quote:
Op vrijdag 10 oktober 2014 00:37 schreef komrad het volgende:[..]
scherp Bbach. Sommige reacties zijn idd wel erg treurig. Ik kan Vlaanderen erg waarderen, Wallonië ben ik minder bekend.
Vraag: voel jij je Belg of Vlaming ? Want alle gekheid op het spreekwoordelijke stokje daargelaten, zou een wat meer nationale identiteit niet slecht zijn
Ik vind het inderdaad een beetje onverdiend ongepast

Er zijn veel misverstanden en vooroordelen over Belgen waar moeilijk is tegen in te gaan. Dat we dom zijn, onder het maaiveld blijven, achterbaks zijn, etc. Je verdedigen tegen die zaken met de ontelbare voorbeelden die het tegendeel bewijzen, brengt je toch weer in de verdedigingspositie en dat ondermijnt de boodschap. Wij zijn anders opgevoed, onze cultuur is anders, onze omgeving en wetten zijn anders, en bovenal: onze geschiedenis is anders. Maar de meeste Belgen (die ik ken) doen niet zo denigrerend over Nederlanders, omdat wij de verdiensten van onze buren naar waarde kunnen schatten. Wij voelen ons niet het beste volk op aarde (Antwerpenaars en Brusselaars daar gelaten) en zijn wat neutraler. Onze taal is ook zachter (niet alle dialecten), waardoor wij voor buitenlanders overkomen als softe, teruggetrokken mensen waar geen passie in zit. Uiteraard onjuist, want zoveel verschillen we als mens helemaal niet. Bij de nagenoeg alle ontmoetingen en samenwerkingen die ik heb en had met 'buitenlanders' blijft er maar weinig meer over van het originele idee van 'de Belg'. Vandaar misschien dat het ons niet zo raakt, omdat we in het echte leven wel geapprecieerd worden.
Ik vermoed dat dit een beetje lijkt op Canada vs. de VS. België is misschien niet op alle vlakken goed, maar Nederland ook niet. Toch vind ik dat we ons beiden gelukkig mogen prijzen, want al bij al is het hier zo slecht nog niet, en zijn we beiden in sommige dingen goed en in andere beter

Ik voel me trouwens meer Vlaming dan Belg, maar beschouw me een Belg. Ik ben geboren en getogen in Vlaanderen, maar ben afkomstig uit een regio (Gent) met veel Franse invloed (van dialect, eetcultuur,...) en heb dus een grote voeling met Frans en dus ook Wallonië (ik heb er ook veel gewerkt en geweest). Toch is het cultureel en bestuurlijk een heel andere wereld dan Vlaanderen en is het minder mijn ding. In hoeverre vooroordelen mijn eigen visie vertroebelen kan ik niet zeggen. Historisch gezien is er altijd een rivaliteit tussen Vlaanderen en Wallonië geweest. Zeer vergelijkbaar met de 2 kampen in dit topic. Als Vlaming hoor je dus veel negativiteit over 'de Walen' en zij over ons. De realiteit is dat we in het verleden altijd elkaar hebben nodig gehad. Ooit waren zij de sterkste economische regio, nu is dat al jaren -waarschijnlijk tijdelijk- omgekeerd. Ik blijf er openminded onder en, voel me niet beter dan een Waal en beschouw me dus Belg

PS: zeg maar

tegen onze lagere dieselprijzen, want onze nieuwe regering zorgt ervoor dat 'deze op hetzelfde niveau van onze buurlanden zal komen'
[ Bericht 0% gewijzigd door BBach op 10-10-2014 01:20:37 ]