quote:bron: frontpage.fok.nl
Het huidige kabinet ziet niets in de plannen van het PvdA om proeven met gratis openbaar vervoer uit te gaan voeren. De minister van Verkeer, de Boer (LPF), schreef in een brief aan de Tweede Kamer dat de plannnen leiden tot "onverschilligheid en overconsumptie". De proeven zouden plaats gaan vinden in Utrecht en in Eindhoven.Het plan is al eens eerder uitgevoerd in Hasselt in België. Het busgebruik is daar wel toegenomen nadat het gratis werd. De Boer schreef hierover: "Een klein deel van de Belgen heeft de auto laten staan en de bus genomen. De meeste nieuwe busreizigers zijn mensen die eerder liepen, fietsten of thuis bleven. De maatregel helpt dan ook niet tegen files."
Verder was er in de brief te lezen dat er geen geld is voor het openbaar vervoer. Volgend jaar dient er namelijk 55 miljoen euro bespaard te worden in het openbaar vervoer.
Dit slaat ook inderdaad echt nergens op! totaal onrealistisch en vooral ONBETAALBAAR! Lekker makkelijk scoren zo vlak voor de verkiezingen. Het OV is al die tijd geprivatiseerd onder de PvdA en dan moet het nu opeens gratis?!
En waarom trouwens gratis? Als je met het OV wilt betaal je er maar voor, alhoewel ik vind dat het wel iets minder kan maar gratis, nee!
Het kan gewoon niet.
Ik vind inderdaad dat het goedkoper kan, maar maak ook het autogebruik flink duurder. Ze moeten vind ik tolwegen gaan invoeren, dat zou goed helpen. En in grote agglomeraties zoals Amsterdam moeten er veel meer metrolijnen bijkomen.
Het NS spoorwegnet rond de grote steden moet worden omgevormd in een net wat gelijk is aan het RER-net in Parijs. Gelukkig gaat de NS dit nu ook doen.
Ja, ik zou het wel weten als ik minister van Verkeer was
quote:Niet iedereen hoeft de bust te pakken......
Op dinsdag 29 oktober 2002 08:25 schreef G1Ace het volgende:
zowiezo, je kan het ov gratis maken, maar waarom zou ik bijvoorbeeld een bus nemen, dat 3 kwartier duurt van a naar b plus lopen, terwijl ik in 10 minuten met de auto daar al kan zijn?
Als het nou eens nut zou hebben ...
quote:En waarom vind je dat autogebruik flink duurder moet? Omdat je zelf geen auto hebt? Denk toch eens na man! In een land met zo'n abominabel openbaar vervoer systeem (voor mij 2,5 uur om 40 km. verderop te komen met OV, 0,5 uur met auto) kan je het autogebruik gewoon niet duurder maken. Door dit soort oplossingen pak je alleen maar de mensen die ECHT afhankelijk zijn van de auto, en die kunnen er vaak ook niks aan doen.
Op dinsdag 29 oktober 2002 08:29 schreef dennisdotcom het volgende:Ik vind inderdaad dat het goedkoper kan, maar maak ook het autogebruik flink duurder. Ze moeten vind ik tolwegen gaan invoeren, dat zou goed helpen. En in grote agglomeraties zoals Amsterdam moeten er veel meer metrolijnen bijkomen.
Ja, ik zou het wel weten als ik minister van Verkeer was
quote:Ik begrijp het wel enigszins, maar ik vind dan ook dat het OV flink moet verbeteren.
Op dinsdag 29 oktober 2002 08:35 schreef T_R_I_P het volgende:
En waarom vind je dat autogebruik flink duurder moet? Omdat je zelf geen auto hebt? Denk toch eens na man! In een land met zo'n abominabel openbaar vervoer systeem (voor mij 2,5 uur om 40 km. verderop te komen met OV, 0,5 uur met auto) kan je het autogebruik gewoon niet duurder maken. Door dit soort oplossingen pak je alleen maar de mensen die ECHT afhankelijk zijn van de auto, en die kunnen er vaak ook niks aan doen.
Maar, er zijn écht van die mensen die een hele dag alleen maar op 1 plek zitten, waarbij de reistijd van de trein net zolang is als met de auto en dan vraag ik me af waarom ze met de auto gaan? Meestal omdat ze te lui zijn om 5 minuten naar de bushalte te lopen/fietsen.
Als je vertegenwoordiger bent dan heb je echt een auto nodig, maar het is wél zo dat je bedrijf dat dan eigenlijk moet betalen.
Btw, ben je wel eens in Parijs geweest?
quote:'t Is af en toe net de LPF.
Op dinsdag 29 oktober 2002 08:20 schreef Slam het volgende:totaal onrealistisch en vooral ONBETAALBAAR! Lekker makkelijk scoren zo vlak voor de verkiezingen.
Maar goed, er zijn Belgische voorbeelden te vinden waar het wel werkt. Was een tijdje terug nog bij Buitenhof, die mega-sympathieke Belgische minister, hoe heet -ie ook alweer. Ligt er maar net aan waar je prioriteiten liggen.
quote:Ja joh. Er is ruimte zat in Utrecht om 40 extra lijnen te laten rijden. Er zijn hier NOOOOOOOOOOOOIIIIT opstoppingen en files van (stads)bussen. Geen probleem joh.
Op dinsdag 29 oktober 2002 08:29 schreef dennisdotcom het volgende:
Gratis zou wel goed zijn voor de files, maar niet alleen gratis helpt. Tegelijkertijd zouden er veel meer bussen moeten rijden, niet alleen omdat er meer reizigers komen, maar ook omdat mensen niet 4 keer willen overstappen.
quote:Op goed idee. Metro's zijn inderdaad ideaal. Jammer dat aanleggen iets van 1 miljoen per meter kost maar goed. Amsterdam heeft trouwens net de aanleg van de Noord-Zuidlijn goedgekeurd. Kosten waren iets van 1 1/2 miljard. Kan je nagaan wat dat voor Utrecht zou kosten
Ik vind inderdaad dat het goedkoper kan, maar maak ook het autogebruik flink duurder. Ze moeten vind ik tolwegen gaan invoeren, dat zou goed helpen. En in grote agglomeraties zoals Amsterdam moeten er veel meer metrolijnen bijkomen.
quote:Niets op toe te voegen. KLopt gewoon
Het NS spoorwegnet rond de grote steden moet worden omgevormd in een net wat gelijk is aan het RER-net in Parijs. Gelukkig gaat de NS dit nu ook doen.
quote:Leuke ideeen, wat minder realistische uitvoering. Yep, je zou een prima minister van Verkeer & Waterstaat zijn
Ja, ik zou het wel weten als ik minister van Verkeer was
quote:Wat me daar vooral aan irriteert is dat het in Nederland 20 jaar duurt voordat er een besluit is genomen. Er hadden allang een stuk of 8 metrolijnen onder Amsterdam moeten liggen.
Op dinsdag 29 oktober 2002 08:40 schreef kwib het volgende:
Op goed idee. Metro's zijn inderdaad ideaal. Jammer dat aanleggen iets van 1 miljoen per meter kost maar goed. Amsterdam heeft trouwens net de aanleg van de Noord-Zuidlijn goedgekeurd. Kosten waren iets van 1 1/2 miljard. Kan je nagaan wat dat voor Utrecht zou kosten![]()
En omdat het zolang duurt vallen achteraf de kosten hoger uit, omdat het in de tussentijd flink duurder wordt.
quote:Steve Steavart
Op dinsdag 29 oktober 2002 08:39 schreef Luigi het volgende:[..]
't Is af en toe net de LPF.
Maar goed, er zijn Belgische voorbeelden te vinden waar het wel werkt. Was een tijdje terug nog bij Buitenhof, die mega-sympathieke Belgische minister, hoe heet -ie ook alweer. Ligt er maar net aan waar je prioriteiten liggen.
quote:Die ja. Aardige, duidelijke kerel.
Op dinsdag 29 oktober 2002 08:44 schreef Slam het volgende:[..]
Steve Steavart
quote:Het kan heel goed, laat iedereen een vast jaarlijks bedrag betalen voor OV (10 euro of zo), en je hebt het geld zo bij elkaar. Precies zo deden ze het ook in Hasselt, en daar is het busgebruik verachtvoudigd.
Op dinsdag 29 oktober 2002 08:20 schreef Slam het volgende:
Het kan gewoon niet.
quote:Zo makkelijk gaat dat echt niet, 16 miljoen belastingbetalers zijn er ook niet en als die er wel zouden zijn heb je nog maar 160 miljoen per jaar. Daar laat je het complete OV echt niet op draaien.
Op dinsdag 29 oktober 2002 13:42 schreef Meneer_Aart het volgende:[..]
Het kan heel goed, laat iedereen een vast jaarlijks bedrag betalen voor OV (10 euro of zo), en je hebt het geld zo bij elkaar. Precies zo deden ze het ook in Hasselt, en daar is het busgebruik verachtvoudigd.
http://www.gva.be/dossiers/-o/opver/dossier.asp
quote:Is dat onderzocht? Gratis openbaar vervoer zou leiden tot onverschilligheid? Meent de minister dit serieus, of is het iemand die geen interesse heeft in het openbaar vervoer en daarom een plan zomaar onverschillig de prullebak insmijt?
De minister van Verkeer, de Boer (LPF), schreef in een brief aan de Tweede Kamer dat de plannnen leiden tot "onverschilligheid en overconsumptie".
quote:Inderdaad, gaat niet zo makkelijk. Maar hoe pak je dat dan lokaal aan. Stel: iemand moet iedere dag van Leeuwarden naar Groningen, waar trek je dan de grens van lokaal? Op de grens van Friesland moet je dan betalen voor de rest van de rit? Geen idee. Gratis OV zou inderdaad heel erg goed zijn voor de files en het zou heel veel automobilisten naar het OV toe trekken.
Op dinsdag 29 oktober 2002 13:57 schreef Meneer_Aart het volgende:
Zo makkelijk werkt het uiteraard niet, het principe is hetzelfde. Ik denk dat het alleen realiseerbaar is via lokale of regionale projecten, en niet landelijk. Het principe echter blijft hetzelfde, lees dat artikel maar.
quote:Bovendien wat is er mis met overconsumptie van OV ? Meer mobiliteit is toch alleen maar goed ? Komen 65+ers ook nog eens de deur uit, dagtrips van gezinnen stimuleren de toeristische industrie, wat weergoed is voor de ecnomie, etc.
Op dinsdag 29 oktober 2002 14:14 schreef Madame het volgende:[..]
Is dat onderzocht? Gratis openbaar vervoer zou leiden tot onverschilligheid? Meent de minister dit serieus, of is het iemand die geen interesse heeft in het openbaar vervoer en daarom een plan zomaar onverschillig de prullebak insmijt?
quote:Dat zou ook een goede optie zijn inplaats van ¤ 2700 (+/-) voor een OV jaarkaart...
Voor iets van ¤ 250,- een pas aanschaffen waarmee je 24/7 ongelimiteerd in alle vormen van het OV kan.. bus, trein, metro etc. Geldig voor een jaar.
Alleen mensen die toch al geen flikker bijdragen aan de maatschappij gaan er weer gebruik van maken.
quote:Het helpt helemaal geen flikker tegen files en kost alleen maar geld. Alleen mensen die nu met OV gaan zouden anders niet gaan of fietsen. Mensen met een auto hebben wel wat beter te doen dan hun tijd te verspillen aan het trage OV.
Op dinsdag 29 oktober 2002 08:29 schreef dennisdotcom het volgende:
Gratis zou wel goed zijn voor de files, maar niet alleen gratis helpt. Tegelijkertijd zouden er veel meer bussen moeten rijden, niet alleen omdat er meer reizigers komen, maar ook omdat mensen niet 4 keer willen overstappen.
quote:Zuig de automobilist maar nog meer uit.
Ik vind inderdaad dat het goedkoper kan, maar maak ook het autogebruik flink duurder. Ze moeten vind ik tolwegen gaan invoeren, dat zou goed helpen. En in grote agglomeraties zoals Amsterdam moeten er veel meer metrolijnen bijkomen.
Zelf zeker geen auto hé?
Trek die subsidies voor het OV maar eens in, dan kan de benzineprijs ook weer een stuk omlaag.
quote:Omdat het OV gewoon 10x niks is.
Op dinsdag 29 oktober 2002 08:39 schreef dennisdotcom het volgende:[..]
Ik begrijp het wel enigszins, maar ik vind dan ook dat het OV flink moet verbeteren.
Maar, er zijn écht van die mensen die een hele dag alleen maar op 1 plek zitten, waarbij de reistijd van de trein net zolang is als met de auto en dan vraag ik me af waarom ze met de auto gaan? Meestal omdat ze te lui zijn om 5 minuten naar de bushalte te lopen/fietsen.
In de auto heb je tenminste geen last van anderen. Kun je tenminste altijd zitten. Sta je niet als vee op elkaar tussen de stinkende mensen. In je auto mis je geen aansluiting, heb je geen last van wisselstoringen en kapotte bovenleidingen. Of van chagrijnige conducteurs die denken dat ze leuk zijn. In mijn auto hoef ik niet in de kou op het perron te wachten. Enz, enz.
Enige voordeel van OV is dat je niet hoeft te parkeren met je auto en je kunt slapen/uitrusten.
quote:Wat werkt? Dat je meer reizigers krijgt? Klopt, maar dat is niet de opzet. Het autogebruik en files verminderen niet en DAT was de bedoeling.
Op dinsdag 29 oktober 2002 08:39 schreef Luigi het volgende:[..]
't Is af en toe net de LPF.
Maar goed, er zijn Belgische voorbeelden te vinden waar het wel werkt. Was een tijdje terug nog bij Buitenhof, die mega-sympathieke Belgische minister, hoe heet -ie ook alweer. Ligt er maar net aan waar je prioriteiten liggen.
Project mislukt dus, alsof je dat van te voren al niet zag aankomen.
quote:En het autoverbruik was nauwelijks vermindert. En daar ging het om, niet om het aantal buspassagiers te verachtvoudigen.
Op dinsdag 29 oktober 2002 13:42 schreef Meneer_Aart het volgende:[..]
Het kan heel goed, laat iedereen een vast jaarlijks bedrag betalen voor OV (10 euro of zo), en je hebt het geld zo bij elkaar. Precies zo deden ze het ook in Hasselt, en daar is het busgebruik verachtvoudigd.
http://www.gva.be/dossiers/-o/opver/dossier.asp
Mensen halen hier de doelstellingen en prioriteiten een beetje door elkaar.
quote:Nou, inderdaad. Wat je zegt. Bah. Allemaal vieze profiteurs zijn het! Allochtonen natuurlijk.
Op dinsdag 29 oktober 2002 17:39 schreef ghettoman het volgende:
Alleen mensen die toch al geen flikker bijdragen aan de maatschappij gaan er weer gebruik van maken.
quote:Ik denk niet dat je gelijk hebt, als je optelt wat een auto op jaarbasis kost zullen heel veel mensen voor het OV kiezen als dat gratis is. In België heeft het wel geleid tot vermindering van het autoverkeer, al was het niet op alle afstanden zo...Verder is het zo dat een verachtvoudiging van het aantal buspassagiers aangeeft dat er voldoende animo is voor het OV, als de prijs maar lager is...
Op dinsdag 29 oktober 2002 17:50 schreef ghettoman het volgende:[..]
Omdat het OV gewoon 10x niks is.
In de auto heb je tenminste geen last van anderen. Kun je tenminste altijd zitten. Sta je niet als vee op elkaar tussen de stinkende mensen. In je auto mis je geen aansluiting, heb je geen last van wisselstoringen en kapotte bovenleidingen. Of van chagrijnige conducteurs die denken dat ze leuk zijn. In mijn auto hoef ik niet in de kou op het perron te wachten. Enz, enz.
Enige voordeel van OV is dat je niet hoeft te parkeren met je auto en je kunt slapen/uitrusten.
[..]Wat werkt? Dat je meer reizigers krijgt? Klopt, maar dat is niet de opzet. Het autogebruik en files verminderen niet en DAT was de bedoeling.
Project mislukt dus, alsof je dat van te voren al niet zag aankomen.
[..]En het autoverbruik was nauwelijks vermindert. En daar ging het om, niet om het aantal buspassagiers te verachtvoudigen.
Mensen halen hier de doelstellingen en prioriteiten een beetje door elkaar.
quote:Bejaarden, studenten, minder welvarende burgers ? Wie bedoel je ?
Op dinsdag 29 oktober 2002 17:39 schreef ghettoman het volgende:
[.]
Alleen mensen die toch al geen flikker bijdragen aan de maatschappij gaan er weer gebruik van maken.
[..]
En studenten gaan dus echt wel bijdragen aan de maatschappij.
quote:In België hebben ze die proef alleen gedaan in Hasselt, dat wil weinig zeggen. Mensen uit de stad, die in de stad van het ene punt naar het andere willen zullen wel met het OV willen, maar boertjes die in een dorpje wonen waar één keer per twee uur een bus komt gaan echt niet met het OV, net zoals mensen die ergens heen moeten waar geen directe verbinding naar is.
Op dinsdag 29 oktober 2002 17:56 schreef Shaman het volgende:[..]
Ik denk niet dat je gelijk hebt, als je optelt wat een auto op jaarbasis kost zullen heel veel mensen voor het OV kiezen als dat gratis is. In België heeft het wel geleid tot vermindering van het autoverkeer, al was het niet op alle afstanden zo...Verder is het zo dat een verachtvoudiging van het aantal buspassagiers aangeeft dat er voldoende animo is voor het OV, als de prijs maar lager is...
quote:Je vorige post was nog wel enigszins nuttig, maar gutgut jij behoort tot de mensen die nergens tegen kunnen. Heb je trouwens wel werk? Want straks zijn er nog stinkende mensen op je werk. Oja, in de trein kun je natuurlijk nooit zitten
Op dinsdag 29 oktober 2002 17:50 schreef ghettoman het volgende:
In de auto heb je tenminste geen last van anderen. Kun je tenminste altijd zitten. Sta je niet als vee op elkaar tussen de stinkende mensen. In je auto mis je geen aansluiting, heb je geen last van wisselstoringen en kapotte bovenleidingen. Of van chagrijnige conducteurs die denken dat ze leuk zijn. In mijn auto hoef ik niet in de kou op het perron te wachten. Enz, enz.
quote:Ja doh, voor alles wat gratis wordt zal er wel veel animo zijn. Zo ken ik er nog wel een paar.
Op dinsdag 29 oktober 2002 17:56 schreef Shaman het volgende:[..]
Ik denk niet dat je gelijk hebt, als je optelt wat een auto op jaarbasis kost zullen heel veel mensen voor het OV kiezen als dat gratis is. In België heeft het wel geleid tot vermindering van het autoverkeer, al was het niet op alle afstanden zo...Verder is het zo dat een verachtvoudiging van het aantal buspassagiers aangeeft dat er voldoende animo is voor het OV, als de prijs maar lager is...
quote:Kinderen, scholieren, studenten (kunnen het dan de hele week), werklozen, bejaarden (ok die gun ik het nog wel).
Op dinsdag 29 oktober 2002 17:59 schreef Shaman het volgende:[..]
Bejaarden, studenten, minder welvarende burgers ? Wie bedoel je ?
Bejaarden hebben al wat bijgedragen, studenten gaan nog wat bijdragen, en ja minder welvarende burgers brengen minder in...maar die werken er net zo hard voor.
En minder welvarende burgers die moeten werken zitten ook nauwelijks te wachten op gratis OV, want die zijn vaak ook gewoon afhankelijk van hun auto.
quote:Alsof die lui ooit een auto kunnen betalen. Ze laten de auto nauwelijks staan, ze gaan gewoon meer reizen.
Bovendien is het toch mooi dat al die mensen straks in het OV zitten ? Kom jij ze met je auto'tje niet meer op de weg tegen !
quote:Studenten hebben al een OV.
Op dinsdag 29 oktober 2002 18:00 schreef I.R.Baboon het volgende:
OV is geweldig voor studenten. Ik moet er niet aan denken dat ik elke dag met de auto naar college zou moeten. Verstopt de wegen + onmogelijk te parkeren + kost geld.En studenten gaan dus echt wel bijdragen aan de maatschappij.
En dat bijdragen is nogal een zwakke zmoes. Dan lenen ze maar geld en betalen ze het later als ze werken maar weer fijn terug.
quote:Gevolg is dat veel mensen toch maar besluiten om niet te gaan studeren en meteen te gaan werken. En ik denk zo dat de overheid daar ook niet echt op zit te wachten.
Op dinsdag 29 oktober 2002 18:39 schreef ghettoman het volgende:En dat bijdragen is nogal een zwakke zmoes. Dan lenen ze maar geld en betalen ze het later als ze werken maar weer fijn terug.
quote:Fuck dat !!
Op woensdag 30 oktober 2002 01:32 schreef milagro het volgende:
Nu ja in Hasselt werkt het dus wel
Het werkt wel, in die zin dat het stadsbestuur de openbare busmaatschappij met een steeds groter wordende schuld opzadelt.
Het belgische 'alles gratis socialisme' is echt geen voorbeeld.
quote:Ik denk niet echt dat studeren wel of niet afhangt van gratis regionaal openbaar vervoer.
Op woensdag 30 oktober 2002 01:32 schreef I.R.Baboon het volgende:[..]
Gevolg is dat veel mensen toch maar besluiten om niet te gaan studeren en meteen te gaan werken. En ik denk zo dat de overheid daar ook niet echt op zit te wachten.
quote:Nee, okee. Dan begreep ik je verkeerd. Ik dacht dat je de OVkaart wilde afschaffen en zo.
Op woensdag 30 oktober 2002 01:59 schreef ghettoman het volgende:[..]
Ik denk niet echt dat studeren wel of niet afhangt van gratis regionaal openbaar vervoer.
Ze hebben al een OV-jaarkaart dat is imo al ruim voldoende.
quote:Is het OV zo onveilig dan? Ik geloof dat dat best meevalt eigenlijk..
Op dinsdag 29 oktober 2002 18:03 schreef CherrymoonTraxx het volgende:Wel moet eerst het OV een stuk veiliger voordat je mensen in het OV wilt gaan pushen.
quote:De busverbindingen tussen Beilen en Roden zijn misschien wel veilig, maar er gebeurt nogal wat in het OV hoor. Mishandelingen in de treinen, bussen die 's avonds niet meer door bepaalde wijken rijden... OV is allesbehalve veilig in veel stedelijke gebieden.
Op woensdag 30 oktober 2002 02:16 schreef Light het volgende:[..]
Is het OV zo onveilig dan? Ik geloof dat dat best meevalt eigenlijk..
al met al een geweldig idee dat zichzelf ruim terugbetaald, je moet wel erg kortzichtig zijn als politicus om het er niet mee eens te zijn.
quote:Ik geloof niet dat er een directe busverbinding Beilen - Roden is, maar dat terzijde
Op woensdag 30 oktober 2002 11:36 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
De busverbindingen tussen Beilen en Roden zijn misschien wel veilig, maar er gebeurt nogal wat in het OV hoor. Mishandelingen in de treinen, bussen die 's avonds niet meer door bepaalde wijken rijden... OV is allesbehalve veilig in veel stedelijke gebieden.
Op die manier onveilig, daar had ik niet aan gedacht. Ik dacht meer aan verkeersongelukken. Mishandeling en meer van dat soort dingen is natuurlijk ook niet veilig, en daar moet idd wel wat aan gedaan worden. Gelukkig heb ik er over het algemeen weinig last van, maar toch...
quote:Goede argumenten, goede post dus! Complimentje.
Op woensdag 30 oktober 2002 18:07 schreef BigDick het volgende:
Gratis STADSvervoer is een ontzettend goed idee:
quote:Idd, vooral deze spreken mij aan:
Op woensdag 30 oktober 2002 18:42 schreef k_man het volgende:
Goede argumenten, goede post dus! Complimentje.
quote:Punt 1 zou betekenen dat gratis OV een bezuiniging zou opleveren!!!
Op woensdag 30 oktober 2002 18:07 schreef BigDick het volgende:
Gratis STADSvervoer is een ontzettend goed idee:
- Alleen al de controleur van kaartjes kost meer dan de strippenkaarten opleveren.
- bij meer buspassagiers kan je naar een hoogfrequenter dienstregeling (metrosysteem) waardoor je nooit meer op de bus hoeft te wachten.
Punt 2. Ik woon in een forenzendorp waar elk kwartier een bus richting stad gaat. Dat vind ik eigenlijk al genoeg. Deze bussen zitten vaak al aardig vol.
Ik zie eigenlijk een enorm capaciteitsprobleem onstaan bij deze maatregel. De spoorwegen zijn bijvoorbeeld al bomvol. Het duurt jaren voordat er nieuwe treinen komen en nieuwe spoorwegen duren nog langer. Bussen hebben vaak maar beperkte ruimte op vaak overvolle stations. Als er straks nog meer bussen komen dan krijgen we nog vaker 'Bus rijd jongen dood' berichten in het nieuws zoals dat laatst in Groningen is gebeurt.
Kortom vooral als punt één waar is vind ik gratis OV geweldig! Maar helaas is het praktisch niet haalbaar wegens capaciteitsproblemen.
quote:Onzin. Buiten de spits zijn de treinen vaak vrijwel leeg.
Op woensdag 30 oktober 2002 19:20 schreef Num het volgende:
De spoorwegen zijn bijvoorbeeld al bomvol.
Ja eigenlijk moeten we oplossing gewoon bij ons zelf zoeken hè
quote:De conducteurs/controleurs zijn nog steeds nodig, ook bij gratis OV. Oke, ze hoeven geen kaartjes meer te controleren, maar ze kunnen wel de veiligheid in de gaten houden.
Op woensdag 30 oktober 2002 19:20 schreef Num het volgende:[..]
Idd, vooral deze spreken mij aan:
[..]Punt 1 zou betekenen dat gratis OV een bezuiniging zou opleveren!!!
Hoe weet jij trouwens dat dit zo is? En gaat dit alleen om de strippenkaarten of ook om de abbonementen en zo?
quote:Dan heb je geluk. Oke, hier rijden de bussen ook ieder kwartier, maar da's niet overal zo. En als je mensen het openbaar vervoer in wilt hebben en er komt 1 bus per uur, dan schiet het niet echt op. Ook moeten de bussen 's avonds lang genoeg doorgaan, dus niet al voor 12 uur stoppen. Ook daarna zijn er nog mensen onderweg.
Punt 2. Ik woon in een forenzendorp waar elk kwartier een bus richting stad gaat. Dat vind ik eigenlijk al genoeg. Deze bussen zitten vaak al aardig vol.
quote:Hoeveel ongelukken waarbij bussen betrokken zijn gebeuren er jaarlijks? En bij hoeveel van die ongelukken zat de buschauffeur fout? Volgens mij valt het reuze mee. Er vallen dagelijks gemiddeld zo'n 4 doden in het verkeer, de meesten krijgen nauwelijks meer als een paar regeltjes in de kranten. En als er een keer iemand door een bus of een tram overreden wordt dan staan de persfotografen en nieuwsploegen vooraan. Ik denk dat dat genoeg zegt.
Ik zie eigenlijk een enorm capaciteitsprobleem onstaan bij deze maatregel. De spoorwegen zijn bijvoorbeeld al bomvol. Het duurt jaren voordat er nieuwe treinen komen en nieuwe spoorwegen duren nog langer. Bussen hebben vaak maar beperkte ruimte op vaak overvolle stations. Als er straks nog meer bussen komen dan krijgen we nog vaker 'Bus rijd jongen dood' berichten in het nieuws zoals dat laatst in Groningen is gebeurt.
quote:Ik zie het ook niet echt haalbaar worden, en sowieso zal zoiets in een lange-termijn-planning moeten om het capaciteitsprobleem al ten dele te kunnen oplossen. En dan hebben we het nog niet eens over het extra materieel dat nodig is om de vervoersfrequentie te kunnen verhogen.
Kortom vooral als punt één waar is vind ik gratis OV geweldig! Maar helaas is het praktisch niet haalbaar wegens capaciteitsproblemen.
quote:Dit wordt meer en meer de trend. Alleen dan komen er dus zogenaamde stamlijnen. Dus a la zuidtangent. Oftewel: flink minder buslijnen, maar de buslijnen die overblijven worden een soort van metro zoals je al zegt.
Op woensdag 30 oktober 2002 18:07 schreef BigDick het volgende:
- bij meer buspassagiers kan je naar een hoogfrequenter dienstregeling (metrosysteem) waardoor je nooit meer op de bus hoeft te wachten.
Hier op de zuidtangent rijdt 's-ochtends elke 3 minuten een bus naar schiphol. Daarvoor zijn wel veel andere lijnen opgeheven, maarja.
In Haarlem willen ze iets soortgelijks doen, de nu al rijdende Zuidtangent zou een aftakking naar Heemstede moeten krijgen, en in het noorden worden verlengd naar Haarlem-Noord. Als je dit interessant vind moet je eens kijken op www.rovernet.nl/haarlem
quote:zoals ook elders vemeld is busvervoer al enorm gesubsidieerd; een melkertbaan wegstrepen tegen 2 strippen afstempelen zal weinig meer kosten, of het ook geld oplevert weet ik niet, met name omdat niet op alle lijnen een tweede persooon aanwezig is op dit moment.
Op woensdag 30 oktober 2002 19:20 schreef Num het volgende:[..]
Idd, vooral deze spreken mij aan:
[..]Punt 1 zou betekenen dat gratis OV een bezuiniging zou opleveren!!!
Hoe weet jij trouwens dat dit zo is? En gaat dit alleen om de strippenkaarten of ook om de abbonementen en zo?Punt 2. Ik zie eigenlijk een enorm capaciteitsprobleem onstaan bij deze maatregel. Bussen hebben vaak maar beperkte ruimte op vaak overvolle stations.
Kortom vooral als punt één waar is vind ik gratis OV geweldig! Maar helaas is het praktisch niet haalbaar wegens capaciteitsproblemen.
capaciteits probleem bij de stationhaltes? nee, integendeel! door de invoering van een "metro"systeem zijn alle bussen namelijk altijd onderweg, ipv dat ze bij de halte op aansluitende -vertraagde- bussen staan te wachten. Bussen halteren 30 seconden en rijden dan weer door. Enkele perrons zijn voldoende, véél minder dan nu, kunnen we daar mooi fietsenstallingen van maken bij de stations.
quote:Klopt. De gemiddelde trein is slechts voor 14% gevuld geloof ik. Veel mensen nemen ook niet de moeite om 'door te lopen' in de trein, naar de voorste of achterste wagon. Zelfs in een drukke trein kun je daar meestal wel zitten.
Op woensdag 30 oktober 2002 19:38 schreef k_man het volgende:[..]
Onzin. Buiten de spits zijn de treinen vaak vrijwel leeg.
Daarnaast; gratis bestaat niet. Waarom zou de gebruiker dan niet betalen ipv alle belastingbetalers? Onrechtvaardig, want ik word er niks wijzer van.
Het vervelende aan dit soort dingen is dat een al te hitsig college van B&W hier nog wel eens mee aan de haal zou kunnen gaan op jacht naar stemmen.
quote:Ik weet niet wanneer jij nog voor je strippenkaart betaalt hebt, maar goedkoop noem ik het niet.
Op woensdag 30 oktober 2002 18:07 schreef BigDick het volgende:
- Alleen al de controleur van kaartjes kost meer dan de strippenkaarten opleveren.
quote:Valt te betwijfelen, voornamelijk mensen zonder auto zullen meer reizen.
- Gratis stadsvervoer bevordert het parkeren aan de rand van de stad
(gratis) en houdt de binnensteden autoluw en beter bereikbaar voor toeleveranciers winkels.
quote:Als die strippen nog niet eens om de controleur te betalen, laat je oma zich er toch niet door tegenhouden denk ik.
- Gratis stadsvervoer haalt mijn arme eenzame Oma uit een sociaal isolement.
quote:Hangt puur van de bezetting af. Gasbussen kosten ook veel meer, en voor zover ik kan beoordelen zijn ze momenteel sterk in de minderheid.
- gratis stadsvervoer (met gasbussen) is veel milieu vriendelijker
quote:Onzin, je kiest eerst een woning/buurt uit.
- gratis stadsvervoer stimuleert het dichter bij je werk wonen. (zelfde stad, wat de files sterk verminderd)
quote:Maar vooral meer van de eerste groep denk ik.
- het decriminaliseert de buspassagiers (ipv. werklozen, bejaarden en kutmarokkantjes gaan er opeens ook normale forenzen in de bus zitten)
quote:Hetgeen ook veel meer kost.
- bij meer buspassagiers kan je naar een hoogfrequenter dienstregeling (metrosysteem) waardoor je nooit meer op de bus hoeft te wachten.
Gratis bestaat echt niet hoor.
quote:
- Gratis stadsvervoer is goed voor de binding tussen de vinexwijkbewoner en het stadscentrum, voorkomt pendelen naar de oude woonplaats en identiteitsloosheid.
quote:Das nog heel erg in de voorwaardelijke wijs.
- Een goed functionerend busnet is positieve reclame voor het OV, mensen zullen hierdoor eerderg geneigd zijn ook eens een trein te proberen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |