Myra behoorde in die tijd tot het Romeinse rijk en het Byzantijnse rijk behoorde tot het Oost-Romeinse rijk dat bestond tot de middeleeuwen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:19 schreef Tayu het volgende:
[..]
Griekenland heeft lange tijd tot het Ottomaanse rijk behoort, maar andersom is dat toch nooit het geval geweest?
Het begin van de middeleeuwen bedoel je dan (rond het jaar 500).quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:30 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Myra behoorde in die tijd tot het Romeinse rijk en het Byzantijnse rijk behoorde tot het Oost-Romeinse rijk dat bestond tot de middeleeuwen.
Het wat leuk voor de kinderen die niet meer geloofden, stoer taalgebruik.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Tita Tovenaar heeft een grote sik, tussen zijn benen hangt een grote...pikken is verboden, pikken dat mag niet...
Dat niveau. Leuk en aardig, je wint er de lachers mee maar raakt het net zo de harten? Ik betwijfel het.
een kind van vier herinnert zich in detail de intocht van vorig jaar of het jaar daarvoor? Doe niet zo mal Bramquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Papa, waarom loopt Pinky met haar handtasje daar naast Zwarte Piet?
Ja, eh, dit jaar heeft Sinterklaas besloten om naast Zwarte Piet ook Teletubbies in diens te nemen.
Waarom? Ja, eh, geen idee.
Waarom was dat vorig jaar niet en twee jaar geleden niet en nu wel? Ja, eh, ...
Succes ermee.
Wist je dat zwarte piet ook niet echt is?quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:16 schreef Tayu het volgende:
Ik begrijp helemaal niets van het hele gedoe. Ik ken het verhaal niet anders, dan dat Sinterklaas de slaven zou hebben bevrijd, en dat die voormalige slaven vervolgens uit dankbaarheid en tegen betaling van een goed loon en uit vrije wil voor Sinterklaas wilden werken.
Daarbij is Sinterklaas een Turk, en had hij vast ook een tintje anders dan van de Spaanse zon. Misschien is hij door ouderdom wat bleek gaan zien?
Er zijn nu eenmaal blanke mensen, mensen met een tintje en wat donkerder gekleurde mensen. Maar paarse en goudgele mensen, die bestaan niet. Ik vind het juist racistisch om de donkere huidskleur te verbannen? Wat is er mis met een bruine of zwarte huid?
Het is niet omdat jij zo'n slecht geheugen had dat dit daarom geldt voor alle kinderen van 4. Ik herinnerde me zeker de details, mijn broer eveneens. Vanaf 3 jaar.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
een kind van vier herinnert zich in detail de intocht van vorig jaar of het jaar daarvoor? Doe niet zo mal Bram.
Daarom hebben we 1 nationale Sinterklaas en op provinciaal/gemeentelijk niveau Hulpsinterklazen. Dat valt nog wel uit te leggen. "Hij is de echte, de rest speelt toneel omdat het leuk is."quote:Maak je je druk om illusies begin dan over het feit dat er zoveel totaal verschillende Sinterklazen zijn, dat is veel verwarrender dan enige differentiatie in het Pietenuiterlijk, wat er toch al was.
Overschat het geheugen van een peuter aub niet. Je zet jezelf redelijk voor schut zoquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is niet omdat jij zo'n slecht geheugen had dat dit daarom geldt voor alle kinderen van 4. Ik herinnerde me zeker de details, mijn broer eveneens. Vanaf 3 jaar.
[..]
Daarom hebben we 1 nationale Sinterklaas en op provinciaal/gemeentelijk niveau Hulpsinterklazen. Dat valt nog wel uit te leggen. "Hij is de echte, de rest speelt toneel omdat het leuk is."
Hoe leg je uit dat ineens Teletubbies tussen de Zwarte Pieten lopen?
Nogmaals, alleen in mijn gezin waren er al twee die zich perfect alles herinnerden vanaf driejarige leeftijd. Waarom heb jij er zo'n moeite mee om te ervaren dat mensen sterk verschillen? Jij was wat later (de normale leeftijd), anderen zijn nog wat later en weer anderen zijn wat eerder. Net als dat de een ruim binnen het jaar kan lopen en de ander het na 1,5 jaar nog niet goed kan. /carequote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Overschat het geheugen van een peuter aub niet. Je zet jezelf redelijk voor schut zo.
Omdat het over Sinterklaas en Zwarte Piet gaat is het hulpje van Sinterklaas toevallig wél aan kleur gebonden, en die kleur is Zwart. En m.i. is er niets mis met de kleur Zwart, of vind jij soms van wel?quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
en het leuke hulpje zijn van Sinterklaas is niet aan kleur gebonden natuurlijk.
We zullen het zien als multiculticorrect Nederland niet snel het licht gaat zien. Ik hoop ze hiermee niet het feest verpesten voor die kindjes maar het is in ieder geval al tragisch dat we er op deze manier achter zullen komen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:42 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik heb niet het idee dat de meeste 4 jarigen het erg vinde als Piet opeens geel is
en die dan ook nog eens racistisch handelen door Zwarte Piet niet binnen te laten.quote:maar ik heb een gebrek aan empathieen een hekel aan racisme roepers waar geen racisme is.
Ah ok! Thanx voor de info. Anyway, was die oude baas vast een beetje getint.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:30 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Myra behoorde in die tijd tot het Romeinse rijk en het Byzantijnse rijk behoorde tot het Oost-Romeinse rijk dat bestond tot de middeleeuwen.
Het is een verhaal. De kerstman bestaat ook niet.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:35 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Wist je dat zwarte piet ook niet echt is?
Het is slechts de helft van de naam, waar hebben we het over? Zwarte Piet die geel is, geen probleem hoor. Ach, dan veranderen we de naam toch.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:41 schreef 99.999 het volgende:en het leuke hulpje zijn van Sinterklaas is niet aan kleur gebonden natuurlijk.
Geile Piet?quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is slechts de helft van de naam, waar hebben we het over? Zwarte Piet die geel is, geen probleem hoor. Ach, dan veranderen we de naam toch.
Blijf dit vooral zelf geloven Bram. Een drie of vierjarige kan je bijna alles wijsmaken. En jou kunnen ze dit blijkbaar ook wijsmaken.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nogmaals, alleen in mijn gezin waren er al twee die zich perfect alles herinnerden vanaf driejarige leeftijd. Waarom heb jij er zo'n moeite mee om te ervaren dat mensen sterk verschillen? Jij was wat later (de normale leeftijd), anderen zijn nog wat later en weer anderen zijn wat eerder. Net als dat de een ruim binnen het jaar kan lopen en de ander het na 1,5 jaar nog niet goed kan. /care
Mensen verschillen, leef er naar.
Ik ben helemaal voor Zwarte Piet. Maar voor de kinderen maakt het natuurlijk niets uit. Dat was de discussie.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:46 schreef Montagui het volgende:
[..]
Omdat het over Sinterklaas en Zwarte Piet gaat is het hulpje van Sinterklaas toevallig wél aan kleur gebonden, en die kleur is Zwart. En m.i. is er niets mis met de kleur Zwart, of vind jij soms van wel?
Zwarte Piet is Zwart. Er is geen enkele reden waarom we die kleur zouden moeten veranderen.
Ja, de PVV-lijn volgen en de kleur van Piet in de wet vastleggen is inderdaad stukken verstandiger. Juist je hysterie helpt bij het vermoorden van Piet, dat snap je toch wel?quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is slechts de helft van de naam, waar hebben we het over? Zwarte Piet die geel is, geen probleem hoor. Ach, dan veranderen we de naam toch.
Als we toch bezig zijn doe dan ook wat aan het rood van Sinterklaas, dat is beledigend voor de Indianen. Doe wat aan dat kruis, er zijn ook moslims, joden en budhisten. En dat witte paard, wij blanke (roze) mensen vinden dat niet leuk.
Of zullen we gewoon niet zeiken en het houden zoals het is? Flikker toch op dat met PC gedoe.
Tragisch dat jij niet kan accepteren dat er mensen zijn die al wat vroeger alles gaan onthouden dan dat bij jou het geval was. Jij hebt het blijkbaar hoog in jouw bol, maar dat wisten we al. Wat dat betreft pas jij prima bij D66: match made in heaven.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Blijf dit vooral zelf geloven Bram. Een drie of vierjarige kan je bijna alles wijsmaken. En jou kunnen ze dit blijkbaar ook wijsmaken.
Blijf het vooral geloven Bramquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Tragisch dat jij niet kan accepteren dat er mensen zijn die al wat vroeger alles gaan onthouden dan dat bij jou het geval was. Jij hebt het blijkbaar hoog in jouw bol, maar dat wisten we al. Wat dat betreft pas jij prima bij D66: match made in heaven.
We zullen zien of dat het volk het pikt. Ik verwacht van niet. Ik durf niet te voorspellen hoe het volk zich gaat verzetten maar als het volk het er niet mee eens is dan zal ZP weer heel erg snel terug zwart worden.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 19:03 schreef KoosVogels het volgende:
Mijn nichtje heeft het vooral over cadeautjes. Niet over de kleur van Pietermans.
Maar goed, ZP mag van mij zwart blijven. Dat gaat blijkbaar alleen niet gebeuren.
Het sneue blijft alleen dat het de keuze is van de ouder om de nationale intocht te boycotten, en niet die van het kind.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 19:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
We zullen zien of dat het volk het pikt. Ik verwacht van niet. Ik durf niet te voorspellen hoe het volk zich gaat verzetten maar als het volk het er niet mee eens is dan zal ZP weer heel erg snel terug zwart worden.
We gaan er maar van uit dat die ouder doet waarvan hij/zij denkt dat dat het beste is voor het kind. Dat is helaas niet altijd zo maar wanneer dat wel is dan is dat rechtvaardigen (tenzij objectiveerbare waarheden worden genegeerd).quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 19:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het sneue blijft alleen dat het de keuze is van de ouder om de nationale intocht te boycotten, en niet die van het kind.
Ik vond dat wel enigszins leuk maar ik had ook direct door dat het een toneelspel was, voor mij was het hoogtepunt dat je samen was tijdens die donkere dagen en dat je al die rituelen had tijdens die dagen.quote:In mijn herinnering was de intocht op televisie altijd een hoogtepunt.
Het is een aanslag op de traditie, of dat je daarmee de traditie om zeep helpt zal moeten blijken, dat durf ik in ieder geval niet te voorspellen. Het is alsof de Kerstman ineens dun is en een pet op heeft in plaats van dat hij dik is en een muts op heeft.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 19:11 schreef JanCees het volgende:
Zijn er daadwerkelijk mensen die denken dat zwarte piet aanpassen = traditie om zeep?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |