Ik heb me ook altijd afgevraagd hoe dat kan. Verder dan dat ze destijds flink hebben overdreven of telkens andere begrippen hadden van "jaar" ben ik nooit gekomen.quote:Op zondag 26 oktober 2014 17:41 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Wat me trouwens opvalt aan de geslachtsregisters (deze lees ik niet minutieus, maar ik 'scan' ze wel steeds even): de leeftijd wordt nu al flink korter. In Genesis 11 worden de heren nog maar zo'n 250 jaar, dat gaat vlug achteruit.
Ik denk dat laatste. Wie weet was een 'jaar' toen maar 100 dagen o.i.d. . Kan me best voorstellen dat dat nogal arbitrair was tot men meer wist over de duur van seizoenen e.d., helemaal in gebieden waar de seizoenen elkaar niet zo duidelijk afwisselen.quote:Op zondag 26 oktober 2014 19:00 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik heb me ook altijd afgevraagd hoe dat kan. Verder dan dat ze destijds flink hebben overdreven of telkens andere begrippen hadden van "jaar" ben ik nooit gekomen.
De Egyptische kalender ging ook al uit voor 365 dagen per jaar. Die is ook al van minimaal 2700 voor Christus... Zo oud wordt Genesis niet verondersteld te zijn toch?quote:Op zondag 26 oktober 2014 19:10 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Ik denk dat laatste. Wie weet was een 'jaar' toen maar 100 dagen o.i.d. . Kan me best voorstellen dat dat nogal arbitrair was tot men meer wist over de duur van seizoenen e.d., helemaal in gebieden waar de seizoenen elkaar niet zo duidelijk afwisselen.
Ok, dat wist ik niet!quote:Op zondag 26 oktober 2014 19:16 schreef Halcon het volgende:
[..]
De Egyptische kalender ging ook al uit voor 365 dagen per jaar. Die is ook al van minimaal 2700 voor Christus... Zo oud wordt Genesis niet verondersteld te zijn toch?
Nee. Volgens mij is Genesis betrekkelijk jong, gedateerd tijdens de Bab. ballingschapquote:Op zondag 26 oktober 2014 19:16 schreef Halcon het volgende:
[..]
De Egyptische kalender ging ook al uit voor 365 dagen per jaar. Die is ook al van minimaal 2700 voor Christus... Zo oud wordt Genesis niet verondersteld te zijn toch?
Nou...toen is het op schrift gesteld. De verhalen zijn wellicht een stuk ouder. Zeker dat van de zondvloed.quote:Op maandag 27 oktober 2014 16:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee. Volgens mij is Genesis betrekkelijk jong, gedateerd tijdens de Bab. ballingschap
Dit uit bescherming voor zichzelf vooral. Lees de verhalen in de context van die tijd. Abram is bang dat één of ander Egyptenaar zijn vrouw zal willen hebben en verkrachten en Abram zal doden. Daarom onthult Abram sara niet als zijn vrouw maar als zijn zuster .Hij zegt dit ook tegen de farao 'mijn zuster'. Later ontdekt de farao dat dit niet waar is.quote:Op zondag 2 november 2014 17:38 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
- Lekker verhaal van Abram, die zijn vrouw zich laat voordoen als zijn zus.Ze wordt min of meer geprostitueerd door hem.
Nogmaals lees de tekst ui de context van die tijd. De besnijdenis komt uit de Oudheid. Deze praktijk was heel normaal onder de volkeren in het Midden Oosten. Het was gebruikelijk bij de Egyptenaren, Edomieten, Ammonieten en de Moabieten en werd later gebruik bij alle moslims. Bij de meeste volkeren uit de Oudheid werd de besnijdenis verricht vlak voordat een huwelijk werd gesloten in de hoop dat het offer van de voorhuid iemand tot vader van vele kinderen zou maken.quote:Hier wordt verteld over de besnijdenis als teken van verbond met God. Hoe leggen Christenen dit uit? Want zij doen dit, itt de joden, natuurlijk niet.
Dat was voor Christus komst en valt voor Christenen dan ook onder het oude verbond. Het Nieuwe Testament leert dat veel van de wetten die voor Joden golden in het Oude Testament volbracht(niet afgeschaft dus) zijn door de dood van Christus aan het kruis, want hij stierf voor allen. Besnijdenis en bepaalde werken zijn niet meer nodig, alleen geloof in Christus als middelaar is voldoende.quote:Op zondag 2 november 2014 17:38 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
- Hier wordt verteld over de besnijdenis als teken van verbond met God. Hoe leggen Christenen dit uit? Want zij doen dit, itt de joden, natuurlijk niet.
Ho ja ? Sumerische Kisj I dynastie : 2900 - 2550 . Ik zie hier maar 350 jaar hoor.quote:Op zondag 26 oktober 2014 20:12 schreef Iblardi het volgende:
Misschien Babylonische invloed. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Sumerian_King_List. De eerste koningen van Soemerië krijgen daar regeringsperiodes van tienduizenden jaren toegeschreven.
Mee eens. Een herwerkte versie van http://www.ancienttexts.org/library/mesopotamian/enuma.htmlquote:Op maandag 27 oktober 2014 16:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee. Volgens mij is Genesis betrekkelijk jong, gedateerd tijdens de Bab. ballingschap
Ik heb het over de mythische koningen uit de tijd voor de "zondvloed" zoals die worden vermeld in de oude koningslijsten, en die zo lang regeren dat je er ook met een veel korter jaar niet uitkomt.quote:Op zondag 2 november 2014 20:12 schreef ATON het volgende:
[..]
Ho ja ? Sumerische Kisj I dynastie : 2900 - 2550 . Ik zie hier maar 350 jaar hoor.
quote:Sumerian King List: list of rulers of ancient Sumer, used as a framework for the study of Mesopotamian chronology. Sixteen copies (indicated as A, B, C... P) of this text are known, all of them written in Sumerian, although some of them clearly show Akkadian influence. The text appears to have been composed in the late third millennium BCE (Ur III period), and was later updated. The sequence of cities is identical to the Eridu Genesis.
http://www.livius.org/k/kinglist/sumerian.html
OK. Ik had niet begrepen dat je deze mythologische tijd bedoelde.quote:Op zondag 2 november 2014 23:15 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik heb het over de mythische koningen uit de tijd voor de "zondvloed" zoals die worden vermeld in de oude koningslijsten, en die zo lang regeren dat je er ook met een veel korter jaar niet uitkomt.
Alulim was de eerste koning en regeerde 28.000 jaar lang in Eridu; Alalgar regeerde 36.000 jaar; na de val van Eridu regeerde Enmen-lu-ana 43.200 jaar in Bad-tibira (...) Vijf steden, acht koningen regeerden 385.200 jaar lang. Toen kwam de Overstroming... (enz.)
[..]
Ah ok. Dit bedoelde ik met mijn vraag over besnijdenis. Dank voor je uitleg.quote:Op zondag 2 november 2014 20:07 schreef brojo het volgende:
[..]
Dat was voor Christus komst en valt voor Christenen dan ook onder het oude verbond. Het Nieuwe Testament leert dat veel van de wetten die voor Joden golden in het Oude Testament volbracht(niet afgeschaft dus) zijn door de dood van Christus aan het kruis, want hij stierf voor allen. Besnijdenis en bepaalde werken zijn niet meer nodig, alleen geloof in Christus als middelaar is voldoende.
Wel zijn er andere sacramenten ingesteld die onder het verbond van Christus vallen.
Maar daar zijn jullie nog lange niet
Precies: uit zelfbescherming. Dat vind ik niet echt een nobel motiefquote:Op zondag 2 november 2014 19:42 schreef Szikha het volgende:
[..]
Dit uit bescherming voor zichzelf vooral. Lees de verhalen in de context van die tijd. Abram is bang dat één of ander Egyptenaar zijn vrouw zal willen hebben en verkrachten en Abram zal doden. Daarom onthult Abram sara niet als zijn vrouw maar als zijn zuster .Hij zegt dit ook tegen de farao 'mijn zuster'. Later ontdekt de farao dat dit niet waar is.
In feite vertelt Abram ook de waarheid. Zij was de dochter van zijn vader en daadwerkelijk zijn zuster
[..]
Ik zou mijn vrouw wel beschermen altijd.quote:Op maandag 3 november 2014 10:17 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Precies: uit zelfbescherming. Dat vind ik niet echt een nobel motief.
Waar in de bijbel wordt naar de mening van een vrouw gevraagd?quote:Op dinsdag 4 november 2014 09:21 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Als je het zo stelt, zit er inderdaad wel wat in. Wat mij echter tegen de borst stuit, is dat er nergens in het verhaal gerept wordt over het al dan niet instemmen van Sara met dit plan. Als ze dit samen zouden bedenken, zou ik er helemaal achter staan. Echter, nu legt Abraham Sara dit plan gewoon op (althans, zo wordt het verteld).
Wat is trouwens de nieuwe opdracht deze week? De 'rest' van het verhaal van Abraham?
Er zijn wel wat voorbeelden waarin vrouwen gevraagd werd wat ze willen, maar dat zijn geen positieve verhalen.quote:Op dinsdag 4 november 2014 15:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Waar in de bijbel wordt naar de mening van een vrouw gevraagd?
Sara oa. Zij beveelt. Abraham volgt haar opdrachten uit. Als een braaf hondjequote:Op dinsdag 4 november 2014 15:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Waar in de bijbel wordt naar de mening van een vrouw gevraagd?
Ze zijn met heel Abraham bezig. Maar volgens mij leest niemand meer.quote:Op dinsdag 4 november 2014 09:21 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Als je het zo stelt, zit er inderdaad wel wat in. Wat mij echter tegen de borst stuit, is dat er nergens in het verhaal gerept wordt over het al dan niet instemmen van Sara met dit plan. Als ze dit samen zouden bedenken, zou ik er helemaal achter staan. Echter, nu legt Abraham Sara dit plan gewoon op (althans, zo wordt het verteld).
Wat is trouwens de nieuwe opdracht deze week? De 'rest' van het verhaal van Abraham?
Ja er zijn een paar passages te vinden. Maar over't algemeen tellen ze niet mee, letterlijk.quote:Op dinsdag 4 november 2014 17:38 schreef Szikha het volgende:
Sara oa. Zij beveelt. Abraham volgt haar opdrachten uit. Als een braaf hondje
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |