abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Forum Admin dinsdag 21 oktober 2014 @ 15:17:32 #101
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_145777007
Zelf de bek vol hebben van racisme maar anderen tatta's, koelies en witte mensen noemen :') hypocriete ballen stront.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_145777154
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 15:13 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Jammer genoeg horen & zien we niet waarom die figuur door het lint heengaat.
Maar als je de algemene bejegeningen daar ziet.
Ik praat het niet goed maar het is welhaast begrijpelijk
:') :') :')

Enige begrip voor een democratisch protest tegen Zwarte Piet is teveel gevraagd.

Maar omdat mensen wat beledigingen naar zich krijgen, mogen ze klappen krijgen? :')

Dus en ene groep moet een olifantenhuid hebben en de andere heeft enorm lange tenen.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 15:24:18 #103
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_145777271
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 15:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Zelf de bek vol hebben van racisme maar anderen tatta's, koelies en witte mensen noemen :') hypocriete ballen stront.
Wat zijn tatta's en koelies eigenlijk?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_145777280
quote:
Precies G

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Forum Admin dinsdag 21 oktober 2014 @ 15:25:26 #105
pi_145777319
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 15:24 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Koelie is een scheldwoord (van origine betekende het wat anders maar daar kan ik ff niet op komen)
Tatta's zijn kaaskoppen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin dinsdag 21 oktober 2014 @ 15:28:13 #106
232445 crew  Specularium
pi_145777413
quote:
Dit mag gezegd worden vanwege een onverwerkt trauma.
pi_145777488
quote:
Waar en wanneer wordt dat feestje precies gevierd?
  Forum Admin dinsdag 21 oktober 2014 @ 15:30:57 #108
pi_145777517
quote:
5s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 15:30 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Waar en wanneer wordt dat feestje precies gevierd?
Welk feest :?
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 15:41:51 #109
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_145777934
Sowieso... Pownieuws ;(

Ik vind deze vrouw het veel beter doen. Hier komt op een rustige manier naar voren wat nu zo'n beetje de pijnpunten zijn. En is dat nu echt zo ver gezocht?

dinsdag 21 oktober 2014 @ 15:52:04 #110
56749 BlaZ
pi_145778341
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 15:41 schreef jerney het volgende:
Sowieso... Pownieuws ;(

Ik vind deze vrouw het veel beter doen. Hier komt op een rustige manier naar voren wat nu zo'n beetje de pijnpunten zijn. En is dat nu echt zo ver gezocht?

Men polst enkel de opinie in Amsterdam lijkt het, dat is absoluut niet representatief voor de Nederlandse bevolking.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 15:53:01 #111
8369 speknek
Another day another slay
pi_145778369
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 15:52 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Men polst enkel de opinie in Amsterdam lijkt het, dat is absoluut niet representatief voor de Nederlandse bevolking.
Nee klopt, in Amsterdam komen ze wat meer in aanraking met andere culturen en zijn ze daarom wat beter geinformeerd.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 15:56:46 #112
56749 BlaZ
pi_145778552
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 15:53 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee klopt, in Amsterdam komen ze wat meer in aanraking met andere culturen en zijn ze daarom wat beter geinformeerd.
De geïnformeerdheid heeft weinig te maken met het feit of het representatief is of niet.
pi_145778582
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 15:53 schreef speknek het volgende:

[..]

Zo komen deze mensen anders niet over.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:04:33 #114
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_145778902
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 15:52 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Ik kwam net ook een Tilburgs filmpje tegen, dus het zal aan jouw zoekkwaliteiten liggen. :P
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:21:54 #115
56749 BlaZ
pi_145779547
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 16:04 schreef jerney het volgende:

[..]

Ik kwam net ook een Tilburgs filmpje tegen, dus het zal aan jouw zoekkwaliteiten liggen. :P
Ik neem aan dat je naar dit filmpje refereert. Dit lijkt me al een stuk representatiever.

Het lijkt me daarnaast ook een goed idee dat zwarten zich beter informeren over de slavernij. Men lijkt overtuigt van het misverstand dat enkel zwarten tot slaven gemaakt werden.

pi_145780140
Geen jager geen neger
pi_145780720
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 15:24 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Tatta's - blanken
Koelies - hindoestanen/ indiërs (loonarbeider?)

En dan heb je ook nog boeroe's. :P
pi_145781520
In Lelystad besloot de gemeente om regenboogpieten in te huren voor hun intocht.
Daarop gaf de ondernemersraad aan geen subsidie meer te willen verlenen als er regenboogpieten zouden komen. Ten slotte nam de gemeente daarop een discriminatiebureau in de arm die, je verwacht het niet, besloot dat er niets mis is met regenboogpieten.

Maar die ondernemers bepalen uiteraard zelf of ze wel willen betalen voor het inhuren van de pieten. Gevolg is dat het onzeker is of de intocht in Lelystad nu wel door gaat.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_145781526
Discriminatiebureau mengt zich in Pietendiscussie

De aanpassingen aan de Sinterklaasintocht in Lelystad zijn nauwelijks schokkend te noemen. Dat vindt het Bureau Gelijke Behandeling Flevoland. Directrice Arja Kruis vindt het dan ook niet verstandig dat Lelystadse ondernemers dreigen met het intrekken van subsidie voor de intocht.

Afgelopen week werd bekend dat er naast 41 Zwarte Pieten bij de intocht ook 4 regenboogpieten aanwezig zijn. De Stichting Ondernemers Stadshart Lelystad is daar boos over. Kruis gaat met de ondernemers in gesprek. Zij vindt dat de ondernemers beter de dialoog kunnen aangaan dan dreigen met het intrekken van subsidie.

Bij het Bureau Gelijke Behandeling Flevoland komen jaarlijks enkele klachten binnen over Zwarte Piet, al is het dit jaar nog opvallend rustig.
http://www.omroepflevolan(...)h-in-pietendiscussie
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 17:32:22 #120
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145781994
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:22 schreef DarkSkywise het volgende:
Dat kan dus niet omdat een onderdeel van het feest (Zwarte Piet) niet aan een tweetal voorwaarden voldoet. Er moet één door iedereen aanvaarde niet-racistische verklaring voor Piets zwartheid zijn (en dus niet een stuk of 10, zoals we in deze topicreeks vaak genoeg hebben kunnen zien) en er mogen geen belangengroeringen tegen erfgoederkenning zijn. (De "Iraanse Zwarte Piet" is goedgekeurd omdat die wél aan de voorwaarden voldoet en daadwerkelijk zwart is door roet en/of vuur; bovendien hoort hij bij een feest dat al duizenden jaren oud is en door meer dan 300 miljoen mensen wordt gevierd.)
Zo eenduidig is dat niet hoor. Hajji Firuz heeft te kampen met dezelfde problematiek als Zwarte Piet, zij het misschien op wat kleinere schaal. De grote massa van de bevolking ziet hem als een onschuldige grappenmaker, zonder daarbij aan racisme te denken. Maar omdat hij niet in de oudere bronnen wordt genoemd, kan over de oorsprong flink worden gespeculeerd. Sommigen zien er dan ook een voortzetting in van duizenden jaren oude Mesopotamische tradities, terwijl anderen denken dat de zwarte slavernij de voornaamste inspiratiebron is geweest:
quote:
Classical Arabic and Persian sources that mention many folk entertainers do not refer to Ḥāji Firuz at all, nor is he mentioned in casual reference in poetry or prose of the classical period
...
...Bahār argued that Tammuz returned from the world of the dead every spring, and his festival, commemorated the yearly death and rebirth of vegetation. In some of these ceremonies during which people sang and danced in the streets, many blackened their faces. From this flimsy evidence, Bahār deduced that the Iranian Ḥāji Firuz with his blackened face must be a survival of the Mesopotamian rite of darkening one’s face while participating in the festival of Tammuz (Bahār, 1995a, p. 226).
...
Another scholar finds the Ḥāji Firuz to be a continuation of a New Year’s tradition of the Sasanian period, during which black slaves, wearing colorful clothing and a great deal of makeup, would entertain the public with song and dance (Rażi, p. 44). Jaʿfar Shahri considers the Ḥāji Firuz a more recent character, and related not to some ancient religious ceremonies but rather to black slaves who formed troupes of entertainers.

Encyclopaedia Iranica, "Haji Firuz"
Kritiek van "gewone" Iraniërs is bijvoorbeeld te vinden op The Afro-Iranian Community: Beyond Haji Firuz Blackface, the Slave Trade, & Bandari Music en https://www.facebook.com/(...).byGolbargBashi/info.

Vergelijk onderstaand verhaal met de huidige kritiek op Zwarte Piet:
quote:
Norouz is a beautiful celebration of life, rebirth, and all-embracing love of mother nature for all her children, and must not be marred by disrespect and ridicule towards any human being. Centuries after a people's heroic struggles against slavery and for their civil liberties, no one should be an “arbab” (slave-owner) and no one should blacken his face to become a “Hajji Firouz” just to entertain the racial fantasies of others. The deeply racist figure of blackface Hajji Firuz is doubtless a nasty remnant of African slaves that were bought to Iran and sold and made into an object of ridicule at the same time. Scholars like Mehrdad Bahar or Ali Blookbashi have traced the figure of Hajji Firouz to pre-Islamic mythologies and return of "the Izad Shahid Shavandeh" or "Seyavash" from the dead, etc are not wrong. But that as a floating signifier the figure of Haji Firouz has matched and mixed with other facts of our history. Even Blookbashi notes that from the Sassanid period this role was played by African slaves, and when these slaves were no longer available people began to blacken their face. Jafar Shahri in "Tehran Qadim," Ahmad Shamlu in "Farhang Kucheh" and even Mahmoud Ruh al-Amini (citing Qazvini) have all hinted at the slave origins of the figure of Haji Firuz (for a quick reference see: http://bit.ly/ZfAR01). Today Iran and Iranians live in much wider global context, where the horrid history of African slavery and Hollywood blackface have been documented and critiqued, we need to do same in our own history.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iblardi op 21-10-2014 17:41:39 ]
pi_145782255
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 11:45 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Mocht je willen
Die van mij 6 en 4 vinden die nep pieten maar niks.
Grappig hoe die kinderen zelf hun beslissing kunnen maken over wat "echt" is

Maar goed een overstuur kind is acteren

Maar zo'n lieve medelander die andere kindjes voor rassist en NSBer uitmaakt...
Leer eerst eens goed Nederlands.......
Doe maar gek, de rest van Nederland doet al gewoon genoeg
pi_145782315
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 17:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Discriminatiebureau mengt zich in Pietendiscussie

De aanpassingen aan de Sinterklaasintocht in Lelystad zijn nauwelijks schokkend te noemen. Dat vindt het Bureau Gelijke Behandeling Flevoland. Directrice Arja Kruis vindt het dan ook niet verstandig dat Lelystadse ondernemers dreigen met het intrekken van subsidie voor de intocht.

Afgelopen week werd bekend dat er naast 41 Zwarte Pieten bij de intocht ook 4 regenboogpieten aanwezig zijn. De Stichting Ondernemers Stadshart Lelystad is daar boos over. Kruis gaat met de ondernemers in gesprek. Zij vindt dat de ondernemers beter de dialoog kunnen aangaan dan dreigen met het intrekken van subsidie.

Bij het Bureau Gelijke Behandeling Flevoland komen jaarlijks enkele klachten binnen over Zwarte Piet, al is het dit jaar nog opvallend rustig.
http://www.omroepflevolan(...)h-in-pietendiscussie
Die regenboogpieten komen dan de cadeautjes in de schoentjes van de moslimkinderen doen?
pi_145782337
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 16:04 schreef jerney het volgende:

[..]

Die mensen zijn blijkbaar toch wat minder wereldvreemd dan in Amsterdam.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 17:51:16 #124
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_145782552
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 17:43 schreef Halcon het volgende:

[..]

Die mensen zijn blijkbaar toch wat minder wereldvreemd dan in Amsterdam.
... Omdat ze het met jou eens zijn? :P
pi_145782677
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 17:51 schreef jerney het volgende:

[..]

... Omdat ze het met jou eens zijn? :P
Nee, ik doelde eigenlijk op die twee negroïde mannen in dat filmpje. Dat had ik er bij moeten zetten. Die zijn het er in principe ook niet mee eens, maar bekijken wel even beide kanten van de situatie. Als zo iemand zich dan echt stoort aan bijvoorbeeld de lippen of oorbellen van zwarte piet, dan heb ik zoiets van, laat dat dan weg, iedereen tevreden.

In Amsterdam zijn ze toch een stuk opgefokter en bekijken ze het alleen vanuit hun kant. Iedereen die het niet met ze eens is, is een racist.
pi_145782713
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 17:54 schreef Halcon het volgende:

[..]

Nee, ik doelde eigenlijk op die twee negroïde mannen in dat filmpje. Dat had ik er bij moeten zetten. Die zijn het er in principe ook niet mee eens, maar bekijken wel even beide kanten van de situatie. Als zo iemand zich dan echt stoort aan bijvoorbeeld de lippen of oorbellen van zwarte piet, dan heb ik zoiets van, laat dat dan weg, iedereen tevreden.

In Amsterdam zijn ze toch een stuk opgefokter en bekijken ze het alleen vanuit hun kant. Iedereen die het niet met ze eens is, is een racist.
Waar zeiden ze dat precies? :?
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 17:57:30 #127
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_145782775
quote:

[..]

Ah op die manier :)

Maar de meesten proberen ook wel diezelfde boodschap over te brengen hoor, maar beide partijen luisteren vaak niet goed naar elkaar vanwege de emoties die hoog kunnen oplopen.

En in de randstad lijken de lontjes vaak net wat korter. :P
pi_145782850
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 17:55 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Waar zeiden ze dat precies? :?
Filmpje niet gezien :?
pi_145782905
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 17:57 schreef jerney het volgende:

[..]

Ah op die manier :)

Maar de meesten proberen ook wel diezelfde boodschap over te brengen hoor, maar beide partijen luisteren vaak niet goed naar elkaar vanwege de emoties die hoog kunnen oplopen.

En in de randstad lijken de lontjes vaak net wat korter. :P
Nou, als ik het in Tilburg beluister zou je er om tafel in 5 minuten uit zijn met elkaar. Toch wat pragmatischer, respect voor andere meningen, etc.

In Amsterdam zouden ze elkaar de koppen inslaan. Simpel, kortzichtig en intolerant volk in dat filmpje zeg.
pi_145782992
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:00 schreef Halcon het volgende:

[..]

Filmpje niet gezien :?
Jawel. Je kunt wel aangeven waar ze dat zeggen toch?
pi_145783028
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:05 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Jawel. Je kunt wel aangeven waar ze dat zeggen toch?
0.19, 0.25, 0.26, 0.41, 2.53, 5.19, daarna niet echt meer gekeken.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 18:08:54 #132
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_145783086
quote:

[..]

Het scheelt natuurlijk ook wel dat ze in Ansterdam degeben filmden die er actief mee bezig zijn en in Tilburg passanten hun mening vroegen.

En de manier van interviewen heeft ook invloed. Ik zou nu ook niet vrolijk worden van die Pow ettertjes. :') Al kun je er wel wat normaler op reageren ja. :P
pi_145783111
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:06 schreef Halcon het volgende:

[..]

0.19, 0.25, 0.26, 0.41, 2.53, 5.19, daarna niet echt meer gekeken.
Ik hoor ze alleen zeggen dat Zwarte Piet racisme is.
pi_145783158
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:09 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Ik hoor ze alleen zeggen dat Zwarte Piet racisme is.
Dan luister je niet goed.
pi_145783179
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:08 schreef jerney het volgende:

[..]

Het scheelt natuurlijk ook wel dat ze in Ansterdam degenen filmden die er actief mee bezig zijn en in Tilburg passanten hun mening vroegen.

En de manier van interviewen heeft ook invloed. Ik zou nu ook niet vrolijk worden van die Pow ettertjes. :') Al kun je er wel wat normaler op reageren ja. :P
In Amsterdam zag ik ook wat mensen die ergens rond liepen of zaten. Enfin, je begrijpt mijn punt wel.
pi_145783234
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:11 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dan luister je niet goed.
Letterlijk op 0.25: Ik vind: Zwarte Piet is racisme.

Maar het zal wel aan mij liggen.
pi_145783270
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:14 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Letterlijk op 0.25: Ik vind: Zwarte Piet is racisme.

Maar het zal wel aan mij liggen.
Verder maar niet geluisterd?

Daarnaast: als je ZP racisme vindt, dan vind je de aanhangers ook racisme.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 18:16:24 #138
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_145783281
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:11 schreef Halcon het volgende:

[..]

In Amsterdam zag ik ook wat mensen die ergens rond liepen of zaten. Enfin, je begrijpt mijn punt wel.
Maar die mensen in mijn eerste filmpje legden toch ook gewoon rustig uit wat hun probleem ermee was?

Ik heb er iig geen problemen mee om een traditie aan te passen wanneer die mensen (waar ook kinderen bij zitten) kwetst.

Heksen verbranden was ooit ook een soort van traditie. Enfin, je begrijpt mijn punt wel. ;)
pi_145783316
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:16 schreef jerney het volgende:

[..]

Maar die mensen in mijn eerste filmpje legden toch ook gewoon rustig uit wat hun probleem ermee was?

Ik heb er iig geen problemen mee om een traditie aan te passen wanneer die mensen (waar ook kinderen bij zitten) kwetst.

Heksen verbranden was ooit ook een soort van traditie. Enfin, je begrijpt mijn punt wel. ;)
Dat is alleen maar "ik vind dit en ik vind dat dat moet, etc". Die twee in Tilburg vind ik veel minder wereldvreemd en bekrompen. Trekken ook niet zo opzichtig de racisme-kaart.

Heksen verbranden en ZP zijn niet bepaald met elkaar te vergelijken.
pi_145783351
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:16 schreef Halcon het volgende:

[..]

Verder maar niet geluisterd?
Jawel, verder ook niks schokkends gehoord.
quote:
Daarnaast: als je ZP racisme vindt, dan vind je de aanhangers ook racisme.
Bepaal jij dat? _O-
pi_145783384
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:18 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Jawel, verder ook niks schokkends gehoord.

[..]

Bepaal jij dat? _O-
Ok, dat zegt dan vooral wat over jou.

Dan heb jij er echt niet veel van begrijpen. Veel plezier verder nog met het je ergeren aan ZP. :W
pi_145783408
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:19 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ok, dat zegt dan vooral wat over jou.

Dan heb jij er echt niet veel van begrijpen. Veel plezier verder nog met het je ergeren aan ZP. :W
Oké Halcon.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 18:23:12 #143
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_145783463
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:17 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat is alleen maar "ik vind dit en ik vind dat dat moet, etc". Die twee in Tilburg vind ik veel minder wereldvreemd en bekrompen. Trekken ook niet zo opzichtig de racisme-kaart.

Heksen verbranden en ZP zijn niet bepaald met elkaar te vergelijken.
Ik wilde ook eerder duidelijk maken dat je iets niet per se moet blijven doen, omdat het nu eenmaal de traditie is.
pi_145783490
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:23 schreef jerney het volgende:

[..]

Ik wilde ook eerder duidelijk maken dat je iets niet per se moet blijven doen, omdat het nu eenmaal de traditie is.
Aan de andere kant moet je ook niet per definitie stoppen met een traditie omdat mensen zich eraan storen. Het ligt een beetje aan de traditie.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 18:29:36 #145
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_145783692
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:24 schreef Halcon het volgende:

[..]

Aan de andere kant moet je ook niet per definitie stoppen met een traditie omdat mensen zich eraan storen. Het ligt een beetje aan de traditie.
Dat ben ik ook weer met je eens. :)

Maar ik zou persoonlijk liever zien dat de pieten elkaar een make over geven. Het is gewoon een overblijfsel aan een periode die mensen herinnert aan nare dingen.

Dit kan toch de bedoeling niet zijn van dat kinderfeest? Het belangrijkste is dat de pieten niet worden herkend door de kindjes en dat doel kan ook op andere manieren bereikt worden.

Zwarte pieten zijn dan misschien niet bedoeld racistisch, maar ik kan wel begrijpen dat mensen die ermee te maken hebben (gehad) het niet zo'n tof concept vinden.
pi_145784099
quote:
Vergelijk onderstaand verhaal met de huidige kritiek op Zwarte Piet:
Nevertheless... Hajji Firuz is door de UNESCO-keuring heengekomen, dus kennelijk ligt het percentage dat hem als racistisch stereotype beschouwt beduidend lager dan het percentage Nederlanders dat de huidige vorm van Zwarte Piet niet meer van deze tijd vindt.

Daarnaast kun je er een prachtige tranentrekkende reportage van maken hoe Piet en Hajji elkaar terugvinden, waarna Piet plechtig plaatsmaakt voor zijn oudere broer om zich in Spanje geheel aan het maken van kadootjes te kunnen wijden (kinderen worden steeds hebberiger, dus Piet zat toch al niet zo ruim in zijn tijd) en van St. Klaas een mooie medaille+oorkonde krijgt voor 165 jaar trouwe dienst!

Geweldige TV en in ieder geval zijn we dan een tijdje van dat domme gescheld over en weer af. :D :P
pi_145784470
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:29 schreef jerney het volgende:

[..]

Dat ben ik ook weer met je eens. :)

Maar ik zou persoonlijk liever zien dat de pieten elkaar een make over geven. Het is gewoon een overblijfsel aan een periode die mensen herinnert aan nare dingen.

Dit kan toch de bedoeling niet zijn van dat kinderfeest? Het belangrijkste is dat de pieten niet worden herkend door de kindjes en dat doel kan ook op andere manieren bereikt worden.

Zwarte pieten zijn dan misschien niet bedoeld racistisch, maar ik kan wel begrijpen dat mensen die ermee te maken hebben (gehad) het niet zo'n tof concept vinden.
Het heeft m.i. geen bal te maken met de slavernij. Dat sommigen dat denken, wil nog niet zeggen dat het zo is.

De oplossing die die twee in Tilburg geven, vind ik prima. De pro- en anti ZP die zich daaraan storen, zijn wat mij betreft doorgeslagen figuren.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 18:54:30 #148
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_145784685
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:49 schreef Halcon het volgende:

[..]

Het heeft m.i. geen bal te maken met de slavernij. Dat sommigen dat denken, wil nog niet zeggen dat het zo is.

De oplossing die die twee in Tilburg geven, vind ik prima. De pro- en anti ZP die zich daaraan storen, zijn wat mij betreft doorgeslagen figuren.
Ik bedoelde dat ook niet. Maar genoeg mensen hebben vaak zat te maken met racisme. Zelfs ik ben ooit, op fok notabene, uitgemaakt voor een vieze allochtoon. :D Maargoed, ik moest eens goed lachen om zoveel stupiditeit, omdat ik er voor de rest nooit last van heb.

Maar als je jaarlijks wordt uitgemaakt voor zwarte piet, eventueel nog met je kleine aan de hand, kan ik me voorstellen dat je dat wel beu wordt.
pi_145784755
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:54 schreef jerney het volgende:

[..]

Ik bedoelde dat ook niet. Maar genoeg mensen hebben vaak zat te maken met racisme. Zelfs ik ben ooit, op fok notabene, uitgemaakt voor een vieze allochtoon. :D Maargoed, ik moest eens goed lachen om zoveel stupiditeit, omdat ik er voor de rest nooit last van heb.

Maar als je jaarlijks wordt uitgemaakt voor zwarte piet, eventueel nog met je kleine aan de hand, kan ik me voorstellen dat je dat wel beu wordt.
Racisme gaat met het verbieden van ZP niet veranderen. ZP is geen oorzaak van eventueel racisme.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 19:00:28 #150
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_145784927
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:56 schreef Halcon het volgende:

[..]

Racisme gaat met het verbieden van ZP niet veranderen. ZP is geen oorzaak van eventueel racisme.
Nee dat weet ik. Was het maar zo simpel. Maar ZP is wel een bijverschijnsel van een racistische gedachtengang uit het verleden.

Gewoon die afro, oorbellen en rode lippen dumpen. En maak het wat vlekkerig ipv egaal zwart ofzo. Dan kunnen we met zijn allen stug volhouden dat het door de schoorsteen komt. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')