abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145662516
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 11:01 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Volgens die definitie is "domme Belg" al racisme, wat natuurlijk onzin zou zijn.
"Natuurlijk onzin"? Het gaat om de maatschappelijke gevolgen. Als Belgen in de praktijk minder kansen in Nederland krijgen doordat iedereen grapjes maakt over "domme Belgen", dan is dat net zo goed hartstikke kwalijk.

Dat is niet ineens helemaal leuk en gezellig omdat het niet strikt om "ras" gaat.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2014 11:12:59 ]
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 11:17:05 #202
66825 Reya
Fier Wallon
pi_145662596
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 11:11 schreef Igen het volgende:

[..]

"Natuurlijk onzin"? Het gaat om de maatschappelijke gevolgen. Als Belgen in de praktijk minder kansen in Nederland krijgen doordat iedereen grapjes maakt over "domme Belgen", dan is dat net zo goed hartstikke kwalijk.
Ik kan bestigen dat die uitlating bijzonder kwetsend is.
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 11:17:11 #203
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_145662598
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 11:11 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat is niet eens helemaal leuk en gezellig omdat het niet strikt om "ras" gaat.
Dat is niet het punt.
Het is discriminatie, niet racisme.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_145662621
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 00:11 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik weet niet of het als racistische cultuur wordt gezien, maar kennelijk zijn er mensen die er wel hun vraagtekens bij zetten.

Maar het is niet moeilijk te begrijpen dat een bepaalde traditie die door de, laten we zeggen, meerderheid als onschuldig wordt gezien, door een minderheid als kwetsend. Er zijn dan een aantal opties mogelijk.

Schik je maar in wat de meerderheid vindt, is een optie.
Schik je maar in wat de meerheerheid vindt, want je bent eigenlijk toch geen echte Nederlander, is een optie.

Zo zijn er meer opties.

Maar één van die opties is toch ook: joh, we geven die Pieten een andere kleur (bijvoorbeeld). Degenen die er aanstoot aan nemen zijn dan blij, degenen die de traditie willen behouden ook. Iedereen blij.

Wat is hier het probleem? Is de Zwarte Piet een eis? Moet de kroesharige, dommig pratende, diklippige Piet blijven bestaan? De traditie is toch de Piet, de domme maar lieve knecht van de Sint, niet de Zwarte Piet?
Een veelgemaakte vergissing. De traditie is Zwart en niet Piet. Piet bestaat pas sinds halverwege de 19e eeuw. De zwarte helper is veel ouder en diverser (Ruprecht, Krampus).
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_145662664
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 11:17 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Dat is niet het punt.
Het is discriminatie, niet racisme.
Vind jij.

Maar de VN schaart het beide onder "racisme". Bewust, denk ik. Want de manier waarop jij onderscheid maakt, suggereert al gauw dat racisme echt taboe is terwijl discriminatie lang niet zo erg zou zijn. Ten onrechte natuurlijk.
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 11:29:55 #206
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_145662785
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 11:21 schreef Igen het volgende:

[..]

Vind jij.

Maar de VN schaart het beide onder "racisme". Bewust, denk ik. Want de manier waarop jij onderscheid maakt, suggereert al gauw dat racisme echt taboe is terwijl discriminatie lang niet zo erg zou zijn. Ten onrechte natuurlijk.
Het gaat hier om taalpurisme, de VN definitie is niet serieus te nemen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_145662798
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 11:01 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Volgens die definitie is "domme Belg" al racisme, wat natuurlijk onzin zou zijn.

Dit is racisme:
Racisme is de opvatting dat mensen ondergebracht kunnen worden in verschillende rassen en dat daarbij rassen gerangschikt kunnen worden als superieur en inferieur ten aanzien van elkaar. Daaruit voortvloeiend kunnen ten aanzien van het ene ras andere maatstaven worden aangelegd dan ten aanzien van het andere.
En aangezien Zwarte Piet niet inferieur is aan Sinterklaas is mbt de Sinterklaastraditie de donkere medemens niet inferieur aan de blanke medemens. Zwarte Piet is een knecht (een gewoon eerbaar beroep) en geen slaaf.

Daarom dus geen idee waarom de anti-Pieten Zwarte Piet qua definitie wél als inferieur interpreteren.

Blijft over hun gevoel en het verwijzen naar het verre verleden. Ja, in die tijd was er wel veel meer racisme, ja in die tijd waren veelal zwarte mensen slaven. But that was then and this is now. Het is een raar iets als je niet aan die slaventijd herinnerd wil worden als je zelf daar geen herinnering aan hebt. Geschiedenislessen hebben we allemaal gehad en en daarin is al duidelijk gemaakt dat dat slavernijverleden een zwarte bladzijde was in de geschiedenis. Nu leven we in een andere tijd, waarin helaas ook nog racisme bestaat d.m.v. tokkies aan beide zijden van het spectrum. Maar dat gevoel blijft dus iets subjectiefs en kan m.i. alleen maar weggenomen worden (als dat al mogelijk is en men open staat voor dialoog) door educatie. Maar als de anti-Pieten met de hakken in het zand blijven staan en hun gevoel boven de definitie en uitleg plaatsen dan houdt het natuurlijk op.

Voortvloeiend uit de laatste zin kan je dan ook je vraagtekens plaatsen bij het motief waarom men van niets wil weten......en dan komt het idee van de herstelbetalingen al gauw om de hoek kijken.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 11:45:30 #208
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145663005
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 00:11 schreef Monidique het volgende:
Wat is hier het probleem? Is de Zwarte Piet een eis? Moet de kroesharige, dommig pratende, diklippige Piet blijven bestaan? De traditie is toch de Piet, de domme maar lieve knecht van de Sint, niet de Zwarte Piet?
De traditie is inderdaad dat de Sint een zwarte helper heeft. Dat betekent niet dat de huidige vierders massaal voorstander zijn van een Zwarte Piet die wordt neergezet als een stereotypisch domme Afrikaan met overdreven dikke lippen. Mensen hebben in deze discussie misschien te veel de neiging om het beeld van Zwarte Piet waarmee zij zelf zijn opgegroeid als de norm te beschouwen.
pi_145663136
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 23:45 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Dus cultuurhistorie rücksichtlos door prefab mc donalds's en coca cola-plastic vervangen... :')
Cultuurhistorie?? _O- _O- _O-
Je hebt gelijk Sinterklaas heeft niks te maken met modere commercie. Echt een puur kinderfeestje met wat pepernoten en een klein presentje.
Geen films, geen winkels die vol liggen met Sinterklaastroep. Geen ingehuurde Sinterklazen in winkelcentra.
Het Sinterklaasfeest is pure cultuur, totaal anders dan het Kerstfeest.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_145663184
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 01:05 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Laten we eerlijk zijn: het Sinterklaasfeest is gewoon een debiel feest dat vooral leuk gevonden wordt door debiele mensen. Nu zijn er anderen die er zelfs aanstoot aan nemen, zich gediscrimineerd voelen o.i.d. Welnu, dat is dan een prima reden om eindelijk eens te stoppen met die onzin.

Volksfeest - 't zal mij aan m'n anus oxideren.
^O^ ^O^
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_145663263
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 11:53 schreef Injetta het volgende:

[..]

Cultuurhistorie?? _O- _O- _O-
Je hebt gelijk Sinterklaas heeft niks te maken met modere commercie. Echt een puur kinderfeestje met wat pepernoten en een klein presentje.
Geen films, geen winkels die vol liggen met Sinterklaastroep. Geen ingehuurde Sinterklazen in winkelcentra.
Het Sinterklaasfeest is pure cultuur, totaal anders dan het Kerstfeest.
"Santa Claus" is Sinterklaas. Het is onze traditie, meegenomen naar Amerika. Alleen is 'ie bijv. wat dikker, omdat Amerikanen zo veel overgewicht hebben van de coca-cola. Etc.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2014 12:02:20 ]
pi_145663527
Erg goed nieuws dat deze achterlijke traditie plaats gaat maken voor verandering.
pi_145663630
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 12:12 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Lol, klok, klepel.....Ja santa claus is er opgebaseerd, maar je uitleg is compleet onzin lol.
I know.

Trouwens, de hedendaagse Santa Claus komt in de eerste plaats voort uit "A Visit from St. Nicholas" uit 1822, terwijl de hedendaagse Sint+Piet voortkomen uit "St. Nikolaas en zijn knecht" uit 1850.

En Coca-Cola bestond in 1822 nog lang niet.
pi_145663949
Quinsy Gario en consorten zijn de discussie heel stellig gestart met de leus: 'Zwarte Piet is Racisme'. Dan mag je dat ook onderbouwen. Iets dat gewoon niet gebeurt. Logisch, Zwarte Piet en de Sinterklaastraditie in het algemeen is een samenraapsel van allemaal oudere tradities. De afgelopen 160+ jaar zit er een constante lijn in van Sint en Piet.

Ik heb gelezen uit een stukje van 'Zwarte Piet is racisme' dat het pagepakje gedragen werd door slaven. En dat daar zeventiende eeuwse afbeeldingen van zijn. Die wil ik dan wel eens zien.

Voorlopig vind ik vooral kostuums die erop lijken bij mensen met een beroep/functie.

Moren

Ridder/page

De Zwitserse garde
pi_145664064
Het feit dat mensen in staat zijn om te breken met gewoonten, tradities en ingeslepen gebruiken heeft ervoor gezorgd dat we niet meer in berenvellen ronddolen en in grotten wonen.
De geschiedenis van de mens is zo rijk en gevarieerd, doordat telkens opnieuw nieuwe wegen zijn ingeslagen en nieuwe tradities in de plaats kwamen van oude. Dat noemen we vooruitgang.
De vasthouders verliezen het uiteindelijk altijd.
We hebben zo'n 150 jaar een Sinterklaas met Pieten gehad. Was leuk, hoorde bij die tijd en nu laten we het los....
Die Kerstman is er over een tijdje wellicht ook niet meer.

De wereld vergaat niet, Nederland blijft nog steeds Nederland zonder Sinterklaas of zonder Pieten.
Het doet er helemaal niet toe wie gelijk heeft in deze discussie. Het feit dat die discussie er is en het feest onder vuur ligt, geeft aan dat het toe is aan verandering.

Het eind is hiermee ingezet en het tij is echt niet keren. De fanatiekelingen zullen krampachtig doorgaan om het te houden zoals het is, maar het is al niet meer zoals het was.
Het is een kwestie van tijd, maar dit achterlijk feest zal sowieso flink veranderen en ik denk ook verdwijnen.

Nederland maakt gewoon weer een stapje verder door de tijd. That's all.
pi_145664107
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 12:42 schreef Injetta het volgende:

Ok, wat zijn dan de nieuwe, leuke Nederlandse culturele tradities die met die constante vooruitgang verbonden zijn?
pi_145664317
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 12:44 schreef Igen het volgende:

[..]

Ok, wat zijn dan de nieuwe, leuke Nederlandse culturele tradities die met die constante vooruitgang verbonden zijn?
Ik las pas geleden over het kopen en verkopen van vrouwen en kinderen, heeft kennelijk veel potentiëel. Nadat het in Europa is uitgeprobeert op kleine schaal zijn er nu tests op grotere schaal in Irak en Syrië. Ze schijnen ook al een maandblad voor handelaren te hebben.
pi_145664330
Ik kom zelf zo gauw op deze relatief nieuwe, typisch Nederlandse cultuurverschijnselen:
- Koninginnedag/Koningsdag
- House-muziek
- Coffeeshops
- Hoeren als toeristische bezienswaardigheid
- Films waarin seks een onromantische lust op de betonnen vloer van het fietsenschuurtje is

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2014 12:58:53 ]
pi_145664394
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 12:57 schreef Igen het volgende:
Ik kom zelf zo gauw op deze relatief nieuwe, typisch Nederlandse cultuurverschijnselen:
- Koninginnedag/Koningsdag
- House-muziek
- Coffeeshops
- Hoeren als toeristische bezienswaardigheid
- Films waarin seks een onromantische lust op de betonnen vloer van het fietsenschuurtje is
Zoveel leuker voor kinderen dan een feestje met snoep en cadeautjes.
pi_145664433
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 12:42 schreef Injetta het volgende:
Het feit dat mensen in staat zijn om te breken met gewoonten, tradities en ingeslepen gebruiken heeft ervoor gezorgd dat we niet meer in berenvellen ronddolen en in grotten wonen.
De geschiedenis van de mens is zo rijk en gevarieerd, doordat telkens opnieuw nieuwe wegen zijn ingeslagen en nieuwe tradities in de plaats kwamen van oude. Dat noemen we vooruitgang.
De vasthouders verliezen het uiteindelijk altijd.
We hebben zo'n 150 jaar een Sinterklaas met Pieten gehad. Was leuk, hoorde bij die tijd en nu laten we het los....
Die Kerstman is er over een tijdje wellicht ook niet meer.

De wereld vergaat niet, Nederland blijft nog steeds Nederland zonder Sinterklaas of zonder Pieten.
Het doet er helemaal niet toe wie gelijk heeft in deze discussie. Het feit dat die discussie er is en het feest onder vuur ligt, geeft aan dat het toe is aan verandering.

Het eind is hiermee ingezet en het tij is echt niet keren. De fanatiekelingen zullen krampachtig doorgaan om het te houden zoals het is, maar het is al niet meer zoals het was.
Het is een kwestie van tijd, maar dit achterlijk feest zal sowieso flink veranderen en ik denk ook verdwijnen.

Ik ga denk ik ook een vrouwelijke vijfde account openen. Om de een of andere reden neem ik zulke trollen altijd serieuzer dan mannelijke.
pi_145664495
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 13:00 schreef HiZ het volgende:

[..]

Zoveel leuker voor kinderen dan een feestje met snoep en cadeautjes.
Koningsdag is ook best leuk.

Maar laten we eens proberen. "Sint en Piet is niet meer nodig, want we hebben nu Koningsdag. Dat is zeker net zo leuk voor de kinderen, maar dan veel moderner, veel meer van deze tijd."

Ja / Nee / Misschien ?
pi_145664516
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 13:06 schreef Igen het volgende:

[..]

Maar laten we eens proberen. "Sint en Piet is niet meer nodig, want we hebben nu Koningsdag. Dat is zeker net zo leuk voor de kinderen, maar dan veel moderner, veel meer van deze tijd."

Ja / Nee / Misschien ?
Even nadenken, 'vroeger hadden we Sinterklaas en Koningsdag, nu alleen nog Koningsdag'. Klinkt dat als een verbetering?
pi_145664521
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 13:06 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja / Nee / Misschien ?
Nee, dan krijg je die figuren weer die dat willen afschaffen omdat ze een republiek willen.
pi_145664553
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 13:08 schreef Specularium het volgende:

[..]

Nee, dan krijg je die figuren weer die dat willen afschaffen omdat ze een republiek willen.
Of dan gaan ze zeuren over het feit dat de koninklijke familie 'te blank' is.
pi_145664593
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 13:08 schreef Specularium het volgende:

[..]

Die zijn er nu al. Ik ben er een van. Je krijgt ze dus niet je hebt ze al.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')