Leuk inderdaad!quote:Op maandag 10 november 2014 10:09 schreef OmeRon het volgende:
Gistermiddag weer een sessie straatfotografie gedaan in Amsterdam. Normaal baal ik als mensen me doorhebben, maar dit plaatje is er toch wel fantastisch door geworden
[ afbeelding ]
Ik heb een 35mm f1.8 objectief op m'n camera, en loop eigenlijk door met m'n camera in de aanslag. Tijdens het lopen scan ik de omgeving af en zodra ik iets zie maak ik de foto. Met de 35mm kan ik vanaf vrij dichtbij fotograferen.quote:Op maandag 10 november 2014 12:03 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Leuk inderdaad!
Ik liep in Indonesië ook vaak met m'n camera langs locals, kriebelend om een foto te nemen.. Maar durfde niet.
Hoe doe jij het, hebben mensen het vaak door nádat je de foto schiet? Vraag je achteraf om toestemming voor gebruik? Wat als mensen boos worden?
Ik vind dit ook en hele interessante tak in de fotografie en zou er graag meer mee willen, maar heb er de ballen nog niet echt voor...
Thanks voor je uitgebreide reactie!quote:Op maandag 10 november 2014 12:28 schreef OmeRon het volgende:
[..]
Ik heb een 35mm f1.8 objectief op m'n camera, en loop eigenlijk door met m'n camera in de aanslag. Tijdens het lopen scan ik de omgeving af en zodra ik iets zie maak ik de foto. Met de 35mm kan ik vanaf vrij dichtbij fotograferen.
Voor de snelheid die je echt nodig hebt doe ik het diafragma zover mogelijk open. Scherpstelpunt in het midden en beweeg de camera na het scherpstellen om de compositie te maken. Ook probeer ik in te schatten hoe hoog mijn ISO waarde moet zijn. Op een groot plein kan deze lekker omlaag, maar in smalle steegjes gaat dat niet werken. En uiteraard ook niet als het donker begint te worden.
Ik vraag geen toestemming, maar als mensen naar mij toe komen dan geef ik uiteraard mijn emailadres zodat ik gratis de foto naar ze kan sturen. Daar worden ze meestal wel blij van. En in het ergste geval verwijder ik de foto in het bijzijn van de persoon direct van mijn camera, al is dit maar 1 keer gebeurd.
Verder gewoon de ballen hebben om mensen recht in hun gezicht te fotograferen. Je loopt door, dus tegen de tijd dat mensen überhaupt door hebben dat ze zijn gefotografeerd ben jij al 3 straten verder.
Ik heb het echt maar 1 keer meegemaakt. En dat waren een stel kinderen van 14 ofzo. Zij waren wat aan het voetballen, en ze vonden het vreemd dat ik dat fotografeerde, aangezien ik ook de mensen die op het veldje lagen fotografeerde. Ze dachten vast dat ik 1 of andere viezerik was...quote:Op maandag 10 november 2014 12:30 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Thanks voor je uitgebreide reactie!
Haha ja dat is dus waar ik een beetje bang voor ben, dat ik de foto maak, doorloop en dan achterna gezeten wordt door boze mensen, whehe
Oh en zou me dood schamen als ik dan die foto zou moeten verwijderen omdat diegene boos wordt oid![]()
Mag ik weten wat je er precies op tegen hebt?quote:Op maandag 10 november 2014 13:04 schreef Leipo666 het volgende:
zelf zit ik er ook niet op te wachten om onverwacht op Fok! gepost te worden zoals hierboven (of ergens anders op internet) door een andere fotograaf.
als ik het door zou hebben zou ik je dus ook zeker vragen de foto(s) te verwijderen.
vind deze tak van fotografie dan zelf ook 'not-done'
ja hoor: ik wil niet (verwacht of onverwacht) met mijn hoofd op internetquote:Op maandag 10 november 2014 13:07 schreef OmeRon het volgende:
[..]
Mag ik weten wat je er precies op tegen hebt?
Tsja. Dat is dan jammer voor je, ben ik bang. Dit mag namelijk gewoon mits maar tenzijquote:Op maandag 10 november 2014 14:06 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
ja hoor: ik wil niet (verwacht of onverwacht) met mijn hoofd op internet
dat doe ik zelf niet dus wil ik ook niet dat anderen dat voor mij doen
en in deze tijd kun je er niet vanuit gaan dat iemand de foto's alleen prive gebruikt en ze nooit op internet plaatst: het voorbeeld zie je hierboven
Foto`s maken mag idd. Alleen als ik dan zeg dat ik het niet wil moet de fotograaf zich daar aan houden.quote:Op maandag 10 november 2014 15:02 schreef DonJames het volgende:
[..]
Tsja. Dat is dan jammer voor je, ben ik bang. Dit mag namelijk gewoon mits maar tenzij
Nou, dat is dus niet helemaal waar. Als jij je gewoon op straat loopt is het voor mij niet verboden om daar foto's van te maken. Ook niet als jij zegt dat je dat niet op prijs stelt. Dat ik vervolgens grote kans loop op een blauw oog verandert de zaak in juridische zin niet..quote:Op maandag 10 november 2014 15:06 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Foto`s maken mag idd. Alleen als ik dan zeg dat ik het niet wil moet de fotograaf zich daar aan houden.
...
Zeg toch ook dat je de foto mag maken. Je mag hem alleen nu publiceren waar ik herkenbaar op sta als ik dat aangeef.quote:Op maandag 10 november 2014 15:20 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nou, dat is dus niet helemaal waar. Als jij je gewoon op straat loopt is het voor mij niet verboden om daar foto's van te maken. Ook niet als jij zegt dat je dat niet op prijs stelt. Dat ik vervolgens grote kans loop op een blauw oog verandert de zaak in juridische zin niet..
Oke. hier dan een telefoon die ik wel tof vindquote:Op maandag 10 november 2014 15:29 schreef Nalbandian het volgende:
Mannen, start een nieuw topic voor deze discussie. Foto's die je tof vindt willen we hier zien!
uitsloven met een telefoon foto?quote:Op maandag 10 november 2014 16:18 schreef Koelkastje het volgende:
Aan die uitslover boven mij kan ik niet toppen maar ik vond dit beschaafde plaatje wel wat hebben al zeg ik het zelf!
[ afbeelding ]
De link naar de foto die je aan het maken was toen je een foto van de camera maaktequote:Op maandag 10 november 2014 16:22 schreef over_hedge het volgende:
[..]
uitsloven met een telefoon foto?
Maar leuke foto!Ik zie er echt een blij
gezichtje in de brug
Mooi hoor, echt een knap staaltje panning.quote:Op maandag 10 november 2014 22:37 schreef Nalbandian het volgende:
Leuke foto's Koelkastje en Geelkuikentje. Ik vond deze wel tof!
[ link | afbeelding ]Lamborghini Gallardo Superleggera by EL-DE, on Flickr
Waaahh hey!quote:Op maandag 10 november 2014 22:37 schreef Nalbandian het volgende:
Amersfoort?quote:Op maandag 10 november 2014 16:18 schreef Koelkastje het volgende:
Aan die uitslover boven mij kan ik niet toppen maar ik vond dit beschaafde plaatje wel wat hebben al zeg ik het zelf!
[ afbeelding ]
Leuke autoquote:Op maandag 10 november 2014 22:37 schreef Nalbandian het volgende:
Is die met een foon gemaakt? Mooi plaatje hoor.quote:Op maandag 10 november 2014 16:18 schreef Koelkastje het volgende:
[ afbeelding ]
Waterpoort, Sneekquote:
Nee, gemaakt met mijn 6Dquote:Op dinsdag 11 november 2014 10:23 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Is die met een foon gemaakt? Mooi plaatje hoor.
Lekker sfeertje, mooie kleuren en goed toegepast effectquote:Op dinsdag 11 november 2014 10:23 schreef dick_laurent het volgende:
Ik was van de week in onze hoofdstad, die ik normaal eigenlijk als de pest vermijd omdat ik niet hou van de drukte (en arrogantie van Amsterdammers)
Maar viel me dit keer erg mee. En het blijft een mooi stadje natuurlijk.
[ afbeelding ]
Thanks!quote:Op maandag 10 november 2014 22:42 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Mooi hoor, echt een knap staaltje panning.
De auto reed tegen een heuvel op, vandaar de scheve horizonquote:Op dinsdag 11 november 2014 00:07 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Waaahh hey!![]()
Alleen je horizon is wel scheef hoor.![]()
Dank jequote:Op dinsdag 11 november 2014 08:57 schreef Puala het volgende:
[..]
Amersfoort?
[..]
Leuke autoEn lekkere kleurtjes bovenaan de foto
Die zelfde foto wilde ik binnenkort ook gaan makenquote:
FOT-meet bovenop de brug!!quote:Op woensdag 12 november 2014 14:21 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Die zelfde foto wilde ik binnenkort ook gaan makenLaatste week echt elke ochtend hele mooie luchten. En dan zit ik in de bus van af blaak en dan kom je echt goede foto plekken tegen. Toffe foto geworden
Probleem is dat de zonsopgang zo vroeg is dat ik in het weekend er geen zin in heb. En doordeweeks moet werkenquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |