Aantoonbaar onzin. Ga je schamen.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 11:13 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Grappig dat je dan juist een verschijnsel neemt wat een gevolg is van slavernij; die mensen droegen die schotels achter hun onderlip om zich minder aantrekkelijk te maken voor slavenhandelaren.
De bronnen zijn een beetje verdeeld, de ene zegt van wel, de andere weer niet.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 11:45 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Aantoonbaar onzin. Ga je schamen.
Precies. Mede dankzij de fijne lieden van Voorpost.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 11:46 schreef Iblardi het volgende:
Ik heb trouwens wel het idee dat Zwarte Piet langzaam schaakmat zal worden gezet in dit spel, ongeacht de redelijkheid van de argumenten.
Dus, om deze hele discussie in 1x te sluiten is Sinterklaas gewoon een geloof, dat heb je te respecteren/accepteren.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 11:36 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Uh
Nederland bestond niet destijds
Nicolaas gaf een slaaf de vrijheid
De slaaf koos ervoor Nico te helpen
Een Minderheid (ongeacht hun afkomst) heeft geen zeggenschap
Verder is schijnt het merendeel van deze mensen zich geen Nederlander te voelen
Hoofddoekjes symbolyseren ook de de onderdrukking van de vrouw , maar dat is cultuur die we moeten respecteren
Een arts is een arts ongeacht geslacht , een arts weigeren of bepaald geslacht eisen is ook cultuur die we moeten respecteren
Iemand een hand weigeren is onbeschofd, maar dat moeten we accepteren want dat is cultuur
Nee. Betrouwbare bronnen documenteren dit gebruik al weer heel lang terug en het heeft alles te maken met sociale status.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 11:45 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
De bronnen zijn een beetje verdeeld, de ene zegt van wel, de andere weer niet.
quote:Op donderdag 16 oktober 2014 11:47 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nogmaals mijn vraag aan jou om je eventjes in een hoekje kapot te gaan staan schamen. Dat zou ik plezant vinden. Dank u.
Leer nadenken. Meet jezelf een kritisch denkpatroon aan. Kom dan weer terug. Ipv een heftig vervuilde discussie nog eens voller te dumpen met je poep.quote:
Dat betwijfel ik.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 11:47 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Precies. Mede dankzij de fijne lieden van Voorpost.
Dit is een verzonnen verhaal van toen Sinterklaas al bestond om een reden aan Zwarte Piet te geven. Niet dat het uitmaakt, de Sint Nicolaas heeft vrijwel niks met onze Sinterklaasviering te maken.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 11:36 schreef desiredbard het volgende:
Uh
Nederland bestond niet destijds
Nicolaas gaf een slaaf de vrijheid
De slaaf koos ervoor Nico te helpen
Bedankt voor het onderschrijven van mijn punt.quote:Een Minderheid (ongeacht hun afkomst) heeft geen zeggenschap
Bron?quote:Op donderdag 16 oktober 2014 11:53 schreef speknek het volgende:
[..]
Dit is een verzonnen verhaal van toen Sinterklaas al bestond om een reden aan Zwarte Piet te geven. Niet dat het uitmaakt, de Sint Nicolaas heeft vrijwel niks met onze Sinterklaasviering te maken.
[..]
Bedankt voor het onderschrijven van mijn punt.
Simpelweg geen bestaande legende. Wordt bijvoorbeeld hier geen melding van gemaakt:quote:Op donderdag 16 oktober 2014 11:56 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Bron?
Ben wel benieuwd eigenlijk.
Ja, precies. Komt van beide kanten.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 11:29 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Andersom is dat natuurlijk ook zo, witte mens ditdat, die blanken zuszo
En als die Gario geen racist is dan ben ik een imam.
Het is bizar hoeveel misinformatie er rondwaard over sinterklaas.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 11:53 schreef speknek het volgende:
[..]
Dit is een verzonnen verhaal van toen Sinterklaas al bestond om een reden aan Zwarte Piet te geven. Niet dat het uitmaakt, de Sint Nicolaas heeft vrijwel niks met onze Sinterklaasviering te maken.
[..]
Bedankt voor het onderschrijven van mijn punt.
Hij bestond zeker al in 1828, tenzij Alberdingk Thijm in 1884 zat te jokken over zijn jeugdherinnering ("St.-Nicolaas", in De Amsterdammer).quote:Op donderdag 16 oktober 2014 12:03 schreef speknek het volgende:
[..]
Simpelweg geen bestaande legende. Wordt bijvoorbeeld hier geen melding van gemaakt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Nicholas
Geen directe bronnen van de legende van de slaaf en zwarte piet pas geintroduceerd in 1850
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet
http://www.nrc.nl/handels(...)-maar-ook-ge-1418853
IK heb ergens gelezen dat men dit in Groningen gaan doen tijdens de intochtquote:Op donderdag 16 oktober 2014 12:21 schreef FANN het volgende:
Hoe denkt de Anti Zwarte Pieten Club eigenlijk over de ''roetveeg'' Piet?
Dat zou toch een prima oplossing zijn? Of is dat weer te eenvoudig?
Dit. Het topic staat er weer vol mee.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 12:13 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het is bizar hoeveel misinformatie er rondwaard over sinterklaas.
Nee, in Groningen gaat men hem gitzwart maken. Vanuit de oertraditie gezien feitelijk ook de meest juiste interpretatie.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 12:42 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
IK heb ergens gelezen dat men dit in Groningen gaan doen tijdens de intocht
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |