quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:13 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Jammer genoeg horen & zien we niet waarom die figuur door het lint heengaat.
Maar als je de algemene bejegeningen daar ziet.
Ik praat het niet goed maar het is welhaast begrijpelijk
Wat zijn tatta's en koelies eigenlijk?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Zelf de bek vol hebben van racisme maar anderen tatta's, koelies en witte mensen noemenhypocriete ballen stront.
Precies Gquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Zelf de bek vol hebben van racisme maar anderen tatta's, koelies en witte mensen noemenhypocriete ballen stront.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Koelie is een scheldwoord (van origine betekende het wat anders maar daar kan ik ff niet op komen)quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:24 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat zijn tatta's en koelies eigenlijk?
Dit mag gezegd worden vanwege een onverwerkt trauma.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Waar en wanneer wordt dat feestje precies gevierd?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Welk feestquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:30 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Waar en wanneer wordt dat feestje precies gevierd?
Men polst enkel de opinie in Amsterdam lijkt het, dat is absoluut niet representatief voor de Nederlandse bevolking.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:41 schreef jerney het volgende:
Sowieso... Pownieuws
Ik vind deze vrouw het veel beter doen. Hier komt op een rustige manier naar voren wat nu zo'n beetje de pijnpunten zijn. En is dat nu echt zo ver gezocht?
Nee klopt, in Amsterdam komen ze wat meer in aanraking met andere culturen en zijn ze daarom wat beter geinformeerd.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:52 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Men polst enkel de opinie in Amsterdam lijkt het, dat is absoluut niet representatief voor de Nederlandse bevolking.
De geïnformeerdheid heeft weinig te maken met het feit of het representatief is of niet.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:53 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee klopt, in Amsterdam komen ze wat meer in aanraking met andere culturen en zijn ze daarom wat beter geinformeerd.
Zo komen deze mensen anders niet over.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:53 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee klopt, in Amsterdam komen ze wat meer in aanraking met andere culturen en zijn ze daarom wat beter geinformeerd.
Ik kwam net ook een Tilburgs filmpje tegen, dus het zal aan jouw zoekkwaliteiten liggen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:52 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Men polst enkel de opinie in Amsterdam lijkt het, dat is absoluut niet representatief voor de Nederlandse bevolking.
Ik neem aan dat je naar dit filmpje refereert. Dit lijkt me al een stuk representatiever.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 16:04 schreef jerney het volgende:
[..]
Ik kwam net ook een Tilburgs filmpje tegen, dus het zal aan jouw zoekkwaliteiten liggen.
Tatta's - blankenquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:24 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat zijn tatta's en koelies eigenlijk?
Zo eenduidig is dat niet hoor. Hajji Firuz heeft te kampen met dezelfde problematiek als Zwarte Piet, zij het misschien op wat kleinere schaal. De grote massa van de bevolking ziet hem als een onschuldige grappenmaker, zonder daarbij aan racisme te denken. Maar omdat hij niet in de oudere bronnen wordt genoemd, kan over de oorsprong flink worden gespeculeerd. Sommigen zien er dan ook een voortzetting in van duizenden jaren oude Mesopotamische tradities, terwijl anderen denken dat de zwarte slavernij de voornaamste inspiratiebron is geweest:quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 14:22 schreef DarkSkywise het volgende:
Dat kan dus niet omdat een onderdeel van het feest (Zwarte Piet) niet aan een tweetal voorwaarden voldoet. Er moet één door iedereen aanvaarde niet-racistische verklaring voor Piets zwartheid zijn (en dus niet een stuk of 10, zoals we in deze topicreeks vaak genoeg hebben kunnen zien) en er mogen geen belangengroeringen tegen erfgoederkenning zijn. (De "Iraanse Zwarte Piet" is goedgekeurd omdat die wél aan de voorwaarden voldoet en daadwerkelijk zwart is door roet en/of vuur; bovendien hoort hij bij een feest dat al duizenden jaren oud is en door meer dan 300 miljoen mensen wordt gevierd.)
Kritiek van "gewone" Iraniërs is bijvoorbeeld te vinden op The Afro-Iranian Community: Beyond Haji Firuz Blackface, the Slave Trade, & Bandari Music en https://www.facebook.com/(...).byGolbargBashi/info.quote:Classical Arabic and Persian sources that mention many folk entertainers do not refer to Ḥāji Firuz at all, nor is he mentioned in casual reference in poetry or prose of the classical period
...
...Bahār argued that Tammuz returned from the world of the dead every spring, and his festival, commemorated the yearly death and rebirth of vegetation. In some of these ceremonies during which people sang and danced in the streets, many blackened their faces. From this flimsy evidence, Bahār deduced that the Iranian Ḥāji Firuz with his blackened face must be a survival of the Mesopotamian rite of darkening one’s face while participating in the festival of Tammuz (Bahār, 1995a, p. 226).
...
Another scholar finds the Ḥāji Firuz to be a continuation of a New Year’s tradition of the Sasanian period, during which black slaves, wearing colorful clothing and a great deal of makeup, would entertain the public with song and dance (Rażi, p. 44). Jaʿfar Shahri considers the Ḥāji Firuz a more recent character, and related not to some ancient religious ceremonies but rather to black slaves who formed troupes of entertainers.
Encyclopaedia Iranica, "Haji Firuz"
quote:Norouz is a beautiful celebration of life, rebirth, and all-embracing love of mother nature for all her children, and must not be marred by disrespect and ridicule towards any human being. Centuries after a people's heroic struggles against slavery and for their civil liberties, no one should be an “arbab” (slave-owner) and no one should blacken his face to become a “Hajji Firouz” just to entertain the racial fantasies of others. The deeply racist figure of blackface Hajji Firuz is doubtless a nasty remnant of African slaves that were bought to Iran and sold and made into an object of ridicule at the same time. Scholars like Mehrdad Bahar or Ali Blookbashi have traced the figure of Hajji Firouz to pre-Islamic mythologies and return of "the Izad Shahid Shavandeh" or "Seyavash" from the dead, etc are not wrong. But that as a floating signifier the figure of Haji Firouz has matched and mixed with other facts of our history. Even Blookbashi notes that from the Sassanid period this role was played by African slaves, and when these slaves were no longer available people began to blacken their face. Jafar Shahri in "Tehran Qadim," Ahmad Shamlu in "Farhang Kucheh" and even Mahmoud Ruh al-Amini (citing Qazvini) have all hinted at the slave origins of the figure of Haji Firuz (for a quick reference see: http://bit.ly/ZfAR01). Today Iran and Iranians live in much wider global context, where the horrid history of African slavery and Hollywood blackface have been documented and critiqued, we need to do same in our own history.
Leer eerst eens goed Nederlands.......quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 11:45 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Mocht je willen
Die van mij 6 en 4 vinden die nep pieten maar niks.
Grappig hoe die kinderen zelf hun beslissing kunnen maken over wat "echt" is
Maar goed een overstuur kind is acteren
Maar zo'n lieve medelander die andere kindjes voor rassist en NSBer uitmaakt...
Die regenboogpieten komen dan de cadeautjes in de schoentjes van de moslimkinderen doen?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Discriminatiebureau mengt zich in Pietendiscussie
De aanpassingen aan de Sinterklaasintocht in Lelystad zijn nauwelijks schokkend te noemen. Dat vindt het Bureau Gelijke Behandeling Flevoland. Directrice Arja Kruis vindt het dan ook niet verstandig dat Lelystadse ondernemers dreigen met het intrekken van subsidie voor de intocht.
Afgelopen week werd bekend dat er naast 41 Zwarte Pieten bij de intocht ook 4 regenboogpieten aanwezig zijn. De Stichting Ondernemers Stadshart Lelystad is daar boos over. Kruis gaat met de ondernemers in gesprek. Zij vindt dat de ondernemers beter de dialoog kunnen aangaan dan dreigen met het intrekken van subsidie.
Bij het Bureau Gelijke Behandeling Flevoland komen jaarlijks enkele klachten binnen over Zwarte Piet, al is het dit jaar nog opvallend rustig.
http://www.omroepflevolan(...)h-in-pietendiscussie
Die mensen zijn blijkbaar toch wat minder wereldvreemd dan in Amsterdam.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 16:04 schreef jerney het volgende:
[..]
Ik kwam net ook een Tilburgs filmpje tegen, dus het zal aan jouw zoekkwaliteiten liggen.
... Omdat ze het met jou eens zijn?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die mensen zijn blijkbaar toch wat minder wereldvreemd dan in Amsterdam.
Nee, ik doelde eigenlijk op die twee negroïde mannen in dat filmpje. Dat had ik er bij moeten zetten. Die zijn het er in principe ook niet mee eens, maar bekijken wel even beide kanten van de situatie. Als zo iemand zich dan echt stoort aan bijvoorbeeld de lippen of oorbellen van zwarte piet, dan heb ik zoiets van, laat dat dan weg, iedereen tevreden.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:51 schreef jerney het volgende:
[..]
... Omdat ze het met jou eens zijn?
Waar zeiden ze dat precies?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:54 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nee, ik doelde eigenlijk op die twee negroïde mannen in dat filmpje. Dat had ik er bij moeten zetten. Die zijn het er in principe ook niet mee eens, maar bekijken wel even beide kanten van de situatie. Als zo iemand zich dan echt stoort aan bijvoorbeeld de lippen of oorbellen van zwarte piet, dan heb ik zoiets van, laat dat dan weg, iedereen tevreden.
In Amsterdam zijn ze toch een stuk opgefokter en bekijken ze het alleen vanuit hun kant. Iedereen die het niet met ze eens is, is een racist.
Ah op die manierquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:54 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nee, ik doelde eigenlijk op die twee negroïde mannen in dat filmpje. Dat had ik er bij moeten zetten. Die zijn het er in principe ook niet mee eens, maar bekijken wel even beide kanten van de situatie. Als zo iemand zich dan echt stoort aan bijvoorbeeld de lippen of oorbellen van zwarte piet, dan heb ik zoiets van, laat dat dan weg, iedereen tevreden.
In Amsterdam zijn ze toch een stuk opgefokter en bekijken ze het alleen vanuit hun kant. Iedereen die het niet met ze eens is, is een racist.
Nou, als ik het in Tilburg beluister zou je er om tafel in 5 minuten uit zijn met elkaar. Toch wat pragmatischer, respect voor andere meningen, etc.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:57 schreef jerney het volgende:
[..]
Ah op die manier
Maar de meesten proberen ook wel diezelfde boodschap over te brengen hoor, maar beide partijen luisteren vaak niet goed naar elkaar vanwege de emoties die hoog kunnen oplopen.
En in de randstad lijken de lontjes vaak net wat korter.
0.19, 0.25, 0.26, 0.41, 2.53, 5.19, daarna niet echt meer gekeken.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:05 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Jawel. Je kunt wel aangeven waar ze dat zeggen toch?
Het scheelt natuurlijk ook wel dat ze in Ansterdam degeben filmden die er actief mee bezig zijn en in Tilburg passanten hun mening vroegen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:54 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik hoor ze alleen zeggen dat Zwarte Piet racisme is.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
0.19, 0.25, 0.26, 0.41, 2.53, 5.19, daarna niet echt meer gekeken.
Dan luister je niet goed.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:09 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Ik hoor ze alleen zeggen dat Zwarte Piet racisme is.
In Amsterdam zag ik ook wat mensen die ergens rond liepen of zaten. Enfin, je begrijpt mijn punt wel.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:08 schreef jerney het volgende:
[..]
Het scheelt natuurlijk ook wel dat ze in Ansterdam degenen filmden die er actief mee bezig zijn en in Tilburg passanten hun mening vroegen.
En de manier van interviewen heeft ook invloed. Ik zou nu ook niet vrolijk worden van die Pow ettertjes.Al kun je er wel wat normaler op reageren ja.
Verder maar niet geluisterd?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:14 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Letterlijk op 0.25: Ik vind: Zwarte Piet is racisme.
Maar het zal wel aan mij liggen.
Maar die mensen in mijn eerste filmpje legden toch ook gewoon rustig uit wat hun probleem ermee was?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
In Amsterdam zag ik ook wat mensen die ergens rond liepen of zaten. Enfin, je begrijpt mijn punt wel.
Dat is alleen maar "ik vind dit en ik vind dat dat moet, etc". Die twee in Tilburg vind ik veel minder wereldvreemd en bekrompen. Trekken ook niet zo opzichtig de racisme-kaart.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:16 schreef jerney het volgende:
[..]
Maar die mensen in mijn eerste filmpje legden toch ook gewoon rustig uit wat hun probleem ermee was?
Ik heb er iig geen problemen mee om een traditie aan te passen wanneer die mensen (waar ook kinderen bij zitten) kwetst.
Heksen verbranden was ooit ook een soort van traditie. Enfin, je begrijpt mijn punt wel.
Jawel, verder ook niks schokkends gehoord.quote:
Bepaal jij dat?quote:Daarnaast: als je ZP racisme vindt, dan vind je de aanhangers ook racisme.
Ok, dat zegt dan vooral wat over jou.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:18 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Jawel, verder ook niks schokkends gehoord.
[..]
Bepaal jij dat?
Oké Halcon.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ok, dat zegt dan vooral wat over jou.
Dan heb jij er echt niet veel van begrijpen. Veel plezier verder nog met het je ergeren aan ZP.
Ik wilde ook eerder duidelijk maken dat je iets niet per se moet blijven doen, omdat het nu eenmaal de traditie is.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:17 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat is alleen maar "ik vind dit en ik vind dat dat moet, etc". Die twee in Tilburg vind ik veel minder wereldvreemd en bekrompen. Trekken ook niet zo opzichtig de racisme-kaart.
Heksen verbranden en ZP zijn niet bepaald met elkaar te vergelijken.
Aan de andere kant moet je ook niet per definitie stoppen met een traditie omdat mensen zich eraan storen. Het ligt een beetje aan de traditie.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:23 schreef jerney het volgende:
[..]
Ik wilde ook eerder duidelijk maken dat je iets niet per se moet blijven doen, omdat het nu eenmaal de traditie is.
Dat ben ik ook weer met je eens.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Aan de andere kant moet je ook niet per definitie stoppen met een traditie omdat mensen zich eraan storen. Het ligt een beetje aan de traditie.
Nevertheless... Hajji Firuz is door de UNESCO-keuring heengekomen, dus kennelijk ligt het percentage dat hem als racistisch stereotype beschouwt beduidend lager dan het percentage Nederlanders dat de huidige vorm van Zwarte Piet niet meer van deze tijd vindt.quote:Vergelijk onderstaand verhaal met de huidige kritiek op Zwarte Piet:
Het heeft m.i. geen bal te maken met de slavernij. Dat sommigen dat denken, wil nog niet zeggen dat het zo is.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:29 schreef jerney het volgende:
[..]
Dat ben ik ook weer met je eens.
Maar ik zou persoonlijk liever zien dat de pieten elkaar een make over geven. Het is gewoon een overblijfsel aan een periode die mensen herinnert aan nare dingen.
Dit kan toch de bedoeling niet zijn van dat kinderfeest? Het belangrijkste is dat de pieten niet worden herkend door de kindjes en dat doel kan ook op andere manieren bereikt worden.
Zwarte pieten zijn dan misschien niet bedoeld racistisch, maar ik kan wel begrijpen dat mensen die ermee te maken hebben (gehad) het niet zo'n tof concept vinden.
Ik bedoelde dat ook niet. Maar genoeg mensen hebben vaak zat te maken met racisme. Zelfs ik ben ooit, op fok notabene, uitgemaakt voor een vieze allochtoon.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het heeft m.i. geen bal te maken met de slavernij. Dat sommigen dat denken, wil nog niet zeggen dat het zo is.
De oplossing die die twee in Tilburg geven, vind ik prima. De pro- en anti ZP die zich daaraan storen, zijn wat mij betreft doorgeslagen figuren.
Racisme gaat met het verbieden van ZP niet veranderen. ZP is geen oorzaak van eventueel racisme.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:54 schreef jerney het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat ook niet. Maar genoeg mensen hebben vaak zat te maken met racisme. Zelfs ik ben ooit, op fok notabene, uitgemaakt voor een vieze allochtoon.Maargoed, ik moest eens goed lachen om zoveel stupiditeit, omdat ik er voor de rest nooit last van heb.
Maar als je jaarlijks wordt uitgemaakt voor zwarte piet, eventueel nog met je kleine aan de hand, kan ik me voorstellen dat je dat wel beu wordt.
Nee dat weet ik. Was het maar zo simpel. Maar ZP is wel een bijverschijnsel van een racistische gedachtengang uit het verleden.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:56 schreef Halcon het volgende:
[..]
Racisme gaat met het verbieden van ZP niet veranderen. ZP is geen oorzaak van eventueel racisme.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |