Geen bedrijven uitsluiten en ook op delen van de klus laten bieden. Ik hoor alleen maar dat je met de bedrijven haast niet mag communiceren tijdens de aanbesteding omdat je dan voor je het weet een rechtszaak aan je broek hebt.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 17:13 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat je nu beschrijft is openbaar (Europees) aanbesteden.
Jawel hoor, het geeft alleen aan dat je geen flauw benul hebt wat binnen een ict organisatie allemaal speeltquote:
Bij een Europese aanbesteding kun je als opdrachtgever zelf kiezen of je de opdracht bijv. in meerdere deelopdrachten verdeelt, en of je bepaalde minimumeisen aan inschrijvers stelt of niet, enz. Je moet dat alleen van te voren bedenken.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 17:15 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Geen bedrijven uitsluiten en ook op delen van de klus laten bieden. Ik hoor alleen maar dat je met de bedrijven haast niet mag communiceren tijdens de aanbesteding omdat je dan voor je het weet een rechtszaak aan je broek hebt.
Dat komt omdat iedere aanbieder gelijke informatie moet hebben. Je hebt een fase (of zelfs meerdere) waarin je vragen kan stellen, die vragen en de antwoorden worden vervolgens als 'inlichtingen' gepubliceerd. Zo heeft iedereen alle informatie beschikbaar om een goede aanbieding te maken.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 17:15 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Geen bedrijven uitsluiten en ook op delen van de klus laten bieden. Ik hoor alleen maar dat je met de bedrijven haast niet mag communiceren tijdens de aanbesteding omdat je dan voor je het weet een rechtszaak aan je broek hebt.
Waar het dus om gaat is dat klanten gedurende IT projecten de afspraken maar al te vaak willen aanpassen. En dat gaan weigeren is ook geen optie. Anders krijgt de klant dus een stuk software dat hij bij nader inzien niet had gewild.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:59 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nee, zodat er een product wordt opgeleverd wat doet wat was afgesproken zonder dat het op voorhand dicht is getimmerd. In die branche kan het blijkbaar wel.
Dus moet je als opdrachtgever aan de voorkant laten zien dat je mee kan denken. Dus niet sec naar de omschreven opdracht kijken maar doorvragen wat er nu echt nodig is en hoe het gebruikt moet gaan worden.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 17:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waar het dus om gaat is dat klanten gedurende IT projecten de afspraken maar al te vaak willen aanpassen. En dat gaan weigeren is ook geen optie. Anders krijgt de klant dus een stuk software dat hij bij nader inzien niet had gewild.
Maar advies geven om de precieze functionele specificatie te kunnen opstellen is het halve werk. Dat ga je niet gratis doen met het risico dat de concurrent daarna met de opdracht ervandoor gaat. Lijkt mij.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 17:27 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dus moet je als opdrachtgever aan de voorkant laten zien dat je mee kan denken. Dus niet sec naar de omschreven opdracht kijken maar doorvragen wat er nu echt nodig is en hoe het gebruikt moet gaan worden.
Dat kan ook na het tekenen van het contract. Zoiets kan gewoon onderdeel zijn van de overeenkomst.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 17:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar advies geven om de precieze functionele specificatie te kunnen opstellen is het halve werk. Dat ga je niet gratis doen met het risico dat de concurrent daarna met de opdracht ervandoor gaat. Lijkt mij.
Ja. En dan moet de overheid er dus voor kiezen om dat één van de onderdelen van de aanbesteding te laten zijn. Kan best. Op gebied van bijv. infrastructuur zie je zelfs genoeg aanbestedingen die alleen maar draaien om advies bij het maken van plannen. De uitvoering komt dan jaren later pas, in aparte aanbestedingen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 17:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat kan ook na het tekenen van het contract. Zoiets kan gewoon onderdeel zijn van de overeenkomst.
Dat kan inderdaad prima. Bij infra is het zelfs vrij standaard. Ook de vraagspecificatie maken wordt vaak uitbesteed.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 17:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja. En dan moet de overheid er dus voor kiezen om dat één van de onderdelen van de aanbesteding te laten zijn. Kan best. Op gebied van bijv. infrastructuur zie je zelfs genoeg aanbestedingen die alleen maar draaien om advies bij het maken van plannen. De uitvoering komt dan jaren later pas, in aparte aanbestedingen.
Haha, dat is wel ene vrij dramatische variantquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 17:45 schreef Igen het volgende:
Levert soms wel grappige aanbestedingen op. Heb wel eens, kort samengevat, zoiets gezien:
"Voorwerp van aanbesteding: Beleidsnota op terrein X
Toelichting: Overheid Y wil meer doen met beleidsterrein X en daarvoor is een beleidsnota nodig. We hebben eigenlijk geen flauw benul van dit beleidsterrein. We willen dus dat de opdrachtnemer met stakeholders gaat praten; we hebben een aanzetje voor een IT-oplossing en willen weten of dat eigenlijk wel ergens op slaat; we willen binnen één jaar een lintje kunnen doorknippen; en binnen twee jaar willen we een beleidsnota hebben."
Ik vraag me dan trouwens wel af hoe je daar een zinvol bod op kan doen en hoe de opdrachtgever uiteindelijk kan bepalen welke inschrijver de beste prijs/kwaliteitverhouding biedt.
Onzin.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 16:58 schreef jogy het volgende:
[..]
Het is een combinatie van factoren natuurlijk maar iemand binnen de ICT die een hart voor het bedrijf heeft (walgelijk uitdrukking maar dat terzijde ) trekt eerder zijn mond open over de (on)mogelijkheden van een project dan een accountmanager/verkoper van een ander bedrijf die gewoon een grote order binnen wil halen en zijn bonus binnen wil trekken ongeacht of het realistisch is of niet. Dat de hogere heren er niets van willen weten en die zaken gewoon er doorheen proppen is weer een heel ander verhaal. Maar uiteindelijk zou inhouse ICT expertise geen pijn doen.
Klopt. Maar het werkt wel.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 17:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar advies geven om de precieze functionele specificatie te kunnen opstellen is het halve werk. Dat ga je niet gratis doen met het risico dat de concurrent daarna met de opdracht ervandoor gaat. Lijkt mij.
Onzin, werkelijk onzin, wat jij noemt is gewoon slechte bedrijfsvoering, heeft niets met europese aanbestedingen te maken, en btw, die gelden niet exclusief voor de overheidquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 17:01 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je bent dan verplicht om met een partij in zee te gaan voor een periode van vier jaar. Alles wat niet in de aanbesteding staat is meerwerk wat je verplicht bent af te nemen en waarbij de leverancier de prijs bepaald. Na vier jaar moet je opnieuw aanbesteden. De partij die dan wint komt met zijn eigen oplossingen. De software van de vorige leverancier wordt niet meer bijgehouden en kan niet meer aangepast worden aan de nieuwe wensen. Na nog eens een paar jaar weet niemand meer hoe dat werkt en is de broncode zoek. gevolg is dat dat weer helemaal opnieuw ontwikkeld moet worden met alle kosten van dien.
Ik heb er zelf niet mee te maken maar mijn vriendin werkt bij de overheid en ik vang het e.e.a. op. Ter hemel schreiend wat een geld daar wordt verbrand... Ze kunnen er niets aan doen.
Ik denk dat ook een van de achterliggende redenen is dat de bedrijven die in aanmerking komen voor overheidsprojecten vaak nogal visieloze bedrijven zijn die van alles en nog wat doen en geen kennis hebben van de werkzaamheden van klanten. Het zijn vaak wat kleinere bedrijven (met enkele tientallen werknemers) die meer een focus hebben op bepaalde werkgebieden. Dat levert uiteindelijk een betere binding op en ook betere kwaliteit.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 14:34 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Sja, maar dan moet je ook niet gaan jammeren dat je met een arrogant kutbedrijf te maken hebt natuurlijk. Dan kies je gewoon voor groot.
Ligt ook een beetje aan het type opdracht natuurlijk. Een belangrijke klus met een grote omvang en afbreukrisico zoek je ook geen partij voor uit die zich nog niet bewezen heeft en die geen ervaring heeft met dergelijke grote klussen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 18:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat ook een van de achterliggende redenen is dat de bedrijven die in aanmerking komen voor overheidsprojecten vaak nogal visieloze bedrijven zijn die van alles en nog wat doen en geen kennis hebben van de werkzaamheden van klanten. Het zijn vaak wat kleinere bedrijven (met enkele tientallen werknemers) die meer een focus hebben op bepaalde werkgebieden. Dat levert uiteindelijk een betere binding op en ook betere kwaliteit.
Misschien moet je dat soort klussen als het even kan gewoon in het geheel moeten vermijden.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 18:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ligt ook een beetje aan het type opdracht natuurlijk. Een belangrijke klus met een grote omvang en afbreukrisico zoek je ook geen partij voor uit die zich nog niet bewezen heeft en die geen ervaring heeft met dergelijke grote klussen.
Als het even kan wel maar dat zit er natuurlijk lang niet altijd in. En met een goede opdrachtgever en opdrachtnemer kan het ook gewoon prima.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 18:47 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Misschien moet je dat soort klussen als het even kan gewoon in het geheel moeten vermijden.
Dat zijn wel twee extreem moeilijke randvoorwaarden. Los van elkaar al lastig, maar om ze te combineren lijkt onbegonnen werkquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 18:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als het even kan wel maar dat zit er natuurlijk lang niet altijd in. En met een goede opdrachtgever en opdrachtnemer kan het ook gewoon prima.
Niemand heeft ooit gezegd dat het makkelijk isquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 18:54 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat zijn wel twee extreem moeilijke randvoorwaarden. Los van elkaar al lastig, maar om ze te combineren lijkt onbegonnen werk
IT is ook maar een verzamelterm voor heel veel verschillende disciplines natuurlijk. Er zit nogal een verschil tussen een expert op het gebied van security en iemand die een gedegen analyse van de bedrijfsprocessen van een organisatie kan maken en vervolgens een advies schrijft voor de automatisering daarvan.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 19:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Verschillende overheden hebben trouwens zeer competente mensen op hun IT afdelingen de KLPD bijvoorbeeld
Iets met concurrentiebeding misschien?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 01:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een commissie deed onderzoek naar het mislukken van al die ICT-projecten van de overheid. Een deskundige kwam met het evidente advies om weer gewoon een eigen ICT-afdeling op te richten. Logisch, want continuïteit en niet de hele tijd gedoe met onderhandelen en andere shit. Waarom gebeurt dit niet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |