abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145402983
Sinds een kleine twee weken hebben wij 40 zonnepanelen geïnstalleerd, met een jaarlijks vermogen van ca. 12.000 kwh.
Wij hebben een oude energiemeter (met draaischijf zeg maar) met piek- en daltarief.

Terugleveren doen wij op piektarief, de dalmeter kan niet achteruit.
Ik ben niet technisch onderlegd, maar ik vraag me af wanneer ik nu het beste de vaatwasser, wasmachine en droger etc. kan gebruiken, zodat de energierekening geminimaliseerd kan worden?

Graag ontvang ik tips en adviezen over hoe ik de energie het best kan benutten. Alle input is welkom!
  vrijdag 10 oktober 2014 @ 18:29:29 #2
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_145403329
Piek-en daltatrief is wel achterhaald, hoor. Dat is alleen leuk als je een druk huishouden met een stapel kids hebt en alles (vaatwasser, wasmachine, droger, etc) in de daluren doet.
In de praktijk is dit vaak helemaal niet handig en lever je in omdat het voordeel wegvalt.

In jouw geval worden je piekuren voordeliger, maar blijven je daluren even duur. Kun je niet van dat piek- en daltarief af? Dan kun je je kWh gebruiken wanneer je wilt.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_145404025
Goed_volk, indien dat niet in zou houden dat we dan een digitale meter moeten laten installeren, zou dat wellicht een optie zijn.
Ik zal hierover contact opnemen met onze energieleverancier.
Digitale meters gaan niet achteruit (wij hebben er ook één op ons bedrijf, daar moeten we een andere laten plaatsen omdat de digitale dat niet kan), dat zou een heel groot nadeel zijn ivm de huidige overcapaciteit die we hebben.
pi_145404258
Terugleveren levert altijd minder op dan je zelf voor je energie betaalt.

MAAR met een meter die terugdraait kan je beter de 'dure' stroom terugleveren, en de goedkope nachtstroom gebruiken.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  vrijdag 10 oktober 2014 @ 21:31:11 #5
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_145410304
Piek-daltarief wordt door een apart kastje aangestuurd, dus dat zal het probleem niet zijn.
Meter is overigens niet van jou, dus als er iets aangepast moet worden, draait het netbedrijf voor de kosten op.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_145412794
sowieso zou ik geen nieuwe meter willen.. nu is je verbruik overdag gewoon minder omdat je panelen een deel opwekken.. en krijg je dus effectief het hele bedrag per KWH terug (inc de belastingen )

ga je met een aparte meter terug leveren.. dan krijg je er netto minder voor terug :(

wat het voordeligste is? ik zou overdag +- gebruiken wat de panelen opwekken..
en snachts dus de rest wat niet opgewekt is
pi_145413285
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 18:17 schreef Cunos het volgende:
Sinds een kleine twee weken hebben wij 40 zonnepanelen geïnstalleerd, met een jaarlijks vermogen van ca. 12.000 kwh.
Wij hebben een oude energiemeter (met draaischijf zeg maar) met piek- en daltarief.
Terugleveren doen wij op piektarief, de dalmeter kan niet achteruit.
Ik ben niet technisch onderlegd, maar ik vraag me af wanneer ik nu het beste de vaatwasser, wasmachine en droger etc. kan gebruiken, zodat de energierekening geminimaliseerd kan worden?
Graag ontvang ik tips en adviezen over hoe ik de energie het best kan benutten. Alle input is welkom!
Als de dalmeter niet achteruit kan dan zou ik maar een andere meter nemen, hoe ga je dat doen met weekenden en feestdagen?
pi_145413332
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 22:26 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Als de dalmeter niet achteruit kan dan zou ik maar een andere meter nemen, hoe ga je dat doen met weekenden en feestdagen?
gewoon genoeg verbruiken O-)
pi_145413598
Als je op een zonnig zaterdag 12kWh in een uur op moet maken mag je flink je best doen.
Hoewel... als je een Renault Zoe snellaad op 11kWh ben je aardig op weg :9
pi_145414119
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 22:31 schreef Revolution-NL het volgende:
Als je op een zonnig zaterdag 12kWh in een uur op moet maken mag je flink je best doen.
Hoewel... als je een Renault Zoe snellaad op 11kWh ben je aardig op weg :9
Tijd voor een Airco (warmtepomp) ? en verder zou je natuurlijk nog wat op kunnen slaan in accus oid
  vrijdag 10 oktober 2014 @ 23:03:11 #11
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_145415163
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 21:31 schreef goed_volk het volgende:
Piek-daltarief wordt door een apart kastje aangestuurd, dus dat zal het probleem niet zijn.
Meter is overigens niet van jou, dus als er iets aangepast moet worden, draait het netbedrijf voor de kosten op.
Dat is niet per definitie waar.
So we just called him Fred
  zondag 12 oktober 2014 @ 15:47:04 #12
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_145457186
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 23:03 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Dat is niet per definitie waar.
De startpost zit wel aan de grenzen van de saldeerwetgeving.
pi_145492181
Zojuist heb ik bericht gehad van Enexis:
De huidige meter is een draaischijfmeter. Volgens KEMA heeft deze meter geen terugloopblokkering.
Uw meter kan derhalve de teruglevering wel verwerken, maar is hiervoor niet geijkt. Dit houdt in dat er een afwijking in de verwerking van teruglevering kan ontstaan.
Wij adviseren een kosteloze metervervanging.
U heeft hierbij keuze uit onderstaande meters:
conventionele digitale meter
slimme digitale meter

Zoals ik deze mail interpreteer hoef ik dus niet persé een nieuwe meter te laten installeren. Voor de zekerheid zal ik nog een belletje hieraan wagen.
  maandag 13 oktober 2014 @ 15:02:58 #14
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_145492955
Tip van mij, hou die draaischijfmeter zolang mogelijk in de meterkast.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')