Dat eerste is juist wat ik zegquote:Op woensdag 29 oktober 2014 20:50 schreef christiman het volgende:
Ik denk niet dat je met de huidige onderzoeksopzet überhaupt kunt meten welke faculteit de beste artsen aflevert, omdat er bij mijn weten nu (nog) geen onderzoek gedaan wordt naar de kennis en competenties van de net afgestudeerde artsen.
In theorie zouden alle faculteiten in the end artsen af moeten leveren met dezelfde kennis, omdat de opleiding opgebouwd is (of in elk geval: zou moeten zijn) aan de hand van het Raamplein. Maar zoals ik al zei, dat is de theorie, daar valt veel bij aan te merken
Ben zelf nog met het oude curriculum afgestudeerd. Wat zijn de grootste veranderingen?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:32 schreef BeyondTheGreen het volgende:
Groningen zou nog wel eens onderaan kunnen komen met het nieuwe curriculum. Geen enkele eerstejaars die ik heb gesproken is positief.
Geen colleges meer, er zijn vier learning communities met elk 100 studenten. Het onderwerp hiervan is verdiepend of verbredend op de leerstof. De studiestof wordt niet meer per hoofdstuk opgegeven in leervragen, maar in leerdoelen (zo'n 10 leervragen in een geloof ik). Deze leerdoelen moeten de studenten zelf opzoeken in een boek (er staat niet gespecificeerd welk boek en welk hoofdstuk). Werkcolleges zijn er eens in de maand. Een van de 100 studenten wordt hier willekeurig uitgekozen om een presentatie te houden.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 00:22 schreef MaxC het volgende:
[..]
Ben zelf nog met het oude curriculum afgestudeerd. Wat zijn de grootste veranderingen?
Wel normale afsluitende tentamens met open vragen?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 01:08 schreef BeyondTheGreen het volgende:
[..]
Geen colleges meer, er zijn vier learning communities met elk 100 studenten. Het onderwerp hiervan is verdiepend of verbredend op de leerstof. De studiestof wordt niet meer per hoofdstuk opgegeven in leervragen, maar in leerdoelen (zo'n 10 leervragen in een geloof ik). Deze leerdoelen moeten de studenten zelf opzoeken in een boek (er staat niet gespecificeerd welk boek en welk hoofdstuk). Werkcolleges zijn er eens in de maand. Een van de 100 studenten wordt hier willekeurig uitgekozen om een presentatie te houden.
En vast nog wel meer, ik ben zelf ook ouderejaars en weet de details niet.
quote:Op donderdag 30 oktober 2014 01:08 schreef BeyondTheGreen het volgende:
[..]
Geen colleges meer, er zijn vier learning communities met elk 100 studenten. Het onderwerp hiervan is verdiepend of verbredend op de leerstof. De studiestof wordt niet meer per hoofdstuk opgegeven in leervragen, maar in leerdoelen (zo'n 10 leervragen in een geloof ik). Deze leerdoelen moeten de studenten zelf opzoeken in een boek (er staat niet gespecificeerd welk boek en welk hoofdstuk). Werkcolleges zijn er eens in de maand. Een van de 100 studenten wordt hier willekeurig uitgekozen om een presentatie te houden.
En vast nog wel meer, ik ben zelf ook ouderejaars en weet de details niet.
Alleen meerkeuze geloof ik.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wel normale afsluitende tentamens met open vragen?
Geen idee eigenlijk. Wel weet ik dat verscheidene professoren er helemaal niet blij mee zijn. Dit vertellen ze dan bij ons in colleges of tijdens bepaalde practica.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:17 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Hoe zijn ze bij dit systeem gekomen? Is het gebaseerd op onderzoek?
Reden tot zorgen als je het mij vraagt. Met enkel mk-vragen kan je heel erg veel niet toetsen. Het is te veel offtopic om het hier uitgebreid over te hebben (in een andere draad graag), kort door de bocht geformuleerd is het verschil of dat je iets moet kennen of slechts hoeft te herkennen.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 11:29 schreef BeyondTheGreen het volgende:
[..]
Alleen meerkeuze geloof ik.
Ons curriculum werkt ook al zo. Al tien jaar lang volgens mij. Net als de voortgangstoets zeg maar. Dus aangezien ze dat al zo lang doen denk ik niet dat het een slecht effect heeft.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 11:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Reden tot zorgen als je het mij vraagt. Met enkel mk-vragen kan je heel erg veel niet toetsen.
Je zou hier een experiment voor kunnen opzetten: gewoon eens toetsen met open vragen af laten leggen door mensen die van de verschillende opleidingen komen. Ik zal er eens een draad over openen (mk vs. open) of aansluiten bij een bestaande draad zodat hier wat meer specifiek op kan worden ingegaan.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 11:32 schreef BeyondTheGreen het volgende:
[..]
Ons curriculum werkt ook al zo. Al tien jaar lang volgens mij. Net als de voortgangstoets zeg maar. Dus aangezien ze dat al zo lang doen denk ik niet dat het een slecht effect heeft.
Op zich best een interessante discussie denk ik. Als we het hebben over geneeskunde weet ik alleen dat Utrecht met open vragen werkt. Maar deze studenten krijgen naar mijn weten geen eens statistiek en toch staan ze hoog op ranglijsten zoals de keuzegids Universiteiten.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 11:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je zou hier een experiment voor kunnen opzetten: gewoon eens toetsen met open vragen af laten leggen door mensen die van de verschillende opleidingen komen. Ik zal er eens een draad over openen (mk vs. open) of aansluiten bij een bestaande draad zodat hier wat meer specifiek op kan worden ingegaan.
Tja, jammer dit... Vooral dat deel van de tijdrovende communityopdrachten. Andere eerstejaars die erover hebben verteld zijn er ook niet erg over te spreken. En in elk geval het eerste tentamen was enorm slecht gemaakt. Ik ben erg benieuwd waar dat heen leidt.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:25 schreef Festa94 het volgende:
Ik ben eerstejaars (RUG)
En ik ben niet echt tevreden over het nieuwe curriculum
We hebben om de 3 weken een tentamen, je moet je hiervoor heel goed voorbereiden ze toetsen namelijk cumulatief (vorige hoofdstukken komen terug). Daarnaast moet je alle leerdoelen uitwerken, en dat kost gigantisch veel tijd. Het zijn er namelijk best veel, en meestal heel vaag beschreven waardoor je onzeker wordt en gewoon alles gaat leren.
Daarnaast moet je elke week community specifieke taken uitwerken. Per week moet je minimaal 8 uur hieraan besteden (zoals essay schrijven, presentatie geven, film maken). De taken zijn ook best wel nutteloos en erg tijdrovend, zo moesten we vorige week een fotocollage én een film maken? De opdrachten moeten steeds beoordeeld worden door je coach. Maar die doet dat meestal niet omdat hij er geen tijd voor heeft (coach is meestal een medische specialist)
Omdat je de hele tijd hiermee bezig bent, houd je geen tijd meer over om je tentamen te leren.
Én nog eens daarnaast, moet je je ook voorbereiden voor Tutor (2 keer pw). Iedereen moet minstens 2 vragen uitwerken. Je mag van de tutor niets voorlezen, dus alles uit je hoofd doen.
Zo ben je zo'n 60 uur pw met je studie bezig. Nadat je eindelijk alle taken,opdrachten, portfolio klaar hebt denk je 'Yes Eindelijk klaar even uitrusten!'... Dat kan dus lekker niet, want je hebt volgende week alweeer een tentamen.
OHJA, dit ben ik vergeten..... JE MOET je ook nog voorbereiden voor werkcolleges, analytisch redeneren, practica. Anders heb je er vrij weinig aan...
Dit curriculum spreekt mij niet echt aan, misschien sommige mensen wel... Ik zou zelf graag veel meer 'les' willen hebben en aantekeningen maken, vragen stellen aan docenten, uitleg krijgen etc. maar dat is voor iedereen anders denk ik....
Daarom, het verdient een goede discussie. Ik zal het je laten weten als ik een draad heb geopend, het kan even duren voordat ik het doe maar ik zal het binnen een paar weken wel doen.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 11:44 schreef BeyondTheGreen het volgende:
[..]
Op zich best een interessante discussie denk ik.
Film maken?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:25 schreef Festa94 het volgende:
Per week moet je minimaal 8 uur hieraan besteden (zoals essay schrijven, presentatie geven, film maken).
Bovendien krijgen we nu al moeilijke onderwerpen : zoals mammacarcinoom, spina bifida, leukemie ALL/CLL.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 11:44 schreef BeyondTheGreen het volgende:
[..]
Op zich best een interessante discussie denk ik. Als we het hebben over geneeskunde weet ik alleen dat Utrecht met open vragen werkt. Maar deze studenten krijgen naar mijn weten geen eens statistiek en toch staan ze hoog op ranglijsten zoals de keuzegids Universiteiten.
[..]
Tja, jammer dit... Vooral dat deel van de tijdrovende communityopdrachten. Andere eerstejaars die erover hebben verteld zijn er ook niet erg over te spreken. En in elk geval het eerste tentamen was enorm slecht gemaakt. Ik ben erg benieuwd waar dat heen leidt.
Dit dus. Zoals ik al zei, ik ben zeker niet tegen (veel) zelfstudie, maar als je eigenlijk eerst (veel) andere stof door moet nemen om de voorgeschreven stof goed door te kunnen nemen, dan is de opbouw en structuur ver te zoeken.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 14:42 schreef Temple het volgende:
Veel zelf moeten opzoeken is niet vervelend, dat gebeurt in Maastricht al jaren zo. Maar de manier waarop Festa94 het uitlegt is er daar wel heel weinig sturing in en lijkt het allemaal een beetje uit de lucht gegrepen.
Goede post om half drie 's nachts!quote:Op zaterdag 1 november 2014 02:28 schreef DefinitionX het volgende:
Als ik het goed begrijp kun je tijdens het kotsen ook gal uitkotsen omdat door het kotsen ook stoffen uit je duodenum naar boven kan komen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |