geen hele goede iigquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:00 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dan is er ook geen reden om zwarte piet te verdonkeremanen.
Geschiedenisboeken verbranden doen we idd niet.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 21:59 schreef sp3c het volgende:
nee en we gaan de geschiedenisboeken ook niet verbranden omdat daar soms wat vervelende plaatjes instaan
ik denk dat we de gouden koets meer in de categorie geschiedenisboeken kunnen plaatsenquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:04 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Geschiedenisboeken verbranden doen we idd niet.
(Strip)boeken aanpassen/veranderen doe we wel geregeld als daar plaatjes in staan die we nu als ongewenst betitelen.
Gaan we de gouden koets nu ook van andere plaatjes voorzien?quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:04 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Geschiedenisboeken verbranden doen we idd niet.
(Strip)boeken aanpassen/veranderen doe we wel geregeld als daar plaatjes in staan die we nu als ongewenst betitelen.
Die we van andere plaatjes kunnen voorzienquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik denk dat we de gouden koets meer in de categorie geschiedenisboeken kunnen plaatsen
gewoon ajax erop als ze straks 5 keer op rij kampioen zijnquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:06 schreef Tayu het volgende:
[..]
Die we van andere plaatjes kunnen voorzien
quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:07 schreef sp3c het volgende:
[..]
gewoon ajax erop als ze straks 5 keer op rij kampioen zijn
hahaaaa
rotterdam
Die zal tzt ook wel aangepast gaan worden.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:05 schreef sp3c het volgende:
ik denk dat we de gouden koets meer in de categorie geschiedenisboeken kunnen plaatsen
op een gegeven moment gaat hij naar een museum maar je bent niet wijs als je denkt dat de gouden koets aangepast gaat wordenquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:08 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Die zal tzt ook wel aangepast gaan worden.
Net zoals er zoveel wordt aangepast en die historische beelden kun je dan weer terugzien in geschiedenisboekjes.
Nu niet, maar dat zal ongetwijfeld gaan gebeuren.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:05 schreef Tayu het volgende:
Gaan we de gouden koets nu ook van andere plaatjes voorzien?
Maar die plaatjes in boekjes worden ook weer aangepast... kortom: ook de geschiedenis is een tijdsbeeld van het heden.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:08 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Die zal tzt ook wel aangepast gaan worden.
Net zoals er zoveel wordt aangepast en die historische beelden kun je dan weer terugzien in geschiedenisboekjes.
Neuh. In geschedenisboekjes staan waarheidsgetrouwe beelden uit een bepaalde tijd. Daarvoor is het een geschiedenisboek om een tijdsbeeld uit het verleden te krijgen. Genoeg beelden van slaven in geschiedenisboeken, maar dat soort afbeeldingen op nieuwe producten/zaken afbeelden doen we niet meer.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:10 schreef Tayu het volgende:
Maar die plaatjes in boekjes worden ook weer aangepast... kortom: ook de geschiedenis is een tijdsbeeld van het heden.
Als het aan mij lag dan rookte Lucky Luke nog (ipv die achterlijke grasspriet) en dan mochten vrouwen nog steeds niet stemmen, maar ja....altijd wel iemand die mooie tradities wil veranderen. Je kunt niet alles hebben. You win some and you lose some. That's life.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:20 schreef sp3c het volgende:
de gouden koets kun je moeilijk een nieuw product noemen
zwarte piet ook niet, shit is gewoon wat het is en mensen moeten niet altijd zo godsongelooflijk moeilijk willen doen over alles
lucky luke zou idd prima kunnen roken nog, das aan de tekenaar/schrijver lijkt mequote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:25 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Als het aan mij lag dan rookte Lucky Luke nog (ipv die achterlijke grasspriet) en dan mochten vrouwen nog steeds niet stemmen, maar ja....altijd wel iemand die mooie tradities wil veranderen. Je kunt niet alles hebben. You win some and you lose some. That's life.
Hebben ze er ook een verhaal bij? Als een kind vraagt waarom die kaas-piet of stroopwafel-piet er zo gek uitziet, wat zeg je dan?quote:
En toch denk ik dat, dat het overgrote merendeel van het volk geen ruk zou interesseren.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
op een gegeven moment gaat hij naar een museum maar je bent niet wijs als je denkt dat de gouden koets aangepast gaat worden
dat geld voor nagenoeg allesquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:34 schreef NotYou het volgende:
[..]
En toch denk ik dat, dat het overgrote merendeel van het volk geen ruk zou interesseren.
ha!quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:36 schreef Igen het volgende:
Over dat plaatje op de gouden koets is al een hele discussie in de politiek geweest, met als conclusie:
"We gaan niet de geschiedenis herschrijven door de Gouden Koets te vernielen"
Ik denk dat het feest qua belang in dat geval vrij rap vervangen zou zijn door het Amerikaanse Kerstmis.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat geld voor nagenoeg alles
als zwarte piet paarse knoflook en kaneel piet is geworden haalt 90% van de mensen er na 2 of 3 keer ook de schouders voor op
wil niet zeggen dat je het maar moet veranderen
Ik wil ook helemaal niets vernielenquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:36 schreef Igen het volgende:
Over dat plaatje op de gouden koets is al een hele discussie in de politiek geweest, met als conclusie:
"We gaan niet de geschiedenis herschrijven door de Gouden Koets te vernielen"
ik zie dat niet werken in Nederlandquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:39 schreef NotYou het volgende:
[..]
Ik denk dat het feest qua belang in dat geval vrij rap vervangen zou zijn door het Amerikaanse Kerstmis.
quote:Kom niet aan Zwarte Piet
Meestal houd ik mij als politiek commentator publiekelijk op de vlakte als het gaat om wat ikzelf precies van een kwestie vind. Ik leg uit hoe het zit, wat de gevolgen zijn, hoe iets af gaat lopen, wie waar verantwoordelijk voor is, of iemand het wel of niet slim gedaan heeft en ga zo maar door. Kortom: alles wat met het proces te maken heeft. Maar er komen soms onderwerpen voorbij waarbij je wel gedwongen wordt om zelf ook je mening te geven. Gewoon omdat iedereen er iets van vindt.
Zo'n onderwerp is de hele discussie over Zwarte Piet. Op zich knap hoe de tegenstanders van dit fenomeen het issue op de maatschappelijke agenda hebben gekregen. Maar zo langzamerhand heb ik mijn buik redelijk vol van de hele discussie. Ik snap werkelijk niet waar we ons zo druk over maken. Ik snap het gewoon niet en misschien wil ik het ook wel niet snappen. Zo, dat is er vast uit.
Nu kan ik een hele verhandeling houden over de herkomst van ons sinterklaasfeest. Over de wijze hoe een Germaans feest rondom Wodan op zijn vliegende, witte paard langzaam werd verweven met christelijke gebruiken en symbolen. Over zijn zwart gemaakte beschermers en over al die andere overeenkomsten met onze huidige Sinterklaas. Maar daar staat het internet al bol van. Nee, ik hou het even gewoon heel simpel bij mijn goede vriend Jurs.
Jurs komt van Curaçao, en is heel donker. Ook op dit voormalige slaveneiland bij uitstek wordt het sinterklaasfeest uitbundig gevierd. Toen Jurs klein was, had hij samen met zijn vriendjes maar één grote wens. Later wilden ook zij zwarte piet worden. Sinterklaas interesseerde ze maar weinig, nee Zwarte Piet was hun held. Die kon tenslotte allemaal stoere dingen.
En zo denkt Jurs er nog steeds over. Kom niet aan Zwarte Piet, zijn jeugdidool. Toen Jurs mij dit vertelde, voelde ik mij vrij en opgelucht. Als hij geen probleem met Zwarte Piet heeft, waarom zou ik dan ook niet gewoon zeggen wat ik ervan vind. Waarom zou ik mij dan nog in allerlei politiek correcte bochten wringen, met historische verhandelingen en niet gemeend begrip voor de tegenstanders. Klaar, over, uit: Zwarte Piet of de bruine variant moet gewoon blijven. Ik ben zelf vrijwel jaarlijks zwarte piet en ben ook absoluut van plan dat te blijven.
Samen met Jurs
Voor mij geen groen of paars en al helemaal geen gele kaaspiet. Welke verwrongen geest in Gouda heeft die laatste variant bedacht? Een Piet met een kaaskop. Nu zal ik echt niet gaan zeuren over het feit dat 'kaaskop' een scheldnaam is om Hollanders aan te duiden (zie Van Dale), dat vooral veel door Belgen werd en wordt gebruikt, en dat ik mij nu weer beledigd voel. Nee, gewoon omdat het te gezocht en te flauw voor woorden is.
Hebben we nu echt niets beters te doen met zijn allen dan een leuke traditie zo gekunsteld te misvormen? Tradities ontwikkelen zich in eeuwen en verander je echt niet zomaar in een vergadering. Dat geldt ook voor de bijbehorende liedjes. Piet mag geen knecht meer heten en Sinterklaas is nu zeker ineens zijn leidinggevende. Ammehoela!
Maar ondanks deze - voor mijn doen behoorlijke - tirade, vrees ik dat de Zwarte Pieten-discussie ook in de Tweede Kamer gevoerd gaat worden. Ook daar hebben ze zeker niets beters te doen. Want wat moet het presidium van de Kamer (zeg maar het bestuur) nu met het jaarlijkse sinterklaasfeest voor de kinderen van het personeel? Mogen de Pieten in het huis van democratie nog wel zwart zijn, nu heel Nederland er over discussieert met verhitte voor- en tegenstanders?
Ik wens voorzitter Anouchka van Miltenburg veel succes. Wat er ook besloten wordt, één ding weet ik zeker Anouchka: jij krijgt na uitkomst de zwarte piet. Of mag ik dat ook al niet meer zeggen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |