abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145571521
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:15 schreef Mani89 het volgende:
[..]
ik hoop niet dat je serieus bent want anders
Heel erg serieus
pi_145571544
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:15 schreef Mani89 het volgende:
[..]
ik hoop niet dat je serieus bent want anders
Anders wat?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_145571572
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:02 schreef JanCees het volgende:

Hier klopt niets van Jan, het gaat hier namelijk om mensen die zelf nooit een slaaf zijn geweest en wiens opa en oma of hun ouders zelfs geen slaaf zijn geweest.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bram_van_Loon op 15-10-2014 16:57:39 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:31:03 #124
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_145571588
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:29 schreef JanCees het volgende:
[..]
Heel erg serieus
Dus jij trapt in dit soort intern inconsistente emotionele onzin?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:34:58 #125
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_145571742
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hier klopt geen ballen van Jan, het gaat hier namelijk om mensen die zelf nooit een slaaf zijn geweest en wiens opa en oma of hun ouders zelfs geen slaaf zijn geweest.
Voornamelijk dit inderdaad.

Daarnaast. Stel je eens de vraag. Forget.. what? The pain or the lesson?
Get over what? The pain or the lesson?

Wat een treurigheid dat zo veel mensen zich ophangen aan zo'n slecht bedacht argument.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_145571747
quote:
Om je - mocht je niet gewoon aan het trollen zijn - uit je waan te helpen:

Je suis Charlie Sheen
pi_145571944
quote:
17s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:35 schreef NotYou het volgende:
[..]
Om je - mocht je niet gewoon aan het trollen zijn - uit je waan te helpen:
[ afbeelding ]
Welke waan?
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:41:06 #128
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_145571958
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:40 schreef JanCees het volgende:
[..]
Welke waan?
dat je toe bent aan gedwongen opname
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_145572051
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:40 schreef JanCees het volgende:
[..]
Welke waan?
Welke waan denk je? Welke post van je citeer ik? :')
Je suis Charlie Sheen
pi_145572352
Ben ik nou trouwens gek of is Zwarte Piet niet al decennia lang die figuur die problemen rondom het feest van Sinterklaas oplost ?

M.a.w. Is ZP niet gewoon een positief rolmodel?
pi_145572422
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:52 schreef HiZ het volgende:
Ben ik nou trouwens gek of is Zwarte Piet niet al decennia lang die figuur die problemen rondom het feest van Sinterklaas oplost ?
M.a.w. Is ZP niet gewoon een positief rolmodel?
Je bent gek inderdaad. Zwarte Piet is van oorsprong een boeman, een soort van tegengestelde Sinterklaas dus.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_145572512
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:54 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je bent gek inderdaad. Zwarte Piet is van oorsprong een boeman, een soort van tegengestelde Sinterklaas dus.
Ja oorspronkelijk, maar dat is de laatste tientallen jaren allang niet meer zo.

En als we het echt over 'oorspronkelijk' gaan hebben dan is ZP gewoon gebaseerd op mythologische figuren die zijn bedacht ruimschoots vóór er een slavernijverleden om je over op te winden was.
pi_145572667
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:54 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Op het sinterklaasjournaal lost zwarte piet al jaren problemen op zodat het feest toch ieder jaar weer door kan gaan.
Maar die problemen worden ook ieder jaar weer door domme en vergeetachtige zwarte pieten veroorzaakt :')
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_145572788
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 17:00 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Op het sinterklaasjournaal lost zwarte piet al jaren problemen op zodat het feest toch ieder jaar weer door kan gaan.
Maar die problemen worden ook ieder jaar weer door domme en vergeetachtige zwarte pieten veroorzaakt :')
Kortom, niet alle Pieten zijn hetzelfde. Waarmee eigenlijk al de claim van racisme weerlegd is.
pi_145572815
Eigenlijk zou in het sinterklaasjournaal een zwarte piet de problemen die Gario veroorzaakt op moeten lossen. Dan zou het sinterklaasfeest ook dit jaar weer gered moeten worden.
Dan neemt Gario gewoon de rol over van domme, vergeetachtige piet
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_145572968
Voor de mensen die zich nog afvragen waarom je ZP een aantal eeuwen niet in schilderijen en spotprenten ziet: tijdens de Reformatie was dit verboden.

Heeft iemand trouwens nog iets over de documentaire 'Zwarte Piet: Folklore of racisme' van Scheer (schrijver Wild Geraas) gehoord? Hopelijk maakt die een einde aan deze onnozele discussie.
pi_145573169
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 17:06 schreef SuicideErrorist het volgende:
Voor de mensen die zich nog afvragen waarom je ZP een aantal eeuwen niet in schilderijen en spotprenten ziet: tijdens de Reformatie was dit verboden.
Heeft iemand trouwens nog iets over de documentaire 'Zwarte Piet: Folklore of racisme' gehoord van Scheer? Hopelijk maakt die een einde aan deze onnozele discussie.
Volgens mij was ZP oorspronkelijk ook helemaal geen neger, maar is hij bij zijn her-introductie in de 19e vernegerd. In die zin is de ophef nog wel enigszins te begrijpen. Niet bijster intelligent, maar wel te begrijpen. Een re-styling van ZP heb ik niet zo heel erg veel moeite mee, maar aangezien we toch te maken hebben met de vernegerde variant uit de 19e eeuw, die in de 20e een slimme vent bleek te zijn is het wel zo dat je daarmee een positief rolmodel wegwerkt.
pi_145573384
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 17:11 schreef HiZ het volgende:
[..]
Volgens mij was ZP oorspronkelijk ook helemaal geen neger, maar is hij bij zijn her-introductie in de 19e vernegerd. In die zin is de ophef nog wel enigszins te begrijpen. Niet bijster intelligent, maar wel te begrijpen. Een re-styling van ZP heb ik niet zo heel erg veel moeite mee, maar aangezien we toch te maken hebben met de vernegerde variant uit de 19e eeuw, die in de 20e een slimme vent bleek te zijn is het wel zo dat je daarmee een positief rolmodel wegwerkt.
Even het bovenstaande geparafraseerd voor een ieders leesgemak: het is geen karikatuur het is een positief rolmodel.
“An interesting thing is a good thing.”
pi_145573413
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 17:16 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Het is geen karikatuur het is een positief rolmodel.
?
pi_145574670
http://www.telegraaf.nl/t(...)rte_Piet-docu__.html

Vanaf 2:10

Een positieve documentaire over zwarte Piet wordt geweerd door de publieke omroepen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_145574916
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 17:11 schreef HiZ het volgende:

[..]

Klopt maar de essentie van Zwarte Piet is zijn kleur, hetgeen al duizenden jaren onderdeel is van de traditie die je op lokaal niveau nog in vrijwel ieder deel van Europa terugziet. Zijn kroeshoer (haar kan wel krullend blijven, dat heeft niets met negera te maken), dikke rode lippen en wat andere details mogen best verdwijnen, dat zijn toch elementen die er later bij bedacht zijn om het wat meer in het tijdsbeeld van toen te laten passen maar als je met de kleur zwart stopt kun je net zo goed heel het concept van ZP in de prullenbak flikkeren, dan breek je namelijk met een van de oudste elementen van het feest. En dat die zwarte kleur in essentie geheel losstaat van ras doet er natuurlijk niet toe. Het gaat erom dat anti-Pieten ongeinformeerd zonder enige kennis van de langere geschiedenis van het land, even kunnen bepalen wat wel en niet kan. Dat de anti-Pieten juist heel erg veel met ras bezig zijn doet er natuurlijk ook niet toe ;) Gewoon lekker de onderbuik achterna, heel hard schreeuwen dat het allemaal institutioneel racisme e.d. is en je vooral niet verdiepen in het onderwerp waar je zogenaamd zoveel verstand van hebt (de ontzettend breedgedragen onwetenheid van zowel de voor- als tegenstanders is stuitend imo).

Dat deze reeks vol staat met voorbeelden van ZP uit de 19e eeuw e.d. en dat men dat vaak als bewijs aanhaalt dat ZP pas echt na Schenkman iets werd nationaal gezien is gewoon achterlijk. Door de Reformatie zie je het vrijwel niet terug maar zelfs op tv lijken ze dit te vergeten. Dat is gewoon revisionisme om je eigen standpunt er doorheen gedrukt te krijgen en aan te tonen dat het zogenaamd een vrij recente traditie is - het tegendeel is waar. Dit is een paneuropese traditie die duizenden jaren oud is. En die gaat niet zomaar verdwijnen.

En het zou fantastisch zijn als men stopt ZP donkerbruin te schminken, dat hoort namelijk niet bij de traditie en werkt kritiek (terecht) in de hand.

We zijn eigenlijk allemaal, collectief, vergeten waar ZP daadwerkelijk voor staat en vandaan komt en dat is erg jammer.

Overigens kan ZP niet verdwijnen, ik zal hem ieder jaar weer in leven houden net zoals mijn voorouders de afgelopen 2000+ jaar hebben gedaan. Sorry, de traditie van mijn voorouders is nu eenmaal vele malen belangrijker voor mij dan mensen die onterecht gekwetst zijn en de diepere materie en de ware betekenis van het volksfeest niet kennen of gewoon niet willen begrijpen. Mijn land, mijn volk, mijn cultuur, mijn tradities. Als een buitenstaander dit niet kan of wil begrijpen is dat zijn/haar probleem. Als je begrip wil voor jouw zaak dan kan dat ook andersom. En wil men een echte discussie over ZP? Dan moeten we niet 150 maar een paar duizend jaar terug in de tijd.

[ Bericht 5% gewijzigd door SuicideErrorist op 15-10-2014 21:42:06 ]
pi_145575192
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 17:50 schreef Buster24 het volgende:
Een positieve documentaire over zwarte Piet wordt geweerd door de publieke omroepen.
Hoezo geweerd?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_145575794
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 17:57 schreef SuicideErrorist het volgende:
Mijn land, mijn volk, mijn cultuur, mijn tradities.
Jij bent geen eigenaar van een land, volk, cultuur of tradities. Je bent er een onderdeel van.
Wezenlijk verschil.

Ons land, ons volk, onze cultuur en onze tradities die ook door ons worden bepaald....en dus niet door jou alleen.
pi_145576134
Typisch ook weer die actie van Leefbaar Rotterdam.

Ook zo'n rechtspopulistische tokkiepartij.
pi_145576168
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 17:50 schreef Buster24 het volgende:
Uitleg? Ik kan het niet zien zonder tig script toe te staan, daar begin ik niet aan.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_145576281
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 18:22 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Jij bent geen eigenaar van een land, volk, cultuur of tradities. Je bent er een onderdeel van.
Wezenlijk verschil.

Ons land, ons volk, onze cultuur en onze tradities die ook door ons worden bepaald....en dus niet door jou alleen.
Daarom staat het ook in die alinea. Ik zal ZP in leven houden voor mijn nageslacht. Wat jij goed vindt heeft er dus niets mee te maken, zeker niet als het op onjuiste aannames en te weinig verstand van zaken is gebaseerd. Wil jij stoppen met ZP omdat het zogenaamd gebaseerd is op een racistische karikatuur? Ga je gang maar leg dit niet van bovenaf op en verwacht ook niet dat iedereen zich gaat aanpassen.

En het is nogal wiedes dat Nederland meer dan een inwoner heeft, maar ik heb er eigenlijk helemaal niets mee te maken dat mensen zich gekwetst voelen omdat ze onjuist geinformeerd zijn of omdat sommige idioten in de Randstad het in hun kop halen om ZP donkerbruin te schminken en hem een Surinaams accent mee te geven (lobotomie voor dergelijke mensen gaarne).

Sinterklaas is dan wel een volksfeest maar ook iets wat uiteindelijk vooral voor prive-kringen bedoeld is. Vandaar die opmerking.
pi_145576295
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 18:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoezo geweerd?
Kijk maar, vanaf 2:10
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_145576338
Als we het dan toch over traditie hebben...

Waarschijnlijk was zp daarom in de eerste instantie ook een boeman. Een soort Krampus.
quote:
Krampus
Ook komen Krampussen binnen in huizen. Waar Sinterklaas cadeautjes uitdeelt aan brave kinderen, is Krampus een dreiging voor straf voor de stoute kinderen. Hij geselt ze of stopt ze in zijn zak, waarna de stoute kinderen meegenomen worden naar het bos (zie ook man met de zak). In enkele plattelandgebieden is het traditie dat de Krampus jonge vrouwen met een tuchtroede straft.
Toch lijken de anderen boemannen meer op 'duivels' dan onze zp. Moest zp een soort duivel voorstelle? Hoe is dat zo ontwikkeld? Stukje dat lijkt te ontbreken?
pi_145576367
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 18:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Uitleg? Ik kan het niet zien zonder tig script toe te staan, daar begin ik niet aan.
Uitleg
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/10/boemannen.html
  woensdag 15 oktober 2014 @ 18:40:55 #150
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_145576391
Pro zwarte piet man gaat matten, meer van deze schokkende beelden vanavond straks zo meteen bij het Pownews.

Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')