https://twitter.com/andrevanschie/status/480751745115893760quote:UTRECHT - Het Utrechtse gemeenteraadslid André van Schie (VVD) wil voorkomen dat het boek Pluk van de Petteflet van wijlen Annie M.G. Schmidt nog langer wordt voorgelezen op Utrechtse basisscholen. Het boek zou volgens Van Schie het kraken van woningen en het profiteren van de bijstand romantiseren en aanmoedigen.
Fout signaal
"Ik begrijp dat het gaat om een populair kinderboek, maar het is een fout signaal als we kinderen al op jonge leeftijd leren dat het kraken van torenkamers en het teren op de bijstandsuitkering een positieve levenshouding is". Van Schie, in de politiek van de Domstad al jaren fel tegenstander van kraken, beseft dat hij het boek niet kan verbieden: "boeken waarin de wet wordt gebroken - en kraken is sinds jaren alweer verboden - kun je niet verbieden. Maar het gebruik ervan kan wel worden ontmoedigd. Dat wil ik met mijn motie in de raad bereiken".
Weinig steun
De motie van Van Schie lijkt op weinig steun te kunnen rekenen. SP-raadslid Vincent Wijlhuizen - woordvoerder op het gebied van onderwijs - noemt de motie van Van Schie "tenenkrommend, teleurstellend en bovenal kinderachtig". Daarnaast is Wijlhuizen pertinent tegen overheidsbemoeienis als het aankomt op welke boeken er wel of niet voorgelezen moeten worden: "dit is gewoon krakertje pesten, iets waar de VVD al jaren in uitblinkt. Het is ook van de zotte dat de VVD van mening is dat we scholen moeten gaan opleggen wat de kleuterjuf wel en niet moet voorlezen. Dan gaan we echt veel en veel te ver".
De Utrechtse gemeenteraad bespreekt de motie van Van Schie op dinsdag 4 november. Dan weten we of Pluk, Dollie, Meneer Pen, Mevrouw Helderder en de kakkerlak Zaza wel of geen plek meer hebben op de Utrechtse basisscholen.
Dat wel weer dan.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 13:25 schreef Monolith het volgende:
De uitvoering was in ieder geval beter dan die van Broekhoest.
Dat is het briljante van mijn stukje, de lijn die ik trek naar die actualiteit.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 13:44 schreef datismijnmening het volgende:
Jezus
Volwassenen die denken dat kinderen die verbanden kunnen leggen, net als dat hele gezeik rond zwarte piet
Ik merk het ja... Normaliter geloven veel meer mensen dit soort stukjes van mij.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 14:35 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Had dit eerder gepost dan, Broekhoest heeft ons al op scherp gezet.
De Molukkers hadden ook een punt. XDquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 13:19 schreef Nielsch het volgende:
Eigenlijk vind ik wel dat de VVD hier een punt heeft
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |