Zoveel mensen zoveel smaken. Die luze badkamer zal je smaak maar niet zijn. Of je vindt het leuk iets zelf te doen in huis.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 12:44 schreef Ardo het volgende:
huis A:
gedateerde badkamer....vraagprijs 140K
huis B:
luxe badkamer ....vraagprijs 155K (kostprijs badkamer is 15k)
waar gaan de meeste mensen voor ?
verder zijn de huizen identiek
quote:Op woensdag 22 oktober 2014 12:47 schreef Spiegelei het volgende:
Ardo ik vind dat je het te zwart/wit ziet.
Een huis is hoe dan ook emotie, geen waardepapiertje. Als je door een investering die je niet direct in de koopsom teurgziet toch binnen een jaar van je huis af bent kan dat heel veel waard zijn. Dat kan puur in de vaste lasten zitten, maar ook in andere zaken zoals samenwonen, kind op komst, andere baan op andere locatie, verlies van baan of verdiencapaciteit, noodzaak tot snel verhuizen om welke reden dan ook.
Daarnaast heeft de één een langere adem en geduld dan de ander. Als jij ongedulde bent en je hebt een goedgevulde spaarrekening, dan doe je dat wellicht. Heb je de middelen niet (of het er niet voor over) en zit je niet echt op een schopstoel dan doe je dat niet.
Echt, het is niet zo zwart/wit.
maar als ik 20k investeer voor een 10k hogere verkoopprijs kan ik evengoed 10k korting geven...mensen zijn volgens mij gevoeliger voor korting dan voor een keuken/badkamer die ook toevallig hun smaak moet zijnquote:Op woensdag 22 oktober 2014 12:47 schreef Spiegelei het volgende:
Ardo ik vind dat je het te zwart/wit ziet.
Een huis is hoe dan ook emotie, geen waardepapiertje. Als je door een investering die je niet direct in de koopsom teurgziet toch binnen een jaar van je huis af bent kan dat heel veel waard zijn. Dat kan puur in de vaste lasten zitten, maar ook in andere zaken zoals samenwonen, kind op komst, andere baan op andere locatie, verlies van baan of verdiencapaciteit, noodzaak tot snel verhuizen om welke reden dan ook.
Daarnaast heeft de één een langere adem en geduld dan de ander. Als jij ongedulde bent en je hebt een goedgevulde spaarrekening, dan doe je dat wellicht. Heb je de middelen niet (of het er niet voor over) en zit je niet echt op een schopstoel dan doe je dat niet.
Echt, het is niet zo zwart/wit.
Ik ben het denk ik wel met je eens dat mensen in het algemeen gevoeliger zijn voor korting dan voor die verbouwing die XX euro heeft gekost, MAAR..quote:Op woensdag 22 oktober 2014 12:50 schreef Ardo het volgende:
[..]
[..]
maar als ik 20k investeer voor een 10k hogere verkoopprijs kan ik evengoed 10k korting geven...mensen zijn volgens mij gevoeliger voor korting dan een keuken/bandkamer die ook toevallig hun smaak moet zijn
Daar is bij mijn ouders wel eens een huis op stukgelopen; dat huis had een gloednieuwe knalblauwe badkamer, en dat vond ze zo lelijk dat ze er geen jaren tegenaan wilde kijken, maar het is nog van de generatie die niet iets vervangt als er niets mis mee is, dus het ging niet door.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 12:50 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Zoveel mensen zoveel smaken. Die luze badkamer zal je smaak maar niet zijn. Of je vindt het leuk iets zelf te doen in huis.
Ik persoonlijk kan jou met deze stelling geen antwoord geven. Ook als ik uitga van precies mijn smaak.
Misschien kies is dan voor het andere huis omdat ik dan meer financiele ruimte heb zodat ik meer kan sparen en pas later ga verbouwen. of uitgebreider ga verbouwen ("dan pakken we meteen de keuken én de badkamer mee")
Blijft nog lastig, een korting is alleen maar interessant als mensen wel het vermogen hebben de verbouwing zelf te bekostigen, als het hele huis verhypotheekt moet worden dan heb je al een probleem als je het geld voor die aanpassingen niet zelf hebt liggen, want een verbouwing meefinancieren is niet zo makkelijk meer, zeker niet als het niet evenveel waardevermeerdering geeft als de verbouwing kost, en dat doet het vaak pas als het aan een bouwval grenst, en dan moet je nog een hoop zelf kunnen en willen doen.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 12:53 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Ik ben het denk ik wel met je eens dat mensen in het algemeen gevoeliger zijn voor korting dan voor die verbouwing die XX euro heeft gekost, MAAR..
hoe ventileer je dat je die korting zo geeft? Ga je in een onderhandeling snel naar beneden (moet je wel een bod hebben gekregen). Ga de scherp in de markt zitten of na een X periode je vraagprijs verlagen ('ah daar valt wat te halen, biedingen gaat onacceptabel laag zitten)?
Ik vind het een lastige.
edit: ik persoonlijk ben dan voor scherp in de markt zetten en daar wel enige tijd aan vasthouden (dus niet na een half jaar je vraagprijs verlagen)
Of het bod van TS te laag ligt, ligt vooral aan de haast van de verkoper.... de buurman zit kennelijk nog prima waar hij zit, want het staat al jaren te koop, de verkoper van het pand van TS heeft over 2 maanden dubbele lasten.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 12:57 schreef Ardo het volgende:
we gaan weer even terug naar geval van TS
hij heeft 126k voor dit flatje geboden....
buurman staat ook te koop, identiek
als hij het van de buurman kan kopen voor 111K heeft hij 15K over om te verbouwen naar zijn eigen smaak.
buurman zal het echter niet voor 111K verkopen...
conclusie: bod van TS ligt te laag
hij kan het ook gaan verhuren onder de leegstandswet...quote:Op woensdag 22 oktober 2014 13:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of het bod van TS te laag ligt, ligt vooral aan de haast van de verkoper.... de buurman zit kennelijk nog prima waar hij zit, want het staat al jaren te koop, de verkoper van het pand van TS heeft over 2 maanden dubbele lasten.
Als hij daar trek in heeft, met alle risico's van dien, dan moet hij de afweging maken of hij dat interessanter vindt dan de onderhandelingen weer opengooien.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 13:01 schreef Ardo het volgende:
[..]
hij kan het ook gaan verhuren onder de leegstandswet
voor een paar tientjes per maand heb je huurgarantiequote:Op woensdag 22 oktober 2014 13:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als hij daar trek in heeft, met alle risico's van dien, dan moet hij de afweging maken of hij dat interessanter vindt dan de onderhandelingen weer opengooien.
Ik slik liever een paar duizend weg dan dat ik de hut moet verhuren terwijl ik lijdzaam toekijk hoe mijn woning minder waard wordt, en er ook nog huurders inzitten die wellicht niet (op tijd) betalen.
Denk je? De bruto hypotheek zal al minimaal ¤ 500 per maand zijn, en dan de VVE-kosten nog....quote:Op woensdag 22 oktober 2014 13:01 schreef Ardo het volgende:
[..]
hij kan het ook gaan verhuren onder de leegstandswet...
met 650 huur per maand is ie wel uit de kosten denk ik....lijkt me niet zo moeilijk om daar snel iemand voor te vinden
hij hoeft er ook geen winst op te maken....beter per saldo 100 euro kosten dan leeg laten staan en 500 euro kosten...quote:Op woensdag 22 oktober 2014 13:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Denk je? De bruto hypotheek zal al minimaal ¤ 500 per maand zijn, en dan de VVE-kosten nog....
En dan is er dus nog niets gereserveerd voor onderhoud en dergelijke.
daar gaat het helemaal niet om, ik opper een idee voor de verkoper om van zijn dubbele lasten af te komen.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 13:12 schreef Acradavos het volgende:
Hou nou eens op met dat gezwammel over huren.. dat is niet de discussie. Ik vraag nergens of ik moet kopen of huren.
Conclusie: De buurman heeft het over 3 jaar nog te koop staan.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 12:57 schreef Ardo het volgende:
we gaan weer even terug naar geval van TS
hij heeft 126k voor dit flatje geboden....
buurman staat ook te koop, identiek
als hij het van de buurman kan kopen voor 111K heeft hij 15K over om te verbouwen naar zijn eigen smaak.
buurman zal het echter niet voor 111K verkopen...
conclusie: bod van TS ligt te laag
ik reageerde op een reactie van iemand over dubbele lasten en gaf daarop een suggestie hoe iemand dubbele lasten kan voorkomen....quote:Op woensdag 22 oktober 2014 13:27 schreef Acradavos het volgende:
Is dit het topic van de verkoper of van mij? Leuk die cijfers, maar het zegt geen ene reet. Hetzelfde als jij 1,5% loonsverhoging krijgt. Dat merk je ook niet in je zak.
tuurlijk merk je dat wel in je zak, anders maak je je jaarlijkse verhoging maar aan mij over....quote:Op woensdag 22 oktober 2014 13:27 schreef Acradavos het volgende:
Is dit het topic van de verkoper of van mij? Leuk die cijfers, maar het zegt geen ene reet. Hetzelfde als jij 1,5% loonsverhoging krijgt. Dat merk je ook niet in je zak.
Dat verschilt nogal per regio en woningsoort, als TS weet wat die woning hem wel of niet waard is, dan boeit het vrij weinig dat de prijs van tussenwoningen in Amsterdam al flink aan het stijgen is.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 13:41 schreef Ardo het volgende:
en 1,5 % van 2000 is wel wat anders dan 1,5% van 200.000 ...
doe mij maar een paar van die reten dan
en als toekomstige huizeneigenaar zou de ontwikkeling van de huizenprijzen je wel degelijk een reet moeten schelen
daar heb je helemaal gelijk in, gaat mij alleen om de algemene trend.....en volgens de laatste berichten is die in ieder geval niet meer dalend, waar sommigen blijkbaar nog wel denken dat we daarin zitten..Hoewel niet 100procent zeker durf ik wel te stellen dat we de bodem nu achter ons hebben liggen.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 13:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat verschilt nogal per regio en woningsoort, als TS weet wat die woning hem wel of niet waard is, dan boeit het vrij weinig dat de prijs van tussenwoningen in Amsterdam al flink aan het stijgen is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |