Het is gewoon beiden iets totaal anders. 'Neger' is een rasaanduiding die verder niet zo heel veel zeggend is. Een neger kan bijna overal ter wereld vandaan komen (alleen in Azie en Oost Europa heb je er niet zo heel veel, maar ook dat is mogelijk). Er is dus grote culturele diversiteit onder negers.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 14:23 schreef Speculant. het volgende:
[..]
In NL zegt men geloof ik altijd "mensen van ...(land) afkomst/achtergrond". Ik kijk niet zoveel tv en kom al 10j bijna niet meer in NL. In de dagelijkse omgang is het volgens mij veelal nog gewoon 'neger'.
Dat klopt, het speelt sowieso niet zo snel enig belang eigenlijk.quote:Op maandag 20 oktober 2014 20:48 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Het is gewoon beiden iets totaal anders. 'Neger' is een rasaanduiding die verder niet zo heel veel zeggend is. Een neger kan bijna overal ter wereld vandaan komen (alleen in Azie en Oost Europa heb je er niet zo heel veel, maar ook dat is mogelijk). Er is dus grote culturele diversiteit onder negers.
Zelfde als dat 'een blanke' weinig zegt wanneer je niet weet vanwaar deze blanke vandaan komt.
Het land waar iemand van afkomstig is zegt in veel gevallen veel meer over de persoon dan het ras waar hij/zij toe behoort. Maar het hangt enigszins af v/h onderwerp/situatie.
Toch heeft de term, voor mij althans, wel degelijk een etno-culturele dimensie. Misschien komt dat door samenstellingen als "negerstammen" en "negerkoning". Ik stel me er in elk geval niet direct een zwarte Surinamer of Jamaicaan bij voor.quote:Op maandag 20 oktober 2014 20:48 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Het is gewoon beiden iets totaal anders. 'Neger' is een rasaanduiding die verder niet zo heel veel zeggend is. Een neger kan bijna overal ter wereld vandaan komen (alleen in Azie en Oost Europa heb je er niet zo heel veel, maar ook dat is mogelijk). Er is dus grote culturele diversiteit onder negers.
Zelfde als dat 'een blanke' weinig zegt wanneer je niet weet vanwaar deze blanke vandaan komt.
Het land waar iemand van afkomstig is zegt in veel gevallen veel meer over de persoon dan het ras waar hij/zij toe behoort. Maar het hangt enigszins af v/h onderwerp/situatie.
'Neger(in)' verwijst gewoon naar iedereen die van oorsprong geheel of gedeeltelijk van Zwart-Afrika komt. Dat zijn zowel net aangespoelde asielzoekers uit Ghana of Zimbabwe als Surinamers, Haïtianen, Snoop dog, Obama, Stromae of Edsilia Rombley. (Bij bv. Stromae is dat voor discussie vatbaar omdat niet alleen zijn huidskleur vrij licht geworden is, maar ook zijn gezicht geen 'typische' kenmerken heeft die vaak aan negers worden toegekend. Al moet opgemerkt worden dat er ontzettend veel rassen bestaan onder Afrikanen, dus ik ga verder niet in detail treden.quote:Op maandag 20 oktober 2014 21:11 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Toch heeft de term, voor mij althans, wel degelijk een etno-culturele dimensie. Misschien komt dat door samenstellingen als "negerstammen" en "negerkoning". Ik stel me er in elk geval niet direct een zwarte Surinamer of Jamaicaan bij voor.
Wij hebben dan weer Congolezen maar die maken er geen punt van.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 14:45 schreef Hathor het volgende:
Belgie heeft geen Surinamers en Antillianen die overal met alle geweld het slavernijverleden er met de haren bijslepen in de hoop er alsnog een slaatje uit te slaan, dat is het grote verschil.
Ja ja, als vertegenwoordigers van het negroïde "hoofdras" met alle bijbehorende fysieke kenmerken. Strikt genomen is dat ook wel zo, maar bij teksten als "Een neger in het dorp" denk ik toch eerder aan een soort wandelende etnologische attractie. "Een zwarte in het dorp" is neutraal. Maar misschien is die connotatie zuiver persoonlijk.quote:Op maandag 20 oktober 2014 21:35 schreef Scheepskornuit het volgende:
[..]
'Neger(in)' verwijst gewoon naar iedereen die van oorsprong geheel of gedeeltelijk van Zwart-Afrika komt. Dat zijn zowel net aangespoelde asielzoekers uit Ghana of Zimbabwe als Surinamers, Haïtianen, Snoop dog, Obama, Stromae of Edsilia Rombley. (Bij bv. Stromae is dat voor discussie vatbaar omdat niet alleen zijn huidskleur vrij licht geworden is, maar ook zijn gezicht geen 'typische' kenmerken heeft die vaak aan negers worden toegekend. Al moet opgemerkt worden dat er ontzettend veel rassen bestaan onder Afrikanen, dus ik ga verder niet in detail treden.
Die eten dan weer graag een witte (albino) of een pygmee, doe mij dan maar een djoeka.quote:Op maandag 20 oktober 2014 21:49 schreef Woestijnvos het volgende:
[..]
Wij hebben dan weer Congolezen maar die maken er geen punt van.
In den roosch.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 16:19 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Omdat Nederland anno 2014 een verwijfde rubberentegelmaatschappij is waar alles en iedereen alsmaar beledigd is en waar, uit een soort narcistische vorm van politieke correctheid, een paar gutmenschen zich dan weer als hyena's op werpen om hun vermeende verhevenheid mee te etaleren.
Het beeld wat je schets klopt wel. Nederland gaat hard achteruit de laatste jaren...quote:Op maandag 20 oktober 2014 20:40 schreef BBach het volgende:
[..]
Ik denk dat dit het een beetje is. (Al moet ik eerlijk zijn, die kentering steekt hier ook de kop op)
Als zuiderbuur heb ik jullie reputatie in het buitenland in een tiental jaar zien veranderen van benijdenswaardig meest vrije volk (drugs&rock and roll), tot heel politiek correcte, geregulariseerde omgeving met zeer veel tegenstrijdigheden (wietpass, Ivo Opstelten (is dat diegene met de NSA praktijken?), OV-chipkaart, een gigantische hoeveelheid camera's in het straatbeeld (misschien valt dit jullie niet op, maar daardoor ben ik telkens weer geschokt bij een bezoek aan mijn teergeliefde bovenbuur), de hoeveelheid regels, ...) Ik denk dat zo'n omgeving het politiek correcte in de hand werkt.
Het is misschien een ongefundeerd gevoel, maar voor mijzelf is die 180° bocht opvallend. Misschien was mijn originele beeld van het vrije Nederland niet zo correct, maar daarvan ben ik niet overtuigd.
Lolquote:Op zaterdag 18 oktober 2014 16:19 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Omdat Nederland anno 2014 een verwijfde rubberentegelmaatschappij is waar alles en iedereen alsmaar beledigd is en waar, uit een soort narcistische vorm van politieke correctheid, een paar gutmenschen zich dan weer als hyena's op werpen om hun vermeende verhevenheid mee te etaleren. Gewoon een nutteloos zeikland dus...
Dat dus. Men gaat niet krampachtig argumenten uit de duim zuigen om Zwarte Piet maar een racistisch element te kunnen noemen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 14:02 schreef SebbeSwensje het volgende:
In België proberen ze niet tot in den treuren die politieke correctheid door te drammen.
Goede analyse van de ontwikkelingen in Nederland en een treurige, maar correcte constatering dat Nederland vroeger een gidsland was, maar nu een treurig burgerlijke, politiek correcte, politiestaat.quote:Op maandag 20 oktober 2014 20:40 schreef BBach het volgende:
[..]
Ik denk dat dit het een beetje is. (Al moet ik eerlijk zijn, die kentering steekt hier ook de kop op)
Als zuiderbuur heb ik jullie reputatie in het buitenland in een tiental jaar zien veranderen van benijdenswaardig meest vrije volk (drugs&rock and roll), tot heel politiek correcte, geregulariseerde omgeving met zeer veel tegenstrijdigheden (wietpass, Ivo Opstelten (is dat diegene met de NSA praktijken?), OV-chipkaart, een gigantische hoeveelheid camera's in het straatbeeld (misschien valt dit jullie niet op, maar daardoor ben ik telkens weer geschokt bij een bezoek aan mijn teergeliefde bovenbuur), de hoeveelheid regels, ...) Ik denk dat zo'n omgeving het politiek correcte in de hand werkt.
Het is misschien een ongefundeerd gevoel, maar voor mijzelf is die 180° bocht opvallend. Misschien was mijn originele beeld van het vrije Nederland niet zo correct, maar daarvan ben ik niet overtuigd.
quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 16:19 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Omdat Nederland anno 2014 een verwijfde rubberentegelmaatschappij is waar alles en iedereen alsmaar beledigd is en waar, uit een soort narcistische vorm van politieke correctheid, een paar gutmenschen zich dan weer als hyena's op werpen om hun vermeende verhevenheid mee te etaleren. Gewoon een nutteloos zeikland dus...
Ben zelf in de jaren '90 opgegroeid met Dag Sinterklaas. Wat een prachtprogramma was dat. Pure magie.quote:Sinds begin jaren 90 hebben wij in Vlaanderen de nieuwe leer van Sinterklaas, en daar heeft Hugo Matthysen voor gezorgd. Dat zei althans Bart Peeters in "Reyers laat". In Nederland is de situatie helemaal anders, aldus Prem Radhakishun.
Prem Radhakishun (foto in tekst) kreeg vorige week zowat heel Nederland over zich heen nadat hij in "De wereld draait door" zonder enige waarschuwing had gezegd dat de Sint niet zou bestaan. "Ik vind niet dat je dat soort dingen om half acht 's avonds zegt, aldus Bart Peeters over het voorval.
Radhakishun verduidelijkte in "Reyers laat" dat hij er geen voorstander van is om het sinterklaasfeest af te schaffen, maar hij wil het feest wel moderniseren. "Als een deel van de mensen zich stoort aan de ongelijkheid tussen Sinterklaas en Zwarte Piet, pas die ongelijkheid dan gewoon aan", klonk het.
Bart Peeters, kind aan huis bij de Sint, merkte op dat die aanpassing in Vlaanderen al lang geleden heeft plaatsgevonden. "Hugo Matthysen (de maker van "Dag Sinterklaas", nvdr) heeft sinds de jaren 90 in Vlaanderen de puntjes op de i van de Sint gezet", klonk het.
"Sinds "Dag Sinterklaas" weten we dat Zwarte Piet helemaal niet meer de knecht is, maar gewoon de vriend van Sinterklaas, die ook een beetje het huishouden runt. En, nog belangrijker, zijn zwarte kleur ontleent Zwarte Piet niet aan zijn afkomst, maar door het vele contact met schoorstenen", aldus Peeters.
In Nederland is de situatie blijkbaar anders. "Daar zijn al Zwarte Pieten opgevoerd met een Surinaams accent, how wrong can you go?", zei Bart Peeters. "Jullie zijn daar duidelijk heel onvoorzichtig mee omgegaan".
Prem Radhakishun pleit er nu voor om het sinterklaasfeest ook in Nederland aan te passen aan het huidige wereldbeeld. "Wat jullie in de jaren 90 al gedaan hebben, moet bij ons nog gebeuren", klonk het. Hij heeft er wel vertrouwen in dat na de heisa de modernisering in zicht is, "want uit wrijving ontstaat glans".
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.1761344
Die hebben geen handen meer dus kunnen derhalve ook niet meer typen.quote:Op maandag 20 oktober 2014 21:49 schreef Woestijnvos het volgende:
[..]
Die zeuren dan weer over het 'racistische' Kuifje in Afrika/Congo.quote:Op maandag 20 oktober 2014 21:49 schreef Woestijnvos het volgende:
[..]
Iddquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 10:11 schreef pagadder het volgende:
[..]
Ben zelf in de jaren '90 opgegroeid met Dag Sinterklaas. Wat een prachtprogramma was dat. Pure magie.![]()
Dat is mijn grap, scheumerd.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 10:15 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Die hebben geen handen meer dus kunnen derhalve ook niet meer typen.
Inderdaad, daarom kopieer je ze letterlijk.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 11:08 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Jij maakt nooit grappige garpen.
Het is eerder een kwestie van GMTA beste waht.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 11:11 schreef waht het volgende:
[..]
Inderdaad, daarom kopieer je ze letterlijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |