iran and sold and made into an object of ridicule at the same time. Scholars like Mehrdad Bahar or Ali Blookbashi have traced the figure of Hajji Firouz to pre-Islamic mythologies and return of "the Izad Shahid Shavandeh" or "Seyavash" from the dead, etc are not wrong. But that as a floating signifier the figure of Haji Firouz has matched and mixed with other facts of our history. Even Blookbashi notes that from the Sassanid period this role was played by African slaves, and when these slaves were no longer available people began to blacken their face. Jafar Shahri in "Tehran Qadim," Ahmad Shamlu in "Farhang Kucheh" and even Mahmoud Ruh al-Amini (citing Qazvini) have all hinted at the slave origins of the figure of Haji Firuz (for a quick reference see: http://bit.ly/ZfAR01). Today Iran and Iranians live in much wider global context, where the horrid history of African slavery and Hollywood blackface have been documented and critiqued, we need to do same in our own history.
Leer eerst eens goed Nederlands.......quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 11:45 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Mocht je willen
Die van mij 6 en 4 vinden die nep pieten maar niks.
Grappig hoe die kinderen zelf hun beslissing kunnen maken over wat "echt" is
Maar goed een overstuur kind is acteren
Maar zo'n lieve medelander die andere kindjes voor rassist en NSBer uitmaakt...
Die regenboogpieten komen dan de cadeautjes in de schoentjes van de moslimkinderen doen?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Discriminatiebureau mengt zich in Pietendiscussie
De aanpassingen aan de Sinterklaasintocht in Lelystad zijn nauwelijks schokkend te noemen. Dat vindt het Bureau Gelijke Behandeling Flevoland. Directrice Arja Kruis vindt het dan ook niet verstandig dat Lelystadse ondernemers dreigen met het intrekken van subsidie voor de intocht.
Afgelopen week werd bekend dat er naast 41 Zwarte Pieten bij de intocht ook 4 regenboogpieten aanwezig zijn. De Stichting Ondernemers Stadshart Lelystad is daar boos over. Kruis gaat met de ondernemers in gesprek. Zij vindt dat de ondernemers beter de dialoog kunnen aangaan dan dreigen met het intrekken van subsidie.
Bij het Bureau Gelijke Behandeling Flevoland komen jaarlijks enkele klachten binnen over Zwarte Piet, al is het dit jaar nog opvallend rustig.
http://www.omroepflevolan(...)h-in-pietendiscussie
Die mensen zijn blijkbaar toch wat minder wereldvreemd dan in Amsterdam.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 16:04 schreef jerney het volgende:
[..]
Ik kwam net ook een Tilburgs filmpje tegen, dus het zal aan jouw zoekkwaliteiten liggen.
... Omdat ze het met jou eens zijn?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die mensen zijn blijkbaar toch wat minder wereldvreemd dan in Amsterdam.
Nee, ik doelde eigenlijk op die twee negroïde mannen in dat filmpje. Dat had ik er bij moeten zetten. Die zijn het er in principe ook niet mee eens, maar bekijken wel even beide kanten van de situatie. Als zo iemand zich dan echt stoort aan bijvoorbeeld de lippen of oorbellen van zwarte piet, dan heb ik zoiets van, laat dat dan weg, iedereen tevreden.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:51 schreef jerney het volgende:
[..]
... Omdat ze het met jou eens zijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |