abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145745366
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:25 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, ik vind religieuze zaken altijd wel interessant. Ook de vergelijking tussen mijn eigen achtergrond (Nederlands Hervormd) en hun overtuigingen.
Maar in dit geval hadden ze niet de behoefte om je te overtuigen ?
pi_145745417
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:26 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Maar in dit geval hadden ze niet de behoefte om je te overtuigen ?
Natuurlijk wel. Maar ik was toen al redelijk hard van mijn geloof gevallen, dus dat was niet echt een haalbare kaart.
pi_145745457
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:27 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Maar ik was toen al redelijk hard van mijn geloof gevallen, dus dat was niet echt een haalbare kaart.
Maar hoezo vind je het een sekte dan ?
pi_145745600
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:28 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Maar hoezo vind je het een sekte dan ?
Allereerst vanwege de totalitaire cultuur ervan (een privéleven is zo ongeveer verboden, ze weten alles), ten tweede vanwege het principe van uitsluiting, ten derde vanwege de ontzegging van bepaalde medische zorg, ten vierde vanwege het gebod zich aan allerlei activiteiten te onttrekken.

Dat zijn mijn belangrijkste redenen om ze een sekte te noemen.
pi_145745683
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:30 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Allereerst vanwege de totalitaire cultuur ervan (een privéleven is zo ongeveer verboden, ze weten alles), ten tweede vanwege het principe van uitsluiting, ten derde vanwege de ontzegging van bepaalde medische zorg, ten vierde vanwege het gebod zich aan allerlei activiteiten te onttrekken.

Dat zijn mijn belangrijkste redenen om ze een sekte te noemen.
Aan wat voor activiteiten onttrekken ze zich?
pi_145745813
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:31 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Aan wat voor activiteiten onttrekken ze zich?
Feestdagen bijvoorbeeld. Die zijn verboden. Nodig eens een jehova uit voor een verjaardagsfeestje: ze mogen niet komen.

En let wel: op zich geen ramp hoor. Iedereen viert maar wat hij leuk vindt. Het gaat me om het niet MOGEN. Letterlijk niet mogen. Doe je het wel, dan krijg je straf. Ook als je een verstandige volwassene bent.
pi_145746100
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:34 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Feestdagen bijvoorbeeld. Die zijn verboden. Nodig eens een jehova uit voor een verjaardagsfeestje: ze mogen niet komen.

En let wel: op zich geen ramp hoor. Iedereen viert maar wat hij leuk vindt. Het gaat me om het niet MOGEN. Letterlijk niet mogen. Doe je het wel, dan krijg je straf. Ook als je een verstandige volwassene bent.
Hmm das wel vreemd idd.

Nja k moet er duidelijk meer over lezen want weet eigenlijk helemaal niks van ze af :P
pi_145746185
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 18:43 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Je maakt alleen de denkfout dat dat soort wetten voor christenen geldig zou zijn.
Die wetten zijn al eeuwen niet meer geldig, net als bv het sabbat houden. Wordt helemaal niet gezegd dat christenen dat zouden moeten doen.
Oh, wacht. Je mag natuurlijk niet naar het oude testament kijken. Tenzij we het over homo's hebben natuurlijk, dan moet het weer wel.

quote:
1. Je hoeft geen extreem respect daarvoor te tonen. Heb gewoon respect voor de keus die mensen maken, laat elkaar er vrij in. Ga elkaar niet lopen beledigen.
Dat heeft ook niemand gedaan, jij voelt je beledigd door kritiek die is geleverd, waaronder de kwalificatie sekte voor de specifieke vorm van de bijbelse woestijnmythe die jij aanhangt.

quote:
2. Ik verafschuw die nep christenen net zo erg als jou. Die zeggen christen te zijn maar totaal niet leven naar de Bijbel. Walgelijk wat voor misdaden er gepleegd zijn in Gods Naam, terwijl de Bijbel leert je vijanden lief te hebben en de oorlog niet te leren.

(...)
Kritiek leveren is oke. Beledigen niet. De Bijbel is ook absoluut geen haatzaaiend boek als je naar de inhoudt kijkt.
Moet ik weer even wat bijbelcitaatjes voor je verzamelen en laten zien? Het boek barst van de haatzaaiende teksten.

quote:
Uhm? Wij beweren toch niet dat iedereen naar de hemel zou gaan?
De Bijbel leert bv in Psalm 37:10,11 dat er een aards paradijs zal komen. 144.000 gaan naar de hemel, de rest blijft gewoon op aarde.
Daar ben je even verkeerd geïnformeerd ;)
Dus heb ik gelijk door te stellen dat JG's keihard liegen als ze deur aan deur hun onzin proberen te verspreiden.

quote:
Bloedtransfusie kan net zoveel levens kosten dan dat het levens zou gaan redden. Bloedvrij opereren is vele malen beter en veiliger.
Laat me raden: de bijbel beweert dit?

quote:
Als je de context bekijkt wel ja. Er zijn geen tegenstrijdigheden als je de Bijbel als geheel beziet.

Waarom is het een tegenstrijdigheid dan? Het ene spreekt er over dat de mensheid geschapen werd, de ander gaat er specifieker op in.
Nee, het spreekt elkaar direct tegen. Als de man en vrouw tegelijk zijn geschapen (versie 1), is het onmogelijk dat eerst de man en later de vrouw zijn geschapen (versie 2). En dat is al een forse tegenstrijdigheid op zo ongeveer de eerste pagina van de bijbel.

Zelfs als je de 'bijbel als geheel beziet' spreekt het zichzelf direct tegen. En zo barst de bijbel van de tegenstrijdigheden. Op zich logisch, aangezien het een verzameling mythen en enkele historische gebeurtenissen is die in de loop van vermoedelijk enkele honderden jaren bij elkaar is verzameld, geschreven en verzonnen. Dan krijg je inderdaad tegenstrijdigheden.
pi_145746464
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:38 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Hmm das wel vreemd idd.

Nja k moet er duidelijk meer over lezen want weet eigenlijk helemaal niks van ze af :P
Nou, weet je... Als het allemaal weldenkende, autonome mensen zouden zijn die er bewust voor kiezen om zich bij zo'n sekte aan te sluiten, dan zou ik er niet zo'n probleem mee hebben. Probleem is alleen dat het voornamelijk mensen met een psychisch probleem zijn die erin terecht komen. En dat vind ik echt misdadig. Dat is misbruik.
pi_145746497
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 18:46 schreef bianconeri het volgende:

Je laat duidelijk zien dat je blindt bent voor feiten.
Erg grappig dat uitgerekend een religieuze fundamentalist dit soort uitspraken doet.
pi_145746583
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 18:47 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Nee natuurlijk niet.
Waarom verdedig je de genocides dan?
pi_145746628
quote:
10s.gif Op maandag 20 oktober 2014 16:37 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nee omdat het nergens op slaat en je al de hele tijd bezig bent om het maar niet over het onderwerp te hoeven hebben. Het gaat nu over ROKEN...
Roken = schadelijk
Alcohol drinken in een theehuis naast de moskee = die mensen wat opdringen waar ze niet op zitten te wachten
Hoeren -> ook een zonde volgens de Bijbel.

Jeetje, is dat nu zo lastig?
pi_145746725
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 16:50 schreef justanick het volgende:

[..]

Nee, ik weet niet wat je punt is. Ik begrijp werkelijk niet meer hoe dit te maken heeft met de schadelijke gevolgen van het anti-homo standpunt van diverse kerken.
Mijn vraag aan jou is hoe strikt de Wjz toe wilt passen en hoe consequent jij bent. M.a.w. gaat het je echt om kinderen of wil je alleen maar gelovigen aanpakken. Het is mij om het even, maar in het laatste geval verliezen je argumenten flink aan waarde.
pi_145746839
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:47 schreef Halcon het volgende:

[..]

Roken = schadelijk
Alcohol drinken in een theehuis naast de moskee = die mensen wat opdringen waar ze niet op zitten te wachten
Hoeren -> ook een zonde volgens de Bijbel.

Jeetje, is dat nu zo lastig?
Nou schijnbaar is het voor jou lastig om gewoon bij het onderwerp te blijven. Homoseksualiteit dus
pi_145746883
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:02 schreef Yasmin23 het volgende:
Ik ben dan ook benieuwd naar de deur strategie. Volgens mij vinden de meeste mensen het super irritant en alsnog gaan ze er mee door.
Ik vind er niets irritant aan en ga altijd met ze in gesprek. Meestal sluiten ze dan na een geanimeerd gesprek af met "ik begrijp uw visie".
pi_145746936
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 18:54 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Nou, vooruit: Komt ie: Hier nogmaals de definitie lijst van een sekte en daarmee het bewijs dat wij geen sekte zijn http://nl.wikipedia.org/w(...)plaats_van_definitie
Ik heb even door dat lijstje heengekeken. Ter info: je hoeft niet aan ALLE criteria te voldoen om tot sekte te worden gerekend. Kijk je even mee?

quote:
lidmaatschap uit vrije keuze, niet door geboorte;
Half check. Indien je wordt geboren met twee JG's als ouders, ben je bijna kansloos en ben je eigenlijk door geboorte al lid.

quote:
toelating tot het lidmaatschap op grond van door de sekteleiders erkende en aantoonbare kennis van de leer,
Check.

quote:
een persoonlijke bekeringservaring of een aanbeveling door een ouder lid van de sekte;
Check.

quote:
het karakter is exclusief en gesloten; wie zich niet aan de geldende leer houdt of tegen de regels van de moraal of de organisatie zondigt, wordt uitgestoten;
Check.

quote:
de sekte beschouwt zich als een elite, begiftigd met een bijzonder inzicht of belast met een bijzondere opdracht;
Check (144.000 plaatsen in de hemel uitsluitend voor JG's; je eigen uitspraken zijn ook veelzeggend, want je geeft continue af op andere christenen, waarvan er een superieure aura uitgaat)

quote:
er is sprake van een streven naar persoonlijke perfectie;
Check.

quote:
er is geen principieel verschil tussen leken en priesters of voorgangers;
Hey, geen check.

quote:
er is gelegenheid om spontaan uiting te geven aan een persoonlijk gevoel van betrokkenheid;
Check.

quote:
de sekte staat vijandig of onverschillig tegenover de samenleving en de staat;
Check.

quote:
het lidmaatschap is absoluter en omvattender dan dat van een kerkgenootschap;
Check.

quote:
er is sprake van een duidelijk herkenbare eigen ideologie;
Check.

8,5 / 10. Sekte dus.
pi_145746983
quote:
16s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:51 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nou schijnbaar is het voor jou lastig om gewoon bij het onderwerp te blijven. Homoseksualiteit dus
De discussie is veel breder dan dat alleen. Daarnaast dienen die argumenten om aan te geven dat je de plank misslaat, maar als jij geen normale discussie wilt voeren en je steeds beroept op "ik begrijp het niet"... tsja :)
pi_145747181
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:49 schreef Halcon het volgende:

[..]

Mijn vraag aan jou is hoe strikt de Wjz toe wilt passen en hoe consequent jij bent. M.a.w. gaat het je echt om kinderen of wil je alleen maar gelovigen aanpakken. Het is mij om het even, maar in het laatste geval verliezen je argumenten flink aan waarde.
Jij haalde de Wjz erbij, omdat jij vind dat het een oplossing kan zijn om de schadelijke gevolgen van diverse religieuze opvattingen in te kunnen dammen. Mijn reactie was dat het slimmer kan zijn om de religieuze instituten te bewegen wat minder achterlijke standpunten in te nemen. En gezien de flexibiliteit waarmee diverse van deze instituten met hun heilige boekje omgaan kan dat wel. Desondanks blijf je maar doorgaan op Wjz met volstrekt onvergelijkbare voorbeelden.
pi_145747191
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:54 schreef Halcon het volgende:

[..]

De discussie is veel breder dan dat alleen. Daarnaast dienen die argumenten om aan te geven dat je de plank misslaat, maar als jij geen normale discussie wilt voeren en je steeds beroept op "ik begrijp het niet"... tsja :)
Ja doei. Je komt met de meeste gekke dingen als vergelijking aanzetten. Allemaal dingen die een vrijwillige keuze zijn. Geaardheid is geen keus. Buiten dat worden mensen vanaf kleins af aan zo opgevoed en bij die gemeenschap betrokken. Als dan in de puberteit blijkt dat iemand op het zelfde geslacht vallen zijn ze ineens niet goed genoeg meer.

Alles wat hij of zij is geleerd staat lijnrecht over zijn of haar geaardheid. Dan komt de keuze die ze moeten maken. Kiezen ze voor zichzelf en voor hun geluk hebben ze kans op verstoting. Kiezen ze voor de gemeenschap dan moeten ze hun eigen identiteit negeren.

Zit je dan. :N En voor iets waar ze niks aan kunnen doen en wat ook helemaal geen probleem is.
pi_145747424
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:58 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja doei. Je komt met de meeste gekke dingen als vergelijking aanzetten. Allemaal dingen die een vrijwillige keuze zijn. Geaardheid is geen keus. Buiten dat worden mensen vanaf kleins af aan zo opgevoed en bij die gemeenschap betrokken. Als dan in de puberteit blijkt dat iemand op het zelfde geslacht vallen zijn ze ineens niet goed genoeg meer.

Alles wat hij of zij is geleerd staat lijnrecht over zijn of haar geaardheid. Dan komt de keuze die ze moeten maken. Kiezen ze voor zichzelf en voor hun geluk hebben ze kans op verstoting. Kiezen ze voor de gemeenschap dan moeten ze hun eigen identiteit negeren.

Zit je dan. :N En voor iets waar ze niks aan kunnen doen en wat ook helemaal geen probleem is.
Probleem is denk ik ook dat Halcon nooit heeft gezien wat een streng religieuze opvoeding gecombineerd met homoseksualiteit met mensen kan doen.

Ik heb het wel een keer gezien bij iemand. Hij is verstoten door zijn ouders en de rest van de gemeenschap. De psychische schade was enorm.
pi_145747513
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:02 schreef justanick het volgende:

[..]

Probleem is denk ik ook dat Halcon nooit heeft gezien wat een streng religieuze opvoeding gecombineerd met homoseksualiteit met mensen kan doen.

Ik heb het wel een keer gezien bij iemand. Hij is verstoten door zijn ouders en de rest van de gemeenschap. De psychische schade was enorm.
Dus dat. Hoe fucking naar moet het zijn om altijd geliefd te zijn geweest. Een familie te hebben gehad en als dan blijkt dat je geen hetero bent wordt je zo aan de kant geschoven. Alsof de rest van je persoonlijkheid er niet meer toe doet.

En dit vanwege een of ander boek. Kan er serieus niet bij.
pi_145748124
Nou ja, onderaan de streep kunnen we volgens mij wel stellen dat we het er allemaal (op een enkele extremist na) wel over eens zijn dat het discrimineren of uitsluiten van mensen om hun homoseksualiteit bijzonder verwerpelijk is.
pi_145748230
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:18 schreef Jigzoz het volgende:
Nou ja, onderaan de streep kunnen we volgens mij wel stellen dat we het er allemaal (op een enkele extremist na) wel over eens zijn dat het discrimineren of uitsluiten van mensen om hun homoseksualiteit bijzonder verwerpelijk is.
Laten we het hopen. Alleen zal dat in de praktijk niet blijken.
pi_145748285
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:20 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Laten we het hopen. Alleen zal dat in de praktijk niet blijken.
Het enige wat je er tegen kunt doen is het altijd bestrijden. Hoe minder mensen zich met religieus extremisme inlaten, hoe beter.
pi_145748457
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:21 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Het enige wat je er tegen kunt doen is het altijd bestrijden. Hoe minder mensen zich met religieus extremisme inlaten, hoe beter.
Nja hoe kan je dit bestrijden dan ? We zenden nog steeds uit wat de Paus bv zegt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')